Iina Peltomaa, projektipäällikkö, OhjausLaturi-hanke, HUMAK Nuorisotyön mahdollisuudet kouluyhteistyössä ja nivelvaiheen pudokkuuden ehkäisemisessä Marjo Kolehmainen, nuorisotyön koordinaattori, Nuorisoilmiö-hanke, HUMAK Iina Peltomaa, projektipäällikkö, OhjausLaturi-hanke, HUMAK
NUORISOILMIÖ-HANKE 2008-2010 Humanistisen ammattikorkeakoulun (HUMAK) ja Hankasalmen kunnan välinen ostopalvelusopimus kunnallisen nuorisotyön palveluiden kehittämisestä ja tuottamisesta Hankasalmella Nuorisoilmiö –hankkeessa 2008-2010. Hankkeen oppimisympäristöön ja kehittämistyöhön ovat osallistuneet vuosittain kymmenet yhteisöpedagogiopiskelijat sekä kulttuurituottajaopiskelijat harjoitteluilla, projekteilla, oppimistehtävillä. Ohjauksen päivät 28.10.2010
NUORISOILMIÖN TAVOITE Luoda kuntalaisille uusia, kattavampia ja ajassa olevia nuorisotyönpalveluita. Luoda uudenlainen toimintamalli tulevaisuuden nuorisotyön toteuttamiseen pienissä ja mediaanikokoisissa (maaseutu)kunnissa. HUMAKille amk:n tutkimus, kehitys ja innovaatio (TKI) työtä. Tavoitteena palvella ja kehittää työelämää, jota tehdään yhteistyössä työelämän kanssa hankkeiden kautta. Ohjauksen päivät 28.10.2010
NUORISOILMIÖN KOULUOHJAAJAKOKEILU Yhteisöpedagogiopiskelija toimi lukuvuoden 2009-2010 Kuuhankaveden yläkoulussa (7-9 – luokat) Tavoitteena koulun kasvatustehtävän tukeminen nuorisotyön menetelmillä, yhteisöllisyyden ja vuorovaikutus vahvistaminen, non-formaalin oppimisen mahdollisuuksien tarjoaja, sosiaalinen vahvistaminen, vanhemmuuden tukeminen… Toiminnan monimuotoisuuden ja uusien toimintamallien kehittäminen ja tiedon kerääminen nuorisotyön osaamisen sovittamisesta yläkouluun Ohjauksen päivät 28.10.2010
NUORISOTYÖNTEKIJÄN ROOLI KOULUSSA Ohjaaja, kuuntelija, kasvattaja, silmä, korva, sitova liima, innostaja, yhteisökohtaaja, elämänhallinnan opettaja, helposti lähestyttävä luotettava aikuinen … Ei opettajan työn ja roolin kilpailija, vaan yhteisen kasvatustyön vertaistoteuttaja, opetuksen rinnalla kulkija, täydentäjä Vahvuus kohtaamisessa, läsnäolossa, kuulemisessa Työnimikkeitä useita, Nuorisoilmiössä nimike kouluohjaaja. Ohjauksen päivät 28.10.2010
NUORISOTYÖN TOIMINTAMUODOT KOULUSSA Monialainen yhteistyö: kodin ja koulun sekä kolmannen sektorin yhteistyö, oppilashuollollinen työ Nuoren yksilöohjaus ja tukeminen: nuorisotiedotus- ja neuvonta, tukihenkilötoiminta Ryhmä- ja yhteisöllinen työskentely: osallisuustoiminta, seksuaali- ja päihdekasvatus, kansainvälisyyskasvatus, sosiaaliset- ja vuorovaikutustaito ”kurssit”, vertaispienryhmätoiminta, ryhmäyttäminen, nivelvaiheet yläkoulun molemmin puolin Ohjauksen päivät 28.10.2010
NUORISOTYÖN TOIMINTAMUODOT KOULUSSA Harrastustoiminta: koulun kerhotoiminnan koordinointi ja toteuttaminen, vapaa- ajanharrastuksista tiedottaminen, välituntiaktiviteetit Tapahtuma- ja projektitoiminta: vanhempainverkostot, diskot, retket, teemapäivät JNE.JNE.JNE Ohjauksen päivät 28.10.2010
MIKSI KOULUUN NUORISOTYÖ? Nuoren kokonaisvaltainen kohtaaminen, linkkinä ja liimana nuoren kasvuympäristöissä koulussa ja vapaa-ajalla (sekä kotona ja verkossa) Koulussa tavoitetaan kaikki nuoret, jolloin voidaan ohjata ja kannustaa vapaa-ajan nuorisotyönpalveluihin Koulussa tarve nuorisotyön kaltaiselle kasvattajalle, jolloin nuorille saadaan laajempi tukiverkko Ohjauksen päivät 28.10.2010
HUMAK: UUSIUTUVA KOULU JA NUORISOTYÖ-HANKE 12/2010-2013 Nuorisoilmiö-hankkeessa syntynyttä koulunuorisotyö mallia pilotoidaan Konneveden kunnassa, jossa yläkoulussa tulee toimimaan projektin nuorisotyöntekijä Nuorisotyöntekijän työtä tuetaan ja tutkitaan projektipäällikön toimesta sekä alueellisen temaattisen kehittämisverkoston toiminnan avulla, joka kootaan mm. erilaisten koulunuorisotyökokeiluiden työntekijöistä. Ohjauksen päivät 28.10.2010
Tavoitteet Uusiutuva koulu ja nuorisotyö-hankkeessa Edistetään toimialojen (koulu ja nuorisotyö) yhteistä keskustelua, kehitystyötä ja tuotetaan toimintatutkimus pilottimallin ja kehittämisverkoston toiminnasta Kehitetään nuorisotyön työmuotoja, toimintatapoja ja uuden työntekijyyden työnkuvaa koulussa toimivalle nuorisotyöntekijälle Tavoitteena on koulussa tehtävän nuorisotyön tunnetuksi tekeminen, työmuodon kehittäminen ja vakinaistaminen. Ohjauksen päivät 28.10.2010
OhjausLaturi-hanke ESR, ELY-keskus, HUMAK, Jyväskylän kaupunki, Sovatek-säätiö, Jyvälän Setlementti ry.
Nuorten matalan kynnyksen ohjausmalli - OhjausLaturi Toiminta Ohjauskeskuksen kehittäminen ja kokeilu Alueellisen työn pilotointi Erilaisten oppimisympäristöjen joustava käyttö Tavoitteet Monialainen nuorten palveluverkko toimii Koulussa ja verkostossa lähiohjausta Pudokkuuteen tartutaan Jokaiselle oma tuettu polku Ohjauksen päivät 28.10.2010
Nivelvaiheen haasteet ja kehittäminen Hyvä yläkouluaika Oma haave ja toivo Apua palveluviidakossa nuorelle, vanhemmille, työntekijöille Kasvatuksellinen lähiohjaus ja jalkautuva palveluohjaus Nuorisolain muutokset 1.1.2011 Etsivä nuorisotyö Ohjauksen päivät 28.10.2010
Yhteystiedot Nuorisoilmiö ja Uusiutua koulu ja nuorisotyö- hanke Marjo Kolehmainen, p.020 7621 373 marjo.kolehmainen@humak.fi OhjausLaturi-hanke Iina Peltomaa, p. 020 7621 334 Iina.peltomaa@humak.fi Ohjauksen päivät 28.10.2010