Kymenlaakson museopäivä Risto Piekka, Sammattiseura ry:n ja Paikkarin torpan tuki ry:n puheenjohtaja Esityksen tietoja käytettäessä lähde mainittava
Liittyi Lohjaan Nyt kaupunginosa 101 Asukkaita n Vieraspaikkakuntalaisten omistamia kiinteistöjä n Peruskoulu (1 – 6 luokat)
Sammatilla etuoikeutettu asema Esillä joka päivä käsinkosketeltavina Paikkarin torppa Lammin talo Miinan mökki Kansakoulu Kirjasto Emännyskoulu >> Lönnrot-opisto Kirkko ja hautausmaa
”Kotiseutu ei ole ainoastaan paikka, maisema tai näköala. Se on syvintä itseämme.”
”Älä unohda, mistä olet kotoisin.”
”Kuinka tyhjä onkaan maailma verrattuna siihen ahtaaseen piiriin, missä lapsuutemme päivät ovat kuluneet. Jokainen kotiseudun kivi on tyhjentämätön kultakaivos, kun sitä vastoin Perun kuuluisat kultakätköt näyttävät alastomilta kallioilta.”
”Kotiseutu muodostaa useimmille meistä erään tärkeimmistä elämän kiinnekohdista, juurista. Kotiseudun muistaminen ja sen hyväksi tehtävä työ on työtä oman maailmankuvamme selkiinnyttämiseksi. Se on lopulta työtä isänmaan hyväksi sanan parhaimmassa merkityksessä.” ex-presidentti; Lohja 1994, kotiseututyö 100 vuotta
itsenäisyyspäiväjuhlat 2009 > henkiset kilpailut koulun stipendit 2011 > Sammattiseura 75 vuotta >> 2010 Miinan mökki 150 vuotta >> 2013 Miina- palkinto 2014 Sammatin tori veteraanikivi 2009 Kalevalaluento 2011 > Sammatin partiolaiset 2009 >
RP
Elias Lönnrot oli suomen kirjakielen toinen isä, kansalliseepos Kalevalan ja sen sisarteoksen luoja, kielen uudistaja ja sanakirjojen tekijä, ensimmäisen suomenkielisen aikakauslehden päätoimittaja, toimittaja, lukuisten kansaa valistavien terveydellisten ja tieteellisten julkaisujen laatija, suomalaisen virsirunouden uudistaja, kasvitieteilijä, historioitsija, lääkäri. Elias Lönnrot oli suurmies, kansallisen itsetunnon nostaja ja lujittaja, monitietäjä, joka arvovallallaan rakensi suomalaista kulttuuria yli kieli- ja puoluerajojen. Elias Lönnrot on suomalaisista suurmiehistä ehkä ainoa, jonka merkitystä kansalliselle kulttuurille ei ole koskaan väheksytty tai yritetty unohtaa. (Pentti Karkama: Kansakunnan asialla) Suomen historian kannalta pidän Elias Lönnrotin käsittämättömän monipuolisessa työssään keskeisimpänä aikaansaannoksena kansallisuusaatteen herättämistä, kansakunnan ”hengen” löytämistä, ymmärryksen luomista omasta historiasta ja mahdollisuuksista sekä suomen kielen kehittämistä. Ne yhdessä muodostivat vahvan, kestävän ja pysyvän säikeen Suomen tiellä valtiolliseen itsenäisyyteen.
Lönnrotin jäljillä, kesäkuu 2014 Paikkarin torppa tutuksi > testi 2014
Liikkuvuus Mukanaolo
1. Kulttuuripolku Paikkarilla >> rastipisteet o Elias > Suomen itsenäisyys o Elias > kasvioppi o Elias > ravinto o Elias > luonto > aito ja totuudellinen 2. Uusi opetussuunnitelma peruskouluihin (OPS) o Kotiseutu/paikallinen kulttuuri osaksi opetusta > ISO ASIA!
Tarjota kulttuuripalveluja kaikille lohjalaisille suunnitelmallisesti toteutettuna yhteistyönä. Kulttuuripolkua käydään vuosittaisen suunnitelman mukaan: kaikki tietyn luokka-asteen oppilaat tutustuvat vuoden aikana 1-2 kulttuurin alueeseen. Perusopetuksen loppupuolella kulttuuripolku on tutustuttanut oppilaat kattavasti kaikkiin keskeisiin kulttuurin muotoihin. Vierailuja on eri kulttuurilaitoksissa: kirjastossa, museossa, taidenäyttelyssä, teatterissa, konsertissa ja elokuvissa. Kulttuuri- ja liikuntatoimen kautta tavoitetaan myös aikuisväestö ja yhteistyössä perusturvan vanhuspalvelujen kanssa myös ikääntyneet. Yhtenä päätavoitteena on totuttaa kuntalaiset pienestä pitäen kokemaan ja tekemään kulttuuria. Ohjenuorana Lohjan kulttuuripolussa on, että kulttuuri kuuluu kaikille, ja on näin yksi kunnan peruspalveluista. Lähde: Kalle Ryökäs, Lohja
Osa kulttuuripolun toiminnasta toteutetaan kulttuurilaitosvierailuina, jolloin kulttuuriin pääsee tutustumaan omassa ympäristössään. Kulttuuria tuodaan myös asiakkaiden luo (esim. konserttikiertueet). Jakelukanavana hyödynnetään sähköisiä esitysmuotoja Tavoitteena on osallistaa kulttuurin keinoin: konserttien ja vierailujen yhteyteen järjestetään mahdollisuuksien mukaan o työpajoja o opettajien johdolla tehtäviä ryhmätöitä o pohdintatehtäviä. Lähde: Kalle Ryökäs, Lohja
uusi voimaan elokuussa 2016 mikä on yleensä historian ja paikalliskulttuurin asema opetuksessa valtakunnallinen vaikuttaminen >> Suomen Kotiseutuliitto paikallinen >> kotiseutuyhdistys koulukohtainen >> kotiseutuyhdistys Paikallisen kulttuuri- ja yhteiskunnallisen materiaalin tuottamisvastuu >> paikallisilla kotiseutuyhdistyksillä on erityinen vastuu