Kauniainen valtuusto & asukasilta Grankulla fullmäktige & invånare 13.10.2014 Sevón.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Advertisements

SEUTUTERVEYSKESKUKSEN HALLINTOVAIHTOEHDOT Reijo Räsänen
konsernin johtamisjärjestelmä
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Toimialaorganisaatio
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommununtredning Keravan kuntalaisten ja valtuuston kuulemistilaisuus Kerava Matti Vatilo.
 Tornion kaupunki.  Laitteistoista, verkoista ja ohjelmistoista ei ollut mainintaa dokumentissa, muutakun että järjestelmä- ja palvelutoimittajat.
Vantaan valtuusto & asukasilta Sevón. Uusi kunta - uusi konteksti – uusi konsepti  Metropolikaupungin hahmottelussa on ideoita, joita voi hyödyntää.
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Mihin vie Sote-uudistus sosiaalipalvelut? Helsinki
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Tilannekatsaus 5 kunnan henkilöstötyöryhmä Mikko Pukkinen, Cay Sevón, Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjät.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Vantaan kuntalaiskuuleminen
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Matinkylä 2040 ? Metropoliselvitys Sevón.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
ESPOON KESKUS METROPOLISSA Espoon kuntalaiskuuleminen Cay Sevón Kuntajakoselvittäjä.
Väestönmuutos , maakunnittain
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
AHJO Helsingin sähköinen asianhallinta- ja päätöksentekojärjestelmä 13
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Nuorisovaltuustotilaisuus Hallintojohtaja Jukka Anttila.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Espoon kuntalaiskuuleminen Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Kuntien kulttuuritoiminnan kustannukset vuonna 2013 Suomen Kuntaliitto, 24 kaupunkia ja Cupore
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Matinkylä Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
TA Palvelurakenneuudistusprojekti II Päätöksenteko ja demokratia-työryhmä 2007.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Myyrmäki 2030 Metropoliselvitys Sevón. Myyrmäki - vauhdilla matkalla tulevaisuuteen pp.kk.vvvv 2 Osasto Profiili: urbaani, nuorekas, aktiivinen.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Kuntahallinto.
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannukset v. 2016
Asiakkaan valinnanvapaus
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Salon kaupunki Kuntaliitos
Kaupunkistrategian laadinta
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esityksen transkriptio:

Kauniainen valtuusto & asukasilta Grankulla fullmäktige & invånare Sevón

Uusi kunta - uusi konteksti – uusi konsepti En ny kommun – ny kontext – nytt koncept  Metropolikaupungin hahmottelussa on ideoita, joita voi hyödyntää myös muissa kuntaliitoksissa ja nykyisissä kunnissa  Uuden kunnan jakamisesta alueisiin, joilla on lähidemokratiaan perustuva päätäntävalta ja talous, näkyy ehdotuksina useissa kuntaliitosesityksissä tällä hetkellä  Ylipäänsä demokratiaa halutaan monin keinoin vahvistaa ja uudistaa pp.kk.vvvv 2 Osasto

Osallistuminen ja vaikuttaminen Deltagande och påverkan  Käynnissä on yhteiskunnallinen muutos: Julkisen sektorin resurssit eivät yksin riitä kansalaisten hyvinvoinnista huolehtimiseen ja alueiden kehittämiseen.  Metropolikaupungin tavoitteena on vahvistaa asukkaiden ja alueiden näkökulmaa suunnittelussa ja päätöksenteossa lisäämällä asukkaiden ja kunnan suunnitelmallisuutta ja vuorovaikutteisuutta.  Metropolikaupunki toimii demokraattisesti, jos sekä valtuuston johtama edustuksellinen demokratia että kansalaisten lähidemokratia toimivat. Valtuusto huolehtii että asukkaat sekä yksilöinä että yhteisöjensä jäseninä voivat vaikuttaa.  ”Kotikaupunkien” aluevaltuustot toimivat osana edustuksellista järjestelmää. Lisäksi metropolikaupunki tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia lähidemokratian ja suoran demokratian toteuttamiseen. pp.kk.vvvv 3 Osasto

pp.kk.vvvv 4 Osasto Sote-alue Metropolihallinto Uudenmaan liitto ym. Metropolikaupunki Kotikaupungit (15-22) Metropolikaupunki kunnallisessa järjestelmässä Metropolstaden i det kommunala systemet Jakaantuu kotikaupunkeihin, joissa yksi tai useampi kaupunkikeskus. Kotikaupungilla delegoitu päätäntävalta ja päätöksiin tarvittavat resurssit Kaupunki- keskukset Kaupunkikeskus on asumisen, työpaikkojen, kaupallisten palvelujen keskittymä ja liikenteen solmukohta Kuntayhtymiä Kunta

Vaikuttaminen, osallistuminen, äänestäminen Påverkan, deltagande, röstning Kuntajakoselvittäjät Isossa kaupungissa vaikuttaa isoihin asioihin Vaikuttaminen -> alueellista & lähidemokratiaa Tukholma, Göteborg, Malmö, Uumaja, Stavanger, Oslo… – delegoitua päätösvaltaa kaupunginosille

Kaupunginosahallinto P-maissa – 1 / T:holma Stadsdelsförvaltning i Norden 1 / St:hlm  14 kaupunginosahallintoa - jokaisessa useita kaupunginosia  Johto poliittisesti nimitetty lautakunta (Tukholman valtuusto)  Vastuualueita mm: kunnallinen esikoulu, ikääntyneiden hoiva, sosiaalipsykiatria, yksilö- ja perhehoiva, tuki & palvelut henkilöille joiden toimintakyky alentunut, kaupunkiympäristötyö (mm. puistojen hoito), kuluttajaopastus, vapaa-aika- ja kulttuuritoiminta, ym.  Yhteinen budjetti 2014 ~19 mrd SEK - jaetaan suhteessa laskennallisiin tarpeisiin (ei toteutuneisiin kustannuksiin)  Lautakunnalla vapaus käyttää varansa ja priorisoida toimintojen kesken - T:holman valtuuston tavoitteita ja linjauksia noudattaen 6 Osasto

Kaupunginosahallinto P-maissa – 2 / G:borg Stadsdeldförvaltning i Norden – 2 / G:borg  Göteborgin kaupunginosien yhteenlaskettu budjetti (~17 mrd SEK) oli 2012 yli puolet kaupungin kokonaisbudjetista  10 poliittisesti nimitettyä lautakuntaa (G:borgin valtuusto)  Kaupunginosalautakunnat vastaavat alueen lähipalveluista, mm. kirjasto, vapaa-ajan palvelut, lasten päivähoito, peruskoulu, vanhus- ja vammaispalvelut  Kaupunginosat toteuttavat alueellaan Länsi-Ruotsin kasvustrategiaa -> Osasto

Kaupunginosahallinto P-maissa – 3 / Oslo Stadsdelsförvaltning i Norden – 3 / Oslo  Oslossa 15 kaupunginosaa, – as./k-osaa  Kaupunginosavaltuustot valitaan puoluelistoilta varsinaisten kunnallisvaalien yhteydessä  Tehtävät: vastaavat perusterveydenhuollosta, lasten päivähoidosta, vapaa-aikatoiminnasta sekä vanhus- ja vammaispalveluista  Oslon kaupungin työntekijöistä 39% ( henkilöä) työskentelee kaupunginosien palveluksessa  Äänestysaktiivisuus kaupunginosa- vaaleissa 2011 oli 52–70%, ~ yhtä korkea kuin varsinaisissa kunnallisvaaleissa 8 Osasto

pp.kk.vvvv 9 Osasto Sote-alue Metropolihallinto ym. Metropolikaupunki Kaupunki- keskukset ja niitä ympäröivät palvelualueet - kattavat koko M- kaupungin maa- alueen Talous, hallinto, johtaminen Yhdyskuntarakenne, asuminen, liikennejärjestelmä Kilpailukyky, elinkeino- ja innovaatiopolitiikka Sosiaalinen koheesio 2.Asteen koulutus, taiteen perusopetus, kulttuuripalvelut Liikunta-, jää- ja uimahallit Työllisyyspalvelut Varhaiskasvatus Perusopetus Nuorisotilat, kirjastot Lähiliikuntapaikat Saavutettavuus kävellen tai joukkoliikenteellä Päivittäinen käyttö Asukkaiden arjen toiminnallinen alue Saavutettavuus joukkoliikenteellä Käyttöfrekvenssi: päivittäin – viikoittain - vuosittain Sosiaali- ja terveyspalvelut (järjestäminen) Metropolihallinto: suppeat tehtävät Uudenmaan liitto ym. Palvelujen järjestämistasot metropolikaupungissa Tjänsternas organi- sation i m-staden Tason määräytymis- kriteerit ICT-strategiat ja palvelujen tuottaminen Palvelujen järjestäminen /tuottaminen Sote-palvelujen tuottamisvastuu Sote-lähipalvelujen tuottaja Kaupunki- keskukset

pp.kk.vvvv 10 Osasto Sote-alue Metropolihallinto ym. Metropolikaupunki Kotikaupungit (15-20) Vaaleilla valittu valtuusto, ei vaalipiirejä Valtuuston valitsema hallitus Pormestari? Sote-lautakunta tuotantovastuussa, neuvottelut alueen kanssa Sektorien strategiat, johtaminen ICT-hallinto, ml. tuottaminen M-kaupungin henkilöstö ? Käyttäjäraadit Osallistuva suunnittelu Osallistuva budjetointi Kansanäänestykset Sote – alue: kuntayhtymä. Kuntien valitsemat edustajat Metropolihallinto: kuntayhtymä, kuntaa Uudenmaan liitto: kuntayhtymä. Kuntien valitsemat edustajat Sote-lähipalvelujen (kunnalliset ja yksityiset) käyttäjäraadit Demokratian toteutuminen metropolikaupungissa Demokratin i m-staden Johtokunnat, vanheimpainryhmät 2. Asteen koulutuksen johtokunnat Kaupunki- keskukset Suorilla vaaleilla valittu aluevaltuusto/-lautakunta ? Aluevaltuuston kokoontumispaikka Pienen aluehallinnon toimitilat Osallistuminen suunnitteluun & budjetointiin

Metropolikaupungin aluevaltuustot Metropolstadens områdesfullmäktige  Kaupunginvaltuusto delegoi päätäntävaltaa aluevaltuustoille.  Niiden alueellisena perustana valtuuston päättämä kaupunkikeskusjako ympäröivine alueineen (”kotikaupungit”).  Aluevaltuustot vastaavat valtuuston niille antamien lähipalvelu- tehtävien toteuttamisesta valtuuston myöntämien varojen puitteissa.  Aluevaltuustot voitaisiin valtuuston päätöksellä joko valita suorilla vaaleilla tai olla valtuuston nimeämiä  Aluevaltuustot voivat alueellaan määritellä ”pienalueet” (kaupunginosat, kylät) joita asukkaita kuullaan heidän lähiympäristönsä viihtyvyydestä ja kehittämisestä.  Aluevaltuustot voivat pienalueille myöntää avustuksen, jota käytetään paikallisiin kehittämiskohteisiin ja/tai paikallisyhdistysten toimintaan (vrt Vantaan aluetoimikunnat). pp.kk.vvvv 11 Osasto

Kiitos! – Tack!