Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Toimintaohjeet opelle
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
- vastaajina lehden tilaajatalouksien lukijoita - nettikysely, Digium Enterprise - vastaajia n. 200/tutkimuskierros - taustaryhminä mm. sukupuoli ja ikä.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
on pienoistutkielma jostakin teemasta.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Uskonnonvapaudesta nykypäivään
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2015
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Humanismi.
13. Modernisaatio haastaa perinteen
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Väittelyharjoitus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
OPETUSVINKKI.
Luku- ja tenttivihjeet 10
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Uskonnonvapaudesta 2000-luvulle
Luku- ja tenttivihjeet 7
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Esityksen transkriptio:

Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Luento 4, artikkelit Ihan suoraan tähän aihepiiriin liittyviä artikkeleita ei ole Eero Salmenkiven artikkelissa pohditaan (muun ohessa) jonkin verran ET:n uskonnottomuuden hallinnollisen ja aatteellisen puolen suhdetta. Jussi Kotkavirran artikkeli voi avata hyvin diojen loppupäässä olevia kysymyksiä. Kannattaa lukea myös tummennetut diat.

Luento 4, tenttikysymys Kysymys tästä aihepiiristä: Arvioi ET:n uskonnottomuutta eri näkökulmista. Arvioi väitettä, että elämänkatsomustieto soveltuu hyvin kaikille oppilaille. Esitä perusteluja sekä puolesta että vastaan. Voiko sekulaaria humanismia pitää ET:n tausta-aatteena?/ Mikä on sekulaarin humanismin rooli elämänkatsomustiedossa?

Luento 4, tenttikysymysten analyysia Arvioi ET:n uskonnottomuutta eri näkökulmista. ET on uskonnottomien oppiaine, mutta Suomessa uskonnoton = ei kuulu rekisteröityyn usk. yhdyskuntaan. Tämä ei sinänsä vastaa yksittäistä katsomusta → ET:n voi ajatella 1. Olevan ateistien ja humanistien oma aine (vrt. oma uskonto) 2. Olla aine, jonka pitää sopia kaikille, koska uskontokuntaan kuulumattomissa on kaikkia katsomuksia ja uskontoja ja 80-luvuilla ET syntyi uskonnottomien oppiaineeksi, mutta onko tilanne muuttunut 2003 lain myötä!? Huom: ET:n kaksijakoisuus: koulussa ja opettajankoulutuksessa ET nähdään usein neutraalina, mutta ET-vanhemmat ja ET:n puolesta työskentelevät ovat yleensä ateisteja/humanisteja. Yksi näkökohta uskonnottomuuteen on se, että uskontoa lukuun ottamatta kaikki kouluaineet ovat naturalistisia siinä mielessä, etteivät hyväksy yliluonnollisia selityksiä.