Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi 1.9.2011-31.12.2012 KOKKOLASSA 13.4.2012 Sedu Seinäjoki ammattistartti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
HOPSY-hanke/tavoitteet
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
KAARINA KANGAS SOSIAALI- JA TERVEYSALA
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen •Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
 Hankkeen tavoitteena on ollut vähentää koulutuksen keskeyttämistä ja lisätä opintojen läpäisyä. Läpäisyntehostamiseksi eri organisaatiot ovat käyneet.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KOULUTUSTAKUU PERUSKOULUN NÄKÖKULMASTA Opedan loppuseminaari Marika Syväluoma, oppilaanohjaaja.
Koulutuskeskus Sedu Lapua Koulutuskeskus Sedu, kauhajoki Evijärven lukio Lappajärven lukio Härmän lukio Vimpelin lukio Yrittäjäopisto Koulutuskeskus.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN KPEDUN OSUUS. SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY Mitään pysyvää hyvää ei koskaan saavuteta pikakonstein ja nopeutetulla aikataululla,
POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN Kokkola Dialoog.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Yhteishaun pisteytys keväällä 2013 Perusopetuksen suorittaminen hakuvuonna tai esim. kymppiluokan, ammattistartin tai talouskoulun suorittaminen 3p Yleinen.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Esityksen nimi / Tekijä Osaamista työpajoilta – Yksilöllisiä polkuja ja mahdollisuuksia suorit- taa ammatillisia opintoja.
Yhteishaku
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN 1&2&3
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN 1&2
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Esityksen transkriptio:

Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti

Esityksen nimi / Tekijä ”Polkuja läpäisyn tehostamiseen”- mitä on jo tehty Sedussa? Monipuolistettu ja vakiinnutettu toiminnallisen tekniikkastarttiryhmän toimintaa Seinäjoella Perustettu työryhmiä ja aloitettu ammattistartin laajenemiseen liittyviä toimintoja Ilmajoella ja Lapualla (Paukun paja ja EP-opisto) Koulutettu Sedun ryhmänohjaajia (250) ohjausosaamisen ja uusien pedagosisten arviointien ja ratkaisumallien saamiseksi Koulutettu Sedun erityisopettajia

Esityksen nimi / Tekijä ”Polkuja läpäisyn tehostamiseen”- mitä on jo tehty Sedussa? Tiivistetty ja monipuolistettu yhteistyömuotoja Ähtärin pajatoiminnan ja JOPON joustavan perusopetuksen ja ammattistartin välillä Osallistuttu valtakunnalliseen verkostopäivään ja työskentelypäivään Pidetty omia työkokouksia(3-4) omalla verkostolla

Esityksen nimi / Tekijä ”Polkuja läpäisyn tehostamiseen”- mitä vielä tehtävänä? kehittää ammattistarttilaisille räätälöityjä toiminnallisia ammatillisia OPSin osia opiskelijan HOPSin mukaisesti Yksilöllisiä ja joustavia ratkaisuja ammatillisten opintojen tekemiseen Mahdollisuus jo OPSissa ottaa ammatillisia vapaasti valittavia opintoja Voisiko tässä hyödyntää Sedun vapaita opiskelupaikkoja? Toiminnallisia ja monipuolisia työpisteitä tekniikkastartissa

Esityksen nimi / Tekijä ”Polkuja läpäisyn tehostamiseen”- mitä vielä tehtävänä? Kehittää keinoja tunnistaa ja arvioida oppimis –ja motivaatio-ongelmissa painiskelevia nuoria erilaisin NMIssa kehitetyin arviointivälinein. Tavoitteena on myös opiskelijoiden tukimallien ja pedagogiikan kehittäminen ja pienimuotoinen kokeilu, sekä tehostetun tuen vaikuttavuuden tutkiminen Koulutusta verkostoyhteistyönä Sedu, Kpedu ja NMI syksyllä 2012

Esityksen nimi / Tekijä ”Polkuja läpäisyn tehostamiseen”- mitä vielä tehtävänä? Kehittää ja pilotoida seuranta-ja raportointimalleja peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheen sekä toisen asteen ammatillisen koulutuksen ohjauspalveluiden tueksi Ammattistarttilaisten jatko-ohjaus ammatillisten opintojen alkaessa Opiskelija raportointi uusiin opetuspisteisiin (ennakkotieto) Yhteiset palaverit alueella Yhteistoiminta kesäohjaamon kanssa Kuka ilmoittaa ja miten etsiville? Kuka purkaa palautteet?

Esityksen nimi / Tekijä Kun olet tullut mestariksi yhdellä alalla, sinun pitäisi ryhtyä oppipojaksi toisella. –Gerhart Hauptmann