Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi 2011. Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Harvialan koulu ja päiväkoti
S2-tiimin muistiinpanot
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Oppilasmäärien vähenemisen haaste  Vuorenmaan ja Kankaanpään koulujen työnjako Vuorenmaan kouluun ns. varhaiskasvatusyksikkö, jossa toimii esikoulu ja.
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
KELPO-HANKE JOKILAAKSON KOULU.
Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli
Halkokarin ja Rytimäen koulut
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
9.Lk Biologian laborointikurssi
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Harvialan koulu ja päiväkoti
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
Koulutulokkaiden vanhempainaamu Keskiviikko klo 8.30 – 10 TERVETULOA!
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Kehvon Koulu Ala-aste.
Joustava perusopetus eli JOPO
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Ekaluokalle 2017.
Tämän hetkinen tilanne
Arviointi Vsop-opetuksessa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Esityksen transkriptio:

Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi 2011

Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus, esikoulu – 6.lk. Englanninkielinen kielikylpyopetus, lk. Valmistava opetus eri kieli- ja kulttuuritaustaisille oppilaille.

Jousto-opetus Syksyllä 2011 aloitettu joustokokeilu. Mukana kolme luokkaa: suomenkielinen 1.lk (23 opp.) suomenkielinen 2.lk ( 19 opp.) valmistavan opetuksen 1.lk (5 opp.) Yht. 47 oppilasta, 5 opettajaa: (2 luokanopettajaa, valmistavan opettaja, 2 erityisopettajaa)

Jousto-opetus Kahden erityisopettajan tunneista on yht. 10 tuntia käytetty jousto-opetukseen. Jousto-opetusta 5 tuntia viikossa: 3 AI, 2 MA. Ryhmäjaot on suunniteltu yhdessä. Tavoitteena pienemmät ryhmäkoot. => Näin jokainen oppilas saisi koulunkäynnin alkuvaiheessa mahdollisimman paljon tukea ja ohjausta sekä myös riittävän haastavaa opetusta ja tekemistä.

Jousto-opetuksen joustavuus Jousto-opetuksen tarkoituksena on muuntautumiskyky. Oppilaiden taitojen karttuessa tai tilanteiden muuttuessa ryhmää voidaan muuttaa tarpeen mukaan. Nämä joustavat muutokset vaativat opettajien yhteistä suunnittelua säännöllisin väliajoin.

Varhainen tuki ja yhteistyö esikoululaisten kanssa Uusi koulurakennus mahdollisti suomen- ja ruotsinkielisten esiopetusryhmien sijoittumisen fyysisesti samaan koulurakennukseen. => Helpottaa yhteistyötä. Jo aiemmin esikoululaiset ja alkuopetusluokat ovat tehneet yhteistyötä esim. yhteiset laulu- ja liikuntatuokiot.

Varhainen tuki ja yhteistyö esikoululaisten kanssa Kelpo-hankkeen myötä pyrimme lisäämään myös erityisopettajien ja esikouluopettajien yhteistyötä. Säännölliset esikoulutunnit on sisällytetty erityisopettajan lukujärjestykseen. Näin pyrimme jo varhaisessa vaiheessa tukemaan lapsen oppimispolkua. Suunnitelmissa on mm. konsultoiva puheopetus, jotta esikouluopettajat voisivat jo osaltaan aloitella äännevirheiden opetusta.

Varhainen tuki ja yhteistyö esikoululaisten kanssa Esikoululaiset pyritään saamaan myös kummioppilastoiminnan piiriin, joka on tarkoitus aloittaa keväällä Tästä toiminnasta vastaavat koulumme viidesluokkalaiset yhdessä opettajiensa kanssa.

Jousto-opetuksen kehittämistarpeet: Jousto-opetus on päässyt hyvään käyntiin alkuopetuksessa. Pyrimme laajentamaan joustoa myös ylemmille luokille. Haasteen jouston kehittämiselle tuo kielikylpyopetuksen erilainen opetussuunnitelma. Tämä vaatiikin tulevaisuudessa yhteisiä suunnitteluaikoja sekä halua kehittää, tehostaa ja eriyttää opetusta.