8 -luokan biologian maasto-opiskelua

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Lavian lukio.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
. Rauman freinetkoulu.
Toimintaohjeet opelle
Kokemuksia historiakerhosta
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
S2-tiimin muistiinpanot
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Keravanjoen koulun LUONNONTIEDE-LUOKKA.
T AMPEREEN YLIOPISTON NORMAALIKOULUN YHTEISTOIMINNALLINEN LIIKUNTAPÄIVÄ Vuosiluokat 1 - lukio.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
KELPO-HANKE JOKILAAKSON KOULU.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
9.Lk Biologian laborointikurssi
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Metsätyypit Kasvupaikkatekijöiden vaihtelu vaikuttaa kasvillisuuteen.
Metsätyypit ja metsätehtäviä
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Täydellinen koulu.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen.
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Metsätyypit Kasvupaikkatekijöiden vaihtelu vaikuttaa kasvillisuuteen.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Aiotko lukiolaiseksi ?. Lukio-opinnot kaikissa lukioissa perustarjonta ja opetussuunnitelma suunnilleen sama opiskelu kurssimuotoista: suoritetaan vähintään.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Pilotointien esittely elokuu Taustaa  Mitä on tapahtunut ennen?  Esipilotoinneista pilotointeihin ja arviointiin. elokuu iTEC - Designing.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Tervetuloa Joensuun Lyseon peruskouluun
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Koeviikko Koeviikolla noudatetaan erillistä lukujärjestystä
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
Koeviikko Koeviikolla noudatetaan erillistä lukujärjestystä
Lajintuntemus Kurssin sisältö ja tavoiteet
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
“Kemiaa kaikille” Joensuun Tiedeseura ry Itä-Suomen yliopisto
Otsikon asettelu Alaotsikko.
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

8 -luokan biologian maasto-opiskelua Tavoitteet: Lajintuntemus Metsätyyppien tunnistus Ekosysteemin toiminnan ymmärtäminen Maastossa liikkuminen ja elämyksellisyys Tutkimusvälineiden käyttö ja maastotutkimus Luokassa opitun soveltaminen käytäntöön Vuorovaikutustaidot Opettajien yhteistyö Kokeissa osa kysymyksistä liittyy maastotyöskentelyyn, osa lajistosta tentitään jo maastossa.

Toteutus: Osa 8 –luokan kurssista opiskellaan maastossa. Opettajat sopivat etukäteen, mitkä kurssin osiot opetetaan luokassa ja mitkä maastossa. Opettajat tekevät yhdessä luokassa opiskeltavista osioista tarkan sisältösuunnitelman. Opiskeltavat sisällöt ovat yhdessä sovitut, opetusmenetelmät ovat kunkin opettajan päätettävissä. Oppilaat jaetaan pienryhmiin ja ryhmät kiertävät opettajalta toiselle leirikoulutyöskentelyssä. Leirikoulua on toteutettu kahdella tavalla: leirikoulussa on kaksi luokkaa kerralla, kahtena eri päivänä - oppilaan työpäivät ovat tässä toteutuksessa lyhempiä kuin b -kohdassa leirikoulussa on kaksi luokkaa kerralla yhtenä päivänä Leirikouluun voi yhdistää myös maantiedon, sekä fysiikan ja kemian maasto-opiskelua. Biologian opettajien ollessa leirikoulussa, 8 -luokan tunneista vapautuvat opettajat hoitavat heidän tuntinsa, jonka perusasteen rehtori organisoi.

Sisältö: Oppilaat ovat opiskelleet leirikoulussa: Eri metsätyyppejä Maaperän rakennetta Hyönteisiä ja muita selkärangattomia Kuivan- ja tuoreen kangasmetsän sekä lehdon puu- ja pensaslajistoa, sekä kenttäkerroksen kasvilajistoa Sammalien ja jäkälien lajistoa ja merkitystä metsäekosysteemissä Suoekosysteemi Sukkessio

Yhteenveto: Lisää/vaatii opettajien yhteistyötä. Opiskelun mielekkyys lisääntyy sekä oppilailla että opettajilla. Oppilaat oppivat mielestään asiat maastossa hyvin. Oppilaat osaavat muodostaa ekosysteemin toiminnan kokonaiskuvan. Oppilaiden vuorovaikutustaidot lisääntyvät. Oppilaiden ja opettajien vuorovaikutus lisääntyy.