“Maistereita vai tradenomeja – kirjastoalan ylempi ammattikorkeakoulu-tutkinto” Yliopettaja Olli Mäkinen olli.makinen@turkuamk.fi tel: 050-5985704 www.turkuamk.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Advertisements

Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Opiskelijan arviointi työpaikalla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Valintapisteet Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Kelpoisuusvaatimukset ja henkilöstön rekrytointi Opetus- ja kulttuuriministeriön kirjastopäivät Kirsti Kekki.
Yrityskehittäjävalmennus (KEKO)
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Aikuiskoulutuksen yhteishaku syksyllä 2007 alkavan aikuiskoulutuksen opiskelijavalinta yhteishaun avulla – tutkintoon johtava aikuiskoulutus – ylempään.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Toiminta-ajatus Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti ja aktiivisesti.
Kirjastoalan koulutus murroksessa KITO 2015/Olli Mäkinen.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Restonomi, ylempi AMK Matkailu- ja palveluliiketoiminta, 90 op
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Restonomi (ylempi amk)
Sosionomi (ylempi AMK)
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Musiikkipedagogi (ylempi amk) / Tanssinopettaja (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Hanke
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

“Maistereita vai tradenomeja – kirjastoalan ylempi ammattikorkeakoulu-tutkinto” Yliopettaja Olli Mäkinen olli.makinen@turkuamk.fi tel: 050-5985704 www.turkuamk.fi 1

Kirjastoasetus, 4 § (17.12.2009/1157) Kunnan kirjastolaitosta taikka yhtä tai useampaa toimipistettä johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot. Tutkinnon nimeke Suomessa tradenomi (ylempi amk) Kansainvälisesti Master’s Degree (Master of Business Administration). Johtajuus-koulutusohjelma on puuttunut kirjastoalalta > “työmarkkinatilaus” www.turkuamk.fi

Esitelmän sisältö 1. Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma = KITI 2. Ylemmän OPS 3. Tulevaisuudennäkymiä www.turkuamk.fi

Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma Turun ammattikorkeakoulu, kulttuuriala Tietoliikenne ja sähköinen kauppa toimialue Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma www.turkuamk.fi

Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma Kirjasto- ja tietopalvelun ko. > 210 op > tradenomi Kirjastoalan ammatillista täydennyskoulutusta maahanmuuttajille > 60 op > Open Zone projekti Erikoistumisopinnot > 60 op Ylempi ammattikorkeakoulututkinto > 90 op, tradenomi, yl. ammattikorkeakoulu www.turkuamk.fi

Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma Pieni laitos, 5 opettajaa, otetaan n. 20 perusopiskelijaa vuodessa Täydennyskoulutusta, erikoistumis-/pätevöitymisopintoja yhdessä täydennyskoulutusyksikön kanssa Tulosyksikön puolelta asetettuja tavoitteita: esim. kansainvälisyys, opetuksen kehittäminen, numeeriset tunnusluvut, t & k -toiminta www.turkuamk.fi

Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma T & k toiminta: tyypillistä kehittämistyötä. KITI on haluttu yhteistyökummani projekteissa. Opetuksen, koulutuksen kehittäminen (ylempi amk-tutkinto, laatujärjestelmät, maahanmuuttajien täydennyskoulutus) Kansainvälisiä projekteja > monikulttuurisuus, yhteisöllisyys, kehitysyhteistyö Opiskelijat tekevät päättötyönä työelämälähtöisen kehittämistyön, ei perustutkimusta Tutkimusprojektit pyritään liittämään opetukseen, esim. metodiopintoihin (Cosmos, Koukku) www.turkuamk.fi

Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma Mitä on kehittämistyö? Koulutuksen “käytännöllisyys” ja työelämäyhteys. Suuri osa ammattitaidossa opitaan työssä ja koulutuksen aikana.

Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma (KITI) Opettajien pätevyys: ammattipedagogiset opinnot, 60 op Sitoutuminen yhteisöllisiin ja itseohjautuviin oppimis- käsityksiin, niitä tukeviin menetelmiin > pyritään edellyttämään myös vierailevilta tuntiopettajilta Allekirjoittaneen oma näkemys, että informaatio on muutoksen ja kehityksen (itsensä kehittämisen) väline, palvelee näitä tarkoituksia > pragmatismi Yhteisöllisyys: tiedonhaku on sosiaalinen prosessi > wikit, sosiaalinen media > tulisi huomioida myös fyysisissä oppimistiloissa

Ylemmän OPS Tutkinnon/koulutusohjelman suunnitteluvaihe (yhä meneillään) Taustaorganisaatiot: muut yliopisto- ja neuvottelukunnat osallistuivat ahkerasti koulutusohjelman suunnitteluun KITIn neuvottelukunta mukana suunnittelussa (esim. Inkeri Näätsaari, Maija Söderblom, Gunilla Widen-Wulff + neuvottelukuntaan kuuluvia liike-elämän edustajia) Arenen kirjastotyöryhmä Turun AMKin muita tulosalueita, esim. Liiketalous Kokeilu: 2 kertaa: johtajuus 2.0 erikoistumisopinnot

Hakukelpoisuus Koulutus suunnataan ensisijaisesti Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmassa tradenomin tutkinnon suorittaneille henkilöille. Tämän lisäksi koulutus kohdistetaan myös muille aihealueesta kiinnostuneille, joilla on suoritettuna amk-tutkinto tai yliopistossa kandidaatin tutkinto, johon kuuluu tai jonka lisäksi on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä kirjasto- ja informaatiotutkimuksen aine- tai ammattiopintoja. Koulutukseen hakeutuvalla on oltava vähintään kolmen vuoden työkokemus alalta

Ylemmän OPS: muuttuva toimintaympäristö Opetussuunnitelma painottuu työyhteisön käytäntöjen ja toimintojen uudistamiseen. Kirjasto- ja tietopalveluorganisaatioissa johtamisen haasteina ovat oman organisaation, toimintaympäristön ja asiakkaiden palvelutarpeiden muutokset sekä organisaatioiden kyky ennakoida ja vastata haasteisiin >kehittäminen, kehittämistyöt ovat koko koulutusohjelman punainen lanka

Ylemmän OPS: johtajuus Koulutusohjelma keskittyy kirjasto- ja tietopalvelujen johtamiseen ja kehittämiseen. Tulevaisuuden johtajuus kirjasto- ja tietopalvelualalla vaatii syvää strategista osaamista, tehokasta osaamisen johtamista sekä yhteisöllistä toiminnan kehittämistä.

Ylemmän OPS: kompetenssit “ovat vielä vaiheessa” 1 Itsensä kehittäminen 4 Kehittämistoiminnan osaaminen 7 Yhteisöllinen osaaminen 2 Eettinen osaaminen 5 Organisasaatio- ja yhteiskuntaosaaminen 8 Informaatio-osaaminen 3 Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen 6 Kansainvälisyysosaaminen

Ylemmän OPS: kehittämistyöt Työelämäperustaisuutta ja kehittämisen näkökulmaa painottavalla opinnäytetyöllä (kehittämishanke, kehittämistyö) on tärkeä tehtävä ammatillisen osaamisen syventämisessä. Kehittämistyö lisää opiskelijan ammattitaitoa ja osaamista sekä palvelee työelämän kehittämistarpeita. Keskeistä työssä on tutkiva ja kehittävä ote sekä hankittujen tietojen kriittinen tarkastelu, hyödyntäminen ja soveltaminen. Kehittämisen kohteena voivat esimerkiksi olla työpaikan erilaiset prosessit ja järjestelmät, jotka liittyvät työmenetelmiin, johtamiseen tai hallinnollisiin käytäntöihin.

Tulevaisuudennäkymiä Ops 2.0 Tietoyhteiskuntautopiat Yhteistyö yliopistojen kanssa Tarvitaanko kaikkia oppilaitoksia? Mikä on ammattin tulevaisuus? Toimenkuva?

Kirjastolehti 4/2010 Luettavissa: ”Kirjastoalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto Turkuun” Kirjastolehti 4/2010, s. 20 -21