Julkisten hallintotehtävien hoitamisen perustuslailliset reunaehdot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund. Tonttituotantoprosessi ASUNTO-, ELINKEINO- JA MAANKÄYTTÖPOLIITTISET TAVOITTEET MAANHANKINTA YLEISKAAVOITUS.
Advertisements

Kestävä käyttö kalavedenhoidon ja kalastuksen järjestämisen perusteena KKL 2011.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Pohjois-Kuoreveden vesiosuuskunta Toimitusjohtajan tehtävät
Hyvän mielen talo Pori. Mitä on itsemääräämisoikeus? l Itsemääräämisen keskeinen ajatus on, että henkilö saa itse, ulkopuolisten puuttumatta.
Hyvän hallinnon periaatteet
Kalastuslain kokonaisuudistus 3/2010 mmm:n hahmotelma kalastuslain uudesta organisaatiomallista sekä kalatalouden suunnittelujärjestelmästä.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
XXIII KALASTUSALUEPÄIVÄT
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Kalastuslain kokonaisuudistuksesta järjestöpäällikkö Risto Vesa Kalatalouden Keskusliitto.
EU-kansalaisuus: Miten kansalaisuus määritellään?
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Osakaskuntien vaihtoehdot toiminnan ja hallinnon järjestämisessä
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston asiantuntijan juridinen asema ja vastuu Valviran asiantuntijasymposium Biomedicum Olli Mäenpää,
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
ETIIKKA LAATU- JA TULOSTAVOITTEIDEN PAINEESSA
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Ohjeistus työntekijätiedoista
TEK Mikä muuttuu? Virkasuhteesta työsuhteeseen Tampereen teknillinen yliopisto Pia Hiltunen Asiamies, TEK.
Kalastuksenvalvonnan muutokset osana kalastuslain kokonaisuudistusta
KALASTUSLAINSÄÄDÄNNÖN UUDISTAMISEN PERUSKARTOITUS
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Luottamuksen suoja ja hallintopäätösten perustelminen
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät , Hyvinkää Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitusten riita-asiat.
Apurahapäätösten vertailuperusteet
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Virkamiehestä työsopimussuhteiseksi – Mikä muuttuu?
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Kunta palvelujen ostajana
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Tuomioistuin matkalla moniovisuuteen - Millainen on 2020-luvun tuomioistuin? Kaijus Ervasti.
Vesialueiden yhdistäminen
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Valtion ja kunnallisen aluehallinnon sekä kuntien työnjakoa selvittänyt työryhmä.
YSL 89 § ( /423) – Luvan muuttaminen( /423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Valantehneen kalastuksenvalvojan oikeudellinen asema
Uudistutaan yhdessä -seminaari
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Sterilisointilaki Niko 3c 2014.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Esityksen transkriptio:

Julkisten hallintotehtävien hoitamisen perustuslailliset reunaehdot Kalastusoikeusjaoston kokous 9.6.2009 vanhempi hallitussihteeri Heidi Aliranta lähde: Marietta Keravuori-Rusanen: Yksityinen julkisen vallan käyttäjänä – Valtiosääntöoikeudellinen tutkimus julkisen hallintotehtävän antamisesta muulle kuin viranomaiselle

Oikeudelliset reunaehdot Julkinen toiminta Oikeusvaltioperiaate demokratiaperiaate Virkamieshallintoperiaate Hyvän hallinnon periaatteet

Käsitteistä – mitä ovat julkiset tehtävät Julkinen tehtävä laaja ja elastinen käsite, ei täsmällisiä kriteereitä eikä yksiselitteistä sijaintia oikeudenalasystematiikassa yleensä lainsäädännössä tietylle taholle nimenomaisesti osoitettu tehtävä, joka suoritetaan julkisen tai yleisen edun nimissä yleensä perustuu poliittisen päätöksenteon tuloksena (eduskuntalaki) olevaan julkiseen tehtävänantoon

Mikä tekee julkisesta tehtävästä hallinnollisen? Julkinen hallintotehtävä tarkoitettu tulkittavaksi laajasti; heterogeeninen kokonaisuus ulkopuolelle jää lainkäyttövalta sekä oikeusnormien asettaminen PL:n esityöt: hallinnollista toimeenpanovaltaa eli lakien toimeenpanoa sekä yksityisten henkilöiden ja yhteisöjen oikeuksia ja etuja koskevaa päätöksentekoa ydintä: ulkopuolisiin kohdistuvien velvoitteiden, rajoitusten ja kieltojen asettaminen, lupien, avustusten ja etuisuuksien myöntäminen raja yksityisoikeudellisen ja julkisoikeudellisen toiminnan välillä on hämärtynyt -> siihen liittyvät argumentit eivät sovellu hyvin kriteeriksi PeVL viimeaikainen käytäntö: painoarvo tehtävän oikeudellisen luonteen asemasta sen suorittamisesta aiheutuville oikeudellisille vaikutukselle (arvioidaan vaikutuksia yksityisten asemaan ja oikeussuojan tarpeeseen).

PL 124 § Hallintotehtävän antaminen muulle kuin viranomaiselle Julkinen hallintotehtävä voidaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan kuitenkin antaa vain viranomaiselle.

Keskeinen sisältö Periaate: julkista hallintoa voidaan harjoittaa viranomaiskoneiston ulkopuolellakin Kuitenkin sisällöllisesti ilmentää ajatusta siitä, että julkiset hallintotehtävät tulee hoitaa ensisijaisesti viranomaisiksi organisoiduissa toimielimissä Tehtävien hoidon oikeudelliset laatuvaatimukset eivät saa riippua sitä hoitavan tahon organisatorisesta asemasta Yhtäältä sallii, toisaalta rajoittaa julkisten hallintotehtävien yksityistämistä Yksittäiset hallintotehtävät voidaan yksityistää -> ei lähtökohtaisesti valtuutusta laajojen hallinnollisten tehtäväkokonaisuuksien ulkoistamiseen Subdelegoinnin kielto

PL 124 § Tarpeellisuus ja tarkoituksenmukaisuus - oikeudelliset edellytykset, joiden arvioiminen lainsäätäjän harkinnassa Tehtäviä yksityisille, vain siltä osin kuin olemassa perusteltu tarve Arvioitava myös, miten tehtävä voitaisiin hoitaa viranomaisorganisaatiossa Hallinnon tehokkuus ja sisäiset tarpeet (hallinnollinen ja taloudellinen tarkoituksenmukaisuus (kustannusten säästö, hallinnonalakohtaiset vom-resurssipuutteet, vakiintuneen käytännön toimivuus) Yksityisten tarpeet (palveluperiaate – riittävä saatavuus, tasapuolisuus) Hallintotehtävän erityisluonne (yksityissektorin erityisalakohtaisen asiantuntemuksen hyödyntäminen kun vom-resurssit rajalliset)

PL 124 § Perusoikeussuojan vaarantamiskielto Oikeusturva ja hyvä hallinto Virkavastuu Tehtäviä hoitavien pätevyys ja sopivuus Tehtävän hoitamisen valvonta ja ohjaus Sääntelyn täsmällisyys (erityisesti toimivaltuuksien täsmällisyys ja tarkkarajaisuus) Tehtävää hoitavan toimintaedellytykset

Yksityistämisen esteet – merkittävän julkisen vallan käyttö Vallankäytön intensiteetti eli voimakkuus ja välittömyys arvioituna sen kohteena olevan näkökulmasta Perusoikeuksiin puuttuminen – ytimen (?) koskemattomuus Harkintavallan määrä ja itsenäisyys (erit. voimankäyttöoikeus) Toimivaltuuksien laatu ja laajuus

Osakaskuntien tehtävät jakamattomien yhteisten vesialueiden osakkaiden yhteisten etujen hoitaminen kalastuksen ja kalakannan hoidon järjestäminen osakaskunnan vesialueella niin, että kalastuslain 1 §:ssä mainitut tavoitteet otetaan huomioon (KalL 2 §) siltä osin kuin ne eivät kuulu kalastusaluehallinnon alaan eivätkä viranomaisille (tarvittaessa myös oikeus rajoittaa pyyntiä)

Kalastusalueen nykyiset tehtävät pyrkimyksenä poistaa omistussuhteisiin liittyvästä kalavesien pirstoutuneisuudesta aiheutuvia haittoja oikeudellinen luonne erityislaatuinen (vailla vertauskohteita); julkisoikeudellinen yhdistys kalastuslakiin perustuvat tehtävät ovat luonteeltaan sellaisia, että niitä voidaan pitää julkisen vallan käyttönä 7 § 2 mom. kalastuksesta päättäminen yleisellä vesialueella järvessä (mm. verkko-, viehekalastus-, sekä nuottaus- ja troolilupien myöntö ja maksun periminen niistä) 11 § 3 mom. yleiskalastusoikeuden kieltäminen ja rajoittaminen (onki- ja pilkkikiellot, oikeus hakea viehekalastuskielto TE-keskuksesta) 26 § 2 ja 4 mom. kalastuskieltoalueen pidentäminen padotussa vedessä 32 § 2 mom. kalastusasetuksesta poikkeavien määräysten antaminen pyydysten sallitusta silmäkoosta 32 § 3 ja 37 § 2 mom. kieltää tai rajoittaa muutoin luvallisen pyydyksen käytön tai tietynlaisen kalastustavan 35 § 2 mom. kalastusasetuksesta poikkeavan ja muun alamitan määrääminen suuremmaksi (eli tiukennus kalastusasetukseen) 43 § 1 mom. ja 46 § rauhoituspiirin perustaminen ja lakkauttaminen Lisäksi kalastusalue voi asettaa omia kalastuksenvalvojiaan, joilla laajahkot toimivaltuudet kalastuslain 13 luvun mukaisesti.