Forssa 23.11.2010 Oppilaitosyhteistyön hyödyntäminen kyläsuunnitelmaa tehtäessä Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lempäälän ja Vesilahden maaseutuohjelma 2010 – 2030 Heikki Konsala.
Advertisements

Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
JAKSOSUUNNITELMA T IETO - JA VIESTINTÄTEKNIIKKA PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ Sanna Kesti ( )
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Hallituksen esitys 67/ / Pirkko Mäkelä-Pusa.
Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
PRIIMA -kehittämispäivä
Esitemalliset kyläsuunnitelmat näyttöön ja käyttöön Kyläsuunnittelutreffit Forssa Johanna Henttinen Pitäjärinki, Linnaseutu ry
PK-kehittämispalvelut
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Kristiina Mattila Heinolan Kylät ry Lähidemokratiamalli yhdistyksen ollessa toimijana.
Pikku-Diili Helena Vikstedt. Pikku-Diili = ongelmanratkaisukilpailu, jossa opiskelijatiimit ratkovat yritysten antamia kehitystehtäviä vuorokauden.
Kyläsuunnittelumalli
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
EU-vaikuttaminen Suomessa
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
Kalle Nieminen, Kajaanin yliopistokeskus (2011) KYLÄPARLAMENTIT – HYVIÄ TOIMINTATAPOJA.
Päijät-Hämeen kylät ry on maakunnallinen kyläyhdistys, joka tukee kyliä ja rakentaa yhteistyötä.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Mainiot kylät kuuluviin! Kyläsuunnitelman laatiminen.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
osana opiskelijan PLE:tä
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Taitajat Oulussa Tavoitteet ja keinot.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
”LÄNTISTÄ LÄHIDEMOKRATIAA” Lohjan ja Raaseporin alueiden yhteisöllisyyden ja osallisuuden kehittämishanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Punk hankkeen syksyn 2009 – kevään 2010 toiminta Pirkko Mäkelä-Pusa.
Viestintäsuunnitelma
Päijät-Hämeen Paras-hankkeen ulkoinen arviointi tuloksia ja toimenpide-ehdotuksia
Leena Björkqvist TeiniMinno –esiselvityshanke 2014 Arviointisuunnitelma Leena Björkqvist, Metropolia AMK TeiniMinno –esiselvitys arvoidaan suhteessa.
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Työpaikkakouluttajan ABC
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
IKU-Stadia II seminaari Kontulan vanhustenkeskus
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Valomieliset Mieletöntä valoa
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Hyvinkään kaupunki Lohjan Kaupunki Porvoon kaupunki Nuorisotutkimusseura Monialaisten yhteistyöverkostojen kehittämishanke.
TYÖOLOBAROMETRIN TOTEUTTAMINEN PKKY:SSÄ. Pohjois-Karjalan Ammattiopisto Pohjois-Karjalan Aikuisopisto.
Sosiaalihuollon tiedonhallinnan kehittäminen Pirkanmaalla Toimitusjohtaja Kristiina Laiho 1.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Osatyökykyisille tie työelämään
Klubin strategia työkalu
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Miten Learning cafén ideaa voisi hyödyntää työpaikalla / työpajalla?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Väliaikaisten koulureittien turvallisuus Hanke-esittely
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Esityksen transkriptio:

Forssa Oppilaitosyhteistyön hyödyntäminen kyläsuunnitelmaa tehtäessä Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke

Vierumäki LAMK yhteistyö Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hankkeen osana on kyläsuunnitelman teko. Kyläsuunnitelma tehdään useampiosaiseksi, hyödyntäen eri alojen opiskelijoita kyläsuunnitelman pohjatyössä. Kyläsuunnitelma toteutetaan taulukkomuotoon Nykytila Palvelut Ympäristösuunnittelu Turvallisuus ARTU-ohjelmaa käyttäen Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke

Sosionomiopiskelijat LAMK sosionomi-opiskelijat tutkivat vanhusväestön tarpeita ja toiveita Kyselyt Asukasillat: ryhmätyöt niiden ja kyselyjen purku Toimenpiteenä vanhusten palvelupäivä Lusin Kyllikki-mallia mukaillen. Vanhusten palvelutalolle oli kyselyn perusteella tarvetta, yhteistyökumppaneiden etsintä käynnissä ja toteutustavan miettiminen Tuloksista koostettiin raportti, jossa oli tulokset helposti luettavissa. Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke

LAMK miljöösuunnittelijaopiskelijat 1. opiskelijaryhmä teki maisema-analyysin ja pienimuotoisia kehittämisehdotuksia. Heidän ehdotuksiensa pohjalta kylän yritykset ja yhdistykset tekivät yhteisen esityksen epäkohtien korjaamiseksi etenkin tieturvallisuuden osalta. 2. ryhmä työstää omaa aluettaan parhaillaan (kylä-ja taajamamaisema) o Ryhmä tutkii alueen palvelurakenteen, historian sekä uusien asuin- ja työpaikka-alueiden sijoituspaikkaehdotukset perustellusti (maasto, maanomistussuhteet, kaavoituksen tila, vesihuolto, etäisyydet, maaperä ym.) Molemmat ryhmät tekevät laajan raportin työstään, siinä on kuvattu nykytila, ongelmat ja ehdotukset tulevaisuudesta. Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke

Hyödyt OpiskelijaKyläsuunnitelma Opiskelijoilla oikea tutkimuskohde, osaaminen karttuu Opiskelijat saavat asukasilloissa kontaktin todellisiin ihmisiin ja ongelmiin, joita he joutuvat tulevaisuudessa työelämässä kohtaamaan. Esiintymisvarmuus kasvaa Opinnäytetyökohteita Kontakteja mahdollisiin työnantajiin Konkreettisia esimerkkejä osaamisesta. Kyläsuunnitelman koostajalle ajansäästöä ja erilaista näkemystä Opiskelijoiden esittelemät asiat ovat toteutettavissa olevia, kaikkein lennokkaimmat ja toteuttamiskelvottomat ideat on karsittu. Opiskelijat vetivät asukasiltoja, joissa asukkaiden näkemykset pääsivät esille. Ammattimaisesti esille tuodut asiat on helppo viedä eteenpäin. Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke

ARTU-ohjelman käyttö kyläsuunnitelmaa tehtäessä ARTU on viranomaiskäyttöön tehty riskiarviointiohjelma Ohjelmaa työstetään netissä, ne joilla on kirjoitusoikeudet voivat käyttää lisäten tekstiä, lukuoikeuksin vain lukea ja esittää muutoksia. Ohjelmaan kirjataan avainsanojen mukaan uhat, seuraukset, taustat, vaikuttavuus 5 portaisen arvioinnin mukaan, toimenpide-ehdotukset, toteuttaja, selkeä yhteyshenkilö ja aikataulu. Esitysmuoto on selkeä taulukko, jota on helppo esittää turvallisuudesta vastaaville tahoille, koska heillä on käytössään sama ohjelma. Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke