Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kielitivolin tulokset Anna-Kaisa Mustaparta opetusneuvos
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”Kielitivoli on ollut upea matka! Uusia ideoita, uusia käytänteitä, uusia tuttavuuksia ja koulutusmahdollisuuksia sekä oppilaille että opettajille.” ”Kielitivoli on pistänyt myös kieltenopettajat pohtimaan omaa rooliaan ja opetustaan uudesta näkökulmasta!” ”Innostava hanke, jonka suurin ja palkitsevin asia on oppilaiden motivaation lisääntyminen!” ”Kielitivoli innosti uudistamaan työtapoja ja antoi uusia ideoita.” ”Erittäin antoisaa oli kokemusten ja ideoiden jakaminen kollegoiden kanssa.” ”Sosiaalisen median ja teknologian tarjoamat mahdollisuudet tulivat monipuolisesti esille.” ”Kielitivoli-hanke tuli kreivin aikaan!” ”On sellainen tunne, että olemme saaneet paljon aikaiseksi. Tästä on hyvä ja mielekästä jatkaa kehitystyötä.”
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi
Tiedotus Erilaiset kaikelle kansalle suunnatut tempaukset, joihin kuka tahansa kiinnostunut voi tulla (esimerkiksi pääkaupunkiseudun yhteiset tilaisuudet tai Hämeenlinnan Kielitori-tapahtuma) Huoltajille järjestetyt tilaisuudet: vanhempainillat, avoimet ovet, jne. Näkyminen paikallisissa tiedotusvälineissä (paikallislehdet, - radio ja –TV) Omat esitteet Opetushallituksen tuottamat Kielitivoli-esitteet ja –julisteet
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sitoutuminen tavoitteisiin Koordinaattori (ja mahdollinen koordinointiryhmä) oli innostunut tehtävästään. Koordinaattorille varattiin riittävästi palkallista työaikaa Koordinaattori sai hallinnon, rehtorin ja muiden opettajien tuen yhteisille tavoitteille Perustettiin paikallinen koordinointityöryhmä tms.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Täydennyskoulutus Opettajat osallistuivat Opetushallituksen tarjoamaan täydennyskoulutusohjelmaan Koordinaattorit osallistuivat Opetushallituksen järjestämiin koordinaattoritapaamisiin (2 krt/v) Järjestettiin runsaasti omaa täydennyskoulutusta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi
Tutustuminen eri kieliin ennen valinnan tekemistä : Oppilaille tarjotut mahdollisuudet tutustua eri kieliin ja kulttuureihin, ns. kielimaistiaiset (esimerkiksi Kimara- verkoston kielibussi, joka vieraili eri puolilla maata) Koulu- tai kuntakohtaiset kielitapahtumat ja teemapäivät, jolloin oppilaat saavat mahdollisuuden opiskella hiukan tarjolla olevia kieliä Kielten lyhytkurssit oppilaille (kielisuihkut) Kielten lyhytkurssit huoltajille Kielitivoli-pelit:
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi
Vertaistuki Opettajat verkostoituivat alueellisesti, kielittäin, tms. pohjalta Tavattiin kollegoita ja jaettiin kokemuksia Opetushallituksen koordinaattoritapaamisissa ja täydennyskoulutuksessa Liityttiin Opetushallituksen tarjoamaan Kieltenopet verkossa -palveluun:
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi
Valtionavustus Keskimääräinen kunnan tai yksityisen koulun saama valtionavustus Kielitivoli-toiminnan kaikkina vuosina yhteensä oli €. Pienin valtionavustus oli € ja suurin €. Tässä ei ole otettu huomioon niitä valtionavustuksia, jotka jaettiin ns. valtakunnallisten tukipakettien tekemiseen muutamalle kunnalle tai koululle. Valtionavustuksen käyttötarkoitus vaihteli huomattavasti sen mukaan, mihin panostettiin. Isoja menoeriä olivat mm. opettajien täydennyskoulutuksista aiheutuvat matka- ja sijaiskulut, etäopetuslaitteet, esitteet ja joissakin tapauksissa koordinaattorin palkkio tai kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvat kulut.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Vapaaehtoisen/Valinnaisen kielen toteutumismahdollisuuden parantaminen Kunnan/Koulun kielitarjontaa lisättiin Opetusryhmän minimikokoa laskettiin
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Etäopetus Erityisesti pienissä kouluissa etäopetus oli tärkeä mahdollisuus saada jonkin kielen opetus mukaan tarjontaan. Etäopetusta käytettiin myös oppilaiden omien äidinkielten opetukseen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Rehtoreiden tai muiden opettajien asenteet Osa rehtoreista piti lukujärjestyksen laadintaa vaikeana, jos koulussa opetettiin A2-kieliä. Kaikki kollegat eivät suhtautuneet suopeasti siihen, että haluttiin lisätä vähän opiskeltujen kielten oppilasmäärää.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankäytön ongelmat Koordinaattorin työmäärä saattoi osoittautua huomattavasti arvioitua suuremmaksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Etäopetuksen tai tieto- ja viestintätekniikan käytön ongelmat Laitteiden hankinta sekä niiden hallinnan opettelu vei arvioitua enemmän aikaa. Hankintoja vaikeutti toisinaan asiantuntemuksen puute.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Henkilövaihdokset Erityisesti koordinaattorin vaihtuminen hidasti tavoitteiden saavuttamista, koska hankkeeseen perehtyminen vei aikaa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tärkeimmät opetuksen laatua kehittäneet toiminnot -hankkeen puitteissa järjestetty täydennyskoulutus (44 vastausta) -uudet opetusvälineet sekä niiden käyttötaito (31) -opettajien verkostoituminen, vertaistuki ja muut yhteistyö (15) -erilaiset vierailut (15) -oppimateriaalin monipuolistaminen (10) -työtapojen monipuolistaminen (8)
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Etäopetus Kielitivolissa -eri kielten etäopetusryhmiä on ainakin 38 (kaikki vastaajat eivät ilmoittaneet ryhmien lukumääriä) -näistä 23 on A2-kielten ryhmiä ja 8 B2-kielten ryhmiä -etäopetuksena opetetaan oppilaiden omia äidinkieliä ainakin 5 kunnassa -etäopetuksena opetettujen kielten yleisyysjärjestys: saksa (12 ryhmää), ruotsi (9 ryhmää), venäjä (7 ryhmää, lisäksi venäjä äidinkielenä ryhmiä), ranska (1 ryhmä)
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä pyritään säilyttämään? markkinointi, tiedotus, kielitapahtumat lisääntynyt yhteistyö erilaisten tahojen kanssa, verkostoituminen kielimaistiaiset, -suihkut, -kerhot jne. etäopetus laajennettu kielitarjonta kansainvälinen yhteistyö täydennyskoulutus Yhtenäistetyt valinnat
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Alennettujen ryhmäkokominimien säilyttäminen -12 vastaajaa: alennettu ryhmäkokominimi säilytetään -8 vastaajaa: säilytetään, mikäli rahoitus järjestyy -2 vastaajaa: säilytetään järjestämällä etäopetusta -2 vastaajaa: tavoitteena on säilyttää alennettu ryhmäkokominimi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Vielä tulossa Kieli viestii –hankkeessa tuotettiin viestinnällisiä tehtäviä peruskoulun ranskaan, venäjään, espanjaan, ruotsiin ja saksaan eri tasoille ja eri oppimääriin. Kieliä etäopetuksena edistetään vielä tänä keväänä Pekko-hankkeessa. Ensi syksyyn mennessä tuotetaan opettajien ja oppilaiden käyttöön sähköinen Kielisalkku.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi
Kielitivoli Kielitivolin parhaita käytänteitä levitetään 10 alueverkoston kautta, vetovastuussa: Helsinki, Turku, Lahti, Lappeenranta, Tampere, Jyväskylä, Kuopio, Oulu, Suomussalmi, Rovaniemi Alueellista työtä tukevat normaalikoulujen verkosto ja kielikoulut Ulkomailla toimivat suomalaiset peruskoulut ovat omana verkostonaan verkkojulkaisu: Kielten tarjonta ja kielivalintojen perusteet perusopetuksessa, tiivistelmä myös painettuna
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KIPPO (kielten asiantuntijat Opetushallituksessa) Terhi Seinä Ingelisa Wikholm Kristiina Ikonen Anu Halvari Anna- Kaisa Mustaparta Paula Mattila