PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S OPI OPPIMAAN! PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Välineet… 1. Mappi 2. Paperia 3. 2 välilehteä 4. Pieni vihko Välilehdet mapissa… OSIO I OSIO II Vihko: OPPIMISPÄIVÄKIRJA Kuljeta molempia aina mukana!
Opiskelutaitoja voi kehittää Opiskelu kantaa samanaikaisesti useita ”hedelmiä” P. Cross: Opiskelutaitoja kannattaa kehittää muun opiskelun ohella ----) sisäiset mallit kehittyvät
Mitä oppiminen on? Määrittely? Oppiminen on prosessi, jonka aikana yksilössä tapahtuu kokemuksesta johtuvia psyykkisiä muutoksia, joiden tulokset jäävät suhteellisen pysyviksi Psyykkiset muutokset: tiedot taidot valmiudet toiminnan muutokset neurologiset muutokset
Mitä oppiminen ei ole? 1. Kypsyminen 2. Vaistotoiminnot ja refleksit 3. Aistien mukautuminen/ adaptoituminen 4. Näennäinen sosiaalinen sopeutuminen -) aiheuttavat käyttäytymisen muutoksia, mutta eivät ole oppimista! IHMISEN KEHITYKSESSÄ OPPIMINEN TÄRKEÄSSÄ ASEMASSA!
Miten kehittää motivaatiota? Motiivi: toiminnan syy, yllyke, vaikutin Motivaatio: kokonaistila, joka suuntaa toimintaa; koostuu useista motiiveista Motiivikonflikti: Kaksi ristiriidassa olevaa motiivia, joista vain toinen voidaan valita Ulkoinen/sisäinen motivaatio
Motivaation osatekijät (Ford) 1. Tavoite 2. Selviytymisennuste/ minäpystyvyysuskomukset 3. Tunteet
Tavoite Itse hyväksytty: määrittele kursseille tavoite jaa päätavoite osatavoitteisiin tee ajankäyttösuunnitelma
Selviytymisennuste/minäpystyvyys-uskomukset = miten arvioi pystyvänsä toteuttamaan tavoitteensa minäkäsitys, esim. millainen olen oppijana itsetunto, esim. miten taitavana pidän itseäni - kehitä itsetuntemusta - hanki onnistumisen kokemuksia, palkitse - hyväksy itsesi ympäristön tuki - kysy, jollet ymmärrä - keskustele läksy- ja koeasioista -) opintopiirit
Tunteet antavat energiaa, innostusta toimintaan liittyy aina tunteita tunteet vaikuttavat asenteisiin tunteet pos./neg. - huomaa, tarkkaile hyviä asioita - tarkista asenteitasi (asenteet vaikuttavat oppimiseen enemmän kuin lahjakkuus!)
Oppimisen muodot Tahaton oppiminen: Habituaatio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Tavoitteellinen oppiminen: Kognitiivinen oppiminen /konstruktivismi/kognitiivis-sosiaalinen oppiminen
Taitava oppiminen 1. Spontaani/ei-spontaani oppiminen 2. Konstruktiivinen oppimiskäsitys 3. Metakognitio 4. Skeemat 5. Asenne 6. Strategiat 7. Oppimaan oppiminen
Konstruktiivinen oppimiskäsitys Oppijan aktiivisuus ratkaisevaa Opettaja vain oppimisen käynnistäjä (älylliset haasteet)
Metakognitio Tieto siitä, miten oppii ja muistaa Valvoo omaa oppimistaan Tieto siitä, miten kannattaa opiskella
Skeemat Sisäiset mallit Uusi tieto on nivellettävä vanhaan: assimilaatio ja akkomodaatio Skeemat kehittyvät ja täydentyvät -) OPPIMINEN TEHOSTUU
Asenne Tehtävästä vai kehuista kiinnostunut? Myönteinen, puolustautuva vai kielteinen LUKIOSSA PÄRJÄÄMINEN PITKÄLTI ASENNELAJI!
Strategiat Atomistinen Meristinen Holistinen
Oppimaan oppiminen Tieto vanhenee, kyky pohtia ja olla kriittinen ei Tiedonhankintataidot Tiedonkäsittelytaidot Yhteistyötaidot ONGELMAKESKEINEN opetus pyrkii tähän!
Tehtävään suuntautuminen Keskittyminen Sisäinen motivaatio Aktiivinen tiedonkäsittely Ymmärtäminen Kokemus siitä, että itse vaikuttaa oppimiseensa Tehtävän hallitseminen SELÄTÄ ANGSTI UUDEN OPPIMISESTA!