MITÄ ON FILOSOFIA – MITÄ ON KASVATUSFILOSOFIA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Advertisements

Jumalan kanssa.
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Kalle Videnoja Frank Martela Henrik Forsgård
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN FILOSOFINEN TAUSTA
Tutkimussuunnitelma…
Filosofian aloja ja suuntauksia
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Preppaus ENA 4.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Tieteenfilosofian kurssi jatko-opiskelijoille 2006
Tieteellisen tiedon luonne ja tieteen tehtävät
Käsiteanalyysi Mikä on käsite? Konkretia ja abstraktio
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
ANTIIKIN SUURET FILOSOFIT
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Filosofian Praktikum 2009 Mitä on Filosofia? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin ensimmäinen praktikum- kokoontuminen.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman neljäs luento.
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
Polkuja filosofiaan PowerPoint-tiivistelmä ensimmäisestä kappaleesta
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Aristoteles ( eKr.) - Antiikin kreikkalainen filosofi ja tiedemies
Anthony Giddensin rakenteistumisteoria JA OIKEUS
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
Ranskalainen valistus X Valistuksen reseptiohistoriaa Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo , U40 sali 12.
FILOSOFISIA POHDINTOJA.  Mitä hyötyä on  matematiikasta  biologiasta  historiasta  filosofiasta  rakkaudesta?  Mitä on hyöty?
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Mitä oleminen on?. Metafysiikka Metafysiikka tutkii mitä on olemassa ja mitä tarkoitamme olemassaololla ja olemisella. Aristoteles: metafysiikka = ”ensimmäinen.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Onko vapaus mahdollista?. Vapaus = toisintoimimisen mahdollisuus Vapautta rajoittavia tekijöitä: loogiset ja luonnolliset tekijät yhteiskunnalliset tekijät.
Mitä oleminen on?.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Argumentaation käsitteitä
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Fenomenologia.
Okkultismi Okkultismi eli salaoppi tai salatiede tarkoittaa taikuuden tai salaisten oppien avulla tavoiteltavaa tietoa tai tähän tietoon perustuva uskonnollista.
ERÄITÄ TIETEENFILOSOFISIA JAKOLINJOJA
Antiikki ja varhainen filosofia
Onko vapaus mahdollista?
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Eksistentialismi Martin Heidegger.
Eksistentialismi taustaksi kysymys siitä, onko kaikilla olioilla jokin perimmäinen OLEMUS (lat. essentia) ESSENTIALISMIN (olemusajattelun) mukaan kullakin.
Metafiktio ja muita postmodernismeja
Filosofian alat TEOREETTINEN FILOSOFIA
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
Filosofian osa-alueet
Eksistentialismi Eero Jussila.
1 Ydinsisällöt.
Mikä on elämänkatsomus?
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

MITÄ ON FILOSOFIA – MITÄ ON KASVATUSFILOSOFIA 312105 Kasvatuksen filosofiset ja historialliset perusteet 5 op/3 ov

KOMMUNISTIEN LIITTO ry: MITÄ ON FILOSOFIA KOMMUNISTIEN LIITTO ry: Filosofia on maailmankatsomus, oppi maail-mankaikkeuden rakenteesta, joka pyrkii perus- telemaan väittämänsä loogisesti ja teoreettisesti. Tämän vuoksi esim. uskonnollinen maailmankat- somus ei ole filosofinen, koska se ei perustele näkemyksiään teoreettisesti. Filosofia muodos- taa teoreettisen yhteenvedon eli synteesin kaik- kein yleisimmistä luontoa, yhteiskuntaa, ihmistä ja tiedostamista koskevista tiedoista ja käsityk- sistä. LÄHDE: http://personal.inet.fi/koti/kalevi/Iluku.htm

Friedrich Nietzsche: Filosofit eivät saa enää tyytyä hy-väksymään käsitteitä sellaisina kuin ne heille annetaan, sitten vain puhdistaakseen ja kiillottaakseen niitä; heidän on ryhdyttävä tuottamaan, luomaan ja asettamaan käsitteitä ja suostuttelemaan ihmiset turvautumaan niihin. Tähän asti itse kukin filosofi on luot-tanut omiin käsitteisiinsä kuin ihmeenomai- sesti jostakin yhtä ihmeenomaisesta maail- masta saamiinsa lahjoihin. LÄHDE: Deuleuze & Guattari: Mitä on filosofia, s. 16-17

Deleuze & Guattari: MITÄ ON FILOSOFIA Mekin olemme esittäneet tämän kysymyksen tois-tuvasti aikaisemmin, ja myös vastanneet siihen, aina samalla tavalla: filosofia on taito muodos- taa, löytää ja valmista käsitteitä… Filosofi on käsitteen ystävä, hänellä on mahdolli- suus tai kyky siihen… Tarkemmin sanoen filosofia on oppiala, joka koostuu käsitteiden luomisesta… Käsitteet eivät odota meitä valmiina kuin taivaan- kappaleet. Ei olemassa käsitteiden taivasta. Käsit- tteet on keksittävä, valmistettava tai pikemminkin luotava, eivätkä ne olisi mitään ilman ne luoneiden henkilöiden allekirjoitusta. s. 14-16

Rauno Huttunen: Filosofia on tavalla tai toisella asioiden juuriin menemistä. Se on radikaalia siinä mielessä kuin latinankielinen sana radix on juuri. Asioilla ei itsessään ole juurta tai perustaa, vaan perusta syntyy sen kysymisen proses- sissa. Miksi sitten perustaa tai juurta täytyy kysyä? Se itsessään on perustava filosofinen kysymys? Perinteisesti filosofia on ollut eri filosofian osa-alueisiin jakautuneiden perus- kysymysten pohtimista.

Teoreettinen filosofia: ONTOLOGIA = Mitä on oleminen? 2) TIETOTEORIA = Mitä on tieto?

ONTOLOGIA: Mitä on oleminen? -> henki, aine, jumala, yksi, moni, luonto, mahdollinen, välttämätön, absoluuttinen, määräytynyt, sattumanvarainen, tarkoituksellinen, yksittäinen, yleinen

MATERIALISMI Maailma on perimmiltään ainetta tai materiaa. Kaikki muu on palautettavissa siihen tai emergoituu siitä (ts. emer-genssi materialismi)

IDEALISMI Maailma on perimmältään ideaa tai henkeä. Platonilla aineel-linen maailma tosiolevaisten ideoiden heikko jäljitelmä.

TIETOTEORIA Mitä on mahdollista tietää? Voimmeko tietää olemuksia tai tosiolevaisen? Onko tietomme todellisuuden kuva? Onko tieto konstruktio, joka kerro itse olioista mitään? Mitä on totuus? Tuleeko tieto kokemuksesta (induktio), järjestä (deduktio) vai intuitiosta (”abduktio”)?

METAFYSIIKKA Metafysiikalla on tarkoitettu filosofisessa kirjal-lisuudessa viitattu joko koko teoreettisen filosofian alaan tai pelkästään ontologiaan. Termi tulee Aristoteleen kirjoitusten järjestä- järjestämisestä. Fysiikan jälkeiset kirjoitukset nimettiin termillä ta meta fysika eli kirjoitukset fysiikan jälkeen. Näissä kirjoituksissa Aristoteles pohti perimmäisiä kysymyksiä ja hän itse käytti nimitystä ensimmäinen filosofia, josta siis myöhemmin on käytetty nimityksiä metafysiikka, prima filosofia, perennaalinen (ikuinen) filosofia ja ontologia.

Käytännöllinen filosofia tieteenfilosofia: Mitä on tiede? mielen filosofia: Mitä on tietoisuus? muodollinen logiikka: Mitä on pätevä päättely? Nämä kolme joskus lasketaan teoreettiseen filosofiaa. taiteen filosofia: Mitä on kaunis, ylevä tai taide? etiikka: Mihin perustuvat oikea ja väärä? filosofinen antropologia: Mitä on ihminen?

Käytännöllinen filosofia kulttuurifilosofia: Mitä on kulttuuri tai ymmär-täminen? yhteiskuntafilosofia: Mitä ovat valta, solidaa- risuus, ideologia, sosiaalinen toiminta, normi, alistaminen, oikeudenmukaisuus, tunnustus? Oikeusfilosofiaa: Mitä on oikeus tai mitä on pätevä normi? Sitten on olemassa ympäristöfilosofiaa, feminis-min filosofia, soveltavaa etiikkaa, psykologian filosofiaa, matematiikan filosofiaa, ruumiin filosofiaa, uskonnonfilosofiaa, retoriikkaa, politiikan filosofiaa, kuoleman filosofiaa, kielifilosofiaa, urheilun filosofiaa ja tietenkin myös KASVATUSFILOSOFIAA.

Vestergaard, Löfstedt & Ödman: Johdatus kasvatusfilosofiaan Voimme esittää kapean määritelmän, esim. että filosofia on teoreettisen tiedon järjestelmällistä tutkimista. Näin kapea määritelmä sulkee kuitenkin tärkeitä filosofian alueita ulkopuolelle; siksi on parempi valita väljä määri-telmä, joka ottaa huomioon eri koulu- kuntien ja aikakausien tavan käyttää sanaa ”filosofia”.

Siksi vastaus kysymyksiin ”mitä on filosofia” ja ”mitä on kasvatusfilosofia” riippuu siitä, mitä koulukuntaa määrittelijä edustaa.

Filosofian valtavirtaukset Analyytinen filosofia Hermeneutiikka, fenomenologia ja eksistentialismi Uusmarxismi ja kriittinen filosofia Postmodernismi ja dekonstruktionismi

Analyyttinen filosofia Bernard Russell ja Ludwig Wittgenstein Kielifilosofia ja kielen käytön analyysi Metafyysiset ongelmat kielellistä sekaannusta Analyyttinen kasvatusfilosofia on mm. kehitellyt kasvatuksen formaaleja määritelmiä, pohtinut indoktrinaatiota ja kriittisen ajattelun ja tieteellisen rationaalisuuden edistämistä

- Fenomenologia: Edmund Husserl ja fenomenologinen menetelmä Eksistentialismi: Martin Heidegger ja Jean-Paul Sartre; ihmisen eksistentiaalit, ahdistus, huoli ja kysymys elämän tarkoituksesta Hermeneutiikka: Hans-Georg Gadamer (Heideggerin oppilas); ymmärtäminen, horisontit, tulkinta, perinteelle avautuminen, dialoginen suhde

Kriittinen filosofia ja uusmarxismi Jürgen Habermas: tiedonintressiteoria, ideologia kritiikki, kommunikatiivisen toiminnan teoria - Theodor Adorno: Kasvatus Auschwitzin jälkeen -> Klaus Mollenahauer; kriittinen pedagogiikka -> Robert Young; kasvatuksen kriittinen teoria Paolo Freire: sorrettujen pedagogiikka -> Peter MacLaren; Henri Giroux, Juha Suoranta

Postmodernismi ja dekonstruktionismi Jean-Francois Lyotard; postmoderni tila Jacques Derrida; dekonstruktio (tulee Heideggerin länsimaisen metafysiikan destruktiosta) Michel Foucault; vallan genealogia -> Michael Peters; Robin Usher; Gregory Ulmer