Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot 11.4.2008 klo 10.30 - 11.30.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
makramee-tekniikalla
Advertisements

2. TODENNÄKÖISYYSLASKENTA
6 Digitaalisen materiaalin käyttöliittymästä
TRIGONOMETRIAN KERTAUSTA
TODENNÄKÖISYYSLASKENTA
Funktiot ja yhtälöt MA 01 Läsnäolovelvollisuus 100 %
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen •Eka –Ekan 1. Kohta –Ekan 2. Kohta •Toka –Tokan alakohta •Kolmas •Neljäs –Neljännen alakohta •Neljännen.
Muokkaa perustyyl. napsautt. Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen •Eka –Ekan 1. kohta –Ekan 2. kohta •Toka –Tokan alakohta •Kolmas •Neljäs.
Analyyttinen geometria MA 04
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Kertolaskusääntö Riippuvien tapahtumien kertolaskusääntö
Toimintajärjestelmän rakentaminen
A´ P´ V´ L´ A k (mittakaava) Yhdenmuotoisuus ja mittakaava Luonnossa P
GEOMETRIA MAA
Maastossa liikkuminen ja erätaidot
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Kappaleiden tilavuus 8m 5m 7cm 5 cm 14cm 6cm 4cm 4cm 3cm 10cm.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
PALVELUT MAINOSTAJILLE Rakentaja.net – johtava yhteysasema.
% mikko rahikka 2010 hyl.fi.
Geometria MA 03 Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys
2.3. Riippumattomuus ja kertolaskusääntö
Cityseikkailu kävellen
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen Eka –Ekan 1. kohta –Ekan 2. kohta Toka –Tokan alakohta Kolmas Neljäs –Neljännen alakohta Neljännen.
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Kokous-, kongressi- ja tapahtumamatkailu / Meetings Industry (8 op)
Prosenttilaskua, tiivistelmä
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
ANTIIKIN KREIKAN TIEDE
1.1. Itseisarvo * luvun etäisyys nollasta E.2. Poista itseisarvot
2. Vuokaaviot.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen eka ekan 1. kohta ekan 2. kohta toka tokan alakohta kolmas neljäs neljännen alakohta neljännen ala.
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen Eka –Ekan 1. kohta –Ekan 2. kohta Toka –Tokan alakohta Kolmas Neljäs –Neljännen alakohta neljännen.
Janan keskinormaali A A ja B ovat janan päätepisteet ja M sen keskipiste. M Janan keskinormaali on kohtisuorassa janaa vastaan sen keskipisteessä. AM =
TÄRPPEJÄ – YO 2010 PITKÄ MATEMATIIKKA.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Havainnollisuus ja kokemuksellisuus Workshop klo
Matematiikka ja fysiikka AUTO-ALA
Algoritminen ajattelu
TYÖNANTAJAN LAILLA AJATTELEMINEN Harjoituksen tavoitteena on löytää työpaikkaan soveltuva työntekijä.
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä. Tehdään kyselylomake joko tekstinkäsittely- tai taulukkolaskentaohjelmalla. Pilvipalveluita käytettäessä saadaan.
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
3.1. DERIVAATAN MÄÄRITELMÄ
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen Eka –Ekan 1. kohta –Ekan 2. kohta Toka –Tokan alakohta Kolmas Neljäs –Neljännen alakohta Neljännen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
PARAABELI (2. ASTEEN FUNKTION KUVAAJIA)
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Mitä tänään tapahtuu? Cityseikkailu kävellen. Seikkailun kartta 1) C.A. Setterbergin muistomerkki 2) Vaasan kirkko 3) Vaasan kirkkopuisto 4) Vaasan kaupungintalo.
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen eka –ekan 1. kohta –ekan 2. kohta toka –tokan alakohta kolmas neljäs –neljännen alakohta neljännen.
Toimintaohjeet opelle
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen Eka –Ekan 1. kohta –Ekan 2. kohta Toka –Tokan alakohta Kolmas Neljäs –Neljännen alakohta Neljännen.
#perjantaipähkinä
MB5 YHTEENVETO Todennäköisyyslaskenta.
MAB3 prosenttilasku.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Matematiikkaa 3a, Kertausjakso Lukuja © Varga–Neményi ry 2016
MATEMATIIKKA.
riskienhallinnan työpohjia
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2016
Matematiikkaa 3b Yhdenmuotoinen © Varga-Neményi ry
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Prosenttilaskennan kertausta
Algoritminen ajattelu
PI -KAAVION PIIRTÄMINEN / LF Opettele tämän kuvasarjan avulla PI (Prosessien Instrumentointi) -kaavioiden lukutaito. (napsauta hiirellä/nuolinäppäimillä.
Esityksen transkriptio:

Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo

Havainnollisuus Millainen rooli on eri välineillä? Kertolaskutaulu vai laskin KUN ajattelemme kertolaskua operaationa ja kertolaskun kommutatiivisuutta? (Lagrange, 2006)

Kertolaskutaulu ja laskin Operaatio? Kommutatiivisuus?

KERTOLAS- KUTAULU LASKIN OPERAATIO Linkki prosessiin 2, 4, 6,… Symbolin merkitys, vain yksi kerrallaan KOMMUTA- TIIVISUUS Symmetrisyys näkyvyys Yritykset, tutkimuksel- lisuus

Visuaalisuus luokkatilanteessa Norma Presmeg, ei välttämätön kuvallinen esitys 2.eleet 3.nuolien käyttö 4.visualisointiin ohjaaminen 5.eleiden käyttöön ohjaaminen 6.opettaja käyttää manipulatiiveja 7.opettaja käyttää värejä 8.intuitiivisuus, sääntöjen rikkominen, opettaja toimii yllättävästi 9.kaavoja, rakenteita, sääntöjä ja malleja etsivä työskentely 10.oppilaitten intuitiota korostava työskentely 11.viivästetty siirtyminen symboleihin 12.kognitiivisten konfliktien tietoinen herättäminen

Schwarz, Hershkowitz & Azmon, 2006: Ofra ja Ayelet heittävät tikkaa tauluun. a)Todennäköisyys, että Ofra osuu tauluun on 0,3. Merkitse tämä kuvioon. 0 1 b)Todennäköisyys, että Ayelet osuu tauluun on 0,5. Merkitse tämä kuvioon. 0 1

c) Käyttäen näitä piirrä neliö ja jaa se osiin sen mukaan, millä todennäköisyydellä tytöt osuvat tai eivät osu tauluun. d) Kirjoita jokaiseen osioon, mitä se tarkoittaa. e) Mikä on neliön pinta-ala? f) Kirjoita jokaiseen osioon sen pinta-ala. g) Mikä on todennäköisyys, että molemmat tytöt osuvat tauluun? h) Mikä on todennäköisyys, että molemmat tytöt eivät osu tauluun? O osuu A osuu O ei osu A osuu O osuu A ei osu O ei osu A ei osu 0,15 0,35

Käsitekartat

Käsitekarttojen rakentaminen Clarke (1990): Patterns of Thinking, Integrating Learning Skills in Content Teaching 1.Olennaisen informaation löytäminen 2.Luokittelu ja käsitteiden löytäminen 3.Esimerkkien, todellisten tapahtumien ideointi 4.Käsitteiden ja tapahtumien verkkojen muodostaminen 5.Syy-seuraussuhteiden tekeminen 6.Ratkaisumallien kehittäminen

1. Olennaisen informaation löytäminen Egyptiläisessä Rhind-papyruksessa ajalta 1500 eKr. annetaan ympyrän pinta-alan laskemiseksi ohje: ympyrän pinta-ala on yhtä suuri kuin sellaisen neliön pinta-ala, jonka sivu on kahdeksan yhdeksäsosaa ympyrän halkaisijasta. Kuinka monta prosenttia ja mihin suuntaan ohjeen mukaisesti laskettu pinta-ala poikkeaa ympyrän oikeasta pinta-alasta? (Lähde WSOY, Pitkä matematiikka, Geometria)

2. Luokittelu ja käsitteiden löytäminen Egyptiläisessä Rhind-papyruksessa ajalta 1500 eKr. annetaan ympyrän pinta-alan laskemiseksi ohje: ympyrän pinta-ala on yhtä suuri kuin sellaisen neliön pinta-ala, jonka sivu on kahdeksan yhdeksäsosaa ympyrän halkaisijasta. Kuinka monta prosenttia ja mihin suuntaan ohjeen mukaisesti laskettu pinta-ala poikkeaa ympyrän oikeasta pinta-alasta? (Lähde WSOY, Pitkä matematiikka, Geometria)

2. Luokittelu ja käsitteiden löytäminen ympyrän pinta-alanneliön pinta-ala jonka sivu kahdeksan yhdeksäsosaa halkaisijasta Kuinka monta prosenttia pinta-ala poikkeaa

3. Esimerkkien, todellisten tapahtumien ideointi ympyrän pinta-alanneliön pinta-ala jonka sivu kahdeksan yhdeksäsosaa halkaisijasta Kuinka monta prosenttia pinta-ala poikkeaa d A 1 =  r 2 r d = 2r r = 1/2 d A 2 = a 2 a a 1% = 1/100 = 0,01

4. Käsitteiden ja tapahtumien verkkojen muodostaminen ympyrän pinta-alanneliön pinta-ala Kuinka monta prosenttia pinta-ala poikkeaa d A 1 =  r 2 r d = 2r r = 1/2 d A 2 = a 2 a a 1% = 1/100 = 0,01

5. Syy-seuraussuhteiden tekeminen neliön pinta-ala A 2 = a 2 ympyrän pinta-ala A 1 =  r 2 A 1 =  (1/2d) 2

6. Ratkaisumallien kehittäminen ympyrän pinta-ala neliön pinta-ala Näin saadun neliön pinta- ala on noin 0,6% suurempi kuin oikean ympyrän pinta- ala. MUUTOSPROSENTIN LASKEMINEN

Ryhmätyö 1.Kirjatkaa ylös kaikki käsitteet kolmioihin liittyen, jotka tulevat mieleenne 2.Sijoittakaa ne kalvolle niin, että keskeiset käsitteet ovat keskellä. 3.Linkittäkää käsitteet ja kirjoittakaa nuoliin selventävät tekstit. 4.Laittakaa sivuoksiin kuvaukset, määritelmät ja esimerkit. 5.Käyttäkää ristiin meneviä nuolia selventääksenne muita suhteita. Rakentakaa käsitekartta kolmioihin liittyvästä matematiikasta.