Logistiikan kehityskuvan skenaariotarkastelu 4.2.2013 Erkki Vähätörmä
Skenaarioiden lähtökohdat Pääkaupunkiseudulle sijoittunutta logistiikkaa hakeutuu maan hinnan nousun ja ruuhkautumisen vuoksi edullisemmille alueille Yritysten logistiikkakeskusverkko muuttuu keskittyneemmäksi, mikä lisää alueen houkuttelevuutta sijaintipaikkana ja suurentaa keskittymien kokoa Suomi pyrkii aktiivisesti hyötymään Venäjän suunnalle menevistä kuljetusvirroista
Neljä erilaista skenaariota Nykyinen hajautuva kehitys jatkuu Kuntien välinen kilpailu logistiikkakeskuksista jatkuu Kehä V – väylä rakentuu logistiikan ympärille Teollisuudella on vahva rooli Suomen elinkeinorakenteessa Konttiliikenne keskittyy Etelä-Suomen satamiin Logistiikkakeskusten automaatio lisääntyy – nykyistä vähäisempi työvoimantarve Kehä III vyöhykkeen houkuttelevuus heikkenee – ruuhkautuminen - hintataso Kehä III – logistiikka pyrkii pysymään lähellä pääkaupunkiseutua Logistiikan painopiste on yhä enemmän kulutustavaroissa Yhteiskunta rajoittaa hakeutumista ulommille alueille Uusimaa varautuu raideliikenteen mahdollisuuksiin Tiekuljetusten kustannukset pitkillä matkoilla nousevat merkittävästi Säädetään nykyistä tiukempia ajo- ja lepoaika tms. määräyksiä Säädetään päästörajoituksia, jotka ohjaavat raideliikenteen käyttöön
Logistiikkakeskusten kasvun painopisteet skenaariossa 1 Vt 4, vt 25 ja kt 55 liittymäalue 3-tien vyöhyke Mt 140 Keravalla ja Järvenpäässä Vt 1, vt2 ja vt25 liittymäalue Kerca, Bastukärr Hangon sataman lähistö Vt 7 Loviisassa Kilpilahden lähialue Focus Kehä III vyöhyke Uudenmaan liitto // Nylands förbund // Helsinki-Uusimaa Region
Logistiikkakeskusten kasvun painopisteet skenaariossa 2 Vt 4, vt 25 ja kt 55 liittymäalue Vt 3 ja vt 25 liittymäalue Kt 55 Askolassa Vt 1, vt2 ja vt25 liittymäalue Vt 6 ja vt 7 liittymä Hangon sataman lähistö Uudenmaan liitto // Nylands förbund // Helsinki-Uusimaa Region
Logistiikkakeskusten kasvun painopisteet skenaariossa 3 3-tien vyöhyke Mt 140 Keravalla ja Järvenpäässä Kerca, Bastukärr Kilpilahden lähialue Kehä III vyöhyke Uudenmaan liitto // Nylands förbund // Helsinki-Uusimaa Region
Logistiikkakeskusten kasvun painopisteet skenaariossa 4 Hyvinkää Mäntsälä Hangon sataman lähistö Kilpilahden lähialue Uudenmaan liitto // Nylands förbund // Helsinki-Uusimaa Region
Liikenteellisten vaikutusten arvioinnin lähtötietoja Mallinnus on kalibroitu tieliikenteen osalta tilastokeskuksen kuntien välisten kuljetusvirtojen vuosien 2009-2012 tiedoilla Mallinnus ei sisällä kuntien sisäisiä virtoja Koko Suomen mallissa olevat tieliikenteen kuljetusvirrat ovat 326,6 milj tonnia ja niistä Uudenmaan kautta kulkee 89,2 milj tonnia Eri kuljetusmuotojen ja kuljetus- ketjujen eri vaiheiden kustannus- tasojen on oletettu säilyvän nykyisellään
Logistiikan rakennusten muutos 1985-2012
Logistiikan rakennusten muutos 2000-2012
Kokonaiskuljetussuorite eri skenaariossa (1000 tkm/v) Nykyinen kehitys jatkuu Kehä V – väylä rakentuu logistiikan käytäväksi Kehä III – logistiikka hakeutuu lähelle pääkaupunkiseutua Uusimaa varautuu raideliikenteen mahdollisuuksiin
Kuljetussuoritteen kasvukerroin Nykyinen kehitys jatkuu Kehä V – väylä rakentuu logistiikan käytäväksi Kehä III – logistiikka hakeutuu lähelle pääkaupunkiseutua Uusimaa varautuu raideliikenteen mahdollisuuksiin
Raskaan liikenteen virtojen muutokset hajautuvassa skenaariossa
Raskaan liikenteen virtojen muutokset kehä V -skenaariossa
Raskaan liikenteen virojen muutokset kehä III -skenaariossa
Raskaan liikenteen virtojen muutokset raideliikenne -skenaariossa
Skenaarioiden vertailu tavoitteisiin Tavoite Hajautuva Kehä V Kehä III Raideliikenne Tiekuljetuksia ohjataan pois keskustoista + Suuressa mittakaavassa tavoitteen mukainen, mutta yksittäisissä kohteissa ongelmia ++ Pääosin tavoitteen mukainen ++ Pääosain tavoitteen mukainen, mutta lisää suoritetta pääkaupunkiseudun pääväylillä + Toteuttaa osin tavoitetta, mutta lisää liikennettä myös joissakin keskustoissa Logistiikkakes-kukset keskite-tään muutamille alueille - Keskukset hajautuvat + Keskukset keskittyvät, mutta melko laajalle alueelle ++ Keskukset keskittyvät tiiviille vyöhykkeelle ++ Keskukset keskittyvät suuriin kokonaisuuksiin Raidekuljetuksil-le luodaan mahdollisuuksia + Mahdollistaa keskuksia myös raideliikenteen vaikutuspiiriin - Logistiikkakeskukset eivät sijoitu raideliikenteen läheisyyteen + Keskukset sijoittuvat raideliikenteen vaikutuspiiriin Lentokuljetusten toimintaedelly-tykset turvataan 0 ei suoraa vaikutusta + Tukee lentokuljetusten mahdollisuuksia Pohjavesien tila turvataan + Mahdollistaa keskusten sijoittamisen pohjavesialueiden ulkopuolelle - Pohjavesialueiden välttäminen rajoittaa keskusten sijoittumista + Keskukset eivät sijoitu pohjavesialueille - Osa keskuksista on ristiriidassa pohjavesialueiden kanssa