Iina Peltomaa, projektipäällikkö, OhjausLaturi-hanke, HUMAK

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Advertisements

Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö.
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Väkivaltatyön kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Hyvä vapaa-aika -kehittämis- ja tutkimushanke 2013–2017 Projektipäällikkö Eeva Ahtee Tutkija Anna Anttila Nuoriso-ohjaajat Mirkka Kesti-Helia & Jaakko.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
HYVINKÄÄN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Hankasalmi, Jyväskylä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Petäjävesi, Toivakka ja Äänekoski Nuorten nettilehti Painovirhe.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
On – toteutettava ESR-projekti, jonka tavoitteena on vähentää vuotiaiden nuorten sosiaalista, taloudellista ja työmarkkinallista.
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Olen Voimakas Voimavarakeskeisen tuen työtapoja Voimakas-projektissa Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä Kehittämiskeskus Tyynelä/Kirsi.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Nuorisolain uudistaminen
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Puistokaudun päiväkotikoulu
Elinikäinen ohjaus Suomessa
ALUEELLINEN YHTEISTYÖ TOIMINTAMALLI
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Savonia-ammattikorkeakoulu
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Kunnallisen nuorisotyön Osaamiskeskus Kanuuna
Monitoimitiloissa työskentelevien verkostotapaaminen
Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Osatyökykyisille tie työelämään
Fysioterapeutit kouluille
Esityksen transkriptio:

Iina Peltomaa, projektipäällikkö, OhjausLaturi-hanke, HUMAK Nuorisotyön mahdollisuudet kouluyhteistyössä ja nivelvaiheen pudokkuuden ehkäisemisessä Marjo Kolehmainen, nuorisotyön koordinaattori, Nuorisoilmiö-hanke, HUMAK Iina Peltomaa, projektipäällikkö, OhjausLaturi-hanke, HUMAK

NUORISOILMIÖ-HANKE 2008-2010 Humanistisen ammattikorkeakoulun (HUMAK) ja Hankasalmen kunnan välinen ostopalvelusopimus kunnallisen nuorisotyön palveluiden kehittämisestä ja tuottamisesta Hankasalmella Nuorisoilmiö –hankkeessa 2008-2010. Hankkeen oppimisympäristöön ja kehittämistyöhön ovat osallistuneet vuosittain kymmenet yhteisöpedagogiopiskelijat sekä kulttuurituottajaopiskelijat harjoitteluilla, projekteilla, oppimistehtävillä. Ohjauksen päivät 28.10.2010

NUORISOILMIÖN TAVOITE Luoda kuntalaisille uusia, kattavampia ja ajassa olevia nuorisotyönpalveluita. Luoda uudenlainen toimintamalli tulevaisuuden nuorisotyön toteuttamiseen pienissä ja mediaanikokoisissa (maaseutu)kunnissa. HUMAKille amk:n tutkimus, kehitys ja innovaatio (TKI) työtä. Tavoitteena palvella ja kehittää työelämää, jota tehdään yhteistyössä työelämän kanssa hankkeiden kautta. Ohjauksen päivät 28.10.2010

NUORISOILMIÖN KOULUOHJAAJAKOKEILU Yhteisöpedagogiopiskelija toimi lukuvuoden 2009-2010 Kuuhankaveden yläkoulussa (7-9 – luokat) Tavoitteena koulun kasvatustehtävän tukeminen nuorisotyön menetelmillä, yhteisöllisyyden ja vuorovaikutus vahvistaminen, non-formaalin oppimisen mahdollisuuksien tarjoaja, sosiaalinen vahvistaminen, vanhemmuuden tukeminen… Toiminnan monimuotoisuuden ja uusien toimintamallien kehittäminen ja tiedon kerääminen nuorisotyön osaamisen sovittamisesta yläkouluun Ohjauksen päivät 28.10.2010

NUORISOTYÖNTEKIJÄN ROOLI KOULUSSA Ohjaaja, kuuntelija, kasvattaja, silmä, korva, sitova liima, innostaja, yhteisökohtaaja, elämänhallinnan opettaja, helposti lähestyttävä luotettava aikuinen … Ei opettajan työn ja roolin kilpailija, vaan yhteisen kasvatustyön vertaistoteuttaja, opetuksen rinnalla kulkija, täydentäjä Vahvuus kohtaamisessa, läsnäolossa, kuulemisessa Työnimikkeitä useita, Nuorisoilmiössä nimike kouluohjaaja. Ohjauksen päivät 28.10.2010

NUORISOTYÖN TOIMINTAMUODOT KOULUSSA Monialainen yhteistyö: kodin ja koulun sekä kolmannen sektorin yhteistyö, oppilashuollollinen työ Nuoren yksilöohjaus ja tukeminen: nuorisotiedotus- ja neuvonta, tukihenkilötoiminta Ryhmä- ja yhteisöllinen työskentely: osallisuustoiminta, seksuaali- ja päihdekasvatus, kansainvälisyyskasvatus, sosiaaliset- ja vuorovaikutustaito ”kurssit”, vertaispienryhmätoiminta, ryhmäyttäminen, nivelvaiheet yläkoulun molemmin puolin Ohjauksen päivät 28.10.2010

NUORISOTYÖN TOIMINTAMUODOT KOULUSSA Harrastustoiminta: koulun kerhotoiminnan koordinointi ja toteuttaminen, vapaa- ajanharrastuksista tiedottaminen, välituntiaktiviteetit Tapahtuma- ja projektitoiminta: vanhempainverkostot, diskot, retket, teemapäivät JNE.JNE.JNE Ohjauksen päivät 28.10.2010

MIKSI KOULUUN NUORISOTYÖ? Nuoren kokonaisvaltainen kohtaaminen, linkkinä ja liimana nuoren kasvuympäristöissä koulussa ja vapaa-ajalla (sekä kotona ja verkossa) Koulussa tavoitetaan kaikki nuoret, jolloin voidaan ohjata ja kannustaa vapaa-ajan nuorisotyönpalveluihin Koulussa tarve nuorisotyön kaltaiselle kasvattajalle, jolloin nuorille saadaan laajempi tukiverkko Ohjauksen päivät 28.10.2010

HUMAK: UUSIUTUVA KOULU JA NUORISOTYÖ-HANKE 12/2010-2013 Nuorisoilmiö-hankkeessa syntynyttä koulunuorisotyö mallia pilotoidaan Konneveden kunnassa, jossa yläkoulussa tulee toimimaan projektin nuorisotyöntekijä Nuorisotyöntekijän työtä tuetaan ja tutkitaan projektipäällikön toimesta sekä alueellisen temaattisen kehittämisverkoston toiminnan avulla, joka kootaan mm. erilaisten koulunuorisotyökokeiluiden työntekijöistä. Ohjauksen päivät 28.10.2010

Tavoitteet Uusiutuva koulu ja nuorisotyö-hankkeessa Edistetään toimialojen (koulu ja nuorisotyö) yhteistä keskustelua, kehitystyötä ja tuotetaan toimintatutkimus pilottimallin ja kehittämisverkoston toiminnasta Kehitetään nuorisotyön työmuotoja, toimintatapoja ja uuden työntekijyyden työnkuvaa koulussa toimivalle nuorisotyöntekijälle Tavoitteena on koulussa tehtävän nuorisotyön tunnetuksi tekeminen, työmuodon kehittäminen ja vakinaistaminen. Ohjauksen päivät 28.10.2010

OhjausLaturi-hanke ESR, ELY-keskus, HUMAK, Jyväskylän kaupunki, Sovatek-säätiö, Jyvälän Setlementti ry.

Nuorten matalan kynnyksen ohjausmalli - OhjausLaturi Toiminta Ohjauskeskuksen kehittäminen ja kokeilu Alueellisen työn pilotointi Erilaisten oppimisympäristöjen joustava käyttö Tavoitteet Monialainen nuorten palveluverkko toimii Koulussa ja verkostossa lähiohjausta Pudokkuuteen tartutaan Jokaiselle oma tuettu polku Ohjauksen päivät 28.10.2010

Nivelvaiheen haasteet ja kehittäminen Hyvä yläkouluaika Oma haave ja toivo Apua palveluviidakossa nuorelle, vanhemmille, työntekijöille Kasvatuksellinen lähiohjaus ja jalkautuva palveluohjaus Nuorisolain muutokset 1.1.2011 Etsivä nuorisotyö Ohjauksen päivät 28.10.2010

Yhteystiedot Nuorisoilmiö ja Uusiutua koulu ja nuorisotyö- hanke Marjo Kolehmainen, p.020 7621 373 marjo.kolehmainen@humak.fi OhjausLaturi-hanke Iina Peltomaa, p. 020 7621 334 Iina.peltomaa@humak.fi Ohjauksen päivät 28.10.2010