Hyvä hallinto ja johtamistapa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
Advertisements

Kysely kuntajohtamisen kehittämisestä 2013 Kuntajohtajapäivillä julkistetut tulokset.
konsernin johtamisjärjestelmä
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
Kuntaliiton palvelut muutosviestinnän tueksi
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Projektisalkun hallinta
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Esitys Juha Mieskolainen
Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Yrityksen hallitustyöskentely: perusasiat
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
1 Johtajuuden ulottuvuudet Politiikka turvataan poliittisesti haluttu suuntautuminen Byrokratia hallinnon sääntöjen osaaminen ja noudattaminen hallinnon.
Demokratian vahvistaminen ja uusi kuntalaki
Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö
Kaikille selvää miksi yhdistytään Visio, tahtotila mitä halutaan selkeä Yhdistymissopimus määrittelee puitteet Palvelusuunnitelma linjaa, millä tavalla.
KUNTAMARKKINAT ” MITEN EDISTÄÄ KUNTIEN POLIITTISEN JA AMMATILLISEN JOHDON VUOROVAIKUTUSTA JA YHTEISTYÖTÄ” JOHTAJASOPIMUS Suomen kuntajohtajat.
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
HENKILÖSTÖSTRATEGIA
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Jaana Simola – Päijät-Hämeen liitto PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Jaana Simola
Aikuissosiaalityötä johtamassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Perusturvajohtaja Riitta Vanhanen.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Työsuojelulautakuntien valtakunnallinen seminaari , Säätytalo.
EAKR-arviointisuunnitelma Sisältö Valmisteluprosessi Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 Valmistellut suunnitelman sekä.
Henkilöstön huomioiminen sekä kokemuksia muista kuntaselvityksistä - case Alajärvi-Lehtimäki –kuntaliitos & Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue 1 UK-henkilöstöryhmä,Itänen,
TA Palvelurakenneuudistusprojekti II Päätöksenteko ja demokratia-työryhmä 2007.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Onko rakenteet kunnossa, vai romahtaako katto? Ajatuksia terveyden edistämisen rakenteista suunnittelija Nella Mikkonen.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Järjestöt Satasotessa
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Kommenttipuheenvuoro
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Esityksen transkriptio:

Hyvä hallinto ja johtamistapa Päijät-Häme 21.2.2008 Kehitysjohtaja Kaija Majoinen

Alustuksen sisältö Miksi kysymys hyvästä hallinnosta ja johtamisesta on tärkeää kunnissa? Hyvä hallinto ja johtamistapa kuntakonsernissa – entä ydinkunnassa? Majoinen 21.2.2008

Kuntajohtamisen monet tekijät haastavat johtamisen kehittämiseen Kaksoisjohtaminen Moniarvoisuus Monimutkaisuus Kuntakonsernin ja omistajapolitiikan merkitys korostuu Siirtymä hallinnosta hallintaan. Majoinen 21.2.2008

KUNTAJOHTAMISEN MUUTOKSEEN VAIKUTTAVIA MUITA TEKIJÖITÄ Uusi julkinen johtaminen: Kehittämisverkostojen, yksityisten ja julkisten toimijoiden strateginen kumppanuus korostuu. Demokratia ja pormestarimallin käyttöönotto. Toimintaympäristön trendit ja epävarmuudet edellyttävät strategista johtamista ja nopeaa reagointikykyä. Lainsäädännön aiheuttamat muutokset Johtamisen miljööt muuttuvat: kasvavat kunnat, väestöä menettävät kunnat, kuntaliitoskunnat, isäntäkunnat, ”riisutut kunnat”. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen vaikutukset – muutos- ja toimeenpanokyky korostuvat. Majoinen 21.2.2008

Majoinen 21.2.2008

Kunnan palvelutuotannon vaihtoehdot monipuolistuvat – miten johtaa tätä kokonaisuutta? kunnan oma yksikkö kunnan oma liikelaitos kunnan oma osakeyhtiö kuntayhtymä toinen kunta yhden tai useamman kunnan puolesta (isäntäkuntamalli) liikelaitoskuntayhtymä kuntien yhteinen osakeyhtiö yksityiset yritykset, säätiöt, yleishyödylliset yhteisöt ja seurakunnat (ostopalvelut). Majoinen 21.2.2008

KONSERNIJOHTAMISJÄRJESTELMÄN OSAT Johtamisjärjestelmän luominen ja ylläpito Konserniorganisaatiosta päättäminen Konserniohjeen hyväksyminen Budjetointi-, mittaus- ja seurantajärjestelmien luominen Toimintapolitiikkojen hyväksyminen Keskitettyjen palvelujen järjestäminen Konsernin johtaminen Edustajien valinta ja ohjeistaminen Strategioiden luominen Vuotuinen talousarvioprosessi Tavoitteet Resurssien jako Tavoitteiden toteutumisen arviointi Majoinen 21.2.2008

Toiminnallinen kokonaisuus lähtökohtana Tuotantotapojen uudistaminen Johtamisen vahvistaminen (poliittinen ja ammatillinen johtajuus) Aidon asiakaslähtöisyyden luominen Uudistuksen osatekijät nähtävä yhtenä toiminnallisena kokonaisuutena Johtamisen vahvistaminen Tuotantotapojen uudistaminen asiakaslähtöisyys (prosessit) Majoinen 21.2.2008

Hyvä hallinto ja johtamistapa kuntakonsernissa – entä ydinkunnassa? Majoinen 21.2.2008

Hyvän hallinnon ja johtamisen lähtökohtana Kuntalaki, hallintolaki Osakeyhtiölaki, yhdistyslaki, säätiöls Eurooppalainen menettelyohjeisto kunnallisille ja alueellisille luottamushenkilöille Kuntaliiton yleiset konserniohjeet Corporate governance (Keskuskauppakamarin suositus 2003) Kuntien konserniohjeet, hyvän hallinnon ja johtamisen periaatteet (Päijät-Häme, Espoo, Tampere, Kuopio) Hallinta julkisessa johtamisessa (from local government to governance) Kuntaliiton suositukset: valtuustotyön arviointi, hyvä hallitustyöskentely, johtajasopimus Erillisiä tutkimuksia (esim. Harisalo ja Stenvall) Ydinkunta, kuntakonserni, verkosto Majoinen 21.2.2008

Hyvän hallinnon ja johtamisen periaatteet Yhtenäistä toimintapolitiikkaa rakentava. On osa omistajaohjausta sekä oikeudellinen, taloudellinen, omistajan arvot huomioon ottava perusta. Täydentää konserniohjeita Majoinen 21.2.2008

Hyvä hallinto ja johtaminen – eri ulottuvuudet Verkostojen johtaminen Hyvä hallinto ja johtaminen kuntakonserneissa KUNTA VERKOSTOISSA Hyvä johtaminen ja hallitustyöskentely YDINKUNTA KUNTAKONSERNI Miten eri ulottuvuudet otetaan huomioon johtamista kehitettäessä? Majoinen 21.2.2008

Hyvä hallinto ja johtaminen KUNTAKONSERNISSA Omistajaohjaus Hyvä hallinto- ja johtamistapa osakeyhtiöissä (yhtiökokous, hallitus, toimitusjohtaja ja muu toimiva johto, sisäinen valvonta, tilintarkastus, tiedottaminen, asiakirjajulkisuus, vastuuvakuutukset) Hyvä hallinto- ja johtamistapa muissa yhteisöissä ja säätiöissä Lahjoman vastaiset periaatteet Vaitiolovelvollisuus YDINKUNNASSA Vastuu kuntalaisille Hyvä hallinto- ja johtamistapa kunnassa (Johtamisroolit valtuusto, tarkastusltk, hallitus, kuntajohtaja, suunnittelu ja arviointi, johtamisen työkalut, johdon strateginen palkitseminen) Osin samoja periaatteita kuin kuntakonsernin hyvän hallinnon ja johtamisen peroaatteita Majoinen 21.2.2008

Toimiva poliittinen johtajuus on monen tekijän summa Kuntavaalit 2008 Valtuusto strategisena toimielimenä Uuden valtuustokauden strategia Työvälineet: Valtuustotyön arviointi, valtuustosopimusmenettely, valtuustoryhmien toimintaedellytysten turvaaminen Hyvä hallitustyöskentely Konserniohjaus ja omistajapolitiikka Hyvän hallinnon ja johtamisen periaatteet Hallitussopimus (ohjelma) ydinkunnan johtamisen tueksi Lautakuntien rooli Luottamushenkilöiden työskentelyedellytysten vahvistaminen Majoinen 21.2.2008

Majoinen 21.2.2008

Kunnanhallitusten tyypittely LAKIMÄÄRÄINEN HALLITUS Kumileimasin Ei keskustele Vähäinen lisäarvo OSALLISTUVA HALLITUS Keskusteleva Kyseenalaistava Konsensusta etsivä Huomattava lisäarvo VAHTIMESTARIHALLITUS Seremoniallinen Muodollinen MÄÄRÄÄVÄ HALLITUS Saneleva Valtaansa käyttävä Suuri lisäarvo, mutta voi johtaa johtamisongelmiin Majoinen 21.2.2008

Hyvä ammatillinen johtajuus 1. Roolien selkeyttäminen 2. Vastuu- ja valtasuhteiden täsmentäminen Luodaan selkeät johtamislinjat 3. Johtamisosaamisen vahvistaminen Johtajaksi valitaan pätevän johtamisosaamisen perusteella Riittävä ja säännöllinen johtamiskoulutus 4. Johtamistyön arvostaminen Varataan riittävästi aikaa johtamistehtävään. Majoinen 21.2.2008

Hyvä ammatillinen johtajuus (2) 5. Palkitsemisjärjestelmien monipuolistaminen Myös johdolle strateginen palkitsemisjärjestelmä 6. Henkilöstöyksiköiden strategisen työotteen vahvistaminen Tuetaan muutosjohtajuutta ja lähiesimiehiä muutosagentteina. 7. Aidon yhteistoiminnan rakentaminen henkilöstön ja johdon kesken. Nähdään perustaksi kaikessa toiminnassa. LÄHDE: HUMARE-projekti (Kuopion yliopisto) Majoinen 21.2.2008

KUNTAJOHTAJIEN TYÖN KEHITTÄMISTYÖRYHMÄ Kuntaliiton toimitusjohtaja on perustanut määräaikaisen työryhmän selvittämään kuntajohtajien työhön liittyviä kysymyksiä. Työryhmässä ovat edustettuina: Kuntajohtajat ry:n hallituksen edustajat, Espoon kj, KEVAn, KT:n, FCG-Efekon johto sekä Kuntaliitosta lakiyksikön ja kuntakehitysyksikön johtajat. Työryhmän työssä ovat tarkastelussa: Kuntajohtajien rekrytointi ja työn houkuttelevuus Johtajasopimukset Kuntajohtajien palkkaus ja palvelussuhde, johdon tulospalkkausjärjestelmän pilotointi Johtamiskoulutuksen tuotteistaminen Hallitustyöskentelyn kehittäminen Kuntajohtajien työn erilaistuminen ja muuttuvat vaatimukset toimintaympäristön muuttuessa. Majoinen 21.2.2008

Uudistuva kuntajohtaminen –hankkeen gradut 2007 yhteistyössä Kuntaliiton kanssa – aiheesta lisää 2008 toteutumassa Johtoryhmätyö kunnissa Kyllä johtajakin on palkkansa ansainnut 2007 toteutetut Sopimuksilla johtaminen kunnissa (Riku Rekonen) Verkostoilla johtaminen (Sanna Tuurnas) Projektit muutosjohtamisen välineenä (Noora Lindfors) Balanced scorecard henkilöstöjohtamisen välineenä (Johanna Kivimäki) Seutujohtajan rooli seutuyhteistyössä (Sirpa Köppä) 2006 toteutetut Allekirjoitettu johtajuus. Kuntajohtajien näkemyksiä kuntajohtamisen ja johtajasopimuskäytännön nykyhetkestä ja tulevaisuudesta (Anu Kurkinen-Supperi) Kuntapäättäjät uhattuna. Tutkimus kuntien ylimpien luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden kokemasta uhkailusta ja väkivallasta (Sanna Luotio) Majoinen 21.2.2008

Kuntajohtajien kehittämistyöryhmä Työryhmä tuottaa kuntajohtajapäiville (21-22.8.2008 Turku) kuntajohtamisen kehittämisasiakirjan. Kehittämisasiakirja toimitetaan myös kunnanhallituksille. Työryhmän linjausten mukaan on tavoitteena käynnistää 5-6 kaupungin/kunnan kanssa pilottihanke, jossa kehitetään hyvän johtamisen ja hallitustyöskentelyn periaatteita sekä kuntajohdon strategista palkitsemisjärjestelmää. Samoin tuotteistetaan ylimmän johdon johtamiskoulutusohjelma FCG Efekon johdolla. Kuntapäiville 2009 tuotetaan julkaisu Kuntien uudistuva johtamisesta. Majoinen 21.2.2008

Lopuksi Kuntien toimintaympäristö ja tuotantotapojen uudistaminen haastaa kunnat uudistamaan johtamistaan. Hyvä hallinto ja johtamistapa selkeyttää rooleja ja pelisääntöjä ja on kilpailuvaltti. Kuntien samansuuntaiset konserniohjeet ja hyvän hallinnon periaatteet vahvistavat omistajaohjausta. Kuntakonsernin lisäksi on syytä kehittää ydinkunnan hyvää hallintoa ja johtamista Hyvän hallitustyön sopimus (hallitusohjelma) kunnan menestystekijäksi. Majoinen 21.2.2008