Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Advertisements

Minä. Ikuinen mysteeri? Psykologiassa keskeisin kiinnostuksen kohde
Vihdin seurakunnan ilta
Toimintaohjeet opelle
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Mitä on itsetunto?.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Minä oppijana 1 ov..
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
 Tämä on rasismia!   Punainen Risti viettää 21. maaliskuuta YK:n rasismin vastaista päivää yhdessä monien muiden järjestöjen ja kansalaisliikkeiden kanssa.
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
OPS-ajatuksia.
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
Palautteen antaminen ja saaminen
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Strategiaperusta ja ohjelmat
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
3 Minuudessa on kaksi puolta
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Harjoituksen ohjaaminen
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Yhteinen keittiö Osallisuuden arviointi
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Minä ja identiteetti – minäkuvat ja itsetunto
Harjoituksen ohjaaminen
Opiskeluhuollon palvelut
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen Mäkinen, Paunonen, Sarna, Silfverberg

Mitä itsetunto on? Itsetunto on ihmisen sisään rakennettu tuntemus siitä, että hän on hyvä ja arvokas Hyvällä itsetunnolla ei siis ole välttämättä yhteyttä ulkoiseen menestymiseen Hyvän itsetunnon omaava ihminen kykenee arvostamaan muita ihmisiä ja muiden onnistumisia

Itsetunto on tapa, jolla ihminen suhtautuu itseensä, hyväksyy itsensä Itsetunto on yksilön identiteetin osa-alue, joka kuvaa, missä määrin yksilö arvostaa omaa itseään Itsetunto kuvaa sitä tapaa, jolla ihminen suhtautuu itseensä, miten positiivisia tai negatiivisia tunteita ja ajatuksia on omasta itsestään toimivana yksilönä

Itsetunto ja koulu Koulun tarkoituksena on osallistua nuoren kasvattamiseen ja tukea hänen kehitykseensä liittyviä prosesseja Itsetunto vaikuttaa nuoren kaikkeen toimintaan merkityksellisesti, joten siihen on syytä käyttää paljonkin aikaa opetuksessa Huomioitava palautteen annossa ja arvioinnissa Opettajan tulee tietoisesti vahvistaa luokan me-henkeä, koska ryhmään kuulumisen tunne vahvistaa myös lapsen itsetuntoa Koulun ja kodin yhteistyö tärkeää

Kodin merkitys itsetunnolle Kodin ilmapiiri vaikuttaa itsetunnon kehittymiseen ja vahvistumiseen Nuori tarvitsee rohkaisua ja kannustusta, mutta kuitenkin selkeät rajat, joissa voi turvallisesti toimia Perheen yhteiset harrastukset ja yhdessäolo vahvistavat nuoren itsetuntoa

Itsetunto ja kaverit Hyvät ystävyyssuhteet vahvistavat murrosikäisen nuoren itsetuntoa Tunne siitä, että on jollekin tärkeä ja tarpeellinen on nuorelle oleellinen Kaveripiirin hyväksyntä ja arvostus koetaan tärkeänä