Mun Vuoro! -hanke Mun Vuoro! on valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Mun Vuoro! -hanke Mun Vuoro! on valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä.
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
Pohjanmaan Partiolaiset Syyskokous
P-K:n Järjestöpäivät Riitta Katajamäki Hanna Pieviläinen
Kumppanuusyhteistyö Hankefoorum Lahti Erityisasiantuntija Anne Astikainen SOSTE.
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
KANSALAISVAIKUTTAMISEN HAASTEET Aaro Harju filosofian tohtori, pääsihteeri.
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Lasten osallisuutta kartoittamassa
Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanke edesauttaa.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
LAPSEN OIKEUDET.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
11. tammikuuta 2015Sini Korpinen 1 Lapsen oikeus tulla kuulluksi Sini Korpinen Puheenjohtaja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto –
Nuorisovaltuustotoiminta ja nuorten osallisuus Suomessa
Be Better! Liity jäseneksi nuorkauppakamariin Suomen Nuorkauppakamarit ry Nuorten johtajien ja yrittäjien kansainvälinen verkosto.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
1 SSTL Puhtausala ry – TOIMIALAN KEHITTÄJÄ. SSTL Puhtausala ry Vuonna 1970 perustettu puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö. Yleishyödyllinen ja puolueeton.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
Valmentajana kehittyminen
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Copyright Syömishäiriöliitto-SYLI ry
Kyläsuunnittelun vaikuttavuus Kehittämisyhdistys Kalakukko ry:n alueella.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Iltapäiväl passaa rauhottuu! Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan neuvottelupäivät Imatra Tervetuloa !
1 Lasten osallisuus luontevaksi osaksi järjestöjen jokapäiväistä toimintaa ja toiminnansuunnittelua! Otto Pasma, Mun Vuoro! –hanke PTK – Varhaisnuorisotyön.
N UORISOLAIN 8 §: N EDELLYTTÄMÄ NUORTEN OSALLISTUMINEN JA KUULEMINEN KUNNISSA Peruspalvelujen arviointi
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola.
Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Työpajakeskustelu nuorille
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Aloitekanava.fi Nuorten verkkodemokratiapalvelu

Nuoret kunnan päätöksenteossa
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Lapsi-ystävällinen kunta
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Osallisuutta monella tasolla: Kuvaukset
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Päijät-Hämeen Salibandyseura ry
Esityksen transkriptio:

Lasten osallisuus luontevaksi osaksi järjestöjen jokapäiväistä toimintaa ja toiminnansuunnittelua!

Mun Vuoro! -hanke Mun Vuoro! on valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä ja yhteiskunnassa. Hanketta rahoittaa opetusministeriö ja sen toteuttavat kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä. Hanke käynnistyi lokakuussa 2009 ja hanke on suunniteltu kestävän vuoden 2011 loppuun asti.

Mun Vuoro! -hankkeen toteuttavat järjestöt Kalevan Nuorten Liitto ry Kansallinen Lastenliitto ry Nuorten Kotkain Keskusliitto ry Setlementtinuorten Liitto ry Suomen Demokratian Pioneerien Liitto – SDPL ry Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry Suomen Poikien ja Tyttöjen Keskus – PTK ry Vesaisten Keskusliitto ry

Taustaa Suomi ratifioi YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen vuonna 1991. Yksi sopimuksen keskeisistä periaatteista on määrittelee, että lapsella tulisi olla oikeus osallistua ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti itseään koskevaa päätöksentekoon. Myös lainsäädännön mukaan lapsia on kuultava heitä koskevissa asioissa. (Perustuslaki § 2,6,14 ja 20. Kuntalaki § 27 ja 28. Nuorisolaki § 8.)

Taustalla kahdeksan järjestön pitkään jatkunut yhteistyö Mun Vuoro! on jatkohanke Kuunnelkaa meitä -hankkeelle, joka toteutettiin vuosina 2006-2007. Kuunnelkaa Meitä -hankkeessa keskityttiin lasten osallisuuden parantamiseen järjestöjen kerhotoiminnassa ja näitä kokemuksia hyödynnetään Mun Vuoro! -hankkeessa. 2000−2001 Toteutettiin Lasten kaupunki -hanke. Siinä tehtiin kotisivut, jossa alle 12-vuotiaat lapset saattoivat suunnitella oman kaupungin sekä tehdä aloitteita päättäjille. 1997–1998 Toteutettiin lasten osallisuuden lisäämiseksi Kuunnelkaa meitä -kampanja, jossa koottiin lapsia eri puolilta Suomea keskustelemaan päättäjien kanssa lasta koskevista asioista.

Mun Vuoro! -hankkeen tavoitteet I Järjestöjen toimintaa auttavat tavoitteet: Edesauttaa lasten osallisuutta järjestöjen hallinnossa, strategisessa kehittämisessä ja toiminnan kehittämisessä. Kehittää lasten käyttöön uusia heitä kiinnostavia vaikuttamisen välineitä. Tukea välineiden käyttöönottoa. Tuottaa lasten osallistumiseen liittyvää tietoa. Lasten osallisuuden huomioiminen arjessa. Osallisuus ja eri ikäkaudet. Materiaalia ohjaajille ja luottamushenkilöille.

Mun Vuoro! -hankkeen tavoitteet II Yhteiskunnalliset tavoitteet: Edistää lasten kehittymistä aktiivisiksi kansalaisiksi ja ehkäistä syrjäytymistä. Edistää lasten osallisuutta huomioivaa yhteiskunnallista kehitystä. Lisätä tietämystä lasten osallisuuden merkityksestä päätöksenteossa. Edistää lapsen oikeuksien tunnettavuutta. Edistää kansainvälistä yhteistyötä.

Hankkeen toteutus jakautuu kolmeen päätoimintoon 1 Välineiden kehittäminen Kehittää uusia Internet-pohjaisia vaikuttamisvälineitä ja tukee niiden käyttöönottoa järjestöjen kaikilla tasoilla. 2 Työpajat Antaa keinoja lasten mielipiteiden huomioimiseen järjestöjen eri tehtävissä ja asemissa oleville henkilöille. Herättää järjestöissä toimivissa aikuisissa positiivista kiinnostusta lasten osallisuutta kohtaan. 3 Viestintä Tiedottaa suurelle yleisölle lasten osallisuuden kehittymisestä ja lapsen oikeuksien toteutumisesta hanketta toteuttavissa järjestöissä.

Parityö (5-10 min) Mieti vierustoverisi kanssa järjestönne kannalta seuraavia kysymyksiä (ja kirjaa asiat lyhyesti ylös): Miksi?! Onko lasten osallisuus perusteltua? ”Taas ne on keksineet uuden jutun.” Mikä tilanne on tällä hetkellä järjestössänne? Miettikää konkreettisia juttuja, joiden avulla lasta kuunnellaan.

Mitä osallisuudella tarkoitetaan? 1. Lapsi on mukana ryhmän toiminnassa ja tuntee olevansa ryhmän täysivaltainen jäsen. 2. Ryhmän toiminnassa kaikkien jäsenten mielipiteistä ollaan kiinnostuneita ja ne otetaan huomioon. 3. Jäsenet tuntevat voivansa vaikuttaa ja kantavat vastuun tekemistään päätöksistä.

Ryhmän jäsenyys 1. Osallisuus sana viittaa siihen, että on olemassa ryhmä ja jäseniä. On erittäin tärkeää, että jäsen tuntee olevansa osa ryhmää eli tuntee olevan yksi ”meistä”. Tämä tuntuu yksinkertaiselta, mutta tunne kuulumisesta osaksi ryhmää muodostuu vasta kun yksilö pääsee mukaan toimintaan ja tuntee voivansa vaikuttaa asioiden kulkuun.

Sanoa ja tulla kuulluksi 2. Osallisuudessa on kyse siitä, että ryhmän jäsenet haluavat kuulla toisten jäsenten mielipiteet ja vastaavasti kertoa omat näkemyksensä. Tässä on yksilölle kaksi haastetta: pitää opetella kuuntelemaan ja ymmärtämään toisten mielipiteitä, ja opetella perustelemaan omia mielipiteitä. Mielipiteiden avulla jäsenet keskustelevat asioista ja vasta keskustelun perusteella asioista päätetään.

Sitoutuminen päätökseen 3. Jäsenet ymmärtävät, että oma mielipide vaikuttaa päätöksiin, vaikka päätöksen sisältö poikkeaa omasta mielipiteestä. Jäsenet kuitenkin sitoutuvat yhdessä tehtyyn päätökseen ja toimivat yhdessä päätöksen mukaisesti.

Lasten osallisuudessa on hyvä muistaa ikätasot ja osallisuuden muodot Ikä ja osallisuuden portaat 5-6 toimiminen ryhmässä 7-8 vastuunoton harjoittelu 9-10 epävarmuuden sietäminen, mukaan päätöksentekoon 11-12 pitkäjänteisyys, realistisuus, vastuu, yhteisön merkitys Osallisuuden muodot Ideointi-osallisuus Tieto-osallisuus Suunnitteluosallisuus Päätöksenteko-osallisuus Arviointiosallisuus Lähde: Piiroinen T., Ohjaajan opas – Lasten osallistavien ryhmien ohjaamiseen, s. 8-9 (2007)

Hankkeessa mukana olevien liittojen, piirijärjestöjen ja paikallisyhdistysten tehtävät Kehittää lasten osallisuutta helpottavia keinoja: toiminnan tasolla ja järjestöjen hallinnan tasolla. Nostaa lasten osallisuus agendalle ja tuoda asia mukaan toimintaan ja tapahtumiin. Antaa tukea lasten osallisuuteen liittyvän koulutuksen järjestämisessä. Tiedottaa hankkeesta ja sen tuloksista omissa julkaisuissa ja tapahtumissa. Edistää lapsen osallisuuden kehitystä yhteiskunnassa yleensä.

Alueelliset työpajat K2010 Kaikista kahdeksasta järjestöstä toivotaan osallistujia. 27.3 Jyväskylä 24.4 Virrat 8.5 Kuopio 15.5 Oulu 22.5 Helsinki

Loppukeskustelu Mitä järjestössämme voisimme tehdä lasten osallisuuden parantamiseksi? Mitä minä voisin tehdä lasten osallisuuden parantamiseksi? Mitkä asiat asettavat rajoitteet lasten osallisuuden edistymiselle? Miten lasten äänen kuunteleminen tulisi järkevästi järjestää?

Ole mukana! Ota yhteyttä! Otto.Pasma@kalevannuoret.fi GSM 045 6363 630