10/2004 CIMO MONIKULTTUURISEN OHJAUKSEN MERKITYS –työpaja 5 Suomalaisen ohjausjärjestelmän kehittäminen EU:n maahanmuutto-, koulutus- ja työmarkkina- poliittisten.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KANUUNA-SEMINAARI 2012 Kotka, Nuorisotalo Greippi 15 –
Advertisements

1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
EU-rahoitus Järjestöpäivä Taneli Tiilikainen.
O SALLISUUS YHDENVERTAISUUS JA ARJENHALLINTA N UORISOTUTKIMUKSEN & NUORTEN NÄKÖKULMAA Mirja Määttä Itä-Suomen yliopisto.
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
EU:n ohjelmakausi Valmistelutilanne Seija Astala OKM/NY.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
EU-kansalaisuus: Miten kansalaisuus määritellään?
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Euroopan unionin kansalaisuus
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
European Master in Higher Education “…higher education is becoming the central social institution in our society, and the main pillar in the knowledge.
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
1 TIETOJA HAKIJAMAISTA SAK STTK AKAVA SAK STTK AKAVA 2002 HAKIJAMAIDEN HINTATASO JA TULOTASO SUHTEESSA EU-MAIDEN KESKIMÄÄRÄISEEN VUONNA 1998/1999.
European Migration Network EUROOPAN MUUTTOLIIKEVERKOSTO (EMV) Kansallinen seminaari POIMINTOJA v TYÖOHJELMASTA.
LABOUR INSTITUTE FOR ECONOMIC RESEARCH Kommenttipuheenvuoro Uussuomalaisten työelämään ja koulutukseen integroinnin innovatiiviset käytännöt –seminaari.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
 Tämä on rasismia!   Punainen Risti viettää 21. maaliskuuta YK:n rasismin vastaista päivää yhdessä monien muiden järjestöjen ja kansalaisliikkeiden kanssa.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Employer Counselling for employers Työvoimaa kuntoutujista – ja kaikki voittaa! Mood For Work -hankkeen päätösseminaari.
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
TASA-ARVOVIIKONLOPPU 17. – ANU-TUIJA LEHTO.
EU:n ulkorajayhteistyöohjelmien (ENI CBC) valmistelu ohjelmakaudelle Petri Haapalainen Työ- ja elinkeinoministeriö.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
Osaamisen ja sivistyksen asialla OHJUS-KASED PÄÄTÖSSEMINAARI Työväenakatemia Kauniainen Helena Kasurinen
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmä järjestää Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos Helsinki, Projektipäällikkö Kristina.
LEARNING AND HEALING THROUGH EXPRESSION Grundtvig learning partnership
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Tekniikan Akateemisten Liitto TEK ry Toiminta-ajatus ” Parantaa jäsenen työmarkkina-arvoa, elämän laatua ja ammattikunnan vaikuttavuutta. ”
Tilinpäätös 2004.
AVOIN TIEDE EUROOPPALAISIA HANKKEITA JA VERKOSTOJA.
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
1 European Commission Agora ICT-foorumi, Jyväskylä, Olli Rehn Euroopan komission jäsen Kasvu ja työllisyys Euroopan unionin haasteena.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
TILANNEKATSAUS Lasse Siurala Kanuunan teemaseminaari Jyväskylä.
NUORTEN TYÖLLISYYSFOORUMI Hanasaari ”Tulevaisuus on mahdollisuus – Nuoret ja työllistymisen edellytykset EU:ssa” Mika Launikari CIMO/Euroguidance.
Info- ja verkostoitumistilaisuus Sosiaalinen osallisuus koulutuksen ja nuorisotoiminnan avulla (Erasmus+ KA3 haku) Paula Tyrväinen,Sini Piippo.
Maahanmuutto-direktiivien implementointi ja sosiaaliturva
Kansalaisten Eurooppa
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
Suomi maailman kielten joukossa
TULEVAISUUDEN HAASTEITA ILMANLAADUN MITTAAJILLE – kuntanäkökulma
Erasmus+ Sport 265 milj € WELCOME TO ERASMUS+
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
ARCTIC MATERIALS TECHNOLOGIES DEVELOPMENT
Lissabonin sopimus.
Optional A2 languages.
HLBTI-henkilöiden yhdenvertaisuuden edistäminen Euroopan unionissa
Esityksen transkriptio:

10/2004 CIMO MONIKULTTUURISEN OHJAUKSEN MERKITYS –työpaja 5 Suomalaisen ohjausjärjestelmän kehittäminen EU:n maahanmuutto-, koulutus- ja työmarkkina- poliittisten linjausten valossa Mika Launikari Kansainvälisen henkilövaihdon keskus CIMO PL 343, Helsinki Puh Sposti

10/2004 CIMO Moninaisuus Euroopassa Eurooppa: 44 maata, yhteenlaskettu väestö 728 milj. Euroopan unioni: 25 maata, väestö 453 milj. Euroopassa 56 miljoonaa maahanmuuttajaa (2000), joista mm. Venäjä 13,3 milj., Saksa 7,4 milj., Ukraina 7 milj., Ranska 6,3 milj., Britannia 4 milj., …, Suomi 0,1 milj. HUOM. Euroopan romaniväestö yli 12 miljoonaa Euroopassa puhutaan 77 itsenäistä kieltä ja 17 murretta: 76 milj. äidinkielenä muu kuin asuinmaan pää/virallinen kieli 88 miljoonaa eurooppalaista kuuluu asuinmaassaan vähemmistöinä oleviin uskontokuntiin

10/2004 CIMO EU-kansalaisten asenteet vähemmistöjä kohtaan European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia EUMCn tekemä tutkimus (2000) -16,000 EU-kansalaista haastateltiin -TULOS: 21% Actively tolerant, 14% Intolerant, 39% Passively tolerant, 26% Ambivalent Eurobarometer on Discrimination (2003) -16,000 EU-kansalaista haastateltiin -TULOS: syrjintää pidetään yleisesti ottaen millä tahansa perusteella vääränä ja paheksuttavana

10/2004 CIMO EU:n maahanmuuttopolitiikka Euroopan komission asiakirja Communication on Immigration, Integration and Employment (2003:336) -Amsterdamin sopimus (1999) ja Euroopan Neuvoston Tampereen päätöslauselma (1999): maahanmuutto-pakolaispolitiikan kehittäminen -Haastena ns. holistic approach: integraatio ei vain taloudellisten ja sosiaalisten asioiden, vaan kulttuurisen ja uskonnollisen moninaisuu- den, kansalaisuuden, yhteiskunnallisen osallistumisen ja poliittisten oikeuksien turvaamista -TIE TULEVAISUUTEEN: EU:n lainsäädäntö, politiikkatason koordi- nointi, työmarkkinastrategia, sosiaaliturva, koulutusalan yhteistyö, rahoitus, tiedotus, dialogi kolmansien maiden kanssa jne.

10/2004 CIMO Yhdenvertaisuuslaki Laki kieltää ikään, etniseen tai kansalliseen alkuperään, kansalaisuuteen, kieleen, uskontoon, vakaumukseen, mielipiteeseen, terveydentilaan, vammaisuuteen, sukupuoliseen suuntautumiseen ja muuhun henkilöön liittyvän syyhyn perustuvan syrjinnän Suomen perustuslaki, Euroopan Neuvoston rasismi- ja työsyrjintädirektiivit Laista kertova yleisesite

10/2004 CIMO EU:n työmarkkinapolitiikka -Euroopan Neuvoston Lissabonin päätöslauselma (2000): tavoite mm. nostaa nykyisin työmarkkinoilla aliedustettujen ryhmien (naiset, vammaiset, maahanmuuttajat jne.) työllisyystasoa ja edistää työvoiman liikkuvuutta EU-maiden välillä -European Employment Guideline 7: EU member states will foster the integration of people facing particular difficulties on the labour market, such as early school leavers, low-skilled workers, people with disabilities, immigrants, and ethnic minorities, by developing their employability, increasing job opportunities and preventing all forms of discrimination against them -Työnantajien asenteet maahanmuuttajia ja etnisiä ryhmiä kohtaan?

10/2004 CIMO EU:n koulutuspolitiikka -Euroopan Neuvoston Lissabonin päätöslauselma (2000): koulutus elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaan nähdään keskeisenä keinona ammattitaitoisen työvoiman tarjoamiseksi eurooppalaisille työmarkkinoille -> KOULUTUKSEEN JA TYÖELÄMÄÄN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN MERKITYS KOROSTUU!!! -Bolognan ja Kööpenhaminan prosessit: koulutuksen harmonisaatio Euroopassa -Euroopan unionin uudet koulutusohjelmat : päätavoitteena edistää ja entisestään lisätä koulutuksessa olevien kansalaisten liikkuvuutta Euroopassa -> EU-alueella pysyvästi asuvien maahanmuuttajien osallistuminen ohjelmiin?

10/2004 CIMO EU:n ohjauksen ja neuvonnan linjaukset -OECD, Maailmanpankki, CEDEFOP ja European Training Foundation tekivät vuosina selvitykset 37 maan (mukana 29 Euroopan maata) ohjaus- ja neuvontapolitiikoista -TULOS: päättäjien mukaan ohjaus on julkinen ja yksityinen hyödyke -> poliittiset tavoitteet, joihin ohjauksella vastataan, ovat luonteeltaan kolmenlaisia: learning goals, labour market goals and social equity goals -TULOS: Suomi, Saksa ja Norja pitivät ohjausta tärkeänä välineenä tukea maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen integroitumista yhteiskuntaan

10/2004 CIMO EU:n ohjauksen ja neuvonnan linjaukset -Resolution on Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe by the Council of the European Union (2004): high-quality lifelong and lifewide guidance is a key component of education, training and employability strategies to attain the strategic goal of Europe becoming the world´s most dynamic knowledge-based society by Effective guidance is seen as a way to promote social inclusion and equity, gender equality and active citizenship by supporting all individuals´ participation in education and training and their choice of realistic and meaningful careers. Guidance services need to be available at times and in forms which will encourage all people to continue developing their skills and compentencies.

10/2004 CIMO Keskustelukysymyksiä -Millaista osaamista ja tietotaitoa ohjausalan ammattilaisilla pitäisi tulevaisuudessa olla maahanmuutto-, työmarkkina- ja koulutuspoliittisia linjauksia koskevissa kysymyksissä? -Minkä sisältöistä ohjaajien päivittäistä työtä tukevaa arviointia ja tutkimusta maahanmuuttajien työmarkkinatilanteesta ja koulutukseen osallistumisesta tarvitaan Suomessa ja Euroo- passa lähivuosina? -Miten voidaan mitata monikulttuurisen ohjauksen ja neuvonnan tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta Suomessa/Euroopassa? Ohjelmaan >>