Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 1 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukointia käytetään tutkittaessa kahden luokittelu- tai.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUME II / Tilastollinen osuus
Advertisements

Tilastollista päättelyä
TUME II / Tilastollinen osuus
Kartoitustulosten havainnollistaminen Case TaY:n kirjasto
MCMC ja BUGS. Jakauman approksimointi simuloinnilla  Poimitaan jakaumasta suuri määrä satunnaislukuja  Käytetään otoksen tunnuslukuja jakauman tunnuslukujen.
Peruskysymys: onko asteikko luonteeltaan luokitteleva vai jatkuva?
RYHMIEN VERTAILU Jouko Miettunen
KAHDEN RYHMÄN VERTAILU
1 Taulukot. 2 Miten taulukoita tehdään n WYSIWYG-editorien työkalut n HTML [border]… n Excel etc. Save as html.
TYTILM1 Tilastolliset menetelmät
TUME II / Tilastollinen osuus
Hypoteesin testeistä Testin valinta perustuu aina tutkimusongelmaan ja kuvailuun (joka perustuu mitta-asteikoihin) Testaus ei koskaan ole itsenäinen, vaan.
Käyttäytymistieteiden laitos
Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet
Graafisen esityksen laatiminen taulukkolaskentaohjelmalla (excel 2013)
Normaalijakauma NORMAALIJAKAUMA 1) laske normitettu arvo Gaussin käyrä
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
KYSELY KUNTALIITOKSESTA TUUSNIEMEN KUNNAN ASUKKAILLE Tuusniemen kunta Tuomo Turja.
TUME II / Tilastollinen osuus Tilastollinen riippuvuus
Mentelmätarjotin - monimuuttujamenetelmät
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Tilastollisia menetelmiä
Käyttäytymistieteiden laitos
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä. Tehdään kyselylomake joko tekstinkäsittely- tai taulukkolaskentaohjelmalla. Pilvipalveluita käytettäessä saadaan.
tilastollinen todennäköisyys
HY/SVY – Kvantitatiivinen metodologia verkossa – Rakenneyhtälöt – Reijo Byman 1/17 INDEX Kvantitatiivinen metodologia verkossa Rakenneyhtälöt Reijo Byman.
Kvantitatiiviset menetelmät
Otanta Miksi otantaa? –suuresta perusjoukosta voidaan saada tarvittavat tiedot edullisemmin kuin kokonaistutkimuksella –kiireisyys vaatii usein otantaa.
lineaarinen regressio
Lapsuuden sosioekonomisen aseman vaikutus itsekorosteisiin arvoihin valtiotieteellisen tiedekunnan opiskeiljoilla Veikko Eranti.
A! Aalto University 1 Case SÄHKE-asiakirjojen automaattinen luokittaminen asiakirjojen tekstin pohjalta Katariina Nyberg Semantic Computing Research Group.
Tilastollinen testaus Χ 2 -testi nelikentässä kaikkein yksinkertaisin lähtökohta tilastolliselle testille Esim. materiaalin (rauta tai pronssi) ja korun.
Korrelaatio Kertoo kahden muuttujan välisestä lineaarisesta yhteydestä eli kuinka hyvin toisen muuttujan avulla voidaan ennustaa toisen muuttujan vaihtelua.
Standardointi tekee eri asteikollisista muuttujista vertailukelpoisia
Tilastollinen testaus Mann-Whitneyn –testiä voidaan käyttää hyvin pienille n 2 ≤ 8 keskikokoisille 9 ≤ n 2 ≤ 20 suurille n 2 ≥ 20 otoksille –voidaan käyttää.
Ea 3. 2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd
TILASTOTIEDE ARKEOLOGIASSA Har 230h
Monimuuttujamenetelmistä Lähtökohtana mallittaa muuttujien välinen riippuvuusrakenne. Rakenne tulee sovellusalan teoriasta. Sopiva analyysi valitaan mallin.
Mihin on tultu?. Tutkimusprosessi (MOTV , muokattu De Vaus 1994, 21 pohjalta): Teoria Hypoteesit Empiiriset mittarit Aineiston kerääminen Aineiston.
1 Kvantitatiiviset menetelmät Pienryhmäkokoontumisissa tarvitaan EK03- aineiston haastattelulomake. Sen voi tulostaa verkosta. Linkki löytyy kurssin kotisivulta:
1 Kvantitatiiviset menetelmät HUOM! Tentti pidetään tiistaina klo Porthanian salissa PIV Uusintamahdollisuus rästitentissä ma 15– 17.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
1 Kvantitatiiviset menetelmät HUOM! Tentti pidetään tiistaina klo Porthanian salissa PIV Uusintamahdollisuus rästitentissä ma 15– 17.
UNIVERSITY OF TURKU MONIMUUTTUJAMENETELMÄT SOSIAALITYÖN TUTKIMUKSESSA Leena Koivusilta Turun yliopisto, Sosiaalipolitiikan laitos.
Kuvalähde: Risto Kaikkonen TEROKA Diabetes: Koulutusryhmien väliset erot Kainuun maakunnassa.
Määrällinen tutkimus.
REGRESSIOANALYYSI.
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
VARIANSSIANALYYSI.
Monimuuttinimuuttuja-analyyseista
Havaintoaineiston kuvailusta
Opinnäytetyön otsikko
14. Hyvä ohjelmointitapa.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Riippuvuustarkastelut
Käsitteitä ja mitta-asteikot
Petteri Nurmi, Eero Huvio, Jussi Kollin & Mikko Waris
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Aineiston kuvaaminen graafisin menetelmin
Arvioitava tehtävä Työ tehdään 2-4 hengen ryhmissä
Kuviot ja taulukot tekstissä
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Muista nämä aineisto- tai dokumenttitehtävään vastatessasi:
Tilastolliset testit KHI.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 1 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukointia käytetään tutkittaessa kahden luokittelu- tai järjestysasteikollisen muuttujan riippuvuussuhteita Tutkitaan, onko tarkastelun kohteena olevan muuttujan jakauma erilainen selittävän muuttujan eri luokissa

Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 2 / 8 Ristiintaulukointi Esimerkki: eroavatko miehet ja naiset toisistaan sen suhteen kuinka usein he keskustelevat politiikasta ystäviensä kanssa Taulukko 1

Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 3 / 8 Ristiintaulukointi Taulukosta ei suoraan näe sukupuolien välisiä eroja on laskettava prosenttijakaumat Taulukko 2

Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 4 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukkoa tehdessä on tärkeää laskea prosenttijakauma oikeaan ”suuntaan” Prosentit lasketaan aina selittävän muuttuja luokissa Viimekädessä tutkimusongelma ratkaisee suunnan

Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 5 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukon esittäminen tekstissä Selittävä muuttuja sarakkeille, selitettävä riveille Kannattaa laittaa ”yhteensä” –rivi, koska se helpottaa taulukon tulkintaa Tapausten määrä (n) ilmoitettava

Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 6 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukon merkitsevyyden testaus Voidaanko otoksen tulosten perusteella päätellä tarpeeksi luotettavasti, että havaitut erot ovat myös perusjoukossa? Testausmenetelmänä χ 2 -riippumattomuustesti Perustuu havaittujen ja odotettujen frekvenssien erotukselle

Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 7 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukoinnin merkitsevyyden testaus jatkuu... Nollahypoteesi: ei eroja selitettävän muuttujan eri luokissa Jos p-arvo on riittävän pieni, voidaan päätellä, että erot ovat tilastollisesti merkitsevät Huom: tilastollinen merkitsevyys eri asia kuin sisällöllinen merkitsevyys

Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 8 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukon elaborointi Löydettyä kausaalisuhdetta yritetään varmentaa tai vahvistaa tuomalla analyysiin uusia muuttujia Taulukko 3