Ehkäisevä päihdetyö aikuissosiaalityössä Johtava sosiaalityöntekijä Hanna Tabell Aikuissosiaalityön ja perusturvan palveluyksikkö Hannikaisenkadun sosiaaliasema
AUDIT -lomake työvälineeksi aikuisten sosiaalialan työhön AUDIT apuna alkoholin riskikäytön toteamisessa ja siihen puuttumisessa Kehittäjätyöryhmä Pirjetta Sievänen, Eija Venäläinen, Ulla Reinikainen, Marja-Liisa Ollikainen ja Hanna Tabell (K-S sairaanhoitopiirin kehittämiskoulutus vuosina 2008 – 2010)
Audit –lomakkeen kokeilun piirissä olevat asiakasryhmät Aikuissosiaalityön asiakkaat sosiaaliasemilla Poliisin ohjaamat alle 25 –vuotiaat ja ensikertaa rattijuopumuksesta kiinni jääneet henkilöt Rattijuopumuspilotti –kokeilun aikana (Tie Selväksi) Työvoiman palvelukeskuksen asiakkaat Sallaajärven palvelukodin asumispalvelun uudet asiakkaat
Kehittämistyön eteneminen Toukokuussa 2009 pidettiin ensimmäinen Audit –lomakkeen käyttäjäkoulutustilaisuus aikuissosiaalityön henkilöstölle Henkilöstöä motivoitiin kokeilemaan Audit -lomaketta asiakastyössään ehkäisevän päihdetyön viikolla. Henkilöstön kokemukset kerättiin systemaattisesti kokeilun jälkeen sähköisen lomakekyselyn avulla. Audit -kysely tehtiin kaikille ehkäisevän päihdetyön viikon aikana 2.-6.11.2009 asioinneille asiakkaille Effica asiakastietojärjestelmästä suora linkki Audit –lomakkeeseen Efficassa mahdollisuus merkitä kohtaan ”tehty asiakastyö” Audit –lomakkeen tekeminen asiakastapaamisessa Audit –lomakkeesta saadut pisteet voi dokumentoida asiakkaan tilannearviolomakkeeseen (päivämäärä ja pisteet).
Henkilöstökyselyn tuloksia Vastanneista 40 % oli käyttänyt Audit –lomaketta aikaisemminkin kuin ehkäisevän päihdetyön viikolla. Vastanneista 60 % käytti lomaketta ensimmäisen kerran ehkäisevän päihdetyön viikolla.
Henkilöstökyselyn tuloksia Vastanneista 40% teki 1 – 3 kyselyä Vastanneista 50 % teki 4 – 7 kyselyä Vastanneista 10 % teki 8 – 10 kyselyä ehkäisevän päihdetyön viikolla
Aikuissosiaalityön keskeiset ydinprosessit, milloin tehdään Audit? Sosiaaliturvatyön prosessi (toimeentulotukityön prosessi) Suunnitelmallisen ja tavoitteellisen sosiaalialan työn prosessi Vireilletulo TTT-vajeen selvittäminen TTT-myöntäminen ja takaisinperintä Asiakkuuden päättäminen Vireil- letulo Asiakkaan tilannearvio Asiakas- suunnitelma Suunnitelman toteutus Seuranta ja arviointi Asiakkuuden päättäminen
Audit -kysely asiakkaan kokemuksena Kyselyyn vastanneiden työntekijöiden mielestä asiakkaat suhtautuivat Audit – kyselyyn valtaosin hyvin myönteisesti ja kiinnostuneesti. Suurin osa asiakkaista suostui tekemään Audit- kyselyn, ja vain muutamat siitä kieltäytyivät. Kieltäytyjät olivat perustelleet haluttomuuttaan tehdä kyselyä sillä, että he tietävät ilman kyselyäkin olevansa alkoholin suurkuluttajia. Asiakkaat kiittelivät kyselyn selkeyttä ja kertoivat, että siihen oli helppo vastata. Audit- kyselyn tuloksien läpikäyminen sai aikaan monen mielestä hyviä keskusteluja asiakkaiden kanssa, ja se toimi ”päänavauksena” yhteiselle keskustelulle päihteiden käytöstä. Audit- kyselyn pisteet realisoivat monen asiakkaan kohdalla alkoholin käyttöä ja saivat aikaan pysähtymistä, juomisen miettimistä ja halua mahdollisesti muuttaa omaa tilannettaan juomista vähentämällä.
Kehittämistyön johtopäätöksiä Asiakastyötä tekevä henkilöstö pystyy itse parhaiten arvioimaan, milloin asiakkaan kanssa on luontevaa tehdä Audit –kysely, joskus uuden asiakkaan kohdalla heti asiakkuuden alussa tai pitkäaikaisen asiakkaan kohdalla suunnitelmallisen asiakastyön prosessin eri vaiheissa. Audit –kyselyn pisteet ja johtopäätökset antavat hyvän kuvan asiakkaan päihteiden käytöstä konkreettisella tasolla sekä riskikäytön rajoista. Lisäksi uusintakysely kertoo käytön suunnan muutoksista konkreettisesti. Puheeksiottamisen työvälineenä Audit on asiakasta kunnioittava ja antaa mahdollisuuden myös varhaiseen puuttumiseen sosiaalityön ohjauksen ja neuvonnan keinoin, sosiaalityö voi myös tukea asiakkaan päihdekuntoutumista esim. taloudellisesti täydentävällä ja ehkäisevällä toimeentulotuella.
Kehittämistyön johtopäätöksiä Kehittämistyön aikana merkittävä osa työntekijöistä (60% vastanneista) käytti ensimmäisen kerran asiakastyössään uutta työvälinettä (Audit –kyselyä) ehkäisevän päihdetyön viikolla Kokemukset Audit –kyselyn tekemisestä pääasiassa myönteisiä työntekijöillä ja asiakkailla Myönteiset kokemukset lisäävät Auditin käyttöä aikuisten sosiaalialan työssä osana suunnitelmallista asiakastyötä sosiaaliasemilla, Työvoiman palvelukeskuksessa ja Sallaajärven palvelukodilla Tulevaisuudessa mahdollisuus saada Audit –lomakkeen käyttäjäkoulutusta esim. uusille työntekijöille kaupungin sisäisenä koulutuksena