Palveludirektiivi viittä vaille voimassa TEMin seminaari 4.11.2009 Kehitysjohtaja Maija Puomila HALLINNOLLINEN YHTEISTYÖ Viranomaisten velvoitteet Toimintamallin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turvallisuusluvan ja luvan muutosten hakeminen Säteilyturvakeskuksesta Hakemuslomakkeet Säteilyn käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa, opetuksessa, tuote-
Advertisements

Lelujen turvallisuudella ei leikitä • Joululelujen 15. vuosittainen markkinavalvontaprojekti • Ensimmäisiä leluprojekteja toteutettiin jo 70-luvulla •
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Tietoturvallisuuden huonetaulu
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Palveluhakemiston prosessit Marketvisio Oy1.
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Maataloustukien täydentävät ehdot Viherryttämistuki
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
EU-vaikuttaminen Suomessa
TYÖHAKEMUS.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Tunne lääkkeesi Toimiiko lääkehoitosi?
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Tietoturvallisuus osa 6
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
Someoppaita – step by step Twitter AVO-hanke Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
Valitse jokin alla olevista luvuista tai napsauta ”seuraava" -painiketta aloittaaksesi web-opas. 1.JohdantoJohdanto 2.Tiedonhaku Europa-portaalistaTiedonhaku.
Taustaa Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla on laajalti omaksuttu verkostomainen sähköinen työskentely yli organisaatiorajojen. Kuluttajille tarkoitettujen.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Käyttöoikeustietojen välittäminen Haka-luottamusverkostossa FinELib-päivä Arto Tuomi CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Tiivistelmät EU:n lainsäädännöstä: ja esittely 2009.
Modulaatio ja koodausTimo Mynttinen1 Varmenteet ja PKI Julkisen avaimen järjestelmä on pelkkä tekniikka. Arkikäyttöä varten avain ja tieto sen haltijasta.
Kysy kirjastonhoitajalta Nina Granlund Kysy kirjastonhoitajalta Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Sijaitsee Kirjastot.fi –sivustossa,
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
© 2012 Microsoft Corporation. Kaikki oikeudet pidätetään. Yhteyshenkilön lisääminen Oma Yhteystietoluettelosi helpottaa yhteydenpitoa, ja sen avulla näet.
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
T Tietoliikenneverkon ja sähköpostin käytön ja valvonnan yleisohje Lisätietoa: intranetista: hakusana ’tietoturvallisuus’ Vastuuhenkilö N.N., yhteystiedot.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
H5 TIETOTURVA NETISSÄ JANI BJÖRKBACKA MYHOKO15A. YLEISTÄ TIETOTURVASTA Tietoturva tarkoittaa tietojen, palvelujen, järjestelmien ja tietoliikenteen suojaamista.
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Neuvontaa ja vientiosaamista elintarvikealan pk-yrityksille www. evira
Ohjeistus kouluttajille
Turvallisuusluvan ja luvan muutosten hakeminen Säteilyturvakeskuksesta Hakemuslomakkeet Säteilyn käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa, opetuksessa, tuote-
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Korkeakoulutuksen opintotiedot Kansalaisen palvelunäkymässä
Tietoturva Roosa Juusola MYelpt14B
Tietoturva.
Miksi GLP? Pirkko Puranen.
Työpajatyöskentelyn yhteenveto
Rautatiealan toimijoiden sidosryhmätilaisuus
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Miten luon valtuuden uudistuneessa Valtuudet- käyttöliittymässä?
Ajankohtaista kasvinsuojelukouluttajille ja tutkinnon järjestäjille
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Esityksen transkriptio:

Palveludirektiivi viittä vaille voimassa TEMin seminaari Kehitysjohtaja Maija Puomila HALLINNOLLINEN YHTEISTYÖ Viranomaisten velvoitteet Toimintamallin esittely - IMI Kuluttajaviraston rooli ja tehtävät koordinaattorina

Hallinnollisen yhteistyön velvoitteet Säädökset Palveludirektiivi artiklat HE Laki palvelujen tarjoamisesta 18 § Rajat ylittävä viranomaisyhteistyö Toisen Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion viranomaisen palveludirektiivin nojalla esittämästä perustellusta pyynnöstä toimivaltaisen viranomaisen on erikseen säädettyjen toimivaltuuksiensa mukaisesti tehtävä tarkastuksia ja muita asian vaatimia toimenpiteitä tarjottavan palvelun valvomiseksi sekä annettava pyynnön esittäneelle viranomaiselle tiedot niiden tuloksista ja mahdollisesti toteutetuista toimenpiteistä. 17 § Vakavan vahingon mahdollisuutta koskeva ilmoitusvelvollisuus Jos toimivaltainen viranomainen havaitsee sellaisia palveluun liittyviä seikkoja, jotka voivat aiheuttaa vakavaa vahinkoa ihmisten terveydelle tai turvallisuudelle taikka ympäristölle Suomessa tai toisessa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa, sen on ilmoitettava tästä Kuluttajavirastolle, joka vastaa palveludirektiivin 32 artiklassa tarkoitetun varoitusjärjestelmän käytöstä. Taustaa Maiden välisen viranomaisyhteistyön ja säännöllisen yhteydenpidon puute tunnistettu merkittäväksi syyksi siihen, etteivät palveluyritykset ole kansainvälistyneet Vilpilliset toimijat ovat voineet hyödyntää yhteistyön puutetta ja kiertää säännöksiä ja vältellä valvontaa Tavoitteena Lisätä asioinnin sujuvuutta Poistaa päällekkäisiä vaatimuksia Lisätä luottamusta eri maiden viranomaisten kesken Tehostaa valvontaa Tavoitteiden toteutumisen varmistamiseksi viranomaisten yhteistyöstä säädetään lailla ja tietojenvaihtoa varten on kehitetty IMI-tietojärjestelmä (Internal Market Information System) Käytännössä voimme auttaa suomalaisia yrityksiä sijoittautumaan tai toimimaan tilapäisesti toisessa EU-maassa voimme aiempaa helpommin valvoa Suomeen sijoittuvia tai Suomessa toimivia yrityksiä Maija Puomila

Hallinnollinen yhteistyö käytännössä Minkälaisissa tilanteissa? Kun tarvitaan tietoja yrityksestä valvontaa varten tai saatujen tietojen oikeellisuus täytyy tarkistaa Kuitenkin vain perustelluista syistä (esim. jos on syytä epäillä asiakirjojen aitoutta tai voimassaoloa), ei automaattisesti kaikissa tilanteissa – yksilöityjä pyyntöjä, perustelu kerrotaan Kun on syytä varoittaa toisen maan viranomaisia toiminnasta, joka voi aiheuttaa vaaraa esim. asiakkaiden turvallisuudelle tai ympäristölle Perusperiaatteet autettava kollegoja nopeasti ja tehokkaasti vastaaja päättää tapauskohtaisesti, mikä on soveliain tapa hoitaa toisesta maasta tullut pyyntö; toimitaan oman maan säädösten ja toimivaltuuksien mukaan pyydettyjä tietoja on hankittava, vaikka niitä ei helposti saisikaan vain omista rekistereistä (nähtävä tarvittaessa vaivaa ja selvitettävä asioita) Käytännön apuvälineitä ja menettelytapoja Rekisterihakemisto myös lyhyt kuvaus rekisterien sisällöstä mahdollisuuksien mukaan järjestettävä pääsy rekisteriin myös muiden maiden viranomaisiille IMI-tietojenvaihtojärjestelmä sisältää toimialoittain eri maiden viranomaisten hakemiston (”puhelinluettelo”) pyynnöt voi kohdistaa oikealle ihmiselle, joka todella tällä hetkellä hoitaa ilmoitettua asiaa mahdollisuus seurata oman pyynnön käsittelyn etenemistä mahdollisuus vaihtaa sähköisiä asiakirjoja ja sertifikaatteja kieli- ja kulttuurieroja tasoitettu Keskitetyt asiointipisteet tietopankki eri maiden lupamenettelyistä ja niitä hoitavista viranomaisista Maija Puomila

Esimerkkejä Jäsenvaltion A viranomaisena saat selville, että tapahtumanjärjestäjä, joka väittää sijoittautuneensa toiseen jäsenvaltioon B, harjoittaa toimintaansa maassasi. Tästä huolimatta et löydä järjestäjän osoitetta jäsenvaltiosta B. Jotta voit tarkistaa, että kyseessä on jäsenvaltioiden välinen palvelutoiminta, päätät ottaa yhteyttä jäsenvaltion B viranomaisiin saadaksesi selville, onko järjestäjä todellakin sijoittautunut jäsenvaltioon B ja harjoittaako se siellä toimintaa. Jäsenvaltion A toimivaltaisen viranomaisen edustajana sinulla on velvollisuus tarkistaa turvallisuuden vuoksi, että tiettyjen laitteiden määräaikaista teknistä tarkastamista koskevia vaatimuksia on noudatettu. Saat tiedon, että omaan maahasi sijoittautunut yhtiö kenties tarjoaa palveluja jäsenvaltiossa B käyttämällä laitteistoa, jonka määräaikainen tekninen tarkastus on omien tietojesi mukaan suorittamatta. Otat yhteyden jäsenvaltion B toimivaltaiseen viranomaiseen ja tiedustelet asiaa. Jäsenvaltioon A sijoittautunut yhtiö tarjoaa palveluja suuressa yleisötapahtumassa jäsenvaltiossa B. Näin tehdessään se käyttää omaa erityistä äänentoistolaitteistoaan. Jäsenvaltion B toimivaltaisena viranomaisena sinulla on perusteltuja epäilyjä käytetyn laitteiston moitteettomuudesta ja sen tuottamasta melutasosta. Otat yhteyden jäsenvaltion A toimivaltaiseen viranomaiseen tarkistaaksesi, ovatko palveluntarjoajan laitteistosta esittämät sertifiointiasiakirjat päteviä Maija Puomila

Maija Puomila Portugalissa: - IMIn näkymä on portugalin kielellä - hakemiston avulla löytyy kollega Suomesta - valitsee vakiokysymyksen portugalinkielisestä luettelosta ja lähettää sen Suomeen tietylle henkilölle Suomessa: - sähköpostiin tulee viesti, että IMIin on tullut tiedustelu - avaa IMIN > näkymä suomeksi, viestissä vakiokysymys näkyy suomeksi - voi vastata vakiovastauksella > valitaan suomenkielisestä listasta IMI on monikielinen Kommunikointia auttavat - vakiokysymykset ja –vastaukset, jotka käännetty kaikille jäsenmaiden kielille - jokainen on merkinnyt omiin tietoihinsa, mitä kieliä osaa > täydentäviä viestejä voi lähettää näillä kielillä - lisäksi joissakin kielissä voi vapaamuotoisiin viesteihin saada konekielisen käännöksen

Maija Puomila Esimerkkejä vakiokysymyksistä, joilla voi kysyä tietoja joko yhtiöistä tai yksittäisistä palveluntarjoajista Pysyvä sijoittautuminen Tarjolla on valmiita mallikysymyksiä mm. palveluntarjoajan edustamisesta (henkilöistä, jotka voivat toimia palveluntarjoajan puolesta) palveluntarjoajan hyvästä maineesta palveluntarjoajan maksukyvystä vakuutuksista/rahoitusvakuuksista sertifioinnista työvälineistä täydentävistä asiakirjoista ”Onko tämä yhtiö rekisteröity maahanne?” ”Vastaako liitteenä oleva kopio / asiakirja maanne toimivaltaisen viranomaisen antamaa asiakirjaa?” ”Onko xx valtuutettu/oikeutettu itsenäisesti edustamaan palveluntarjoajaa tai toimimaan hänen puolestaan?” Rajat ylittävä palveluntarjonta Tarjolla on mm. Kysymyksiä, joiden tarkoituksena on tunnistaa palveluntarjoaja ja arvioida, onko kyseessä rajat ylittävä palveluntarjonta Kysymyksiä, joiden tarkoituksena on varmistaa, että palveluntarjoajan toiminta on hänen sijoittautumismaansa vaatimusten mukaista Kysymyksiä, joiden tarkoituksena on varmistaa, että palveluntarjoajan toiminta on sen maan vaatimusten mukaista, jossa palvelu tarjotaan ”” Onko palveluntarjoajasta maksuhäiriömerkintä, onko hänet julistettu maksukyvyttömäksi / asetettu konkurssiin maassanne tai onko hänen omaisuutensa maksukyvyttömyys-/konkurssimenettelyn kohteena?” ”Työskenteleekö xx palveluntarjoajan palveluksessa?” ”Onko palveluntarjoajan toiminta maanne lainsäädännön / ammatillisten sääntöjen mukaista hänen tarjotessaan seuraavia palveluja xx yhdessä seuraavien palvelujen xx kanssa?”

Kuluttajaviraston rooli hallinnollisen yhteistyön koordinaattorina Tehtävät Hallinnollinen yhteyspiste Suomessa ja siihen liittyvä kansainvälinen yhteistyö Kotimaisen viranomaisverkoston ylläpito (tiedottamista, koulutusta) IMIn käytön tuki (käyttäjien rekisteröinti ja opastus) ja neuvonta hallinnollisen yhteistyön menettelyissä Muiden maiden viranomaisten kysymysten selvittely tilanteissa, joissa ala ei ole Suomessa luvanvarainen (toisen maan viranomaisella ei ole kollegaa Suomessa) Keskitetyn asiointipisteen tiedontuottajaverkoston (lupaviranomaisten) ylläpito (tiedotusta, muistutusta, koulutusta) Vastaanottajien neuvonnan koordinointi Lähiajan suunnitelmia Yhteyshenkilöiden löytäminen lupaviranomaisista Näiden rekisteröinti IMIn käyttäjiksi ja opastus IMIn käyttöön Extranetin perustaminen verkoston yhteydenpitoa varten Tapaaminen viranomaisten verkkotoimitusten kanssa > keskitetyn asiointipisteen toimintamallin tarkempi esittely Kuluttajaviraston yhteyshenkilö: projektisuunnittelija Niina Alastalo, puh , Maija Puomila

PD slangia CA = toimivaltainen viranomainen, lupaviranomainen (competent authority) MS = jäsenvaltio (member state) IMI = sisämarkkina-asioissa käytettävä tietojenvaihtojärjestelmä (Internal market information system) NIMIC = jäsenmaan kansallinen IMI-koordinaattori (national IMI coordinator) DIMIC = jäsenmaan ”toisen tason” IMI-koordinaattori, esim. vastaa palveludirektiiviin liittyvästä tietojenvaihtoalueesta IMIssä (delegated IMI coordinator) KAP = keskitetty asiointipiste (point of single contact) Maija Puomila

Yhteenveto viranomaisten uusista velvoitteista - muistilista hoidettavista asioista Lupaprosessin tarkistus Onko tarpeen antaa saapumistodistus? Miten kerromme käsittelyajoista? Miten hiljaisen hyväksymisen velvoite vaikuttaa lupaprosessiimme? Miten kerromme hiljaisesta hyväksymisestä? Asiakirjojen vastavuoroisen tunnistamisen tiedostaminen. - Henkilöstön koulutus Sähköisten asiointimahdollisuuksien tarkistus Voimmeko nopeasti lisätä sähköisen asioinnin mahdollisuuksia, esimerkiksi viedä lomakkeet Yrityssuomi.fi-palveluun? Miten voimme hyödyntää TEM:n tarjoamaa konsulttiapua vielä tänä syksynä? Mitkä ovat pidemmän tähtäimen suunnitelmamme sähköisen asioinnin kehittämiseksi ja miten niissä pitäisi ottaa huomioon PD:n vaatimukset? IMIn käyttäjien nimeäminen Käyttäjien rekisteröinti ja koulutus yhteistyössä Kuluttajaviraston kanssa, jäsenmaiden välisen yhteistyön tunnettuuden levittäminen omassa virastossa – tavoitteena, että vuoden alussa meillä on valmius osallistua tietojenvaihtoon ja varoitusjärjestelmän käyttöön Keskitetyn asiointipisteen ylläpidon ja kehittämisen vastuutus omassa organisaatiossa Kun lupaprosessit ja sähköinen asiointi kehittyvät ja esim. lainsäädäntö muuttuu, pitää myös Yritys-Suomen palvelualojen verkkopalveluun sisältyviä tietoja päivittää ja näin varmistaa, että tiedot ovat aina ajan tasalla. Kuka meillä on vastuussa organisaatiomme ko. tietojen ajantasaisuudesta ja osallistuu jatkossa Kuluttajaviraston vetovastuulla toimivaan KAP- tiedontuottajaverkostoon? Maija Puomila