Keski-Uudenmaan UUSI kunta Sivistyksen palvelut 30.9.2014, esittely Nuorisovaltuustoille.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammatillisen koulutuksen opintohallinto kohti yhteentoimivuutta Seminaari Kokemuksia tieto- ja opintohallinnon kehittämisen suunnittelusta tukipaketin.
Advertisements

Kyläradio Koulutus Kuinka teen paremmin • Puhu yksityiskohdista – ei yleisestä • Anna kuuntelijoille kuvia • Aloita aina parhaalla palalla.
Sivistyksen työryhmä / Markku Hyttinen K-U selvityksen ohjausryhmä
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Kuntamarkkinat Helsinki
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Länsi-Suomen lääninhallitusLänsi-Suomen lääninhallitus Liikunnan ja kulttuurin PARAS Kokkola Liikunnan edellytysten kehittäminen.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
VARASTOINTI KIRJASTOPALVELUT TYÖRYHMÄ UusiKunta-
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Yleissivistävän ja lukiokoulutuksen haasteet lähivuosina
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Tarvekartoituksesta koulutukseen -hanke Hankkeen tavoitteena on kehittää Lapuan kristillisen opiston osaamista muuttaa työelämän koulutustarpeet ammatilliseksi.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Valtionosuusuudistus 2010
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Sivistystoimen tuloskortti 2013
Sivistystoimen tuloskortti 2012
VASTUUTA OTTAVA PAIKALLISYHTEISÖ 10 tärkeää toimenpidettä.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Suomen koulutusjärjestelmä
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
ETELÄ-PIRKANMAAN OPPILAITOSVERKOSTO rehtori Pasi Syrjä Valkeakosken lukio.
Ympäristökasvatusstrategian työryhmä Ympäristökasvattajan odotukset ja toiveet Jenni Minkkinen Langinkosken lukio
Ajankohtaista – seutusivistys
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
KUUMA –johtokunta HS
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: VM ja ; OKM ja (Suomen Kuntaliitto )
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Varhaiskasvatuksen tietotuotannon nykytila ja haasteet Tarja Kahiluoto, neuvotteleva virkamies Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto.
Vaka-organisaatio/toimipaikkatietoja (Pohdintaa)
oppisopimuskoulutuksena
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
AO:n vuosikokous Porissa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Sivistystoimiala
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Mitä kunta tekee tulevaisuudessa?
Talousarvion leikkausten mahdollinen kohdentaminen Opevissa
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Esityksen transkriptio:

Keski-Uudenmaan UUSI kunta Sivistyksen palvelut , esittely Nuorisovaltuustoille

Sivistyspalvelujen kokonaisuus Ryhmä jakoi kokonaisuuden 10 osa-alueeseen: Toteutus omana työnä, yhteistyönä, ulkopuolisten toimesta tai ostettuna Tavoitellaan kampuksia (palvelupisteitä), joissa on erilaisia alan sisältöjä kiinteästi, mobiilisti tai sähköisesti; myös muiden alojen sisältöjä Varhaiskasvatus Perusopetus Toinen aste Nuoriso Liikunta Kirjasto Kulttuuri Opisto Muu koulutus Oppilas- ja opiskelijahuolto Vapaa-ajan- ja kulttuuripalvelut

Uusi palveluverkko 2030 Koulujen ja päiväkotien muodostamisen lähtökohdat vuoden 2030 oppilasmäärillä: 5-sarjainen yhtenäiskoulu (+ muutamia pienkouluja) Opetusryhmän koko 24 opp. Päiväkodit pääsääntöisesti koulujen yhteydessä ja kooltaan 150 lasta ( => 6-8 ryhmää / pk) Tuloksena 42 koulua (ka. 800 opp./koulu) ja 74 päiväkotia (150 lasta / pk) Esiopetus osa varhaiskasvatusta Ruotsinkielisiä kouluja 2-3

Uusi palveluverkko 2030 Varhaiskasvatus ja perusopetus ovat lähipalveluja Sijoittuminen sinne, missä enemmistö lapsista on Ei ole merkitty kartalle, koska vuoteen 2030 mennessä on niin kaavoitus, rakentaminen kuin väestömääräkin muuttunut vuoden 2013 tilanteesta Kuvaa periaatetta muodostaa yksiköitä sekä optimoinnin tarjoaman säästöpotentiaalin, joka on –Toiminnan osalta noin 15% (40 Me) –Kiinteistöjen osalta noin 31% (10 Me; huoneistoala - 32%) –Yhteensä n. 17% (50 Me) –Investointitarve 710 Me, jonka takaisinmaksuaika 14 v

5

Toinen aste On seudullinen palvelu ja sisältää lukio- ja ammatillisen koulutuksen (löytyy cityistä) Olisi uuden kunnan oma oppilaitos ; nykyisten koulutuskuntayhtymien kohtalo (Keuda, Amisto, Hyria) Haasteena nykyiselle toiminnalle rahoituksen muutokset sekä järjestämisluvan hakeminen (valtion halu karsia toimijoita ja leikkaa rahoitusta) Joukkoliikenne saatava kuntoon ja riittäväksi!

Opisto (vapaa sivistystyö ja taiteen perusopetus) Nykyiset eri kunnalliset opistot yhdistetään ja syntynyt opisto koordinoi myös jäljelle jääviä yksityisiä / ulkopuolisia toimijoita Isomman yksikön kyky tuottaa palveluja vähenevällä rahalla kohtalainen (valtio leikkaa rahoitusta) voimavaroja löytyisi paremmin myös kehittämiseen toimintaa löytyy niin cityistä kuin lähipalvelunakin sekä mobiilisti Vaatii julkista liikennettä

Opiskelijahuolto On lähipalvelua ja seudullista palvelua Vaatii sote-ratkaisulta järkevyyttä ja synkronointia! Lainsäädännön vaatimuksiin vastaaminen ja lisäresursointi helpompi voimavarat yhdistämällä (mm. ammattilaiset, rekrytointi, koulutus)

Kirjasto ja kulttuuri Ovat lähipalveluja ja seudullisia palveluja, joita on cityjen kampuksilla tarjolla enemmän kuin muissa keskuksissa Sisältöä tuottaa myös muut kuin kunnalliset toimijat Sähköisiä ja mobiileja palveluja (kirjastoissa jo nyt) Paikallisen identiteetin kannalta tärkeitä! Voimavarojen yhdistäminen järkevää (mm. henkilöstö, avustukset, kehittäminen, kokoelmat)

Nuoriso On lähipalvelua sekä seudullista palvelua (sis. mm. työpajat, etsivät) Valikoima laajin cityissä, muualla korostuu mobiilit ja sähköiset palvelut Paikalliset toimijat tärkeitä samoin kuin kytkös yritystoimintaan Haetaan toimintamallia kuntakokeilulla nuorisotakuun ja opiskelijahuollon toteuttamiselle lain vaatimusten mukaiseksi

Liikunta Lähipalvelua ja seudullista palvelua Palvelujen tuottajina myös kolmas sektori Tarjonta runsain cityjen kampuksilla (vrt. tilat) Olemassa olevat rakenteet tehokkaammassa käytössä => investoinnit vähäisemmät Paineita joukkoliikenteelle

Muu koulutus On seudullista palvelua, jota tuottavat ulkopuoliset tahot (amk:t, yliopistot, yksityiset oppilaitokset) Isompana omistaja / kuntana painoarvo kasvaisi ja siten => toimipisteverkko ulottuisi vielä KU-kuntaankin

Yhteenvetoa Kokonaisuuden kannalta yhdistyminen koetaan ryhmän näkemyksen mukaan hyvänä / palvelut turvaavana vaihtoehtona Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen osalta yhdistyminen ei juurikaan hyödytä nykyisiä kuntia, jos niissä ei ole tarvetta (kykyä) ryhtyä palveluverkon optimointiin Talouden paine sisältä ja ulkoa on ohjannut palveluverkon optimointiin Säästöpotentiaali toteutuu vain, jos verkkoa optimoidaan kuvatulla tavalla Lainsäädännön kasvavat vaatimukset johtavat uusiin resursseja vaativiin järjestelyihin joka tapauksessa (oppivelvollisuus, opiskelijahuolto, rahoituksen leikkaus) Yhdistyminen turvaisi toimintoja ja palveluja (mm. opistot, lukiot, kulttuuri) Saataisiin resursseja kehittämiseen ja koordinointiin Olemassa olevat resurssit olisivat tehokkaammin käytössä

Yhteenvetoa Mahdollisia lisäkustannuksia: –Joukkoliikennettä, erityisesti poikittaisliikennettä, sekä mahdollisia yhteiskuljetuksia, tulee kehittää ja lisätä. Merkittävimpiä ovat koulukuljetukset. –ICT-järjestelmien yhtenäistäminen koko kunnan tasolla, mihin liittyy jo käynnissä olevat pedagogiset Kuuma TVT - hankkeet. Sivistyksen osa-alueista työryhmä ei esitä mitään valtiolle siirrettäväksi. Kaikki sivistyspalvelut ovat lakiin perustuvia. Osassa palveluita on järjestämisvelvollisuus, osassa mahdollisuus valita palvelujen järjestäminen ja osassa palveluja luoda edellytyksiä. Mikäli liitoksesta ei tule mitään, on sivin osa-alueissa paineita tehdä rakenteellisia muutoksia joka tapauksessa! (mm. lukiot, nuorisotakuu, opistot, kulttuuri, liikunta )