Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola 7.12. 2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Advertisements

Ajatuksia työelämään tutustumistoiminnan TET kehittämisestä
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Toimintaohjeet opelle
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Henkilötiedot Täytä tälle sivulle henkilötietosi
Samsonin tarina. Nimeni on Samson ja olen 14-vuotias. Asun Kisumussa, Keniassa ja rakastan jalkapalloa!
Ammatillinen koulutus
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
arvot ja vuorovaikutus-sopimukset
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Opintopolku.fi ja opiskelijavalinta
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Toisen asteen koulutus
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Tenses. Mikä aikamuoto?  Opiskeletko ensi jaksossa englantia?  Minä en opiskellut ranskaa.  Minä en ole opiskellut ranskaa.  Minä en ollut opiskellut.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Toimintaohjeet opelle
2. vu0sikurssin opiskelijoiden vanhempainilta
Ammatillinen koulutus
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Jessen seikkailu.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
1 Opinto-ohjaus Kurssi 1 Kotkan Aikuislukio. Kotkan aikuislukio Kirkkokatu Kotka.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
JATKO-OPINNOT Viherlaakson lukio. ABI-VUOSI Jakoissa opiskelu koostuu jäljellä olevista pakollisista kursseista sekä yo-kokeisiin treenaavista.
Lukion oppimäärä = mitä, montako, milloin kursseja
Kaksoistutkinto-opiskelu
MIKSI LUKIOON???.
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Koe korkeakoulu jo nyt! Tutustu eri aloihin, löydät ehkä tulevaisuutesi.
Vanhempainilta Tervetuloa!
Ykkösten vanhempainilta
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
Lukio.
Kuka vastaa kyselyyn? - Kevät 2016
MIKSI LUKIOON???.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Hankeviestintää - miksi ja miten?
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Kysely opintojen ohjauksesta
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kaksoistutkinto.
Koulutuksen tutkimuslaitos
OSAAMISKANSIO Nimi.
Lukiolaisen jatko-opinnot
Väyläopintoihin ohjautuminen
Esityksen transkriptio:

Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola

Mistä lukiosta vastaajia?

Sukupuoli

Milloin kirjoitti ylioppilaaksi?

Mitä seuraavista aineista kirjoitit?

Minkä arvosanan kirjoitit?

Osallistuitko preppauskurssille ennen kirjoituksia?

Mihin oppilaitoksiin olet hakenut kirjoitusten jälkeen?

Opiskeletko tällä hetkellä jossakin?

Mitä tekee jos ei opiskele?

Onko ammatillinen tutkinto? (3-5 vuotta sitten kirjoittaneista)

Yleisarvosana lukiossa saadulle ohjaukselle

Yleisarvosana (prosenttijakaumat)

Millaista tietoa olisi halunnut lukiossa oman uravalinnan tueksi? en mitään, itselläni oli jo selvät suunnitelmat niin en tarvinnut lisäohjausta Olisin halunnut, että meille kerrotaan enemmän erilaisista koulutusohjelmista. Minusta tuntui, että kaiken sai ottaa selville itse, esimerkiksi en koskaan ollut kuullutkaan tästä koulutusohjelmasta mitä nyt innolla opiskelen. Olisi hienoa jos kouluun tulisi ihmisiä (esim. entisiä koulun oppilaita) kertomaan heidän uravalinnoista. Ammattikoulut "syrjäytettiin" kokonaan, painotettiin vain ammattikorkeita ja yliopistoja. Tuntui, että ammattikoulut olisivat jotenkin huonompi vaihtoehto lukion jälkeen. Joten en ole kovinkaan paljon saanut omaan uravalintaani minkäänlaista tietoa. Olisi pitänyt kertoa, että mistä aineista voi olla hyötyä tulevaan tiettyyn koulutukseen Enemmän yksilöhaastatteluja ja -keskusteluja opinto-ohjaajan kanssa jatko-opiskelumahdollisuuksista. Vaikka opinto-ohjaajan ei ole tarkoitus "määrätä" tai päättää oppilaan puolesta, hän voisi kumminkin antaa ideoita ja herättää mielenkiintoa eri aloja kohtaan. Enemmän eri ammatti- ja koulutusmahdollisuuksia; itse en tiedä oikeastaan muita ammatteja kuin poliisi, lääkäri ja opettaja. Enemmän "perustason" tietoa. Tietoa eri aloista, suomen eri amk:ista ja yliopistoista (missä ovat, montako jne..) Mitä voi missäkin opiskella. Käytännön juttuja amk opiskelusta (millaista on, onko kursseja, tentit ym ym.) Yleisestikin siis perustason tietoa. Perusasioita ei kerrottu, oletettiin vain että ne jo tiedetään. Mutta itse ( ja moni muukaan) ei tosiasiassa asioista tiedä. Olisin halunnut kaiken tiedon. Kaiken.