Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Lasten osallisuus luontevaksi osaksi järjestöjen jokapäiväistä toimintaa ja toiminnansuunnittelua! Otto Pasma, Mun Vuoro! –hanke PTK – Varhaisnuorisotyön.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Lasten osallisuus luontevaksi osaksi järjestöjen jokapäiväistä toimintaa ja toiminnansuunnittelua! Otto Pasma, Mun Vuoro! –hanke PTK – Varhaisnuorisotyön."— Esityksen transkriptio:

1 1 Lasten osallisuus luontevaksi osaksi järjestöjen jokapäiväistä toimintaa ja toiminnansuunnittelua! Otto Pasma, Mun Vuoro! –hanke PTK – Varhaisnuorisotyön seminaari Varkaudessa 30.3

2 Ota kynä käteen ja mieti asiaa omasta näkökulmastasi Muodostakaa 8 ryhmää (5-7 hengen) Muodostakaa 8 ryhmää (5-7 hengen) (Yhdelle ryhmälle tulevaisuusverstas valmisteltavaksi!!!) Kirjoita nyt (ja luennon aikana): Kirjoita nyt (ja luennon aikana): Ongelmat ja mahdollisuudet liittyen lasten osallisuuteen Ongelmat ja mahdollisuudet liittyen lasten osallisuuteen Vähintään 2 lapsiystävällistä kriteeriä. Vähintään 2 lapsiystävällistä kriteeriä. 2 Otto Pasma, Mun Vuoro! –hanke PTK – Varhaisnuorisotyön seminaari Varkaudessa 30.3

3 3 -hanke Mun Vuoro ! -hanke On valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä ja yhteiskunnassa. Kalevan Nuorten Liitto ry, Kansallinen Lastenliitto ry, Nuorten Kotkain Keskusliitto ry, Setlementtinuorten Liitto ry, Suomen Demokratian Pioneerien Liitto – SDPL ry, Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry, Suomen Poikien ja Tyttöjen Keskus – PTK ry, Vesaisten Keskusliitto ry

4 Lasten osallisuus perustuu lakiin Suomi ratifioi YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen vuonna 1991. Yksi sopimuksen keskeisistä periaatteista on määrittelee, että lapsella tulisi olla oikeus osallistua ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti itseään koskevaa päätöksentekoon. Suomi ratifioi YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen vuonna 1991. Yksi sopimuksen keskeisistä periaatteista on määrittelee, että lapsella tulisi olla oikeus osallistua ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti itseään koskevaa päätöksentekoon. Lainsäädännön mukaan lapsia on kuultava heitä koskevissa asioissa. (Perustuslaki § 2,6,14 ja 20. Kuntalaki § 27 ja 28. Nuorisolaki § 8.) Lainsäädännön mukaan lapsia on kuultava heitä koskevissa asioissa. (Perustuslaki § 2,6,14 ja 20. Kuntalaki § 27 ja 28. Nuorisolaki § 8.) 4

5 5 Taustalla kahdeksan järjestön pitkään jatkunut yhteistyö Mun Vuoro! on jatkohanke Kuunnelkaa meitä -hankkeelle, joka toteutettiin vuosina 2006-2008. Kuunnelkaa Meitä -hankkeessa keskityttiin lasten osallisuuden parantamiseen järjestöjen kerhotoiminnassa ja näitä kokemuksia hyödynnetään Mun Vuoro! -hankkeessa. Mun Vuoro! on jatkohanke Kuunnelkaa meitä -hankkeelle, joka toteutettiin vuosina 2006-2008. Kuunnelkaa Meitä -hankkeessa keskityttiin lasten osallisuuden parantamiseen järjestöjen kerhotoiminnassa ja näitä kokemuksia hyödynnetään Mun Vuoro! -hankkeessa. 2000−2001 Toteutettiin Lasten kaupunki -hanke. Siinä tehtiin kotisivut, jossa alle 12-vuotiaat lapset saattoivat suunnitella oman kaupungin sekä tehdä aloitteita päättäjille. PELI 2000−2001 Toteutettiin Lasten kaupunki -hanke. Siinä tehtiin kotisivut, jossa alle 12-vuotiaat lapset saattoivat suunnitella oman kaupungin sekä tehdä aloitteita päättäjille. PELI 1997–1998 Toteutettiin lasten osallisuuden lisäämiseksi Kuunnelkaa meitä -kampanja, jossa koottiin lapsia eri puolilta Suomea keskustelemaan päättäjien kanssa lasta koskevista asioista. 1997–1998 Toteutettiin lasten osallisuuden lisäämiseksi Kuunnelkaa meitä -kampanja, jossa koottiin lapsia eri puolilta Suomea keskustelemaan päättäjien kanssa lasta koskevista asioista.

6 6 Hankkeen toteutus jakautuu kolmeen päätoimintoon 1 Välineiden kehittäminen 2 Koulutus  Antaa keinoja lasten mielipiteiden huomioimiseen järjestöjen eri tehtävissä ja asemissa oleville henkilöille.  Herättää järjestöissä toimivissa aikuisissa positiivista kiinnostusta lasten osallisuutta kohtaan. 3 Viestintä  Tiedottaa suurelle yleisölle lasten osallisuuden kehittymisestä ja lapsen oikeuksien toteutumisesta hanketta toteuttavissa järjestöissä. X Majanrakennuskilpailu

7 Ongelma I Kerhon alussa haluat kysyä lasten mielipidettä liittyen leiriin ja erityisesti ruokailuihin 1. Keskustelkaa lyhyesti ryhmässä (Aikaa 5 min): Miten toimit? Miten toimit? Millä tavalla saat lapset miettimään asiaa? Millä tavalla saat lapset miettimään asiaa? Miten saat myös hiljaisten lasten mielipiteen (vain jos itse haluavat sanoa jotain)? Miten saat myös hiljaisten lasten mielipiteen (vain jos itse haluavat sanoa jotain)? 2. Koko ryhmän keskustelu ( 7 min) (Onko nyt muodostetut ryhmät sopivan kokoisia?) 7

8 Menetelmiä - kevyitä - Mielipidejana (SRK:ssa tulee kysyä lasten mielipidettä rakentamiseen liittyvissä asioissa) - Valinta vaihtoehdoista (Erityisesti pienille lapsille. Mitä haluat tehdä kerhossa ensi viikolla? A. Askarrella, B. Voimistella, C. Pelata Wiitä) - Terve kaveri! (Kerhon alussa) - Tykkäysrinki (Kaikki samanlaisia, mutta erilaisia.) Menetelmät löytyvät hankkeen sivuilta munvuoro.fi 8

9 9 Mitä osallisuudella tarkoitetaan? 1. Lapsi on mukana ryhmän toiminnassa ja tuntee olevansa ryhmän täysivaltainen jäsen. 2. Ryhmän toiminnassa kaikkien jäsenten mielipiteistä ollaan kiinnostuneita ja ne otetaan huomioon. 3. Jäsenet tuntevat voivansa vaikuttaa ja kantavat vastuun tekemistään päätöksistä. Otto Pasma, Mun Vuoro! –hanke PTK – Varhaisnuorisotyön seminaari Varkaudessa 30.3

10 Ryhmän jäsenyys 1. Osallisuus sana viittaa siihen, että on olemassa ryhmä ja jäseniä. On erittäin tärkeää, että jäsen tuntee olevansa osa ryhmää eli tuntee olevan yksi ”meistä”. Tämä tuntuu yksinkertaiselta, mutta tunne kuulumisesta osaksi ryhmää muodostuu vasta kun yksilö pääsee mukaan toimintaan ja tuntee voivansa vaikuttaa asioiden kulkuun. 10

11 11 Sanoa ja tulla kuulluksi 2. Osallisuudessa on kyse siitä, että ryhmän jäsenet haluavat kuulla toisten jäsenten mielipiteet ja vastaavasti kertoa omat näkemyksensä. Tässä on yksilölle kaksi haastetta: pitää opetella kuuntelemaan ja ymmärtämään toisten mielipiteitä, ja opetella perustelemaan omia mielipiteitä. Mielipiteiden avulla jäsenet keskustelevat asioista ja vasta keskustelun perusteella asioista päätetään.

12 12 Sitoutuminen päätökseen 3. Jäsenet ymmärtävät, että oma mielipide vaikuttaa päätöksiin, vaikka päätöksen sisältö poikkeaa omasta mielipiteestä. Jäsenet kuitenkin sitoutuvat yhdessä tehtyyn päätökseen ja toimivat yhdessä päätöksen mukaisesti.

13 Onko pakko? 13 MAHDOLLISUUS osallistua MAHDOLLISUUS osallistua MAHDOLLISUUS valita, mihin osallistuu ja millä tavalla MAHDOLLISUUS valita, mihin osallistuu ja millä tavalla ”Pakko-osallistaminen” kääntyy itseään vastaan ”Pakko-osallistaminen” kääntyy itseään vastaan

14 Osallisuuden portaat 14 4. LAPSILÄHTÖINEN VAIKUTTAMINEN Lapset ovat itse aktiivisessa roolissa aloitteen teossa, päätöksenteossa ja vaikuttamisessa 3. YHTEISTYÖ JA KUMPPANUUS A)Aikuisilta tulevat aloitteet päätetään yhdessä lasten kanssa. Lapset ovat mukana suunnittelusta toteutukseen. B)Lapsilta tulevat aloitteet päätetään yhdessä aikuisten kanssa. C)Lapsilla ja aikuisilla on yhteinen päämäärä, josta päätetään yhdessä. 2. KONSULTOINTI Aikuisten suunnittelema ja toteuttama projekti, jota lapsilla on mahdollisuus kommentoida. Lapsilta kysytään mielipidettä niissä asioissa, jotka koskevat heitä. 1.KUMILEIMASIN Lapset tekevät niin kuin aikuiset haluavat heidän tekevän tai lapsilta kysytään ideoita, mutta aikuiset päättävät, toteutetaanko.

15 Mieti oman työsi kannalta. Mieti miten asia tulisi aloittaa, seuraava vaihe ja lopullinen päämäärä. Aikaa työstää 15 min. Jokainen ryhmä esittää ideansa. Aiheet: 1. Lasten osallistuminen ja kirkkovaltuusto – Menetelmänä tulevaisuusverstas 2. Näyn ja kuulun torvi 3. Lasten osallisuus SRK:n kerhotoiminnassa 4. Raamattu ja lasten osallisuus 5. Lasten osallisuus leireillä 6. Koulutus ja lasten osallisuus 7. Yhteistyö kunnan ja järjestöjen kanssa 15

16 Järjestöissä tapahtuu Kesäleireille lapset pääsevät vaikuttamaan Kesäleireille lapset pääsevät vaikuttamaan Kerhoissa lasten mielipidettä kysytään Kerhoissa lasten mielipidettä kysytään Lue esimerkkejä: www.munvuoro.fi/osallistua www.munvuoro.fi/osallistua 16 Otto Pasma, Mun Vuoro! –hanke PTK – Varhaisnuorisotyön seminaari Varkaudessa 30.3

17 Mun Vuoro Osallistua! -sivut Etusivulla on ohjaajien ehdotuksia ja esimerkkejä lasten osallistamisesta Etusivulla on ohjaajien ehdotuksia ja esimerkkejä lasten osallistamisesta

18 Mun Vuoro Osallistua! -ehdotukset Lasten mielipiteet harrastukseen tai järjestöön liittyen julkaistaan sivustolla ohjaajan toimesta. Sivustolla on ideoita ja ehdotuksia lasten osallistamisen edistämiseen.

19 Turriainen ja Metsänväki -peli Pelin teemana on yhteisöllinen toimiminen. Peli soveltuu lukutaitoisille. Pelissä seikkailee hahmo nimeltään Turriainen. Peliä voi pelata vaikka koko kerho yhdessä!

20 Majanrakennuskilpailu 2011 ”Arvostettu Matti Vanhanen, Haluamme järjestää jokavuotisen majanrakennuskilpailun. Maja pitäisi rakentaa luonnonmateriaaleista. Haluaisimme, että antaisit asian ilmi, sillä monet lapset Nurmijärven ja Helsingin alueilla toivovat tätä. Lapset järjestäisivät tiimejä, jotka kilpailisivat keskenään. Olisimme iloisia koko Suomen lasten puolesta jos voisit tehdä asialle jotain. Kiitos kuitenkin!” 20

21 Majanrakennuskilpailu 2011 Lasten aloitteesta! Lasten aloitteesta! Alkaa viikolla 21 tapahtumalla Nurmijärvellä Alkaa viikolla 21 tapahtumalla Nurmijärvellä Kilpailu on kaikille lapsille avoin Kilpailu on kaikille lapsille avoin Järjestetään valokuvakilpailuna netissä (e-mail, mobiili) Järjestetään valokuvakilpailuna netissä (e-mail, mobiili) Majat tulee tehdä luonnonmateriaaleista Majat tulee tehdä luonnonmateriaaleista Mahtavaa tekemistä kesäleireille! Mahtavaa tekemistä kesäleireille! 21

22 Ongelma II Aikuisten kokous on tulossa – Miten voisit tuoda lasten mielipiteet mukaan päätöksentekoon? Aikuisten kokous on tulossa – Miten voisit tuoda lasten mielipiteet mukaan päätöksentekoon? http://kotisivukone.fi/files/maaninganseurakun ta.palvelee.fi/kv20110117pk.pdf http://kotisivukone.fi/files/maaninganseurakun ta.palvelee.fi/kv20110117pk.pdf http://kotisivukone.fi/files/maaninganseurakun ta.palvelee.fi/kv20110117pk.pdf http://kotisivukone.fi/files/maaninganseurakun ta.palvelee.fi/kv20110117pk.pdf 22 Otto Pasma, Mun Vuoro! –hanke PTK – Varhaisnuorisotyön seminaari Varkaudessa 30.3

23 Menetelmiä Vaikuttamishedelmäsalaatti (Mitä on, mielipide, Vaikuttamishedelmäsalaatti (Mitä on, mielipide, vaikuttaminen, päättäminen, järjestö?) Tulevaisuusverstas Tulevaisuusverstas I Motivointi, II Ongelman hahmottaminen, III Ideointi = Miten asioita voitaisiin parantaa, I Motivointi, II Ongelman hahmottaminen, III Ideointi = Miten asioita voitaisiin parantaa, IV Toteuttaminen = Käytännön toiminta (Lue lisää Piiroinen T. 2007, Ohjaajan opas) 23

24 ”Mitä haluaisitte tehdä?” ”Onko ehdotuksia? Aijaa, ei ole.” ”Onko ehdotuksia? Aijaa, ei ole.” Asian lämmittely (mistä me oikein puhutaan). Asian lämmittely (mistä me oikein puhutaan). Vältä pitkiä ja vihjailevia kysymyksiä, suosi lyhyitä. Vältä pitkiä ja vihjailevia kysymyksiä, suosi lyhyitä. Kysymysten täytyy liittyä lapselle tärkeisiin tilanteisiin ja arkiseen elämään. Kysymysten täytyy liittyä lapselle tärkeisiin tilanteisiin ja arkiseen elämään. Lapsi ajattelee konkreettisesti ja ottaa kysymykset kirjaimellisesti. Lapsi ajattelee konkreettisesti ja ottaa kysymykset kirjaimellisesti. Ei ole oikeita vastauksia! Ei ole oikeita vastauksia! Esim. 8-vuotiaan mielestä aikuinen tietää kaiken, yli 10-vuotiailla kaveripiirin merkitys kasvaa Esim. 8-vuotiaan mielestä aikuinen tietää kaiken, yli 10-vuotiailla kaveripiirin merkitys kasvaa 24

25 Arjen valintojen tekoa ” Osallistuminen ja aktiivinen kansalaisuus tarkoittavat pienillä lapsilla arjen valintojen tekoa ja mahdollisuutta vaikuttaa heitä itseään koskeviin päätöksiin.” - Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 25

26 Kuuntelun merkitys aikuinen ehdottaa  lapset ehdottavat muuta  kumpi joustaa? aikuinen ehdottaa  lapset ehdottavat muuta  kumpi joustaa? Kontulan ostari-hanke 2003 Kontulan ostari-hanke 2003 - Kaupunkisuunnitteluvirastolla rahaa ostarin kehittämiseen - lapset huolissaan turvallisuudesta eivätkä kiinnostuneet kunnostamisesta - ostarilla 13 anniskelupaikkaa ja mm. nuorisotila ja uimahalli  Vesalan yläasteen oppilaskunta teki adressin, ettei anniskelulupia enää myönnettäisi lisää. - kunnostamishanke jäi siis kesken 26

27 Mitä otettava huomioon? Lapsille kerrottava, mistä kyse ja mitä haetaan Lapsille kerrottava, mistä kyse ja mitä haetaan Kieli -> Millaisia sanoja ja käsitteitä käytetään, miten pitkää tekstiä Kieli -> Millaisia sanoja ja käsitteitä käytetään, miten pitkää tekstiä Aikataulut suunnittelussa -> asian esittely, yhteinen käsittely, mielipiteen muodostaminen ja päätöksenteko vie aikaa, lasten eri aikakäsitys Aikataulut suunnittelussa -> asian esittely, yhteinen käsittely, mielipiteen muodostaminen ja päätöksenteko vie aikaa, lasten eri aikakäsitys Asioiden pilkkominen ja valinnat Asioiden pilkkominen ja valinnat Raportointi ja viestintä -> selkeää kaikille, mitä päätettiin, mitä asialle sitten tapahtui Raportointi ja viestintä -> selkeää kaikille, mitä päätettiin, mitä asialle sitten tapahtui Monipuoliset toteutustavat -> erilaisten lasten huomioiminen esim. hiljaisemmat Monipuoliset toteutustavat -> erilaisten lasten huomioiminen esim. hiljaisemmat 27

28 Lapsijärjestöt vaikuttamiskanavina ” Lasten ja nuorten osallistumisessa ratkaisevaa on aito kuuleminen. Lapsi- ja nuorisojärjestöjen merkitys vaikuttamiskanavina on edelleen keskeinen. - Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ” Lasten ja nuorten osallistumisessa ratkaisevaa on aito kuuleminen. Lapsi- ja nuorisojärjestöjen merkitys vaikuttamiskanavina on edelleen keskeinen. - Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 28

29 Materiaalia ja oppaita Munvuoro.fi > materiaalitpankki Munvuoro.fi > materiaalitpankki www.jiipeenetti.fi www.jiipeenetti.fi Lapsiasia.fi Lapsiasia.fi Slp - http://www.valto.fi/ Slp - http://www.valto.fi/ Kansanvalta.fi – demokratiakasvatus Kansanvalta.fi – demokratiakasvatus http://www.kansanvalta.fi/Etusivu/Tutkimusjake hitys/Demokratiakasvatusp http://www.kansanvalta.fi/Etusivu/Tutkimusjake hitys/Demokratiakasvatusp 29

30 Keskustelu: Uhat ja mahdollisuudet & kriteerit Lasten osallisuus on haastava toteuttaa. Lasten osallisuus on haastava toteuttaa.  Konteksti (yhteiskunta, järjestö, tehokkuus, asenteet) Aikuisten asenteet ovat tärkein asia. Aikuisten asenteet ovat tärkein asia.  Näkeväksi tuleminen ja näkyväksi tekeminen. Kontekstista ja asioista tulee mahdollisuuksia (esim. juhlapäivät, oppitunnit, tanssi, kuva, elokuva, e-mail, jne.) Oleellista on näkökulma ja oma asenne! 30

31 31 Ole mukana! Ota yhteyttä! Info@munvuoro.fi

32 Ryhmätöiden purku Tee PowerPoint kalvo tai kaksi esityksestä, jossa pääasiat Tee PowerPoint kalvo tai kaksi esityksestä, jossa pääasiat 7 ryhmää esittää ja 5 min (SHARP) per ryhmä 7 ryhmää esittää ja 5 min (SHARP) per ryhmä Tässä alla 30.3.2011 tehdyt ryhmätyöt Tässä alla 30.3.2011 tehdyt ryhmätyöt 32

33 UUSI KERHOTILA (Tulevaisuusverstas) I Läsnä työskentelyssä on yksi luottamushenkilö, joka vie asiaa eteenpäin Työskentelyn jälkeen. Motivointivaihe Motivointivaihe Tutustutaan ja katsellaan nykyistä kerhotilaa. Pohdiskellaan millaisia hyviä ja huonoja asioita havaitaan tilassa. Ongelmavaihe Ongelmavaihe Kiinnitetään seinälle isoja papereita. Jokainen kirjoittaa paperille (saa valittaa sydämensä kyllyydestä) ongelmista, joita havaitaan tilassa. Ohjaajalukee papereille kootut ongelmat. Tämän jälkeen äänestetään tärkeimmistä ongelmista. Jokaisella on kolme ääntä jotka saa käyttää kuinka haluaa. Viisi eniten ääniä saanutta ongelmaa otetaan mukaan seuraavaan vaiheeseen. 33

34 UUSI KERHOTILA (Tulevaisuusverstas) II Ideointivaihe Ideointivaihe Käännetään ongelmat ratkaisuiksi. Jokainen saa kirjoittaa paperille ajatuksia ongelmien ratkaisuksi. Taas äänestetään samalla tavalla. (katso ongelmavaihe) Todentamisvaihe Todentamisvaihe Pohditaan ratkaisumalleja ja käydään läpi niiden realistisuus. Valitaan yksi realistisin ja toteuttamiskelpoisin ehdotus, jonka luottamushenkilö toimittaa eteenpäin. 34

35 Näyn ja kuulun – torvi I Keskustelu lähiesimiehen kanssa -> Kasvatuksen kentän näkökulma Keskustelu lähiesimiehen kanssa -> Kasvatuksen kentän näkökulma Keskustelu kirkkoherran kanssa Keskustelu kirkkoherran kanssa johtokunnan kanssa johtokunnan kanssa SRK-neuvoston -> 1 edustaja neuvostosta SRK-neuvoston -> 1 edustaja neuvostosta 35

36 Näyn ja kuulun – torvi II Työryhmä nuorisotyönohjaaja / Nuorisotyönpappi nuorisotyönohjaaja / Nuorisotyönpappi kirkkoneuvosto / seurakuntaneuvoston edustaja kirkkoneuvosto / seurakuntaneuvoston edustajalapsia o aktiivikerholainen / aktiivi leiriläinen nuoria o Kerhonohjaajia jne 1-3 konkreettista asiaa o esim. Jumalanpalvelukseen osallistuminen o tilat o leirit ja kerhot ulkopuolinen tarkkailija o lapsiasiamies (opettaja) - ensimmäinen kokoontuminen toukokuulla - toiminta alkaisi elokuussa kestäisi vuoden 36

37 Lasten osallisuus SRK:n kerhotoiminnassa Kouluilla lapsilta kysytään mitä kerhoja halutaan? Valmis lomake + tyhjä rivi Kouluilla lapsilta kysytään mitä kerhoja halutaan? Valmis lomake + tyhjä rivi Kerhon suunnittelu: Kerhon suunnittelu: Kerhokauden alussa kauden suunnittelu; kerhonohjaajakokouksessa yhdessä kuukauden suunnitelman tarkennus seuraava kerho on suunnittelukerho, missä tarkennetaan suunnitelma kerhokertojen sisällöistä yhdessä kerholaisten kanssa. Kerhokauden alussa kauden suunnittelu; kerhonohjaajakokouksessa yhdessä kuukauden suunnitelman tarkennus seuraava kerho on suunnittelukerho, missä tarkennetaan suunnitelma kerhokertojen sisällöistä yhdessä kerholaisten kanssa. Kerhokauden jälkeen palaute lapsilta ja kerhonohjaajilta Kerhokauden jälkeen palaute lapsilta ja kerhonohjaajilta 37

38 Raamattu ja lasten osallisuus Havainnollisuus - esim. biblio-draama Havainnollisuus - esim. biblio-draama perhejumalanpalveluksissa lasten tulkinta saarnoihin esim. näytelmällä, jonka jälkeen pappi ei enää selittäsi perhejumalanpalveluksissa lasten tulkinta saarnoihin esim. näytelmällä, jonka jälkeen pappi ei enää selittäsi Raamatun tulkinta Raamatun tulkinta kenellä oikeus tulkita ja miten Raamatun kohtia kenellä oikeus tulkita ja miten Raamatun kohtia miten lapsi ajattelee ja tulkitsee Raamatun eri kohtia miten lapsi ajattelee ja tulkitsee Raamatun eri kohtia kysytään lapselta mitä ajattelee kysytään lapselta mitä ajattelee Oma toiminta tapa Oma toiminta tapa 38

39 Lasten osallisuus leirillä..... I....Miten asia tulisi aloitta * ottaa lastet mukaan suunnitteluun - jos ei tule johdattele... * aiheena esim. pääsiäinen - lasten vahvuudet tuodaan mukaan suunnitteluun - Isoset ja leiriläiset mukaan suunnitteluun - Leirin alussa leirikeskustelussa, lapset suunnittelevat leirin, ruoka- ajat raamina ruokailu/ hiljaisuus - esim. iltaohjelmaan näytelmiä (lapset tekee..) - Mitä ovat lasten vastuulla ja mitkä ovat aikuisen vastuun alueella (aikuisella omat tavoitteet: lapsi voi olla toimija tässä) - Lapsen osallisuudessa pitää ottaa "lapsen"- persoona (hiljainen/ esiintyjä) * Aktiiviset ---- hiljaisten ääni myös huomioon 39

40 Lasten osallisuus leirillä..... II.....Seuraava vaihe - Lapsi kuullaan aidosti ( ei jyrätä) - Lapsi kuullaan aidosti ( ei jyrätä) - Lapsi viihtyy ja on mukana aktiivisesti toiminnassa - Lapsi viihtyy ja on mukana aktiivisesti toiminnassa - Nähdyksi tulemista---) osallisuus - Nähdyksi tulemista---) osallisuus - "vapaa-aika" ( kavereitten kanssa, tärkeä leirin sisältö; ohjattu vapaa-aika) - "vapaa-aika" ( kavereitten kanssa, tärkeä leirin sisältö; ohjattu vapaa-aika)....Lopullinen päämäärä -Lapselle palaute miten heidän leiri suunnittelu sujui... -Lapselle palaute miten heidän leiri suunnittelu sujui... - Vahvistetaan lapsen osallisuutta - Vahvistetaan lapsen osallisuutta - Hyvä leiri - Hyvä leiri 40

41 Koulutus ja lasten osallisuus I Aluksi KO:t toteuttaa osallistamista yhdellä kerhokerralla, ja sitä pikku hiljaa lisää sitä. Ja loppujen lopuksi osallistamisesta tulee luonnollinen osa kerhoa. Aluksi KO:t toteuttaa osallistamista yhdellä kerhokerralla, ja sitä pikku hiljaa lisää sitä. Ja loppujen lopuksi osallistamisesta tulee luonnollinen osa kerhoa. Nrsotyönohjaajat osallistavat nuoria antamalla konkreettisia neuvoja ja yhdessä pohtimalla keinoja osallisuuteen kerhossa. Nrsotyönohjaajat osallistavat nuoria antamalla konkreettisia neuvoja ja yhdessä pohtimalla keinoja osallisuuteen kerhossa. - Keinoja kerhonohjaajille (KO), isosille ja meille miten osallistaa kerholaisia kerhossa - Keinoja kerhonohjaajille (KO), isosille ja meille miten osallistaa kerholaisia kerhossa - Kirjekuoriin eri leikkejä (luovat-, hoksaus-, liikunnallisetleikit yms...) Lapsi saa valita itse kuoren ja siitä arvotaan leikki - Kirjekuoriin eri leikkejä (luovat-, hoksaus-, liikunnallisetleikit yms...) Lapsi saa valita itse kuoren ja siitä arvotaan leikki 41

42 Koulutus ja lasten osallisuus II - Kokkisota, kokkikerhossa lapset saavat itse kehittää kokkauksen kaapista löytyvillä tarvikkeilla. - Kokkisota, kokkikerhossa lapset saavat itse kehittää kokkauksen kaapista löytyvillä tarvikkeilla. - Tuodaan kokkikerhoon keittokirjoja, mistä lapset etsii uusia reseptejä, jotka toteutetaan. - Tuodaan kokkikerhoon keittokirjoja, mistä lapset etsii uusia reseptejä, jotka toteutetaan. - Lapset tuovat kotoaan suosikkireseptejään. - Lapset tuovat kotoaan suosikkireseptejään. - Lapset luovat oman näytelmän käsikirjoituksineen yms. - Lapset luovat oman näytelmän käsikirjoituksineen yms. - Kaikkien kerhojen yhteinen juhla, tai leiri jossa jokainen kerho on tehnyt jotain ohjelmaa. - Kaikkien kerhojen yhteinen juhla, tai leiri jossa jokainen kerho on tehnyt jotain ohjelmaa. - Leirillä lauantain iltaohjelma on leiriläisten suunnittelema. - Leirillä lauantain iltaohjelma on leiriläisten suunnittelema. 42

43 Yhteistyö kunnan ja järjestöjen kanssa I Yhteistyö kunnan ja järjestöjen kanssa esim. Martat, kyläyhdistykset, 4 h, urheiluseurat, setlementit, muut kristilliset seurakunnat, poliittiset järjestöt, kunnan nuorisotyö, koulut, sosiaalityö, terveydenhoito, poliisi, pela, ensi- ja turvakotiyhdistys, MLL, vpk, partio. Saattaa olla myös kilpailuasetelma samoista lapsista/ nuorista. esim. Martat, kyläyhdistykset, 4 h, urheiluseurat, setlementit, muut kristilliset seurakunnat, poliittiset järjestöt, kunnan nuorisotyö, koulut, sosiaalityö, terveydenhoito, poliisi, pela, ensi- ja turvakotiyhdistys, MLL, vpk, partio. Saattaa olla myös kilpailuasetelma samoista lapsista/ nuorista.Aloitus: * saattaa tietoon sitä mitä ylipäänsä kummatkin osapuolet tekevät ja sille on saatava kasvot, keskinäinen tutustuminen * saattaa tietoon sitä mitä ylipäänsä kummatkin osapuolet tekevät ja sille on saatava kasvot, keskinäinen tutustuminen * minkälaiset kosketuspinnat siitä löytyvät, mitä samanlaista ja mitä erilaista * minkälaiset kosketuspinnat siitä löytyvät, mitä samanlaista ja mitä erilaista * Markkinointi / osaaminen * Markkinointi / osaaminen *Ennakkoluulojen murtaminen puolin ja toisin. Leimojen poistaminen. *Ennakkoluulojen murtaminen puolin ja toisin. Leimojen poistaminen. *Mahdollisten ongelmien / yhteistyön esteiden löytäminen ja niiden vähentäminen *Mahdollisten ongelmien / yhteistyön esteiden löytäminen ja niiden vähentäminen *Mikä on se yhteistyön alue ja mitä toisiltamme voidaan saada ja antaa, jousto puolin ja toisin tarvittaessa, toistensa kunnioitus, yhteisten pelisääntöjen sopiminen, yhteinen päämäärä, *Mikä on se yhteistyön alue ja mitä toisiltamme voidaan saada ja antaa, jousto puolin ja toisin tarvittaessa, toistensa kunnioitus, yhteisten pelisääntöjen sopiminen, yhteinen päämäärä, 43

44 Yhteistyö kunnan ja järjestöjen kanssa II Suunnittelu: *mikä meitä yhdistää ja miten työt jaetaan tai vuorotellaan (aikataulutus) *mikä meitä yhdistää ja miten työt jaetaan tai vuorotellaan (aikataulutus) *mahdollisuuksien mukaan (riippuen yhteistyötahoista) otetaan lapsia/perheitä mukaan suunnitteluun *mahdollisuuksien mukaan (riippuen yhteistyötahoista) otetaan lapsia/perheitä mukaan suunnitteluun *Esim. nettisivuille tapahtumakalenteri, syksyn toiminnan yhteinen mainos, lapset saavat ideoida tapahtuman, josta yhteistyötahot voivat sopia keskenään ketkä tekevät sitä yhdessä lasten kanssa) *Esim. nettisivuille tapahtumakalenteri, syksyn toiminnan yhteinen mainos, lapset saavat ideoida tapahtuman, josta yhteistyötahot voivat sopia keskenään ketkä tekevät sitä yhdessä lasten kanssa) Toteutus: toteutetaan suunnitelman mukaan toteutetaan suunnitelman mukaan Arviointi: *otetaan lapsilta ja perheiltä palautetta *otetaan lapsilta ja perheiltä palautetta * oma loppuarviointi palaveri, jossa käydään läpi saatu palaute ja suoritetaan oma-arviointi * oma loppuarviointi palaveri, jossa käydään läpi saatu palaute ja suoritetaan oma-arviointi *Mietitään mahdollisia jatkotoimenpiteitä. *Mietitään mahdollisia jatkotoimenpiteitä. 44


Lataa ppt "1 Lasten osallisuus luontevaksi osaksi järjestöjen jokapäiväistä toimintaa ja toiminnansuunnittelua! Otto Pasma, Mun Vuoro! –hanke PTK – Varhaisnuorisotyön."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google