Katsaus ota kantaa -kyselyn tuloksiin - mitä tulevaisuudessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perunantuotannon ajankohtaisseminaari Yyterissä Esa Hiiva
Advertisements

Gourmet herkkuja ravintola- ja kotikeittiöihin
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Keski-Suomen ruokakulttuuri – nyt!
Kotimainen ruoka ja yhteiskuntavastuu Johanna Ikävalko ympäristöjohtaja MTK.
ELINTARVIKEKEHITYKSEN OSAAMISKESKUSOHJELMA Foodwest Oy.
Suomalaisen ruuan brändit ja laatutekijät
Satu Helmi & Ismo Kantola
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Eliisa Kotro.
Kuluttajapoliittinen katsaus
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
RUOKAKOUVOLA VIESTINNÄN PROSESSI VISIO RUOKAKOUVOLA TAVOITTEET PÄÄMÄÄRÄT.
Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
KULUTTAJANA VAIKUTAT LÄHELLE JA KAUAS TÄMÄN AINEISTON TUOTTAMISEEN ON KÄYTETTY MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN TUKEA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi.
MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 1 Ryhtiä julkisiin hankintoihin Anni-Mari Syväniemi ruokakulttuuriasiamies Maaseutuyrittäjyyslinja, MTK.
Elinkeinokalatalouden strategian ja toimintaohjelman valmistelu
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Turun kaupungin kestävät hankinnat
Pajuniemi Oy ja Krunex Oy Luomu ammattikeittiöissä.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Viljan sopimustuotannon sähköinen toimintamalli
S ysteemianalyysin Laboratorio Sosiaalifoorumi Tommi Kauppinen TKK Vegaanitko oikeassa? Kotimaisten elintarvikkeiden materiaalipanokset ja niiden.
SUUNNITELLAAN YHDESSÄ – PAIKALLISIA TUOTTEITA AMMATTIKEITTIÖÖN Marjat, hedelmät ja kasvikset Maija Rissanen Joensuu
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Luomu julkisen sektorin ammattikeittiöissä Risto Pitkänen/ Finfood Luomu Finfood – Suomen Ruokatieto ry
LÄHIRUOKA – YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN RUOKA
RUUAN TURVALLISUUS SUOMALAISESSA RUOKAKETJUSSA
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
LUOMU SUOMESSA. Tehtävä Suomelle: Luomu yksi Suomen maabrändeistä ja menestystekijöistä Valtioneuvosto: Kestävät julkiset hankinnat Euroopan yhteisö:
Elintarvikeyrittäjyyden kehittämisen hankeseminaari Joensuu Katsaus Ruoka-Suomen vuoden 2006 toimintaan Kirsi Viljanen, Ruoka-Suomi – teemaryhmä,
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Makupaloja Suomesta. Tilaisuuden nimi Päivämäärä Esittäjän nimi Organisaatio.
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Mihin metsiä käytetään tulevaisuudessa? – Ota kantaa -kyselyn tulokset
1 Valtioneuvoston maatalouspoliittinen selonteko I Selonteko on yleisen tason tarkastelu maatalouden toimintaympäristöstä ja kehityksestä Tarkastellaan.
Miten kuluttajatyö muuttuu viljelijöiden tuloksi? Kuluttajasta MTK:n kuluttajatyöhön ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi Maaseutuyrittäjyyyslinja.
Kouluruoka Esityksen ovat tuottaneet
PAIKALLINEN HYVINVOINTI
KOTITALOUS EVÄSTÄÄ ELÄMÄÄN.
TALOUDELLINEN VASTUU.
Tuottavuuden mahdollisuudet kilpailukyvyn parantamisessa – mitä eväitä tutkimuksella on antaa Timo Sipiläinen MTT Taloustutkimus Helsinki
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Sydämen ja omantunnon lautanen Tavoitteena ekologinen ja eettinen ruoka Vihreiden ruokapoliittinen linjapaperi Hyväksytty puoluehallituksessa
Kalatalouden tulevaisuuden mahdollisuudet
Laatu ammattikeittiössä
1 Asiakas ensin EHY-päivät Pääjohtaja Matti Aho Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.
Ops seminaari Askola.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
Luo(v)uutta puusta-Hiilinielu Design Studio TkT Ulla Häggblom, TAMK Biotalous Road , TAMK.
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
PUSU Uutta ja vanhaa kasvisten käytössä.
Mitä ruokalautaselta pitäisi voida tietää tai päätellä?
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
Keski-Pohjanmaan maakuntasuunnitelma 2040 ja maakuntaohjelma
Pori Marko Jori.
Maaseutuohjelman tavoitteet nyt ja rahoitus tulevaisuudessa Kehittäjä Matchmaking –tapahtuma Marianne Selkäinaho Maa- ja metsätalousministeriö.
Suoramyynnissä mahdollisuus
Hanasaari ruotsalais – suomalainen kulttuurikeskus
Herkkuammatti-kampanja
Ruokaketjun hanketapaaminen
Maatalouden ja ruoantuotannon yhteiskuntavastuun taustalla ovat mm.
Luonnontuotteista kasvua Kaakkois-Suomeen
Elintarviketurvallisuusvirasto, Maaseutuvirasto ja osa Maanmittauslaitoksen tietotekniikan palvelukeskusta on nyt Ruokavirasto.
Luonnontuotealan tulevaisuuden näkymät Suomessa
Esityksen transkriptio:

Katsaus ota kantaa -kyselyn tuloksiin - mitä tulevaisuudessa. 24. 5 Katsaus ota kantaa -kyselyn tuloksiin - mitä tulevaisuudessa ? 24.5.2013 Petri Koskela /MMM

Taustaa MMM halusi kuulla kansalaisfoorumilla millaisilla ruokaviestinnällisillä keinoilla (esim. hankkeet) parhaiten edistettäisiin vaikuttavuutta ruokaketjussa Taustalla muutos markkinoinnin ja tuotannon ja elintarvikeketjun kehittämismäärärahojen yhdistämisestä

Ruokasektori on tulevaisuuden kasvuala Hallitusohjelma Visio Vuonna 2030 suomalaiset kuluttajat syövät maukasta, terveellistä, kestävästi tuotettua ja turvallista ruokaa. Kuluttajilla on kyky tehdä tietoisia valintoja. Kysyntään vastaa läpinäkyvä, osaava, joustava sekä kansainvälisesti kilpailukykyinen ruoka- ja palvelujärjestelmä. Alan kasvua ja kehitystä tukee hyvin koordinoitu korkean tason tutkimus- ja kehitystyö. KULUTTAJAT Ruokapolitiikka ministeriöiden strategiat ruokastrategia ruokapoliittinen selonteko elintarviketurvallisuus- selonteko ruokaketjun toimenpideohjelma luomualan ja lähiruoan kehittämisohjelmat Ruokaketjun toimijat

otakantaa.fi -kysymykset Miten saada kouluruokailu nykyistä suositummaksi? (39 kpl) Miten edistäisit terveellisiä ruokailutottumuksia viestinnän keinoin? (37 kpl) Miten viestisit lautasmallin mukaisesta syömisestä? (31 kpl) Miten parantaisit elintarvikeketjun kilpailukykyä? (33 kpl) Miten edistäisit suomalaista ruokakulttuuria viestinnän keinoin? (37 kpl)

1. Miten saada kouluruokailu nykyistä suositummaksi? koulujen omat keittiöt takaisin; perusruoat ja aidot maut kunniaan automaatit kouluista pois ja lähikauppakielto välitunneilla asiakaslähtöisyys, koululaisten aidot vaikutusmahdollisuudet, esim. laatuvastaava kouluruokailussa, keittiöavustajat ruoan maku, laatu, värit, rakenne, kypsyys ja ruoka-aineiden tunnistettavuus

ruoalle ja ruoantekijöille kasvot, lähiruoka kouluruokailu vahvemmin mukaan opetukseen ja kasvatukseen sesonginmukaisuus, ruokateemaviikot, kasvisruokaosaaminen kouluruoka on elämän oppitunti; opettajina kouluruokahenkilöstö, opettajat, tuottajat luomuruoka, oma puutarha kouluille yhteistyö koulun ja kodin välillä

=> Kouluruokailu edelleen tärkeä aihe => Kouluruokailu edelleen tärkeä aihe. Lapset ja nuoret merkittävä kohderyhmä. Ruoan tekijöiden ja ruoan arvostuksen nosto. Lähiruoan ja luomun mahdollisuudet. => mietittävä miten, milloin ja kenelle kouluissa viestitään ja miten viesti saavuttaa myös perheet =>uudet viestintäkanavat nuorille, mutta perinteisiäkin tarvitaan kouluissa => yhteistyötä eri toimijoiden kesken, esim. yhteishankkeet

2. Miten edistäisit terveellisiä ruokatottumuksia viestinnän keinoin? nykyaikainen kohderyhmään sopiva viestintä; visuaalisuus, dynaamisuus, raikkaus, mahdollisuus samaistumiseen hyvillä konkreettisilla esimerkeillä, onnistumisen tarinoilla puhumalla enemmän ruokakulttuurista, kestävästä kehityksestä terveellisten (mm. kasvikset, hedelmät, marjat, kala, liha) elintarvikkeiden menekinedistäminen, esim. tv, radio, some

viestintä koordinoitua, yhteistyö tärkeää viestintäkanavina myös kotitaloustunnit, työpaikkaruokalat => uudenlaiset kohderyhmää puhuttelevat viestintämuodot, esim. some. Myös perinteiset kohderyhmää puhuttelevat viestintäkeinot OK. => konkreettiset esimerkit, ruokalähettiläät, visuaalisuus => osaaminen, esim. media- tai mainostoimistojen käyttäminen

3. Miten viestisit lautasmallin mukaisesta syömisestä? esimerkkimallein, malli esillä ruokaloissa havainnolliset kuvat eri erilaisista atriavaihtoehdoista lautasmallin ohella myös ympäristötietoa vanhentunut tapa viestiä; yksilökeskeisyys, kiinnostus ruoan alkuperään, laatuun, makuun, puhtauteen, eettisyyteen ja ravintosisältöön

rahoitus suhteessa lautasmallin lohkon kokoon kuvallinen kerronta, määrien helppo arviointi esim. kourallinen hedelmiä, kasviksia puoli kiloa päivässä => pohjoismaiset ravitsemussuositukset tullevat syksyllä ja kansallinen voimassa mahdollisesti vuoden 2014 alusta => konkreettiset, selkeät, yksinkertaiset viestit => painotus terveelliseen ruokavalioon, erityisesti kasviksiin ja sesonkiin => ympäristövaikutusten yhdistäminen terveellisyyteen

4. Miten parantaisit elintarvikeketjun kilpailukykyä? ruoan ja ruoan tekijöiden arvostus ja ostospäätös suomalaisesta elintarvikkeesta tuottajien keskinäinen yhteistyö, yhteis- kuljetukset teollisuuden ostettava lisää kotimaista raaka-ainetta, kauppaketjut eivät saa periä vastikkeettomia markkinointimaksuja ketjun tulee olla avoin ja jäljitettävä; välikäsiä on vähennettävä

tukemalla alkutuotannon ja jalostuksen toiminnan edellytyksiä: tukea investointeihin, tuotekehitykseen ja sujuvan toimintaympäristön luomiseen. Kohdentamalla tukia kasvuhakuisiin ja asiakaslähtöisiin yrityksiin suomalainen ruoantuotanto turvattava, tuottajien asemaa parannettava verkostoituminen, yritys- ja ketjuyhteistyö, vuoropuhelu, luottamus lähellä tuotetun ja valmistetun ruoan lisääminen ketjun tulee olla avoin ja jäljitettävä; välikäsiä on vähennettävä

tutkimus ja toimijat yhteen, esim tutkimus ja toimijat yhteen, esim. kasvisperäisten proteiinien mahdollisuudet, pienosuuskunnat, ruokapiirit, pienet ruokakaupat elintarvikeviennin kehittäminen erityisesti pidemmälle jalostetut elintarvikkeet kv-messut, ostajien vierailu Suomessa, viestintä kv-mediassa, ruokamatkailu hankintaosaamisen kehittäminen, lyhyet ketjut paikallistuotteet, luomu puhtaat raaka-aineet, turvallisuus, hyvä valvonta, jäljitettävyys pellolta pöytään

=> suomalaisen ruoan todellinen kilpailukyky perustuu kykyyn vastata kuluttajien tarpeisiin. Se edellyttää ruoan ja sen tekijöiden ja ruokakulttuurin arvostuksen lisäämistä. Kun kotimaiset edellytykset ovat olemassa, ruokasektorista tulee kasvuala. Tämä parantaa edellytyksiä mm. elintarvikkeiden viennin kasvattamiseen. =>kannattava, laadukas ja kustannustehokas maataloustuotanto edistää osaltaan ruokajärjestelmän kilpailukykyä.

Maatalouden rakennemuutos sekä ympäristöön ja eläinten hyvinvointiin liittyvät haasteet lisäävät entisestään tarvetta osaamisen ja innovaatioiden hyödyntämiseen. Tämä lisää haasteita sille, että ruoka tulee olla jäljitettävissä ja vastuullisuuden eri elementtejä tulee sektorikohtaisesti tuoda esille. => vastuullisuus- ja jäljitettävyysjärjestelmien kehittäminen sektorikohtaisesti, kansalliset laatujärjestelmät

5. Miten edistäisit suomalaista ruokakulttuuria viestinnän keinoin? ruokakulttuuria muodostuu jatkuvasti, perinteitä kunnioittaen mutta houkuttelevasti nykyaikaistamalla luomu, luonnonläheisyys, itse tehty, paikallisuus, pientilat tiedottaminen kuluttajille, päättäjille onko suomalaista ruokakulttuuria ? Tulisi brändätä esim. marjat, sienet, riista, viljat yksinkertaista, terveellistä, edullista ja kotona valmistettua ruokaa nautittuna yhdessä perheen kanssa

=> kuluttajalähtöinen tiedottaminen, yksilön merkitys kasvaa, erityyppisiä kuluttajia => ruokaosaamisen varmistaminen => aitous, paikallisuus, luonnontuotteet, nimisuojatuotteet, matkailu => maku ja nautinto