Ammattitaitokilpailujen mahdollisuudet TULEVAISUUS ON AMMATTIOSAAJISSA Laivaseminaari 9.- 11.3.2006 m/s Silja Serenade Markku Aunola, Kiipulan ammattiopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Koulutusalan suurin tapahtuma Jyväskylässä •400 nuorta ammattiin opiskelevaa kilpailee Suomen mestaruudesta 42 lajissa •Tukea ammatinvalintaan: esimerkkejä,
” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”. Abilympics-kilpailujen pääperiaatteet •Esteettömyys •Yhdenvertaisuus •Ammatillinen koulutus •Ammattitaito •Työvoimaa.
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Miten Skills Finland vastaa tulevaisuuden haasteisiin Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja Skills Finland ry.
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Skills Trainers’ Academy tuottaa koulutusta kilpailuasiantuntijoille Leikkimielinen kisa yhdeksäsluokkalaisille Kansainvälinen.
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Pirkko Rimpilä-Vanninen
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kilpailutoiminnan suositukset
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
OSAAMISTA TYÖHÖN Työelämäpalvelut toimintaan - 1. vaihe v
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kumppanuusverkoston strategia /
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Skills Finland ja valmennuksen tulevaisuus
Toiminnan suunnittelu
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Hyvät käytännöt koulutuskuntayhtymän arjessa Skills-seminaari Eeva-Maija Mäntynen.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Kokkolan ammattiopisto
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Työllistymistä vaikeuttavia tekijöitä ei oman alan työ- tai harjoittelukokemusta liian kapea tutkinto liian pitkä opiskeluaika ei käsitystä mihin tutkinnolla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Itä-Suomen ESR- ohjelman toteutus TE-keskuksien näkökulmasta Itä-Suomen ESR- päivät Kirsi Vainikainen Pohjois-Savon TE-keskus.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Opetus- ja kulttuuriministeriön vetovoimaneuvottelukunnan viestintästrategia Ilo irti kilpailuista – yhteistyöstä lisäarvoa -laivaseminaari M/S Silja Symphony.
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
4/1/2015 Kv-toiminta Kiipulan ammattiopistossa Opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuus –Comenius (1 hanke), LdV (4 hanketta), OPH Kv-kehittämishankkeet.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
Dipoli /Koivula S. ja Rantamäki J. LAADUN INDIKAATTORIT mitä, miksi, miten, milloin, kuka, kenelle?
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
EuroSkills Ammatillisen koulutuksen seminaari Seinäjoki Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
Koulun kehittämisprojekti
Liikunnan ja kulttuurin kilpailutoiminta osana oppilaitoksen toimintaa
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
ERITYISTAIDEKASVATUS
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Ammattitaitokilpailujen mahdollisuudet TULEVAISUUS ON AMMATTIOSAAJISSA Laivaseminaari m/s Silja Serenade Markku Aunola, Kiipulan ammattiopisto

Abilympics -liike perustettu 1970-luvulla Japanissa päämääränä tukea vammaisten työllistymistä pääkonttori Japanissa (IAF International Abilympic Federation) taustalla mm. ILO, RI

International Abilympics maailmanlaajuinen ammattitaitokilpailu vammaisille kilpailijalla oltava jokin jokapäiväistä toimintaa haittaava vamma (lääkärintodistus) ei ikärajoituksia kilpailijoille tavoitteena rohkaista ja kannustaa vammaisia työmarkkinoilla

Kriittisiä näkökulmia erityispedagogiikka meillä ja muualla –vammakeskeisyys osallistujien määrittelyssä –vammaisten määrä –ikä integraatio – inkluusio tukevatko kisalajit perinteistä käsitystä erityisopetuksesta ja vammaisten työllistymisen mahdollisuuksista? kisajärjestelyt –tuotos vs. prosessin aikana saatu tuki tai esim. käytetty aika yksilösuoritus vs. tiimi- tai ryhmätyö epäterve kilpailu (doping)

Mahdollisuuksia positiivinen julkisuus –”näytöt ovat erityisopiskelijalle mahdollisuus näyttää osaamistaan ei osaamattomuuttaan” ammattiosaamisen korostaminen myös erityisopetuksessa –ammatillinen erityisopetus ei ole mitä tahansa puuhastelua vaan työtaitojen ja työelämävalmiuksien kehittämistä työllistymisen edistäminen tasa-arvoisten osallistumismahdollisuuksien edistäminen –osallistuminen kilpailuun yksilölle tärkeä mahdollisuus näyttää osaamistaan integraatio/inkluusio

Pedagogisia näkökulmia antaa mahdollisuuden pitkäjänteiseen tavoitteenasetteluun ja reflektointiin kansallisella ja kansainvälisellä tasolla –näytöt – Taitaja-kisat – Abilymbics menetelmien ja työtapojen kehittäminen kokeiluihin rohkaiseminen uusia innovatiivisia ideoita erityisopetukseen ja työllistymiseen

Pedagogisia näkökulmia… opetuksen laadun ja vaikuttavuuden arviointi erityisopetuksen tuloksellisuuden esille tuominen motivointi – ammatilliset esikuvat (idolit) realistinen (ja ulkopuolinen) palaute ja arviointi kontekstuaalisuus – liittyy oikeisiin aitoihin tilanteisiin

Pedagogisia näkökulmia… valmentaminen selviytymiseen ilman tukitoimia opiskelijoiden vahvojen alueiden esille saaminen edistää työelämänäkökulmaa ja työn arvostusta kansainvälistyminen ja kv-yhteistyö –vertaisryhmien tapaaminen

Lopuksi mahdollisuus tuoda uusia näkökulmia kilpailutoimintaan ja kilpailemiseen –onko kilpaileminen nykymuodossaan ja nykysäännöillä mielekästä –yksilö – yhteisö –voisiko kilpailla siten, että eri tavoin saavutetaan kuitenkin sama tulos –kilpailussa tehtävä ongelmanratkaisu –diversiteetti – tärkeää myös työelämässä erityisopetus on muuttanut yleisopetusta – miksei siis kilpailutoimintaakin!