Tiedon esittäminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Copyright  Hannu Laine Bittitason-operaatiot Hannu Laine.
Puimuri - kaava.
TODENNÄKÖISYYSLASKENTA
Ohjelmistokehitys Viikko 2 Mika Salo Pekka Valtonen Asmo Voutilainen
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
Unen määrä ja laatu Tuomas Saarela 3D.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
@ Leena Lahtinen Helia TIETO JA TIETOKONEOHJELMA  TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA  TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA.
5.1. Tason yhtälö a(x – x0) + b(y – y0) + c(z – z0) = 0
Numerot suomenkielessä
Tavoite Oppia seuraavat asiat •Yksikkö Beli, desibeli •Analoginen signaali •Digitaalinen signaali •Diskreettiaikainen signaali.
Testikurssi TESTILUENTO. TKK:n testikurssiLuento 1Kalvo 2 Sisältö • Kurssin sisältö • Kiintolevy • Tietosisältöjen vertailu • Kuluttajabarometri.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen testausohjeet Yleisohjeet testaukseen Havaintoraportin täyttäminen.
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
Poikkeuskäsittely- lohkot tMyn1 Poikkeuskäsittelylohkot try-catch Poikkeustilanteiden käsittelymekanismi toteutetaan varatuilla sanoilla try, throw ja.
LUKUJÄRJESTELMÄMUUNNOKSET
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio
Säännöt Onko hakukohde mukana sijoittelussa Minkä valinnan vaiheen tulos yhdistetään sijoitteluun Voiko valinnan tuloksen siirtää automaattisesti osaksi.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Muistinhallinta. 2 Teknisiä kehitysaskelia §Muisti- ja osoiteavaruuden erottaminen toisistaan l virtuaaliosoitteiden avulla muistin koko voi olla suurempi.
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Virtapiirit.
Vapaa aihe Kysymykset.
Johtokoodaus Historia, toiminnalliset syyt ja toteutustapojen hintaerot ovat johtaneet eri johtokoodaustapojen kehittämiseen. Hyvälle johtokoodaukselle.
Tietokoneohjelman suoritus opintojakso Olioajattelu ja –ohjelmointi, osa I Hans Nieminen Syksy 2013.
Tiedostomuodot Jussi Talaskivi atk-suunnittelija Jyväskylän yliopisto.
Murtoluvun supistaminen
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Aikasarja-analyysin perusteet
Tietotekniikan peruskäsitteet
Oletusasetusten tekeminen Päävalikolla voit aluksi tehdä kaikki oletusasetukset, jotka sitten ovat voimassa aina kun käytät RI400. Voit toki tehdä ne myöhemminkin.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Modulaatio ja koodausTimo Mynttinen1 Varmenteet ja PKI Julkisen avaimen järjestelmä on pelkkä tekniikka. Arkikäyttöä varten avain ja tieto sen haltijasta.
PARAABELI (2. ASTEEN FUNKTION KUVAAJIA)
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
1.4. Integroimismenetelmiä
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
© Jukka Juslin1 Osio2 Olio-ohjelmointi: Merkkijonot eli Stringit Jukka Juslin.
Diffie-Hellman Antti Junttila. Mitä tarkoittaa? Kaksi osapuolta voivat sopia yhteisestä salaisuudesta turvattoman tietoliikenneyhteyden ylitse. Tämän.
MAILAAMAAN!. Sähköpostiviestin ominaisuudet Perille nopeasti Vastaaminen helppoa Ei tarvitse olla yhtä aikaa viestimässä Ongelmana lyhyt harkinta-aika.
Tietokoneen rakenne matalalla tasolla KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU Jarkko Ansamäki, kevät 2002.
Merkistöstandardeista
Liukulukulaskenta. Yleistä liukuluvuista Tarvitaan reaalilukujen esittämiseen tietokoneella  esim. matemaattiset mallit Kaikkia reaalilukuja ei ole mahdollista.
Säätötekniikan käsitteitä
Todennäköisyyslaskentaa
Samankantaisten potenssien kerto- ja jakolasku
SAH105 STAATTINEN KENTTÄTEORIA
POTENSSIT eksponentti kantaluku a n = a ·a · · · ·a n kpl E.1. E = 3 · 3 · 3 · 3 = 81 Huom. Miljoona = 10 6 Miljardi = 10 9 Biljoona = Triljoona.
SATE1110 SÄHKÖMAGNEETTINEN KENTTÄTEORIA
PC-liitäntä AtMega32:lle Viestin lähetys / vastaanotto Sekä laitteen konfigurointi.
Lajittelun sovelluksia Yksilöllisyyden testaaminen Kopioiden poistaminen Mediaani/n:ksi suurimman valinta frekvenssien laskenta/yleisin alkio, l.moodi.
Mikro-ohjelmoitava tietokone
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
Lehden tietojärjestelmän suunnittelu ja käyttöönotto.
Lukujärjestelmät ja muunnokset Jorma Kantalukujärjestelmät  Kymmenjärjestelmäkantaluku 10  Binäärijärjestelmäkantaluku 2  Oktaalijärjestelmäkantaluku.
BINÄÄRILUKUJÄRJESTELMÄ
Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö.
Havaintomatriisin suunnittelusta Ennen havaintoaineiston tallennusta kannattaa listata mitä muuttujia SPSS:ään syöttää. Listattavia asioita ovat mm kuvaava.
Matematiikkaa 3a, Kertausjakso Lukuja © Varga–Neményi ry 2016
29. Jännite on pariston kyky tuottaa sähkövirtaa
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Tietoturva.
Murtoluku Murtoluku on jakolasku, jota ei ole laskettu loppuun asti.
VIPU Tehtävänäsi on valmistaa kruunukorkin avaaja seuraavia työkaluja ja –välineitä käyttäen.
Kaveritaidot.
Esityksen transkriptio:

Tiedon esittäminen

Analoginen ja numeerinen tieto Analoginen kello: Osoittimet voi olla missä asennossa hyvänsä, niissä tieto on siten jatkuvaa.Kellon aika katsotaan osoittimien asennon perusteella.Ihmiset voivat olla hieman eri mieltä kellon ajoista. Numeerinen eli digitaalinen kello: Näyttää aikaa hyppäyksittäin.Siinä tieto on epäjatkuvaa.Kellon aika on numeroin osoitettu.Aika kuluu, mutta kello näyttää hetken samaa lukemaa. Tietokoneet ovat digitaalisia!

Kaksi- eli binäärijärjestelmä, bitti Kymmenjärjestelmä Yleensä käytämme lukujärjestelmää, joka perustuu paikkaperiaatteeseen ja kantaluku on 10. Käytössä on silloin kymmenen numeromerkkiä:0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ja 9. Kaksi- eli binäärijärjestelmä, bitti kaksi-eli binäärijärjestelmän kantalukuna on 2, joten käytössä on vain kaksi numeromerkkiä: 0 ja 1. Binäärijärjestelmän numeromerkeistä 0ja 1 käytetään nimitystä bitti, b.

Oktaali- ja heksadesimaalijärjestelmä Binäärijärjestelmän ”sukulaisia” on kantalukuun 8 on 2 potenssiin 3 perustuva oktaali- ja kantalukuun 16 on 2 potenssiin 4 perustuva heksadesimaalijärjestelmä. Etenkin heksadesimaalijärjestelmää käytetään tietotekniikassa muistiosoitteiden ilmoittamiseen, sillä ne ovat lyhyitä ja helppo muuntaa binääriluvuiksi. Tavu ja muistin määrän ilmoittaminen Kahdeksan bitin mittaisesta jonosta käytetään nimitystä TAVU! Tietokoneen muistin määrä ilmoitetaan siihen mahtuvien bittien tai yleisemmin tavujen määrällä.

Kakkosen potenssit Kilo, mega ja giga Tietokoneen yhteydessä monet asiat palautuu yksinkertaiseen asiaan:luvun 2 potenssiin. Kilo, mega ja giga Tietyn kakkosen potenssit ovat suuruusluokaltaan tuhat, 1000, kilo, k miljoona, 100000, mega, M miljardi, 1000000000, giga, G

Merkkimuotoinen tieto bitteinä Ei ole sattuma, että juuri kahdeksan bitin jono on erityisasemassa ja nimitetty tavuksi.Koska 2 potenssiin 8 =256, on olemassa 256 erilaista tavua-sopiva määrä esittämään erilaisia merkkejä.Merkkimuotoinen tieto (aakkos-, numero- ja erikoismerkit) muunnetaan binääriseen muotoon sopimalla, mikä merkki vastaa mitäkin tavua. Kuva binäärimuodossa Kuvan muuntamiseksi numeeriseen muotoon se jaetaan aluksi pieniin ruutuihin, jotka voi ajatella pisteiksi.Jokaiselle pisteelle annetaan tunnusluku, joka ilmoittaa värin.Jos sovitaan, että mustavalkoisen kuvan valkoista pistettä vastaa nolla ja mustaa pistettä ykkönen, niin kuviota vastaa bittikartta.

Tiedon käsittely binäärimuodossa Ihminen tarkastelee ympäristöään aistien avulla.Tietokone saa käsiteltäväkseen tietoa monien laitteiden välityksellä.Ensimmäinen tietokone käytti kymmenjärjestelmää.Binäärijärjestelmään päädyttiin siksi, että bittien esittämiseen tarvitaan vain kaksi eri tilaa.Tietokoneen nopeimmissa muisteissa tieto on tallennettuna binäärimuodossa jännitetasoina. Tiedon siirto binäärimuodossa Tietoa siirretään johtimessa sähköpulsseina, jännitetason vaihteluina.Tietoa voidaan siirtää rinnakkain jolloin binääriluvun kaikki bitit siirtyvät samanaikaisesti vierekkäisiä johtimia pitkin.Peräkkäisessä eli sarja siirrossa bitit kulkevat yksi kerrallaan samaa johdinta pitkin.Tiedonsiirrossa voi tapahtua virheitä, bitit eivät säilytä arvoaan.Siirtoa varmistetaan esim. laskemalla, että ykkösten määrä pysyy ennallaan tai tieto lähetetään takaisin tarkistusta varten.

Tiedosto Hakemisto ja kansio Tietojen joukosta, jota käsitellään yhtenä kokonaisuutena, käytetään nimitystä tiedosto.Se saattaa olla tekstiasiakirja, ohjelma, kuva, laskutaulukko tai sävellys.Tiedostolle annetaan sitä tallennettaessa nimi.Tiedoston koko ilmoitetaan tavuina. Hakemisto ja kansio Tietokoneen oheismuistiin kertyy nopeasti satoja tiedostoja.Tilanteen voi hallita vain ryhmittelemällä tiedostot pienempiin osajoukkoihin.

LOPPUKOE Ymmärsitkö lukemasi: a) hyvin b) huonosti c) hyvin huonosti ? (Klikkaa nuolesta!)

Se on siinä! tekijät: Johanna ja Anette