Opettajille käytännön niksejä toiminnanohjaukseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Vapaaehtoistoiminnan ytimessä!
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
LUVALLISET POISSAOLOT
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Katso Aitolasta lisää:
10 vinkkiä voimaantumiseen
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
Norssi ja Varis juttusilla
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
VARHAINEN PUUTTUMINEN
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Hyvät käytännöt / romanioppilaiden perusopetuksen tuki
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Liikunnan arviointi luokilla
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Kouluinfo Renkomäen koulu
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Ops seminaari Askola.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
ORGANISOINNIN PERUSTEET
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Koulu alkaa klo 9.00.
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Millainen oppija sinä olet?
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhteisopettajuus arjessa
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Opettajille käytännön niksejä toiminnanohjaukseen sinitarraterapia; sovittu luokassa; että voi muovailla ( on siis jotain tekemistä), hiljaa hiljaisuudentunti; klassista musiikkia taustalla/ ei saa häiritä muita/ saa itse valita tekemisen draaman harjoitteet; istutaan vastakkain ja toinen neuvoo mitä toinen tekeee sinä teet ja sitten minä strukturointi; tunnin kulku taululla (selkeyttää niitä, joilla ei ole ajantajua) struktuuri antaa rauhaa ja lepoa lapselle ja tunnille Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017

Sosiaalisessa vuorovaikutuksessa alkaa oireen vaikutus. Kommunikoi selkeästi; katso oppilaaseen päin, että näkee suun liikkeet Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017

Oppilaan oppimisenhaasteet, opettaja voi ottaa huomioon esim Oppilaan oppimisenhaasteet, opettaja voi ottaa huomioon esim. seuraavilla tavoilla ( Opetusneuvos; Leena Nissilä) Etsi oppilaan vahvuudet – vahvista niitä keskusteluissa, mutta myös luokan edessä. Älä korjaa virheitä, vaan harjoituta sitä, missä onnistutaan. Keskity olennaiseen – kukaan ei opiskele yksinomaan tulevaisuutta varten, vaan jokaisen koulupäivän olisi oltava mielekäs. Kaikkea ei tarvitse oppia – suuret linjat, peruskäsitteet ja periaatteet, kokonaiskuvan muodostuminen ja merkityksen ymmärtäminen on pääasia. Tunnista oppimisprofiili – älä anna tehtäviä, jotka näyttävät sellaisilta, ettei niistä selviä. Opeta onnistumaan, anna tukea, rohkaise, auta suunnittelemaan, opeta strategioita jne. Onnistumisen elämys luo itseluottamusta oppimiseen. Käytä monia tapoja; kuulo, näkö, kosketus jne. Joku oppii yksin, toinen yhteistyössä, joku hahmottamalla ensin kokonaisuuden, toinen yksityiskohdat. Hyväksy oppilas ihmisenä. Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta 7.4.2017

Yleinen ja tehostettu tuki kaikissa peruskouluissa ( 2011); pedagoginen selvitys, jos tehostettu tuki ei riitä oppilashuoltoryhmän toimintaan vanhemmat mukaan varhaisenhuolenvyöhyke; yhteys kotiin/ huoli lapsen koulunkäynnistä joku joka jakaa tiedon/ vastuu siitä Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017

pitää opetella sietämään erilaista oppimistyyliä Oppimisen tyyli; ei tuomitsemista vaan ymmärtäväisyyden kautta opetusta hei, hienosti meni, voitkin jatkaa kohta sitä, tee kuitenkin ensin tämä pitää opetella sietämään erilaista oppimistyyliä yhdessä open ja vanhempien kanssa sovitaan tavoitteet ja työnjako säännöt lapsen toiminnalle oppimistilanteissa (saa liikkua kun on ensin tehnyt tämän) Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017

Oppilas tarvitsee apua aikuisilta opiskelunsa suunnittelussa; päivä ohjelman katsominen rutiiniksi, josta pidetään kiinni sovitaan lapselle mitoitetut urakat/ tehtävät, jotka jaetaan aina aamulla tarjotaan vaihtoehtoja, mutta pidetään sovitusta kiinni ohjataan lasta arvioimaan opiskelun sujuvuutta tunteiden hillinnässä aikuinen ohjaa, ennakoi ja pystyy estämään purkauksia omalla käyttäytymisellään Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017

Lasta avustavan aikuisen muistilista; ohjaa lasta kestämään muutoksia, suunniteltuun päiväohjelmaan on myös helppo palata anna lapselle johdonmukaista palautetta palautteen tulee olla selkeää ja säännöllistä usein lapsella on korostunut välittömän palautteen tarve myönteinen, konkreettinen palaute on lapsen silmissä arvokkainta ryhmässä toimiminen auttaa oppimaan myös kestämään ryhmäytymisen paineita Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017

Opetuksen ja lapsen avustamisen järjestäminen; tunnin alkaessa voi soida klassinen musiikki/ rauhoittaa tilannetta välitunnin jälkeen, vaikuttaa aivotoimintaan; matalasykkeinen musiikki kiinnittää opitun mieleen, instrumentaalinen musiikki; huilu terapeuttisin tärkeää myös; valaistus, äänet, tilan tuntu, oppilaan vireystila, asian kiinnostavuus (esim. kauppalista englanniksi) ilmapiiri todella tärkeää! on tärkeää suhtautua lapseen hänen pätevyyttään ja pystyvyyttään korostaen anteeksi, kun joudut odottelemaan, mutta minä tulen täältä kohta auttamaan Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017

kerro mitä odotat lapselta/ ennakoiva tieto vaikuttamalla lapsen asenteisiin itsestä vaikutat hänen oppimiseen puheella voidaan korjata asioita n. 10-15 min jakso yhtä tekemistä, sitten vaihto, jos tarvitaan leponurkka luokassa tietokoneella kirjoittelu; mitä aiot tehdä illalla (ajattelu, suunnittelu, valinta) kerro mitä odotat lapselta/ ennakoiva tieto myönteisen ei:n opettelu / kehon kieli tärkeää aikuisen osallistuminen välkällä leikkeihin rauhoittaa tilannetta, auttaa ennakoimaan tulevaa ja pehmentää pettymyksiä Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017

kiitä ja kehu välittömästi auta ylivilkasta lasta tehtävien aloituksessa, valvo suoritusta ja anna palaute tavoitteiden suuntaisesta yrityksestä kiitä ja kehu välittömästi niin pahaa ei voi sattua välkällä etteikö sitä voisi open tai reksin kanssa selvittää/ silleen sitä selvitään elämästäkin ryhmässä olo väsyttää niin aikuista kuin lastakin laadi selkeät ja monipuoliset tehtävämateriaalit, vaali hyviä ja helppoja työskentelymalleja   Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017

Oppimisvaikeudet positiivinen käsitys itsestä tapahtuu vuorovaikutuksessa.   oppimisstrategiana; tarvitaan huomattavasti enemmän toistoa, toistoa pienet lapset ulkoa ohjattavia Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017

oppimiseen ja opetukseen käytetty aika struktuuri palaute ja arviointi Oppimisvaikeuksisen lapsen kohdalla ympäristötekijöillä on normaalilasta suurempi merkitys opetuksen laatu vuorovaikutus oppimiseen ja opetukseen käytetty aika struktuuri palaute ja arviointi työtilan toimivuus henk.kunnan riittävyys opetuksen suunnittelu Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017

Tarkkaavuuden kolme osatoimintoa; suuntaaminen; seuraa opettajaa ylläpito; kohta tekeekin jotain muuta vaihtaminen; tehdään yhtä ja vaihdetaan sujuvasti seuraavaan ( ennakointi)   Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta 7.4.2017