Yliopisto-opiskelun esteettömyyttä koskeva tiedonsaanti ja aloitussivujen tekninen esteettömyys 2000 ja 2005 vammaisen opiskelijan kannalta Hannu Puupponen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alustus esteettömyyspaneeliin Laura Turkki World Usability Day 2009.
Advertisements

F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
Jyväskylän kaupungin viestintä Vammaispalveluiden asiakasraati Emmi Hyvönen viestintäpäällikkö, perusturvapalvelut.
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Näkövammaiset opiskelijat ja IT-ratkaisut
Voie Expresse monipuolista yhteistyötä ranskan hyväksi – hankkeesta pysyvä resurssi? Eeva Pajari, 2007.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
LAMK Pyöräilysivuston lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22,
Saavutettavuus & Esteettömyys Käytettävyyttä Kaikille
Esteettömyyden hyvät käytännöt Helsingin yliopistossa
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Strateginen kehittäminen
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Jouni Mäkeläinen, Twinkle Oy Esteettömyyden huomioiminen palvelujen toteutuksessa.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Toimintalinjojen toteutumisen suhde ja muutostarpeet Aluekehityspäällikkö Jukka Ollikainen, Etelä-Savon maakuntaliitto.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
TURUN YLIOPISTON OSAORGANISAATIOPILOTTI Turun yliopiston kirjasto Leena Järveläinen
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 5 – Tarjonta ( )
Hei, katsotaanpa netistä miten pääsen auditorioon! "Esteettömyys oppilaitoksissa" – tietopohja rakennusten opastuksen välineenä Seija Örn, Pohjois-Karjalan.
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Toimipisterekisteri ja Palvelukartta Esteettömyys
FUNIMA Finnish Universities International Marketing and Admissions Helsingin yliopisto Rebekka Niskanen.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
ESTEETTÖMÄT VIESTINTÄPALVELUT
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Informaatioteknologian tiedekunnan opinto-opas Eija Ihanainen Vesa Lappalainen Miika Nurminen Pekka Rinne.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
HELSINKI KAIKILLE Verkostoseminaari Raimo K. Saarinen Kaupungininsinööri Ohjausryhmän puheenjohtaja Helsinki kaikille -projekti.
1 Opintoluotsi kansalaispalveluna Senja Jouttimäki Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Jyväskylässä
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
ISO GPS-toleranssit 6 Yleistoleranssit
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Hankehaavi MI Tietorakenteet Oy Hankehaavi tutkimushankekuvaukset verkkohakemistoon helpompi haku, parempi löytyvyys ja näkyvyys MMM:n hallinnonalan.
Kuovi-projekti 2. Väliesittely Projektiorganisaatio Jäsenet: * Antti Hedlund * Juho Kortelainen * Jaana Ojala * Juhana Pikki Tilaaja ja tilaajan.
ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Yhdestä kolme Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi Katri Lehtovaara & Tarja Vänskä-Kauhanen
Esteetön opiskelu Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.
Esteettömän opiskelun huominen Opetusneuvos Birgitta Vuorinen ESOK-hankkeen loppuseminaari Iiris,
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Student Life - Hyvinvointisi tueksi
Celebrate portaali Helsinki Petri Ahokas.
Esteettömyystyötä Helsingin yliopistossa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Yliopisto-opiskelun esteettömyyttä koskeva tiedonsaanti ja aloitussivujen tekninen esteettömyys 2000 ja 2005 vammaisen opiskelijan kannalta Hannu Puupponen ESOK-hanke/Jyväskylän yliopisto

Löydetty opiskelun esteettömyyttä koskeva informaatio Strateginen linjaus Vaihtoehtoiset oppimateriaalit Laitelainat Tietotekninen tuki Kommunikoinnin tuki Tutorointi tai ohjaus Tenttiminen ja arviointi Fyysiset ympäristöt Ylioppilaskunnan tuki Opiskelun esteettömyyttä koskevan informaation organisointi Tieto palveluista keskitetysti Vastuu palveluista keskitetysti Sisäiset linkit Ulkoiset linkit Linkki oppaaseen Aloitussivun esteettömyys ja käytettävyys Sivun esteettömyys HTML-merkintäkielen oikeellisuus Aloitussivun vuorovaikutteisuus Hakupalvelu aloitussivulla Latautumisaika Tutkijan suorittama testaus ja tiedonhaku Käyttäjätestaus

Aloitussivun esteettömyys ja käytettävyys Sivun esteettömyys –Bobby-validaattori, WCAG A-taso HTML-merkintäkielen oikeellisuus –W3C Markup Validation Service Aloitussivun vuorovaikutteisuus –Yhteys sivun ylläpitäjään Hakupalvelu aloitussivulla Latautumisaika –2000 Bobby, 2005 Netmechanics.com:in Load time Check

Aloitussivun esteettömyys ja käytettävyys

Latautumisajat

Opiskelun esteettömyyttä koskevan informaation organisointi Tieto palveluista keskitetysti –Keskitetty kuvailu helpottaa löytämistä Vastuu palveluista keskitetysti Sisäiset linkit –Keskeiset vastuutahot yliopistolla Ulkoiset linkit –Järjestöt, vertaistuki Linkki OPH:n oppaaseen –

Opiskelun esteettömyyttä koskevan informaation organisointi

Tiedon organisointiYliopistot (n=10)Avoimet yot (n=10) Kriteeri erotus erotus Tieto vastuuhenkilöstä36310 Tieto keskitetysti29710 Sisäiset linkit25310 Ulkoiset linkit Linkki OPH:n oppaaseen088101

Löydetty opiskelun esteettömyyttä koskeva informaatio Strateginen linjaus Vaihtoehtoiset oppimateriaalit Laitelainat Tietotekninen tuki Kommunikoinnin tuki Tutorointi tai ohjaus Tenttiminen ja arviointi Fyysiset ympäristöt Ylioppilaskunnan tuki

Löydetty opiskelun esteettömyyttä koskeva informaatio

Informaation osioMittaus- vuosi YhteensäTavoiteHyväks. % Strateginen linjaus Vaihtoehtoiset oppimateriaalit Laitelainat Tietotekninen tuki Kommunikoinnin tuki Tutorointi tai ohjaus Tenttiminen ja arviointi Fyysiset ympäristöt Ylioppilaskunnan tuki¹ Yhteensä² ,8 Yhteensä Tavoite-170--

Johtopäätökset Varsinaisten yliopistojen aloitussivuista noin puolet, avointen yliopistojen sivuista valtaosa, ei täytä yleisesti käytettyjä esteettömyyden vähimmäiskriteerejä. Virheetön HTML-kielen käyttö sivujen koodauksessa toteutuu vain poikkeustapauksissa.

Johtopäätökset Mahdollisuutta eri oppilaitosten tarjoamien opiskeluympäristöjen ja käytäntöjen vertailuun ei sivujen sisältämän informaation kautta avaudu. Erityisen huonosti esitellään avoimen yliopisto- opetuksen toteutuksia. Myöskään käytettävissä olevat, eri korkeakoulujen tiedot sisältävät esittelyt (Esteetön korkeakouluopiskelu 2004; Higher Education Accessibility Guide, HEAG), eivät yhteismitallisten kuvausten puuttuessa korjaa tilannetta riittävästi. Esittelyt eivät myöskään käsittele avoimia yliopistoja.

Johtopäätökset Tilanteen korjaamiseksi on tärkeää –selventää tekniset vaatimukset, –luoda yliopistoille riittävän velvoittavat verkkoesteettömyysstrategiat sekä –tehdä yliopiston eri henkilöstöryhmien keskinäistä yhteistyötä eri hallinnonalojen strategioiden tukemana.

Johtopäätökset Opiskelua edistävien ja estävien tekijöiden julkinen kuvailu voi osaltaan toimia muutoksen katalysaattorina ja kehittämisen seurannan välineenä. Uusiin mittauksiin tulee varautua nyt käytettyjä ”pula-ajan” mittareita paremmin asteikoin.

Muita havaintoja ”Disabled student” -haku ei tuonut yhdenkään suomalaisen yliopiston sivuilta auttavaa tietoa esteettömyydestä ja vammaispalveluista englannin kielellä. Intranet-sivustot olivat yleistyneet ja osalla tutkittavista etsitty aineisto oli intranetissä PDF-tiedostomuoto oli yleistynyt eikä tekstiversiota ollut WCAG 1.0 -kriteerien edellyttämään tapaan juurikaan saatavilla

Kiinteät ja suhteelliset koon ja sijainnin määritykset

Tekstikoko oli sovitettavissa kolmen varsinaisen (Jyväskylä, Vaasa, Åbo) ja kolmen avoimen yliopiston aloitussivulla (Helsinki, Jyväskylä, Tampere). Neljän varsinaisen ja kolmen avoimen yliopiston aloitussivulla tekstikokoon voi osittain vaikuttaa. Kolmen varsinaisen yliopiston ja neljän avoimen yliopiston aloitussivun tekstikoko oli kiinteä.

Mitä on tehtävissä? ESOK-hanke tuottaa suosituksia 2007 –Opiskelijavalintojen esteettömyyttä, –Opiskelumahdollisuuksien kuvauksia, –Yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimista ja –Korkeakoulun politiikkojen ja käytäntöjen arvioimista varten –Tieto- ja viestintäteknologian osalta on kehittämistyö aloitettu ja siihen toivotaan mukaan mahdollisimman monia.