Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN 1&2&3

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN 1&2&3"— Esityksen transkriptio:

1 POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN 1&2&3
Mukana Kpedu, Sedu, Jao, NMI, Dialoog sekä Saku ry Hankkeen www-osoite: Läpäisyhankkeen keskeiset tavoitteet: 1. Kehittää ja pilotoida seuranta- ja raportointimalleja peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheen sekä toisen asteen ammatillisen koulutuksen ohjauspalveluiden tueksi. Näillä tuetaan koulutuksen läpäisyn tehostamista. 2. Kehittää tietohallintajärjestelmän (MultiPrimus) hyväksikäyttöä seurannan ja koulutuksen läpäisyn ja tehostamisen näkökulmasta. 3. Kehittää tapoja suorittaa ammatillisia opintoja ammattistartti vuoden aikana, sekä kehittää ammattistarttilaisille räätälöityjä toiminnallisia ammatillisia opsin osia opiskelijan hops:n mukaisesti. 4. Kehittää keinoja tunnistaa ja arvioida oppimis- ja motivaatio-ongelmissa painiskelevia nuoria erilaisin Niilo Mäki Instituutissa kehitetyin arviointivälinein. Tavoitteena on myös opiskelijoiden tukimallien ja pedagogiikan kehittäminen ja pienimuotoinen kokeilu, sekä tehostetun tuen vaikuttavuuden tutkiminen.

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12 Motivoiva kenttätyö: Ammattiopistolaisten motivaatio ja motivoituminen
Sami Määttä Niilo Mäki Instituutti Sami Määttä, PsT, Niilo Mäki Instituutti

13 Motivoivan kenttätyön lähtökohdat
Negatiiviseen kierteeseen voi vaikuttaa Kolmen keskeisen motivaation osa-alueen huomioimisella on merkitystä (Self-determination-theory, Deci & Ryan 2000) Kaikille ei riitä ryhmätason tuki vaan kehitettävä myös yksilöllisempää tukea Sami Määttä, PsT, Niilo Mäki Instituutti

14 Kolme keskeistä motivaation osa-aluetta (Self-determination theory, Ryan & Deci 2000)
Yhteenkuuluvuus ”Minun on hyvä olla täällä, kuulun tänne” Pätevyys ”Pystyn vastaamaan haasteisiin, osaan tehdä vaadittavia asioita” ”Oppimistaitoni riittävät uuden oppimiseen” ”Tiedän, mitä tukipalveluja koulussani on ja osaan tarvittaessa ohjautua tuen piiriin” Itsenäisyys ”Kykenen tekemään opintoihin ja tulevaisuuteen liittyviä päätöksiä” ”Minua tuetaan päätöksenteossa ja huomioidaan yksiölliset tapani oppia” ”Elämäntilanteeni huomioidaan, esim. joustot” Sami Määttä, PsT, Niilo Mäki Instituutti

15 Ajattelu- ja toimintatapojen tukeminen
Uusien, funktionaalisten selitysten löytäminen yhdessä opiskelijan kanssa Positiivinen/rakentava palaute Apua tehtävien aloittamiseen, hahmottamiseen, osasuorituksiin Opiskelijan hyväksy-minen heikkouksineen Haasteet opiskelijan mittaiset Tavoitteiden ja suunnitelmien tekeminen yhdessä; mahdollisuus valita Sami Määttä, PsT, Niilo Mäki Instituutti

16 Vahvistuva kierre Pystyvyys, itsenäisyys: Luotan oppimiskykyyni
Pystyvyys: Pystyn vastaamaan koulun haasteisiin Itsenäisyys, yhteenkuuluvuus: Osaan tehdä opintojen kannalta järkeviä päätöksiä ja saan tukea Syyselitys: Työnteko tuottaa tulosta, epäonnistuminen tilapäistä Pystyvyys: Hyvin meni Pystyvyys, itsenäisyys, yhteenkuuluvuus: Minä hoidan tämän homman, vaikka tuen kanssa Sami Määttä, PsT, Niilo Mäki Instituutti

17 Valintakriteeri: Motiivikriteeri: Passiivisuus + välttely + epäonnistumisen ennakointi + epäonnistuminen johtui kyvystä – onnistuminen johtui kyvyistä Perustui CAST-testin kysymyksille tehtyyn faktorianalyysiin Pisteraja perustuu JAO:ssa tehtyyn tutkimukseen (5% heikoimmasta päästä) Kriteerin täyttäneillä JAO:ssa: Muita heikompi itsenäinen käyttäytymisen säätely Muita alempi keskiarvo ja vähemmän opintoviikkoja Jos ei tukea: 17% keskeytti 1. vuoden aikana Sami Määttä, PsT, Niilo Mäki Instituutti

18 Tiivistetysti: Ihminen on luonnostaan aktiivinen
Nuorella luonnostaan halu kehittyä, saada vastuuta, kasvaa aikuiseksi Nuoruus on mahdollisuus Nuoren motivaatiota voidaan tukea koulussa Keskeinen ympäristö katkaista negatiivinen kierre Oppilaistosyhteisön hyvinvointi tukee suoraan keskeisintä motivaation ulottuvuutta: yhteenkuuluvuutta Sami Määttä, PsT, Niilo Mäki Instituutti

19 Lisää NMI-instituutti
POLKUJA 1 ja 2 Hankkeessa on tavoitteena kehittää edelleen keinoja, joiden avulla tunnistetaan ja arvioidaan opiskelijoita, joilla on oppimisvaikeuksia, motivaatio-ongelmia ja opintoihin sitoutumattomuutta. Välineinä käytetään Niilo Mäki Instituutissa kehitettyjä arviointivälineitä; Motivoimaa -kyselyä ja matematiikan ja äidinkielen alkumittauksia sekä yksilötestejä. Tarkoituksena on kehittää opiskelijoiden tukimalleja, jotta he kykenevät suoriutumaan opinnoistaan suunnitellussa, yksilöllisessä aikataulussa. Tavoitteena on lisäksi tutkia tehostetun tuen vaikuttavuutta seuraamalla interventioon osallistuneiden opiskelijoiden koulumenestystä koko projektin kestoajan. Jyväskylän koukutuskuntayhtymän Jämsän Auvilan toimipisteessä on pidetty lukuvuonna 2012–1013 interventiokurssi sekä syys- että kevätlukukaudella. Kursseille on osallistunut yhteensä 38 opiskelijaa. Opiskelijat ovat arvioineet kurssin hyödylliseksi opintojensa etenemiselle. He ovat saaneet Opiskelun ohessa tehostetun tuen menetelminä käytetään ryhmässä mm. samanaikaisopetusta, eriyttämistä ja joustavia toimintamuotoja opiskelijoiden yksilöllisten tarpeitten mukaan. Tarvittaessa opiskelijoita ohjataan sellaisen tuen ja ongelman selvittelyn piiriin, joka parhaiten vastaa heidän tarpeitaan. Käytännössä toiminta tapahtuu yhteistyössä ryhmänohjaajien ja opettajien kanssa. Hanketta on esitelty koulutuksissa Jämsässä, Jyväskylässä ja Suolahdessa. Maaliskuussa 2012 Keski-Suomen uutisissa oli hankkeesta esittely, jossa Sami Määttä selvitti teoreettista puolta ja opiskelijat kertoivat kokemuksiaan interventiosta. Toimitettu ja julkaistu Opettajan Vinkkikirja, joka on luettavissa ja tulostettavissa osoitteessa ja Polkuja läpäisyn edistämiseksi -hankkeiden sivustolla.

20 POLKUJA 3 Motivaatiokyselyt teetettiin Jyväskylässä kolmella syksyllä 2013 aloittaneella ryhmällä mahdollisimman pian kouluvuoden alettua. Käytettävien tunnistamis- ja arviointimenetelmien avulla pyritään löytämään motivaatioltaan riskissä olevat opiskelijat. Yhteistyössä ryhmänohjaajien ja aineenopettajien kanssa saatujen tulosten perusteella arvioidaan, ketkä opiskelijoista valitaan interventioryhmään. Pyritään selvittämään, minkälaisella tuella kukin opiskelija tulee parhaiten autetuksi opinnoissaan eteenpäin. Hankkeen rahoittaa Opetushallitus. Hanke toimii yhteistyössä Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Jyväskylän ja Jämsän ammattiopiston sekä Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän kanssa. Elisa Salmi NMI

21 Toiminnallisen tekniikkastartin monipuolistaminen ja vakiinnuttaminen (suunnitellaan työpajan kanssa yhteistyössä tutkintotavoitteisten opintojen suorittamista – opinnollistaminen) Ammatillisten opintojen mahdollistaminen (valinnaiskurssit, harrastekurssit, asuntolakurssit, startin OPSin sisällä olevat) Uusien valmistavien ryhmien kokeilu ja vakiinnuttaminen Sedu-paikkakunnille Ilmajoella, internaattiasuminen ja taiteet (yhteistyö kansanopiston kanssa), Lapualla (yhteistyö pajatoiminnan kanssa) ja Kauhajoella (yhteistyö Suupohjan ammatti-instituutin ja Kauhajoen opetustoimen kanssa)

22 Koulutuksia Sedun ja Kpedun ryhmänohjaajille ja muuta henkilöstöä(600hlö,uusi opettajuus ja lähtötasotestit, esim. luki, mielenterveyskuntoutujat) NMIn motivaatio kyselyn testaaminen (pilotoitu yksikön aloittavilla opiskelijoilla, kaikki sedun aloittavat opiskelijat vastasivat motivaatio kyselyyn), tulosten pohjalta interventioiden suunnittelua, tehostettu tuki Muuta: Kaikissa valmentavissa ja valmistavissa koulutuksissa Sedussa opiskelijoiden jatko/jälkiohjaus, jatkuva/joustava sisäänotto, myös ammatillisiin siirtyminen, resurssiopettajakokeilua Virpi Lammassaari/SEDU

23 DiaLoogin polut läpäisyn tehostamisessa
Kehitetään ja vakiinnutetaan aiemmin luotuja seuranta- ja raportointimalleja ammatillisen koulutuksen ohjauspalveluiden tueksi (oppilaanohjaus, opiskelijahuolto). Seuranta- ja raportointimallit koostuvat seurantatiedosta ja tiedon hyödyntämiseen liittyvien sosiaalisten prosessien kehittämisestä. Seurantatieto nähdään informaatio-ohjauksena, joka tukee oppilaitoksia ohjauspalveluiden ja toiminnan laadun kehittämisessä. Seurannan teemat: Ammattistartti opintoihin valmistavana, opintoja edistävänä ja keskeyttämisiä ehkäisevänä, Opiskelija-asuntola oppilaiden kokonaishyvinvoinnin tukena. Erityisopetuksen laadun ja saatavuuden kartoitus Opintojen keskeyttäminen ja siihen liittyvät ohjauspalvelut Jukka Vehviläinen

24 Seurannan teemat vuonna 2013
Kehitetään ja vakiinnutetaan aiemmin luotuja seuranta- ja raportointimalleja ammatillisen koulutuksen ohjauspalveluiden tueksi (oppilaanohjaus, opiskelijahuolto). Seuranta- ja raportointimallit koostuvat seurantatiedosta ja tiedon hyödyntämiseen liittyvien sosiaalisten prosessien kehittämisestä. Seurantatieto nähdään informaatio-ohjauksena, joka tukee oppilaitoksia ohjauspalveluiden ja toiminnan laadun kehittämisessä. Seurannan teemat vuonna 2013 Ammattistartti opintoihin valmistavana, opintoja edistävänä ja keskeyttämisiä ehkäisevänä, Opiskelija-asuntola oppilaiden kokonaishyvinvoinnin tukena. Erityisopetuksen laadun ja saatavuuden kartoitus Opintojen keskeyttäminen ja siihen liittyvät ohjauspalvelut Jukka Vehviläinen

25 Mitä tehty vuonna 2013? Ammattistartti
Valtakunnallinen kehitystyö yhdessä Opetushallituksen kanssa Osittain hanketyönä koosteselvitys Ammattistarttien toiminnasta (Vakinaisen Ammattistartin alkuvaihe…2013, OPH:n julkaisuja) Jatkossa Ammattistartin seurannan kehittäminen riippuu valmistavien koulutusten tulevaisuudesta ja uusien kansallisten tietohallintajärjestelmien syntymisestä Hanketyön osalta Ammattistartin ”case is closed” Erityisopetuksen laadun ja saatavuuden kartoittaminen Tehtiin kysely Kpedun henkilökunnalle tammikuussa 2013 Loppuvuonna 2013 kyselyn toteuttamista (organisointi) kehitetään, sisältöä muokataan ja kyselystä tiedotetaan valtakunnallisesti (levittäminen)

26 Lisää Dialoogin tekemisiä
Keskeyttämisen / huolivaiheen seuranta Eronneiden määrällisen seurannan kehittäminen (yhteistyö Opetushallituksen kanssa); tämä käytäntö vakiintunut ainakin nyt läpäisyohjelman ajaksi; määrällinen seuranta tehtiin myös lukuvuonna Huolivaiheen seurannan kehittämisessä yhteistyöpalaverit Pirkanmaan ammattiopiston kanssa, kehittäminen liittyy opiskelijahallintojärjestelmien kehittämiseen Seuranta liittyy osaksi laajempaa huolivaiheen kehittämistä (ennakointi, ohjaus, palvelurakenteet, ”hyvän keskeyttämisen” kriteerit) Huolivaiheen seurantaa käsitelty myös yhteistyössä Opetushallituksen kanssa Opiskelija-asuntolat Opiskelijakysely syksyllä 2012, tulosten esittely ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivillä ja tulosten raportointi mukana olleille koulutuksen järjestäjille Seurantatiedon hyödyntäminen Kehityskeskusteluja ja aineiston keruuta eri yhteyksissä Haasteena yhtenäisten käytäntöjen puute ja tiedon hyödyntämisen hajanaisuus (monet eri ryhmät) Tarvetta olisi paikalliselle tiedonkäsittelyryhmälle, joka ”think tank” –idean mukaisesti toimii tiedon hyödyntämisen edistäjänä Myös koostavat ja kokoavat data-pankit olisivat tarpeellisia (tietoa saatavilla, muokattavissa eri käyttäjien tarpeisiin)

27 Lisää tekemisiä Erityisopetuksen laadun ja saatavuuden kartoittaminen
Pilotoitu erityisopiskelijoiden ohjauspalveluiden tilaa kartoittavia kyselyitä Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymässä (alkuvuonna 2012) Kehityskeskusteluja kyselyiden kehittämiseksi Jukka Vehviläinen

28 Jyväskylän ammattiopisto, Mia Kärkkäinen
 I Läpäisyyn liittyviä toimenpiteitä Nivelvaiheesta perustutkintoihin - opintopolut näkyväksi - saattaminen Lisäopetuksessa ja ammattistartissa opiskelleiden seurannan kehittäminen tietohallinnan näkökulmasta, (Primus). Opintojen alku, (mistä tullut)  siirtymä nivelvaiheeseen, mihin  perustutkintoon siirtyminen, muualle siirtyminen -> opinnoissa pysyminen Toiminnallisten alakohtaisten pajatoimintojen kehittäminen yhdessä ammatinopettajien kanssa: Kokkaus, taito- ja taidepaja, NY - yritystoiminta ja starttikassan perustaminen Voimaannuttavien ja sosiaalisten menetelmien kehittäminen sekä opiskelijan jaksamisen tukeminen mm. luontoliikunnan, valokuvauksen ja videoinnin avulla (esim. . Kokemuksellinen oppiminen ja vaihtoehtoisten oppimisympäristöjen kehittäminen. AO-viikkojen sekä työssäoppimiseen valmentautumisen ohjauksen tehostaminen. Oppimisalustat-kokeilua Jyväskylän ammattiopisto, Mia Kärkkäinen

29 Jyväskylän ammattiopisto, Mia Kärkkäinen
 II Läpäisyyn liittyviä toimenpiteitä Nivelvaiheessa opiskelleiden seurannan kehittäminen tietohallinnan näkökulmasta, (Primus) jatkunut Nivelvaiheen seutumallin kehittäminen - työelämäjaksoyhteistyö I Läpäisyvaiheen toimintojen jalkauttaminen ja juurruttaminen Jyväskylän ammattiopisto, Mia Kärkkäinen

30 Jyväskylän ammattiopisto, Mia Kärkkäinen

31 Jyväskylän ammattiopisto, Mia Kärkkäinen

32 Jyväskylän ammattiopisto, Mia Kärkkäinen

33 Jyväskylän ammattiopisto, Mia Kärkkäinen
Läpäisy III tavoitteet: Paussipaikka perustutkinnon suorittamisen loppuunsaattamiseksi -> mallin juurruttaminen ja levittäminen joustavien väylien edistäminen -> ammatilliset osiot, yv-valinnaiset valmistavan koulutuksen aikana, projektioppiminen työelämäjaksoilla Jyväskylän ammattiopisto, Mia Kärkkäinen

34 Jyväskylän ammattiopisto, Mia Kärkkäinen
Läpäisy III tavoitteet: Nivelvaiheesta sijoittuminen perustutkintoon -> saattaen vaihto –ohjaus ja seurannan läpinäkyvyys Opiskelijana pysyminen ja edistyminen Jyväskylän ammattiopisto, Mia Kärkkäinen

35 SAKU RY 1) Laadimme hyvinvoivasta oppimisympäristöstä julisteen, joka kuvaa opintojen etenemistä hyvinvoivassa oppimisympäristössä perusopetuksesta työelämään/jatko-opintoihin. Julisteeseen tulee kaikkien läpäisyhankkeiden logot ja mukana olevien organisaatioiden luettelo jossain sopivan visuaalisessa muodossa. Juliste on tarkoitettu herättämään henkilöstön ajatuksia siitä, miten omassa työympäristössä edistetään niin opiskelijoiden kuin työyhteisön hyvinvointia. Julistetta otetaan sen verran iso painos, että kaikille hankkeissa oleville tahoille riittää. 2) Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät punaisena lankana on toimiminen kasvattajana tässä ajassa on yhteisseminaari aiheesta + arjen taitojen tori on kolme työpajaa, joista yksi on varattu läpäisyhankkeiden tulosten esittelylle. Opiskelijahyvinvoinnin käsikirja ALPO.fi sivut tiedottamisen välineenä Kaikki kohdat toteutetaan SAKU ry:n rahoitusosuuksista

36 KPEDUN LÄPÄISYN TEHOSTAMINEN
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ KOKKOLAN AMMATTIOPISTO KOKKOLAN KAUPPAOPISTO/ KARLEBY HANDELSINSTITUT KOKKOLAN SOSIAALI- JA TERVEYSALAN OPISTO KESKI-POHJANMAAN MAASEUTUOPISTO KULTTUURIOPISTO OPPISOPIMUSTOIMISTO

37 KPEDU Olemme järjestäneet ryhmänohjaajakoulutusta kahdellekymmenelle viidelle Kpedun ryhmänohjaajalle yhdessä Sedun opettajien kanssa kahtena eri syksynä. Olemme osallistuneet NMi kehittämään motivaatiokyselyyn kahtena syksynä, n. runsas joukko ensimmäisen vuoden opiskelijoita on täyttänyt kyselyn ja kuraattorit ovat ottameet yhteyttä niihin, joiden motivaatio on  osoittautunut alhaiseksi. Ollaan hyödynnetty NMI:N kehittämää motivaatiomittaristoa systemaattisesti ryhmänohjaajan tukena. Olemme perustaneet työvaltaisen puualan tuotantokoulu ryhmän ja palkanneet sitä varten opettajan sekä avustajan.

38 KOKEILIMME TEKNOSTARTTIA ILMAN PAIKKAA JÄÄNEILLE LUKUVUONNA 2011-2012
Läpäisyhankkeen aikana kokeiltiin teknisempää ammattistarttikoulutusta Yksilöllinen suunnittelu Ryhmä muodostettiin elokuussa kokonaan ilman paikkaa jääneille Ryhmään tuli 14 opiskelijaa Ryhmässä toimii opettaja ja avustaja Uutena mm. teknisen työn numeron korottaminen

39 Koordinoimme Polkuja läpäisyn tehostamiseen hanketta.
Yhteistapaamiset toimijoiden kesken. Teemme väli- ja loppuraportit Kehitetty HOPSia ja Wilmaa, niin että opiskelijoiden ohjaaminen ryhmänohjaajan toimesta jämäköityy ja opintojen etenemisen kirjaamiset ja puuttuvat opinnot näkyvät reaaliaikaisesti. Olemme käyneet systemaattisesti läpi ne opiskelijat joiden opinnot ovat uhanneet viivästyä ja läpäisy pitkittyä. Primuksesta listat opiskelijoista.

40

41 Tehty yhteenveto eri tutkintojen läpäisyluvuista, negatiivisesta keskeyttämisestä, poissaoloista, varoituksista, HOJKS opiskelijoista sekä kaksoistutkinnon suorittaneista. Edelleen kehitetään opiskelija hyvinvoinnin käsikirjaa ja hyödynnetään siinä NMI kehittämiä menetelmiä. Ollaan mukana kehittämässä Dialoogin kanssa valtakunnallisia kyselyitä ja toteutetaan ne oman oppilaitoksen osalta. Opintojen keskeyttäminen ja siihen liittyvät ohjauspalvelut (uudelleen) sijoittumisen tukena Ammattistartti opintoihin valmistavana, opintoja edistävänä ja keskeyttämisiä ehkäisevänä Opiskelija-asuntola oppilaiden kokonais hyvinvoinnin tukena HOJKS- kysely opettajat, rehtorit, opiskelijahuolto sekä HOJKS opiskelijat Järjestetty koulukiusattujen tukiryhmä.


Lataa ppt "POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN 1&2&3"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google