Arvo- ja terveyskasvatusohjelma Camera obscura Pornainen 2014 Tarkistuspiste 2.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Kyläradio Koulutus Kuinka teen paremmin • Puhu yksityiskohdista – ei yleisestä • Anna kuuntelijoille kuvia • Aloita aina parhaalla palalla.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Ranskan etäopetus alakoulussa
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Unen määrä ja laatu Tuomas Saarela 3D.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
Koulusäästöt Kunnan on vähennettävä koulujen kuluja. Menoja on vähennettävä sieltä missä ne ovat suurimmat.
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Kuvakäsikirjoitus.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
Norssi ja Varis juttusilla
Turun esi- ja perusopetuksessa
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Arvo- ja terveyskasvatusohjelma Camera obscura Mäntsälä 2014 Tarkistuspiste 2.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Perusopetuksen ryhmäkoko
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Arvo- ja terveyskasvatusohjelma
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 3 / 2013 Keskeiset tulokset Etta Partanen.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Camera obscura- menetelmä
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Lahden seutu
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Sastamala Tarkistuspiste 1.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Varkaus Tarkistuspiste 1.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Alavus Tarkistuspiste 1.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Aura Tarkistuspiste 1.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Kansantalouden ennustelukuja vuodelle 2014 Laitos Julkaisu- BKT,Inflaatio, Työttö-Ansiotaso muutos myys- indeksin % % aste, %muutos, % joulukuu 0,11,18,61,4VM.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kuka puhuu totta? Oppilaat ovat tulleet luokkaan ja matematiikan tunti alkaa rauhallisesti.
Työajan haasteita tuloksia SAK:n jäsentutkimuksesta
Kouluinfo Renkomäen koulu
Ops seminaari Askola.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Pataluodon koulu Draamaluokka
Yhteistoiminnallinen kokous
Pataluodon koulu Draamaluokka
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

Arvo- ja terveyskasvatusohjelma Camera obscura Pornainen 2014 Tarkistuspiste 2

Camera obscura on Kokemuksellista oppimista. –Vuorovaikutusta ja omaa ajattelua. –Camera obscura on kokonaisuus, joka muodostuu ennakkotunnista, seikkailupäivästä ja purkutunnista. Opettajien ja muiden aikuisten asenne ja toiminta ovat keskeisessä roolissa oppilaan kokemuksen näkökulmasta. –Oppilaan kokemuksen vaikuttaa aikuisten toiminta. Toiminnan onnistumista tarkastellaan yksittäisen oppilaan näkökulmasta. Parhaimmillaan osa kasvatusyhteisön toimintaa. –Aikuisten välistä rajat ylittävää yhteistyötä, jossa luottamuksella on keskeinen merkitys.

Camera obscura Jotain aivan muuta, kuin temppu, tempaus tai vieraileva sirkus. –Vaati valmistelun ja perehtymisen. Ensimmäisellä kerralla ei tarvitse olla mestari, mutta virheistä saa oppia, myös toisten. Perustuu mielihyvän, mielikuvien ja mielikuvituksen hyödyntämiseen ja prosessointiin. –Tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden löytää jotain uutta itsestään ja se edellyttää järjestäjiltä myös keskittymisrauhan tarjoamisen oppilaalle. On jotain muuta, kuin ainekeskeistä päihdekasvatusta. –Camera obscura -kokonaisuus auttaa oppilasta rakentamaan itseään ja vahvistaa oman arvon tuntemusta.

Tavoitteena on oppilaan kokemus: - ”Minä olen ainutlaatuinen ja arvokas”

Camera obscura –seikkailun raamit 9.0 m 6,5m 2,5m

Camera obscura –seikkailun ”huoneet” Huolettomie n unelmien ranta Paineiden virta Toiveiden teatteri Elämäntaidon portaat Urheiluhalli Silta Finaali Sisäänkäynti

Startti (valmistautuminen) Parkki (Toimintahuone) Oma pohdinta Ajatusten virta Sali Sijaitsee

Ari Inkinen Camera obscuran rakentaminen Ensimmäisenä runko kasataan lattialla.

Ari Inkinen Camera obscuran rakentaminen Rakennusryhmään kuuluu neljä henkilöä.

Ari Inkinen Camera obscuran rakentaminen Runko on valmis. Kehikossa on myös sähköjohdot valmiina.

Ari Inkinen Seinien asennus

Ari Inkinen Valaisimet asennetaan lopuksi.

Ari Inkinen Kangaskatto viimeistelee työn.

Seikkailuaikataulun laatiminen Camera obcuran läpi kulkeminen vie jokaiselta oppilaalta noin 10 minuuttia Yhden luokan ajantarve lasketaan seuraavasti: (opettaja + oppilasmäärä) x 3min + 25 min = kokonaisaika Esim. 20 oppilaan luokassa: (20+ope) x 3min + 25min = 1 h 28 min Jätä aikatauluun 30 min ruokatauko avustajille Non-stop-periaate Yksikin vastuuta kantava ja myötämielisesti suhtautuva aikuinen voi muuttaa nuoren elämän suuntaa.

Seikkailuun saapuminen Opettaja tuo ryhmänsä seikkailuun ja on mukana toiminnassa koko sen ajan kun tilanne on päällä. Oppilaat tietävät mihin ovat tulossa. Tieto on saatu ennakkotunnilla Oppilaat ovat osallistuneet ennakkotunnille Seikkailun operaattorilla on asiansa tunteva miehistö valmiina seikkailun ja siihen liittyvään toimintaan. Startti-huoneen vastaava Parkkihuoneen vastaava Lähettäjä (salissa) Vastaanottaja & Ajatusten virta -ohjaaja

Startti-huoneen vastaava henkilö Vastaa tilasta, josta oppilaat la ̈ hteva ̈ t Camera obscura seikkailuun ja jonne he myös palaavat. Hän kertoo myös koko luokalle ennen Camera obscuraan menoa yleisia ̈ sa ̈ a ̈ nto ̈ ja ̈ : Camera obscurassa liikutaan ilman pa ̈ a ̈ llystakkeja, kenkia ̈ ja ka ̈ nnykka ̈ a ̈, juomapulloa, kiiretta ̈ ja ”wessaha ̈ ta ̈ a ̈ ”. Oppilaita tullaan hakemaan tilasta, jokainen kulkee matkan yksin, oppaanaan MP3-soitin kuulokkeineen. Edessa ̈ mukava, turvallinen ja rauhallinen kokemus Seikkailutilassa puhutaan kuiskaten Toteutuksen laatu vaikuttaa oppilaan kokemukseen

Parkkihuoneen vastaava henkilö Parkin sisältö koostuu seikkailua tukevasta toiminnasta Puolet oppilaista ovat Parkissa ennen seikkailua ja puolet seikkailun jälkeen. Toiminnan kesto on noin 30 minuuttia ja se voi olla erilainen puoliluokittain. Toiminnan alussa Parkin vastaava kertoo Camera obscuran perussäännöt, koska se kiinnostaa oppilaita. Tämän jälkeen voi alkaa Parkin ohjelma. Toteutuksen laatu vaikuttaa oppilaan kokemukseen

Lähettäjä (salissa) sisäänkäynnin vieressä Hakee oppilaat yksin tai ryhmissa ̈ Startista tai salin ulkopuolelta. La ̈ hetta ̈ a ̈ oppilaan matkaan vihrea ̈ n valon syttyessa ̈. Kertoo oppilaalle: Kuunnelma ja kulkuohjeet tulevat kuulokkeista Ovet merkattu na ̈ kyvin tunnuksin A ̈ a ̈ nitteen ohjeita tulee noudattaa. Jokaiseen huoneeseen tulee pysa ̈ htya ̈ Varmistaa etta ̈ äänite on alkutilanteessa. Ka ̈ ynnistää soittimen ja laittaa kuulokkeet oppilaan pa ̈ a ̈ ha ̈ n. Luo turvallisuuden tunnetta Lisa ̈ a ̈ savua aina tarvittaessa.

Vastaanottaja (salissa) uloskäynnin vieressä Ottaa kuulokkeet vastaan oppilaalta. On läsnä ja kohtaa oppilaan. Voi kysyä oppilaiden kokemuksia seikkailusta, esim. Älä katkaise oppilaan ajatuksia viemällä hänen huomiota epäolennaisiin asioihin. Kertoo oppilaalle seuraavaan vaiheen tehtävästä, Ajatusten virrasta. Ohjaa oppilaan tehtävän tekopaikalle. Vie tämän jälkeen vapautuneet kuulokkeet la ̈ hetta ̈ ja ̈ lle. Valmistautuu ottamaan vastaan seuraavan oppilaan.

Vuoden 2011 palaute - oppilaat 7.Lk oppilaat N80 8.Lk oppilaat N69 9.Lk oppilaat N58 Paikallisen toiminnan toteutus0.57 (0.58)0.64 (0.60)0.54 (0.55) Sain uuden näkökulman elämääni 0.58 (0.42)0.58 (0.43)0.50 (0.40) Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni 0.65 (0.65)0.74 (0.65)0.82 (0.73) Camera obscurassa käsiteltävät asiat kiinnostavat ikäisiäni (0.56)0.78 (0.63)0.79 (0.68) Toivon että paras ystäväni pääsisi myös Camera obscuraan (0.60)0.72 (0.66)0.69 (0.62) Opettajan tunnit0.59

Mitä tekisin toisen ensi kerralla Hiljentäisin koulun välitunti kellon sekä ulko-oven ovikellon. Olisin tiukempi liikunta tuntien pukukoppien käytön kanssa. Opettajat tekisivät itse aikataulun, ettei tarvitse viikolla tapella kuka tuo oppilaat ja kuulla, että jos me olisimme tehneet niin... –Vaikka aikataulu oli ollut hyvissä ajoin nähtävillä ja kommentoivissa.

Oppilaiden näkemys Camera obscuran sisällöstä ja paikkakuntien toteutuksista vuosina Arviointikooste perustuu yhteensä 2823 oppilaan vastauksiin vuosilta Vastauksissa painottuvat alkuvuodet. Vastaajista oli –poikia 1338 ja –tyttöjä Vastaajista oli –6.-luokkalaisia 354 –7.-luokkalaisia 1086 –8.-luokkalaisia 839 –9.-luokkalaisia 546

Oppilaan kokemus järjestelyiden onnistumisesta Oppilaan kokemus paikkakunnan järjestelyiden onnistumisesta koostuu kolmesta arvioitavasta asiasta –Camera obscuran paikalliset oheistoiminnat –Lähettäjän toiminta –Oppilaan kokemus jälkikeskustelun mahdollisuudesta Tulosten analysoinnin yhteydessä näkyi että paikallisen toteutuksen onnistuminen on sidoksissa oppilaan kokemukseen Camera obscura sisällöstä ja sen liittymisestä omaan elämäänsä. Järjestelyt näyttävät parantuneen vuosittain, keskimääräistä paremmin toteutuksissa onnistuttiin –vuonna 2011 yhteensä 64% –Vuonna 2012 yhteensä 67% –vuonna 2013 yhteensä 71%

Seikkailussa käsiteltiin asioita, jotka liittyvät nuoren elämään. Arviointiväittämä oli: ”Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni.” Tosin, enemmän tyttöjen ja yhdeksäsluokkalaisten Lähettäjän toiminnan laadukkaampana kokeneet oppilaat arvioivat sisällön paremmaksi kuin koko ryhmä. Arviointiasteikko, 0.00 = ei liity, 1.00 = liittyy (N2825)

Paikallisen toteutuksen onnistuminen vaikuttaa nuoren kokemukseen Tulokset kysymykseen: Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni. Arviointiasteikko, 0 = ei käsitelty, 1 = käsiteltiin (2825)

Paikallisen toteutuksen onnistuminen vaikuttaa enemmän poikien kokemukseen Tulokset kysymykseen: Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni. Arviointiasteikko, 0 = ei käsitelty, 1 = käsiteltiin (N1339)

Paikallisen toteutuksen onnistuminen vaikuttaa myös tyttöjen kokemukseen Tulokset kysymykseen: Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni. Arviointiasteikko, 0 = ei käsitelty, 1 = käsiteltiin (N1486)

Seikkailun sisällön ja teknisen toteutuksen kokonaisarvio luokka-asteen mukaan vuosina Tekniikan, äänitteen ja huonekohtaisten arvioinnin keskiarvo.

Seikkailun sisällön ja teknisen toteutuksen kokonaisarvion perusteella muutokset näkyvät arvioinneissa Tekniikan, äänitteen ja huonekohtaisten arvioinnin keskiarvo. Kaikki oppilaat vuosina (N2825)

Seikkailun sisällön kehittäminen näkyy oppilaiden arvioinneissa. Seikkailussa puhutaan asioista, jotka kiinnostavat ikäisiäni nuoria. Indeksiluku oli vuonna 2011 kaikkien oppilaiden osalta 0.61 ja vuonna 2013 luku oli Kaikki oppilaat vuosina (N2825)

Huoneet

7.-8.-lk arviointi seikkailun huoneista vuosina 2013 (N448)

Avainhenkilöt Koulun yhteistyökumppani on ohjelman tilaaja Yhteyshenkilö ja hänen varahenkilö Muut toteutukseen osallistuvat henkilöt ja yhteisöt Koulu tai koulut Yhteyshenkilö Toteuttavat opettajat Ryhmän kanssa kulkevat opettajat Helsingin NMKY Koordinaattori Pete Nieminen / Tuomas Kaila alkaen