Promentor ammattikorkeakouluissa AHOT 31.01.2012 Tampere Juha Telkkinen, Promentor Solutions Oy Sinikka Marila, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Lukupiiri: Tehtävien purku
Advertisements

VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
DRAIVI Primus Yritysten ja oppilaitosten yhdistäjänä.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Osuuskunta mukana yrittäjyyskasvatuksessa Leena Varis
SUVI -esiselvityshanke – TAVOITTEINA ON SELVITTÄÄ ALUEELLISEN DIGIMEDIATUOTANNON:  Jakelukanavat, jakelutekniikat  Kustannukset.
Puh Powerpoint-esitys: Ohjaus lukioon • sisältää 20 erilaista diaa • vaatii toimiakseen Microsoftin.
Valtakunnallisen kielikokeen perehdytystilaisuus Puheen ymmärtämisen koe Paasitorni Ari Maijanen.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Avointa-hanke ja Prime Solutions Oy PlugIT-loppuseminaari
Mohammed Kertoo itsestään:
SUULLINEN HARJOITTELU
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
© Humanistinen ammattikorkeakoulu NY-opinnot Turussa Annika Mäkelä Humanistinen ammattikorkeakoulu Kulttuurituotannon koulutusohjelma
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
AineistotilanneVarastokirjastossa Toiminta-ajatus Vähentää kirjastojen tilantarvetta ottamalla vastaan aineistoa tieteellisistä ja yleisistä.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Juha Telkkinen Projektikoordinaattori.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TraiNet-verkosto puhuu nyt kielillä − harjoittelu ulkomailla antaa kilpailuedun Haaga-Helia amk, Helsinki.
Kielot ) Pedagogiset laatukriteerit 2) Sisällölliset laatukriteerit 3) Välineelliset laatukriteerit.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
RYHTIÄ JA RAAMEJA DIGITAALISEN JA SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTTÖÖN
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Hei, katsotaanpa netistä miten pääsen auditorioon! "Esteettömyys oppilaitoksissa" – tietopohja rakennusten opastuksen välineenä Seija Örn, Pohjois-Karjalan.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Oivaltamisen iloa Anna-Liisa Karjalainen, IT-suunnittelija, TAMK
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | e-Opin oppimateriaalit Opettajan työtä helpottavat e-materiaalit.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksopalaute – verkko-opetus Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksopalaute.
Mitä opetan ammatillisessa?
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
1Copyright © Sopima 2009 Sopima Oy Hiilikatu 3, FI-00180, Helsinki, Finland Sopimusten verkkopankki Paras tapa hallita.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon hyödyntäminen ARVO - opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelussa: yliopistojen kandipalautteen toteutus,
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
Haka- ja Virtu -seminaari Ajankohtaista Hakassa Haka- ja Virtu -seminaari
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
ITK-päivien work shop purkua Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Titta Koski, Oulun yliopisto Marjut Andersson, Tampereen teknillinen.
Arvo – opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja AVOP-kysely
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Cern-tiedeopetusprojekti Vieremän Lukiossa
Vaatetusalan jatko-opintovaihtoehtoja
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Oppijanumeron haku-prosessi ja KOSKI-kuulumiset
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
Tampereen ammattikorkeakoulu
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Promentor ammattikorkeakouluissa AHOT Tampere Juha Telkkinen, Promentor Solutions Oy Sinikka Marila, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu

Sisältö Promentor lyhyesti Promentor korkeakouluissa Verkko-oppimateriaalien laadusta Promentor Web -kielikurssit Hyviä käytänteitä / Sinikka Marila PKamk Yhteistyökumppanit korkeakouluissa Tuotantoyhteistyö © Promentor Solutions Oy 2012

Yli 20 vuoden kokemus kielikoulutuksessa Palvelut – Valmiit verkkokielikurssit oppilaitoksille – Verkkokielikurssien tuotanto oppilaitosten kanssa – Kielikoulutuspalvelut yrityksille Palkittu suomalainen opetusjärjestelmä – Yli opiskelijaa – Yli 500 organisaatiota Promentor Solutions Oy

Yritykset Oppilaitokset Julkishallinto Kunnat ja kaupungit Etelä-Karjalan kky YMPÄRISTÖMINISTERIÖ ASIAKKAITA KURIKKA PUOLUSTUSVOIMAT Luottamuksellinen

PROMENTOR WEB KORKEAKOULUISSA Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu Savonia-ammattikorkeakoulu Saimaan ammattikorkeakoulu Turun ammattikorkeakoulu Tampereen ammattikorkeakoulu Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Helsingin yliopisto, Kielikeskus Aalto yliopisto

Pedagogisesti laadukas verkko-oppimateriaali? OPH, uudet eOppimateriaalin laatukriteerit julkistetaan 2012 © Promentor Solutions Oy 2011

Pedagogisesti laadukas verkko-oppimateriaali? © Promentor Solutions Oy 2011 Miksi EI? Ei interaktiivisuutta (tehtävä ei poikkea kirjassa olevasta tehtävästä) Oikea vastaus ei selviä heti (painettava submit) Ei ohjausta (miksi vastaus on väärin)

© Promentor Solutions Oy 2011 Miksi kyllä? Interaktiivinen – Oppilas voi kirjoittaa itse vastauksen – Vastauksen voi valita listalta – Vastauksen voi kysyä ”opettajalta” Virheet näkyvät heti – Oppilas ohjataan ajattelemaan itse ja korjaamaan vastausta

Pedagogisesti laadukas verkko-oppimateriaali? © Promentor Solutions Oy 2011 Oppija käyttää useita aisteja monipuolisesti – Näkö, kuulo, tunto, puheen tuottaminen, tekeminen Oppija saa välitöntä palautetta Oppijaa ohjataan ajattelemaan itse Oppijalla mahdollisuus korjata tehtävää heti, josta tulee uusi palaute Oppija voi antaa useamman oikean vastauksen Oppija näkee vaihtoehtoiset vastaukset Tilanteet ”aitoja”

Promentor Web -kielikurssit 32 kielikurssia, 7 kieltä Oppilaiden hallinta (HATTU) – Opetusryhmien muodostus – Reaaliaikainen tulosten seuranta Integraatiot (HAKA, Moodle, Fronter) – Ei vaadi erillistä kirjautumista Ylläpito, tukipalvelut, jatkuva kehitys

HYVIÄ KÄYTÄNTEITÄ Sinikka Marila / Pohjois-Karjalan AMK Promentor käytössä pitkään, web-versio 2011 Sisältö soveltuu hyvin amk:n ydinaineksiin Linkki Moodlesta Promentoriin (helposti löydettävissä) Opetuskäytössä – Kurssien esittely oppilaille – Dialogien kuuntelu yhdessä – Dialogit pariharjoituksina – Tehtäviä mm. rakenteiden kertaamiseen – Kieliopin kertaaminen itsenäisesti (ohjeistetaan) © Promentor Solutions Oy 2011

HYVIÄ KÄYTÄNTEITÄ Sinikka Marila / Pohjois-Karjalan AMK Edut – Hyvää on ruotsinruotsin kuuleminen – Ääntämisen hidas toistaminen, koska äänittämismahdollisuus! – Selkeästi rakennettu kielioppiosuus erikseen – Dialogien teemat sopivia aikuisillekin – Oivat lisälinkit dialogiteksteissä > sanavaraston laajentaminen/rikastaminen mielekkäästi – Helppokäyttöisyys © Promentor Solutions Oy 2011

SISÄLTÖKUMPPANIT KORKEAKOULUISSA Luottamuksellinen

Miksi sisältöyhteistyö Promentorin kanssa? Pedagogiset laatuvaatimukset täyttävä ympäristö – Interaktiiviset ominaisuudet (Hyperteksti) – Vuorovaikutteiset tehtävät (Winkkaaja) – Kielistudio ääntämisen harjoitteluun Opettajalle helppo (Word) Hallittu projektimalli (150 tuotantoa) – Graafinen toteutus, äänenkäsittely, videot, koodaus Jatkuvuus (vrt. Hot Potatoes, WebCT, ToolBook) Tuottoja oppilaitokselle © Promentor Solutions Oy 2011

YHTEYSTIEDOT:SOSIAALINEN MEDIA: Promentor Solutions Oy promentor.fi Juha Telkkinen