SOSIAALINEN MEDIA HELMET-PALVELUSIVUSTON TEKIJÖILLE Krista Auvinen, projektisuunnittelija, Kiravo-hanke Pasilan kirjasto 23.3.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Advertisements

DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Sosiaalisen median koulutus
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Sosiaalinen media.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME (sosiaalinen media)
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
WE LOVE HELSINKI.
Osallistuminen palkitsee Miia Äkkinen Vaasan kesäyliopisto.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Kriisiviestintä Thorleif Johansson Viestintäjohtaja.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet ja Fronter Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Esityksen transkriptio:

SOSIAALINEN MEDIA HELMET-PALVELUSIVUSTON TEKIJÖILLE Krista Auvinen, projektisuunnittelija, Kiravo-hanke Pasilan kirjasto

Sosiaalinen media Sosiaalinen media on joukko internetpalveluita, jotka tukevat sosiaalista vuorovaikutusta mm. kannustamalla käyttäjiä luomaan sisältöjä (tekstiä, kuvia, videoita ja ääntä) palveluihin ja kommunikoimaan/keskustelemaan toisten käyttäjien kanssa. Sosiaalinen media voi ilmetä erilaisissa muodoissa. Se voi olla sosiaalinen verkosto, keskustelufoorumi, blogi, wiki, mikrobloggauspalvelu, kuva- tai videopalvelu.

Sama kirjastossa… Kirjastot ovat luoneet käyttäjäkeskeisiä palveluita mm. verkkotietopalveluita ja personoituja näyttöluetteloita Uudet palvelut ovat käyttäjäkeskeisiä siinä, että ne ovat enemmän interaktiivisia, kommunikointiin kannustavia ja personoituja. Tiedonhaun maailmassa määrämuotoista hakutermeistä tai asiasanoista on siirrytty osittain käyttäjien itse-muodostamiin asiasanoihin tai tageihin.

Sosiaalinen media Tilastokeskus.

Miksi meidän pitää toimia verkossa ja sosiaalisessa mediassa? Ostajat hyödyntävät verkkoa hakiessaan ostopäätöstä tukevaa tietoa Nettiä käyttävistä kuluttajista jo 85 % hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi myös silloin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä. Ennen myymälään menoa verkosta hakee tietoa usein 32 % ja silloin tällöin 54 % vastaajista % kotimaisista yrityksistä myy verkossa tuotteita, joten odotukset eivät vastaa tarjontaa Kuluttajien ostopäätös syntyy tutkimuksen mukaan yhä vahvemmin netissä ostokayttaytyminen

Miksi toimimme sosiaalisessa mediassa? Jakaaksemme sisältöjä ja tehdäksemme sisällön helposti jaettavaksi Saadaksemme asiakkaat tuottamaan sisältöä verkkopalveluihimme Luodaksemme yhteisön asiakaskunnastamme Saadaksemme palautetta, keskustellaksemme ja kuunnellaksemme asiakkaita Sitoutamme asiakkaat kirjaston käyttäjiksi siinä ympäristössä, missä he ovat tottuneet tai haluavat toimia Rakentaaksemme brändiuskollisuutta Laajentaaksemme asiakkaiden kanssa kommunikoinnin repertuaaria

Kolme tapaa toimia sosiaalisessa mediassa: 1. Kuuntele 2. Keskustele 3. Aktivoi

Miten toimia sosiaalisessa mediassa? Kuuntele: Mitä kirjastostasi, kirjastoista ja kirja-alan muista toimijoista puhutaan verkossa? Mitkä ovat asiakkaiden tarpeet, toiveet, mielipiteet ja minkälaista palautetta he antavat? Mitä kehitysideoita asiakkailla on?

Tapoja kuunnella: Seuraa yrityksesi arviointia verkossa aktiivisesti: esim. keskustelupalstoilta Luo hälytys Google Alertsilla ja saa heti informaatiota sähköpostiisi milloin verkossa on julkaistu kirjastoasi, sen palveluita ja toimialaasi koskevaa tietoa. Seuraa blogikirjoittelua (Blogilista, Technorati) Luo personoitu aloitussivusto (Netvibes), jonka avulla olet kuulolla kirjastoasi koskevissa asioissa Kokeile Social mention -palvelua

Keskustele Jaa tietoa avoimesti esim. uudesta aineistosta ja palveluista sekä tapahtumista Vastaa, kommentoi ja ratkaise ongelmat Tuo esille avointa ja luotettavaa keskustelua ja vältä yksisuuntaista markkinointilöpinää (Taloustutkimus emedia 2010) Ole oma itsesi! Älä toimi salaisesti esim. keskustelupalstoilla vaan tuo ilmi, että olet ko. organisaatiosta. Esim. Hairstoren toimistuspäälikkö hesarin keskustelupalstalla Ole positiivinen!

Aktivoi Kysele Älä vain vastaa vaan avaa keskusteluita Tarjoa Suosittele vaikka sitä ei suoranaisesti pyydettäisi. ”Koska pidät Sofi Oksasesta ehkä sinua kiinnostaisi myös Anja Snellmanin kirjat” Ehdota ”Sinulle voisi sopia henkilökohtainen opastus.” ”Voisit lainata kirjastonhoitajan.” Palkitse ja järjestä kilpailuita.

Mikä kirjastolaisen sosiaalisen median viestinnässä usein mättää? Ei ole ymmärretty, että digimaailma vaatii uudenlaisen tavan toimia, ajatella ja julkaista Meidän viestintä sosiaalisessa mediassa on YLEENSÄ : Liian informatiivista, faktaa, organisaation kieltä – järki se olla pitää Kopio tai lyhennelmä verkkosivun tiedotteesta Ylhäältä alas ja yksisuuntaista kommunikaatiota Totinen torvensoittaja

Korjausliikkeitä Enemmän mielikuvia ja merkitystä, luovaa kieltä – enemmän tunnetta peliin, bondaa Vuorovaikutteista ja keskusteluun kannustavaa ja osallistuvaa Unohda virkailijuus ja puhu ihmiseltä ihmiselle Hauska ja asiantunteva emäntä ja isäntä Googlaa mitä community managerit tekevät ja ota oppia heiltä!

Lähteet: BCM Partnership 2009; Facebook - Real Time Customer Service service Laine, Tom 2010; Mitä sosiaalinen media yrityksille tarkoittaa? yrityksille Pönkä, Harto 2010; Sosiaalinen media yrityksen markkinoinnissa markkinoinnissa