Opettajan työelämäjakso Pia Törnwall Opin hengen luoja, verhoilu- ja sisustusala.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
TAITAVA KESKI-SUOMI -TUTKIMUS
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Uusi Väylä Ammattiin.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Pääotsikko Lisää alaotsikko tähän Vantaan kaupunki Sosiaali- – ja terveyspalvelut VammaispalvelutTyöllistämispalvelut.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
OSAAVA PÄRJÄÄ HSAK:n ja sen jäsenliittojen valtakunnallinen projekti osana Nostetta Htehtävänä –tiedottaa Noste-ohjelmasta –aktivoida työyhteisöjä kouluttautumiseen.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Ready Study Go Around Europe! RSGAE Projektin esittely.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Kädestä pitäen työelämään Työpaikoilla tapahtuvan oppimisen järjestäminen Kukka-Maaria Flink Anne Nissinen.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
TET =Työelämään tutustuminen
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Esityksen transkriptio:

Opettajan työelämäjakso Pia Törnwall Opin hengen luoja, verhoilu- ja sisustusala

Työelämäjakso toteutettiin loppukeväällä välisenä aikana. Työpaikkana oli Rakennuspalvelu Kim Tallberg Oy, joka tekee laaja-alaista korjausrakentamista ja on erikoistunut kylpyhuone- ja huoneistoremontteihin.

Opettajan ammatillisten taitojen kehittäminen, selvittää työpaikan soveltuvuus työssäoppimispaikaksi ja työpaikkaohjaajan kouluttaminen. Työpaikkaohjaajan kouluttaminen oli haasteellista yrittäjän kiireellisen aikataulun ja yhteisen ajan puutteen vuoksi.

Työpaikkaohjaajakoulutus asioihin perehtyminen ja keskustelut tapahtuivat aina pikaisesti tavarantoimituksien tai tehdyn työn tarkastusten yhteydessä työmaalla. Yrittäjä perehtyi myös itsenäisesti annettuihin materiaaleihin. Työnantajalla oli ollut oppisopimusopiskelija ohjattavaan.

Jakson aikana olin toteuttamassa kylpyhuoneremontteja kahteen asuntoon, joissa remontoitiin sauna-, kylpyhuone- ja kodinhoitotilat. saunan panelointien, vanhojen laatoitettujen seinien ja kodinhoitohuoneen kalusteiden sekä lattioiden purkutöitä seinien rakenteiden kunnostustöitä seinien levytys-, nauhoitus- ja vedeneristystöitä seinien ja lattioiden laatoitustöitä sekä saumaus- ja listoitustöitä

työn tekemisen asenne tulee olla kohdillaan jo opiskelujen aikana ammattitaito hankitaan työelämässä ja perusvalmiudet oppilaitoksessa työaikojen noudattaminen, remonttikohteissa työaikoja pitävät työnjohtajan lisäksi silmällä myös asiakkaat

laaja-alaisempaa osaamista tiimissä sijaisuudet ja opetustyö opettaa sisustajille sisärakennustöitä ja laatoitustöitä verkoston laajeneminen työssäoppimispaikka

työvaiheiden kuvaamisen tärkeys kiire Päivittämisen pitää olla helppoa oppimisen muistin tukena portfolio ja referenssit tehdyistä töistä opetusmateriaalia

SUOSITTELEN KAIKILLE! ERITTÄIN VIRKISTÄVÄÄ,OPETTAVAISTA JA AVARTAVAA!!