1 Hypermedian sovellusesimerkki: ”CASE PEG 2001” (~Tuotantoprosessi, rakenteinen sisältömateriaali, metatieto ja ylläpito) 2001 © Ossi Nykänen TTKK/DMI/HypLab.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Lionsliiton aineistosta koonnut P.Siitonen 4/ KLUBISIHTEERI koulutus Pekka Siitonen Piirisihteeri
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
Yritysjohdon koulutuskeskus
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä, 5 ov Itä-Suomen koordinaattoreiden kokous Joensuun Tiedepuistolla /tk.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Virtuaaliammattikorkeakoulu Tuottamisen malli
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Tikkurilan Palloseura
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA
LC Finland Internet Heltech Pertti Lehtinen.
Integraalilaskenta MA 10
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Gloria LadyCup Karsintakisojen järjestäminen. Gloria LadyCup pähkinänkuoressa •Golfliiton Ladygolftoimikunnan järjestämä vuosittainen Ryder Cup -tyyppinen.
EXtensible Markup Language
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Vapaa Ohjelmisto.  Vapaa ohjelmisto on ohjelmisto jota voi käyttää, tutkia, muuttaa ja jakaa eteenpäin vapaasti.  FLOSS (Free / Libre Open Source Software)
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
ROTARACT Rotarypiirissä /2006 Esa Irri, Tampereen Rotaract-klubi.
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
Lukemaan oppii vain lukemalla
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
LC Askola-Pukkilan Nuorisovaihto ensi kesänä 2014 ! -”kielikurssi” kotona kesällä 1 – 2 viikoksi! - kohdemaita ympäri maapalloa ! - hanki lisäkokemusta.
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Elämä.
Turvallisuus
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
UMF I Luento 7. Viime kerralta Lue II.5 ja II.6. Lause II.5.1 tapauksessa f(x,y) = (x, sin(y)) ja g(x, y) = (cos(x), y). Voit lähettää epäselvistä kohdista.
Ammatin esittely Digitarina Pohjankartanon lisäluokkien opetuksessa.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Tik Harjoitustyön Tilannemuutos Etappi IV.
Lukujärjestys Kevät 2015.
Chairborne Oy -Yritysten arviointi sijoituskohteina
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Pariohjelmointi Personal SE - Vesa Oinonen. Yleistä pariohjelmoinnista kaksi ohjelmoijaa istuu saman koneen ääressä ohjelmoimassa samaa ohjelmaa Tavoitteena.
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Julkaisijan iltapäivä Helsingin yliopistossa
PrePets 2015 Kauniainen - Helsinki - Mäntsälä. TITLE | 2 PRESIDENTIN “10 KÄSKYÄ” PrePets –
Näin luon digitaalisen ekosysteemin
Mitä opetan ammatillisessa?
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
ROTARACT–toiminta pähkinänkuoressa
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Teknologiaryhmä – Call for Papers
Vertais-auditointi-sparraus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Esityksen transkriptio:

1 Hypermedian sovellusesimerkki: ”CASE PEG 2001” (~Tuotantoprosessi, rakenteinen sisältömateriaali, metatieto ja ylläpito) 2001 © Ossi Nykänen TTKK/DMI/HypLab

2 Lähtökohta on raadollinen Motto: Tuotantomenetelmien, rakenteisten dokumenttien yms. soveltamisen päämotiivina on yksinkertaisesti haluttomuus tehdä ”ylimääräisiä töitä” jotka suunnittelulla ja sopivan työtavan valinnalla voidaan välttää Avainkäsite on tervehenkinen laiskuus

3 Esipuhe Kaikki realistiset tietoverkkoja ja materiaalintuotantoa käsittävät hankkeet ovat monimutkaisia ja työläitä Case PEG 2001 on kuvaus ”tyypillisestä” tietoverkkoja hyödyntävästä hajautetusta materiaalin tuotanto- ja ylläpitoprojektista (~minimiresurssit) Case ei ole (eikä yritä olla) esimerkki ”parhaista käy- tännöistä” – vaan ”suunnitelmallisesta selviytymisestä” Esityksen osat: –osa I: PEG 2001– kansainvälinen konferenssi –osa II: ”Sama käytännössä kiitos” –osa III: Poimintoja materiaalin tuotantoprosessista

4 I Kansainvälisen konferenssin järjestäminen

5 Taustoja PEG-yhteisö järjestää n. joka toinen vuosi konferenssin –käytännön järjestelyt (paikka, aika, tilat, majoitus, ruokajärjestelyt, sponsorit, hallintobyrokratia) –osallistujia ”kaikkialta maailmasta” –paperiehdotuksia ”satakunta”, konferenssiin valitut paperit käyvät läpi review-prosessin (paperi- toimikunta niinikään ympäri maailmaa) –tuloksena: ”itse tilaisuus, WWW, kirja, CD-ROM” TTKK:n hypermedialaboratorio lupautui kesällä 1999 järjestämään kesän 2001 konferenssin

6 Konferenssiorganisaatio organisointitoimikunta (4+1, eri puolella Suomea) paperitoimikunta (17 henkilöä ympäri maailmaa) ohjelmatoimikunta (21 henkilöä eri puolella maailmaa) “sisällöllistä tukitoimintaa” konferenssi- sihteeri CORG- konferenssi- ohjelmiston tekninen tuki (1+1 henkilöä) “oikeasti mukana käytännön töissä” “100 konf. vierasta 35 paperia”

7 Käytännön reunaehto: minimiresursointi Konferenssin ”käytännöllisten asioiden sihteeröinti” (esim. tilat & majoitusjärjestelyt) ostopalveluina Valmiin proceedings-kirjan painaminen & CD-ROMien polttaminen ostopalveluina Selvitystyön jälkeen konferenssin hallintaohjelmiston käyttöoikeus konf. ajaksi päätettiin ostaa alihankintana Kaikki muut tehtävät hoidetaan nykyisten virka- ja projektitöiden ”ohessa”(lue: org.toimikunnan jäsenet hoitavat kykyjensä mukaisesti) (Vaihtoehtona olisi ollut konferenssin järjestämättä jättäminen sillä kun rahaa ei ole, niin sitä ei ole)

8 Hyvä huomata heti alkuun että... Toimintaympäristö oli hyvin selvillä (hyvässä ja pahassa) Kaikki keskeiset järjestäjät tiesivät etukäteen –miten PEG toimii ja ketä avainhenkilöt ovat –miten tämäntyyppisissä konferensseissa toimitaan Keskeinen työnjako & kriittisten toimintojen vastuukysymykset oli organisointitoimikunnan sisällä käytännössä tiedossa (tosin ”hiljaisesti”) …ja organisointitoimikunta ”tunsi toisensa” (sitoumus!) HUOM: Tilanne olisi aivan toinen, mikäli esim. organisointitoimikunnan jäsenillä ei olisi ollut ”vankkaa konferenssikokemusta” tai ”tietoteknisten menetelmien” käytännön osaamista takanaan

9 II Kansainvälisen konferenssin järjestäminen (käytännössä)

10 Hello World! Prosessin hajautuneesta luonteesta johtuen oli luontevaa edellyttää että ”kaikki toiminta tapahtuu verkossa” konf. yleisö artikkeleiden kirjoittajat paperi- toimikunta organisointi- toimikunta

11 Konferenssin elinkaari päätös työhön ryhtymisestä ( ) 1st announcement ( ) 2nd announcement and call for papers ( ) Authors notified (< ) CR-papers (< ) Registration deadline (< ) Conference ( ) “jälkipalveluja” ( ) “muita järjestelyjä”

12 Mitä tarvitaan ”sisällön ohella”? Mainoskanavia (ilmoittelu, julisteet, yms.) Informaation hallintajärjestelmiä –paperiehdotusten vastaanotto –osallistumistietojen vastaanotto –review-prosessin hallinta (hyväksytäänkö/tiedotus) –ilmoittautumistietojen hallinta (esim. tieto osallistumisesta konferenssipäivälliselle) Materiaalintuotantoprosessin hallintajärjestelmä (oheismateriaali, kotisivut, kirja, CD-ROM) Org.toimikunnan työtä koordinoivia järjestelmiä (itse toimikunta kolmessa eri korkeakoulussa ympäri Suomea)

13 Konferenssin elinkaari (”tuotanto”) päätös työhön ryhtymisestä ( ) 1st announcement ( ) 2nd announcement and call for papers ( ) Authors notified (< ) CR-papers (< ) Registration deadline (< ) Conference ( ) “jälkipalveluja” ( ) “muita järjestelyjä” tekn. suunnittelu, WWW-sivut, julisteet, paperimainokset, malli papereille, papereiden vastaanotto- mekanismi (CORG-ohjelmisto) kaksinkertainen review-prosessi(!) ilmoittautumisten vastaanottomekanismi, kirjan ja CD-ROMin lopull. tuotantosuunnitelma valmis kirja, CD-ROM, osallistujatiedot yms. + konf.ohjelma, esitteet, jatkuvat muutokset, virheet, päivitykset,

14 Tuotantoprosessin resurssit Koko materiaalintuotantoprosessin hoiti käytännössä yksi ihminen (”pienellä prioriteetillä virkansa ohessa”) –konf.ohjelmiston käytön suunnittelu ja toteutus –review-prosessin suunnittelu ja läpivienti –papereiden vastaanottaminen, tekn. valmistelu ja pohjustus kirjaa ja CD-ROMia varten –WWW-sivut, CD-ROMin toteuttaminen (& ylläpito) –+alihankinnat, yms. muut org.toimikunnan tehtävät (esim. reviewerinä toimiminen, tieteelliset teemat) …materiaalintuotantoprosessin tarkoituksenmukainen toteuttaminen kiinnosti ihan oikeasti!

15 III Poiminta: materiaalin tuotantoprosessin pääpiirteet

16 ”Lopputuotteet” Näkyville jäi WWW-sivusto, proceedings-kirja & CD- ROM (työtä tukemaan toteutettiin muutakin!)

17 Toteutuksen perusidea Arvioidut & hyväksytyt paperit saatavissa std-muotoisina konf.hallintaohjelmiston välityksellä (suurimmalta osin) Org.toimikunta muokkaa paperit sisäisen ohjeen mukaiseen muotoon ja kerää artikkeleista metatiedot std- mallin mukaisesti (vrt. PEG2001 CD-ROM: kuvaus & metatiedon editointiohje) Metatiedot kootaan loogiseen tietokantaan josta erilaisilla kyselyillä tietoja saadaan WWW-sivuille & master-CD-ROMille Yhdet ja samat muokatut artikkelit kootaan (osin mekaanisesti ”metatiedon avulla”) –kirjaan ja CD-ROMille (eri formaatit + näkymät)

18 Toteutus (idea on tekniikkaa tärkeämpää!!) Konf. hallintaohjelmisto: papereiden vastaanottoprosessi & konferenssin “attribuuttitieto” CR-papereiden muokkaus- prosessi Painokelpoiset artikkelit meta- tieto Painokelpoiset artikkelit Painokelpoiset artikkelit (FE) tekn. suunnittelu & ohjeistus esim. ohjelmallinen näkymien & linkkien generointi WWW-sivut & CD-ROM kirja tyyppikonversiot (formaatti)

19 ”Pieni sivutuote” (metatietomäärittely) PEG2001 CD-ROM: kuvaus & metatiedon editointiohje Miten hajautettu editointityö organisoidaan? Mitä metatietoja kerätään? Miten CD-ROM-toteutus (+WWW-näkymät) periaatteessa organisoidaan?

20 Yksityiskohta: CD-ROMin toteutustekniikka Yhden miehen orkesterista johtuen toteutus oli ”tekninen” –artikkelin mallidokumentti: Word-pohja & ohjeistus –PDF-konversion yms. testaus –metatietokanta: rakenteinen tekstitiedosto –CD-ROMin ohjelmallinen generointi (PHP [huh!] ) suojattuun WWW-osoitteeseen (syy: mahdollisti rompun muokkauksen & kommentoinnin verkossa) –WWW-ROMin jäädyttäminen & polttaminen –sama WWW-sivujen yhteydessä –org.toimikunnan ryhmätyö: sähköpostia, kokouksia, suojattu WWW-avaruus & BSCW-ryhmätyöohjelmisto

21 Yksityiskohta: metatietojen käyttö Metatietoja käytettiin oleellisesti –CD-ROMin näkymien luonnissa –CD-ROMin linkitysrakenteen generoimisessa –CD-ROMin navigointirakenteen generoimisessa –kotisivujen vastaavien listojen luonnissa –tilastojen generoimisessa –tietojen oikeellisuuden varmistamisessa Olisi voitu vielä käyttää esim. kirjan vastaavien tietojen tuottamisessa (mutta nyt käsipelillä ~ sama aika) HUOM: Metatietojen käyttö tai tietojen ohjelmallinen generointi ei näy lopputuotteissa!

22 Tuotannonsuunnittelun perusidea Uusia töitä tehdään jotta työt kokonaisuutena vähenisivät 1. työtehtävä työn organisointi 1. työtehtävä “v.2” tukevat työtehtävät kartoitus, määrittely ja suunnittelu lähtötilanne:tavoite: + muut hyödyt: virheettömyys? uudet mahdollisuudet? “sama lopputulos”

23 Suunnittelun & ohjeistuksen hyödyt Tarkka arviointi vaikeaa (työ pitäisi toistaa eri tavoin) Arvio: tuotantoprosessin miettiminen ja parin sivun mittaisen suunnitelman kirjaamisen hyödyt (CD-ROM) –linkitysrakenteen tyydyttävä toteuttaminen ”käsipelillä” olisi ollut ilman ohjelmallista generointia ”mahdotonta” –tuotteella systemaattinen ulkoasu, eikä kirjoitusvirheitä (esim. yhteystiedot muuttuivat jatkuvasti) –suunnitteluvaiheessa rakennetta muokattiin useaan otteeseen (viimeiset muutokset 2 päivää ennen polttoa) –muokkaus & kommentointi tapahtui verkossa …pelkkä CD-ROM – ajansäästö 2-3 viikkoa työaikaa

24 HUOM! Ellei toteutuksen työmäärä lainkaan kiinnosta (PITÄISI KIINNOSTAA), vaikutukset ovat ”vaatimattoman oloisia” –”nimet ok, linkit ok, nappulat ok, menu toimii” –”Tech. Chair on mälsä tyyppi kun pakottaa muut lukemaan typeriä teknisiä määrittelydokumentteja” Pieni laskutoimitus paljastaa kuitenkin karut realiteetit jo ”pienellä materiaalimäärällä” –35 artikkelia, 7 näkymää = 245 linkkiä (luvussa ei ole mukana navigaatiorakenteita yms.) –muokkaa & ylläpidä virheettömästi käsin (kun tiedossa on isoja muutoksia tunnin varoitusajalla) Oikeinkirjoitus, osoitteiden muutokset, muut rakenteet,...

25 Lopuksi

26 Huomioita Välineitä tärkeämpää on (taas kerran) suunnittelu Tehokkaan tuotantoprosessin onnistumiseen tarvitaan: –sovellusalueen tietämystä (ja käytännön taitoja) –menetelmätietämystä (ja käytännön taitoja) –teknistä tietämystä (ja käytännön taitoja) ”Rakenteisuus” tarkoitti tässä esimerkissä –tiedon ja sen käsittelyn paloittelua ja metatiedon käyttöä …jota ohjelmatoteutukset olisivat olleet mahdollisia HUOM: Esimerkkisovelluksesta puuttuvat maagiset termit SGML, XML, Java, RDF, eCommerce, yms. (eivät ko. sovelluksessa nykyresursseilla tarkoituksenmukaisia!)

27 Hypermedian perusteet? Mitä perustietoja/taitoja tarvittiin –tite-perusteet & tekstinkäsittely (rak.dok!) –Perus WWW: HTML+CSS+suojaustekniikat –kuvankäsittely, taitto-ohjelmien käyttö –seittiohjelmointi (metatietojen soveltaminen/PHP) Lisäksi –erikoissovellukset (ryhmätyö/konf.hallintaohjemistot) –puhelin/videoneuvottelusovellukset –ryhmätyötaitojen perusteet, dokumentoinnin perusteet Kaiken perustana asiasisällön tunteminen/yhteistyö (”Mitä konf sisältää?” ”Miten review-prosessi hoidetaan?” jne.)