PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MOTIVAATIO JA LIIKUNTA
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
OHJAAMINEN.
MOTIVAATIO.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Minä oppijana 1 ov..
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
Älykkyyden lajit KIELELLINEN
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
Kognitiivinen psykologia tutkii
Oppimisorientaatioita
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
MOTIVAATIO.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Ops seminaari Askola.
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Psykologian perustiedot 1
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Sosioemotionaalinen kehitys
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
SOSIOKOGNITIIVINEN TEORIA
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Oppiminen voidaan määritellä:
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
opiskeluorientaatio (+)
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Opintopsykologi Katja Hietanen
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Opiskeluhuollon palvelut
Esityksen transkriptio:

PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S OPI OPPIMAAN! PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S

Välineet… 1. Mappi 2. Paperia 3. 2 välilehteä 4. Pieni vihko Välilehdet mapissa… OSIO I OSIO II Vihko: OPPIMISPÄIVÄKIRJA Kuljeta molempia aina mukana!

Opiskelutaitoja voi kehittää Opiskelu kantaa samanaikaisesti useita ”hedelmiä” P. Cross: Opiskelutaitoja kannattaa kehittää muun opiskelun ohella ----) sisäiset mallit kehittyvät

Mitä oppiminen on? Määrittely? Oppiminen on prosessi, jonka aikana yksilössä tapahtuu kokemuksesta johtuvia psyykkisiä muutoksia, joiden tulokset jäävät suhteellisen pysyviksi Psyykkiset muutokset: tiedot taidot valmiudet toiminnan muutokset neurologiset muutokset

Mitä oppiminen ei ole? 1. Kypsyminen 2. Vaistotoiminnot ja refleksit 3. Aistien mukautuminen/ adaptoituminen 4. Näennäinen sosiaalinen sopeutuminen -) aiheuttavat käyttäytymisen muutoksia, mutta eivät ole oppimista! IHMISEN KEHITYKSESSÄ OPPIMINEN TÄRKEÄSSÄ ASEMASSA!

Miten kehittää motivaatiota? Motiivi: toiminnan syy, yllyke, vaikutin Motivaatio: kokonaistila, joka suuntaa toimintaa; koostuu useista motiiveista Motiivikonflikti: Kaksi ristiriidassa olevaa motiivia, joista vain toinen voidaan valita Ulkoinen/sisäinen motivaatio

Motivaation osatekijät (Ford) 1. Tavoite 2. Selviytymisennuste/ minäpystyvyysuskomukset 3. Tunteet

Tavoite Itse hyväksytty: määrittele kursseille tavoite jaa päätavoite osatavoitteisiin tee ajankäyttösuunnitelma

Selviytymisennuste/minäpystyvyys-uskomukset = miten arvioi pystyvänsä toteuttamaan tavoitteensa minäkäsitys, esim. millainen olen oppijana itsetunto, esim. miten taitavana pidän itseäni - kehitä itsetuntemusta - hanki onnistumisen kokemuksia, palkitse - hyväksy itsesi ympäristön tuki - kysy, jollet ymmärrä - keskustele läksy- ja koeasioista -) opintopiirit

Tunteet antavat energiaa, innostusta toimintaan liittyy aina tunteita tunteet vaikuttavat asenteisiin tunteet pos./neg. - huomaa, tarkkaile hyviä asioita - tarkista asenteitasi (asenteet vaikuttavat oppimiseen enemmän kuin lahjakkuus!)

Oppimisen muodot Tahaton oppiminen: Habituaatio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Tavoitteellinen oppiminen: Kognitiivinen oppiminen /konstruktivismi/kognitiivis-sosiaalinen oppiminen

Taitava oppiminen 1. Spontaani/ei-spontaani oppiminen 2. Konstruktiivinen oppimiskäsitys 3. Metakognitio 4. Skeemat 5. Asenne 6. Strategiat 7. Oppimaan oppiminen

Konstruktiivinen oppimiskäsitys Oppijan aktiivisuus ratkaisevaa Opettaja vain oppimisen käynnistäjä (älylliset haasteet)

Metakognitio Tieto siitä, miten oppii ja muistaa Valvoo omaa oppimistaan Tieto siitä, miten kannattaa opiskella

Skeemat Sisäiset mallit Uusi tieto on nivellettävä vanhaan: assimilaatio ja akkomodaatio Skeemat kehittyvät ja täydentyvät -) OPPIMINEN TEHOSTUU

Asenne Tehtävästä vai kehuista kiinnostunut? Myönteinen, puolustautuva vai kielteinen LUKIOSSA PÄRJÄÄMINEN PITKÄLTI ASENNELAJI!

Strategiat Atomistinen Meristinen Holistinen

Oppimaan oppiminen Tieto vanhenee, kyky pohtia ja olla kriittinen ei Tiedonhankintataidot Tiedonkäsittelytaidot Yhteistyötaidot ONGELMAKESKEINEN opetus pyrkii tähän!

Tehtävään suuntautuminen Keskittyminen Sisäinen motivaatio Aktiivinen tiedonkäsittely Ymmärtäminen Kokemus siitä, että itse vaikuttaa oppimiseensa Tehtävän hallitseminen SELÄTÄ ANGSTI UUDEN OPPIMISESTA!