Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen Mäkinen, Paunonen, Sarna, Silfverberg
Mitä itsetunto on? Itsetunto on ihmisen sisään rakennettu tuntemus siitä, että hän on hyvä ja arvokas Hyvällä itsetunnolla ei siis ole välttämättä yhteyttä ulkoiseen menestymiseen Hyvän itsetunnon omaava ihminen kykenee arvostamaan muita ihmisiä ja muiden onnistumisia
Itsetunto on tapa, jolla ihminen suhtautuu itseensä, hyväksyy itsensä Itsetunto on yksilön identiteetin osa-alue, joka kuvaa, missä määrin yksilö arvostaa omaa itseään Itsetunto kuvaa sitä tapaa, jolla ihminen suhtautuu itseensä, miten positiivisia tai negatiivisia tunteita ja ajatuksia on omasta itsestään toimivana yksilönä
Itsetunto ja koulu Koulun tarkoituksena on osallistua nuoren kasvattamiseen ja tukea hänen kehitykseensä liittyviä prosesseja Itsetunto vaikuttaa nuoren kaikkeen toimintaan merkityksellisesti, joten siihen on syytä käyttää paljonkin aikaa opetuksessa Huomioitava palautteen annossa ja arvioinnissa Opettajan tulee tietoisesti vahvistaa luokan me-henkeä, koska ryhmään kuulumisen tunne vahvistaa myös lapsen itsetuntoa Koulun ja kodin yhteistyö tärkeää
Kodin merkitys itsetunnolle Kodin ilmapiiri vaikuttaa itsetunnon kehittymiseen ja vahvistumiseen Nuori tarvitsee rohkaisua ja kannustusta, mutta kuitenkin selkeät rajat, joissa voi turvallisesti toimia Perheen yhteiset harrastukset ja yhdessäolo vahvistavat nuoren itsetuntoa
Itsetunto ja kaverit Hyvät ystävyyssuhteet vahvistavat murrosikäisen nuoren itsetuntoa Tunne siitä, että on jollekin tärkeä ja tarpeellinen on nuorelle oleellinen Kaveripiirin hyväksyntä ja arvostus koetaan tärkeänä