Prosenttilaskua, tiivistelmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kyläradio Koulutus Kuinka teen paremmin • Puhu yksityiskohdista – ei yleisestä • Anna kuuntelijoille kuvia • Aloita aina parhaalla palalla.
Advertisements

makramee-tekniikalla
Kenguru-matematiikkakilpailu
Puimuri - kaava.
Lineaarinen riippuvuus
Puimuri - kaava.
Funktiot ja yhtälöt MA 01 Läsnäolovelvollisuus 100 %
Yhtälön ratkaiseminen
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Yhdenmuotoiset ja yhtenevät kuviot
Murtolukujen kertolasku
Esimerkki 1, s. 75 (74) € talletettiin pankkiin vuodeksi Korko 3,55 %
MAA0 LUKUALUEET Luonnolliset luvut N = 0,1,2,3,…
Perhepäivähoitajia koskeva neuvottelutulos
A´ P´ V´ L´ A k (mittakaava) Yhdenmuotoisuus ja mittakaava Luonnossa P
Maastossa liikkuminen ja erätaidot
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Kappaleiden tilavuus 8m 5m 7cm 5 cm 14cm 6cm 4cm 4cm 3cm 10cm.
Korkolaskuja Jos tehtävässä ei ole annettu päivämääriä,
% mikko rahikka 2010 hyl.fi.
Perusarvon laskeminen ja prosenttilausekkeet
Prosenttiarvon laskeminen
4.3. Normaalijakauma Normaalijakauman tiheysfunktio
Normaalijakauma NORMAALIJAKAUMA 1) laske normitettu arvo Gaussin käyrä
2.2. komplementtisääntö ja yhteenlaskusääntö
Valitse seuraaviin vaihtoehtotehtäviin oikea vastaus…
KERTAUSTA PERUSASTEEN MATEMATIIKASTA Piia junes
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
KVTES luku IV vuosilomalaista johtuvat muutokset 2013
Murtoluvun yhteen- ja vähennyslasku
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
1.2. Tuloperiaate ja permutaatiot
1.1. Itseisarvo * luvun etäisyys nollasta E.2. Poista itseisarvot
TAULUKKO YKSIULOTTEINEN TAULUKKO. TAULUKKO  Taulukon tarkoitus Ohjelmassa tarvitaan paljon samantyyppisiä samaan kohdealueeseen kuuluvia muuttujia Näitä.
Diofantoksen yhtälö 10x + 4y = 36.
Jakaumista. Frekvenssijakauma Mainostaja kysyy 200 asiakkaalta, kuinka monta kertaa viikossa he lukevat sanomalehteä. Päivät, jolloin luet lehden Frekvenssi.
Ottelukierrosten järjestys SJAL tuomarikoulutus 2013.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
Suomalainen mount everestillä
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Murtoluvun supistaminen
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Sekoitellaan.
Perusarvon laskeminen
Algoritmi-harjoituksia…
PARAABELI (2. ASTEEN FUNKTION KUVAAJIA)
Annuiteetti- eli tasaerälaina
Muutosprosentti.
Logiikka.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
Funktio.
PITUUDET km hm dam metri dm cm mm.
MAB3 prosenttilasku.
PROSENTTILASKUJA Prosenttimerkintää muunnellaan laskuissa murtoluvuksi ja desimaaliluvuksi!
Prosenttilaskut-opetusohjelma -verrannolla laskeminen sopii hyvin laskentatoimen matematiikkaan - tässä esitetty kaikki mahdolliset prosenttilaskut -
Opettajan esitysaineisto kurssi 1 kappaleet 1–4. 2 Arviointia ja laskemista.
Kerrannaisyksiköiden tunnukset kilo, k, tuhat hehto - h, sata deka da, kymmenen yksi desi d, ,1 kymmenesosa sentti.
Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö.
Murtolukujen kertolasku Supistaminen ennen kertomista.
Opettajan esitysaineisto kurssi 1 kappaleet 1–3
Prosenttilaskennan kertausta
Matematiikkaa 3a, Lukualue © Varga–Neményi ry 2016
Murtoluku Murtoluku on jakolasku, jota ei ole laskettu loppuun asti.
Murtolukujen kertolasku
Esityksen transkriptio:

Prosenttilaskua, tiivistelmä Prosentin käsite prosentti % tarkoittaa yhtä sadasosaa -> 0,01 kokonaisesta yksi kokonainen on 100% Taulusta 1 % on väritetty sinisellä => Sinistä on siis 1/100, koska ruutuja on sata. Desimaalilukuna se on 0,01. Ykkönen täytyy olla sadasosien paikalla desimaaliluvussa. Taulusta 25 % on väritetty keltaisella=> Keltaista on 25/100. Desimaalilukuna se on 0,25 jossa luku kaksi on kymmenesosien paikalla ja luku viisi sadasosien paikalla. Punaisia ruutuja on 10% taulun väreistä. Vihreitä ruutuja on 50% Värittämättä on 14% Nyt laskemme alueet yhteen: 1% + 25% + 10% + 50% + 14% = 100% Joka on yhtä kuin kokonainen taulu.

Paina nämä mieleesi. Se helpottaa monissa tilanteissa. 1%= 1/100= 0,01 50% = ½ = 0,5 10% = 1/10 = 0,10 20% = 1/5 = 0,20 25% = ¼ = 0,25 75% = ¾ = 0,75 Miten lasken tietyn prosenttimäärän jostakin luvusta, kokonaisesta? Kuinka paljon on 7 % luvusta 40? Kaksi tapaa Yhden prosentin avulla: Jaetaan luku 40 sadalla ja kerrotaan saatu tulos 7:llä 40:100=0,40 (0,40 on yksi prosentti luvusta 40) 0,4 X 7 = 2,8 Vastaukseksi tulee luku jonka laatu ei ole prosentteja, vaan voidaan todeta, että 7% luvusta 40 on 2,8 Prosenttikertoimella: Prosenttikerroin on prosenttiluvun desimaalimuoto ( 7% = 0,07 ). Kerro nyt 0,07 X 40=2,8

Määrän muutokset prosentteina Määrä kasvaa Tehtävä Jesse oli kesän alussa 148 cm pitkä. Kesäloman aikana hän kasvoi 9%. Kuinka pitkä hän oli koulun alkaessa? Miten lasken? No, Jessen pituus kesän alkaessa ajatellaan olevan 100%. Lisätään siihen kasvu, joka on 9%. Näin saadaan prosenttimääräksi 109%. (100% + 9% = 109%) => Tehdään luvusta 109 prosenttikerroin jakamalla se sadalla => 1,09. Nyt tällä kertoimella kerrotaan alkuperäinen pituus, joka oli 148 cm 1,09 X 148 = 161,32 cm Vastaus on, että Jesse oli 161,32 cm pitkä koulun alkaessa. Jesse kesän alussa. Kasvua kesän aikana 9 % 161,32 cm 100% + 9%=109% Muutetaan prosenttikertoimeksi jakamalla 109 sadalla =>1,09 148cm, 100%:nen Jesse Jesse kesän lopussa, koulun alkaessa. Kerrotaan sillä Jessen pituus kesän alussa => 1,09 x 148 cm=161,32cm

Määrä vähenee Tehtävä Musiikkifestareilla myytiin ensimmäisen päivän konsertteihin 2360 lippua. Seuraavan päivän konsertteihin myytiin lippuja 15 % vähemmän kuin ensimmäisenä päivänä. Kuinka paljon lippuja myytiin jälkimmäisenä päivänä? Miten lasken? Ensimmäisen päivän luku prosentteina on 100% . Seuraavan päivän 15% :n pienennys yleisömäärässä vähennetään 100% => 100% - 15% = 85 %. Muutetaan 85% prosenttikertoimeksi muuttamalla se desimaaliluvuksi, joka on 0,85. Näin saadulla luvulla kerrotaan ensimmäisen päivän yleisömäärä => 0,85 X 2360 = 2006. Vastaus on, että toisena päivänä myytiin 2006 lippua Eka päivä 2360 lippua = 100% Toinen päivä 15% vähemmän 100% - 15%= 85% Prosenttikerroin 0,85 0,85 X 2360 lippua = 2006 lippua Vastaus on: 2006 Toisena päivänä myytiin lippua

Kuinka monta prosenttia luku on toisesta luvusta? Kuinka monta prosenttia luku 42 on luvusta 48 ? Kuinka monta prosenttia 500m on 3 kilometristä? Miten lasken? Muutetaan 3 km metreiksi => 3000m Vastaus: jakolaskulla seuraavasti Muodostetaan lukujen välinen suhde, ensimmäisen suhde jälkimmäiseen, siis 500 m murtoviivan yläpuolelle ja 3000m alapuolelle Muodostetaan luvun 42 suhde 48 (6 42 7 (5 = Laitetaan luvut jakokulmaan 500 m Supistetaan ensin kummaltakin puolelta sama määrä nollia ja jatketaan supistamista 5:llä. 48 8 3000 m 0, 8 7 5 1 8 7 Suoritetaan jakolasku jakokulmassa => 1 jaettuna 6:lla => 0, 166 … => 6 4 6 Vastaus: 42 on luvusta 48 88% 6 0 Luku on päättymätön, joten katkaistaan se sadasosien jälkeen. Koska ensimmäinen pois jäävä luku on 6, korotetaan viimeistä mukaan tulevaa lukua yhdellä. Näin saadaan likiarvo =>0,17 5 6 4 0 4 0 Muutetaan desimaaliluku prosenteiksi kertomalla sadalla => 17% Desimaaliluku 0,875 muutetaan sadasosien tarkkuuteen pyöristyssääntöja noudattaen=> luvuksi tulee 0,88. Prosenteiksi luku saadaan kertomalla se sadalla => 88 % Vastaus: 500 m on 3 km:stä n. 17 %

Muutoksen laskeminen prosentteina Muutos lasketaan alkuperäisestä määrästä Määrä kasvaa Määrä vähenee Tehtävä Tehtävä Kuudennella luokalla on 20 oppilasta. Joulun jälkeen luokkaan tulee kaksi uutta oppilasta. Kuinka monta prosenttia luokan oppilasmäärä kasvaa ? Tennarit maksaa 35 €. Kauppias antaa 5 € alennusta. Kuinka monta prosenttia alennus on? (5 mu 5€ 1 = = 0,1428 … Miten lasken ? ap 35€ 7 Lasketaan muutoksen suhde alkuperäiseen määrään. Siis muutos on kaksi ja alkuperäinen on 20 oppilasta Suoritetaan jakolasku jakokulmassa => 1 jaettuna 7:lla => 0, 1428 …. (2 mu 2 1 Luku katkaistaan sadasosien jälkeen. Koska ensimmäinen pois jäävä luku on 2, ei koroteta viimeistä mukaan tulevaa lukua, vaan se pysyy samana. Näin saadaan likiarvo =>0,14 = => 10% ap 20 10 Vastaus: Luokan oppilasmäärä kasvoi 10 % Koiranpentu painaa syntyessään 250 g Kolmen kuukauden kuluttua se painaa 500g . Kuinka monta prosenttia paino on lisääntynyt? Desimaaliluku 0,14 muutetaan prosenteiksi kertomalla sadalla => 14 % (250 mu 500g 2 Vastaus: Alennus on 14 % = = 2 ap 250g 1 Kokonaisluku 2 saadaan prosenteiksi kertomalla se sadalla => 200% Vastaus: Pennun paino lisääntyi 200%