Ammattitaitokilpailujen mahdollisuudet TULEVAISUUS ON AMMATTIOSAAJISSA Laivaseminaari m/s Silja Serenade Markku Aunola, Kiipulan ammattiopisto
Abilympics -liike perustettu 1970-luvulla Japanissa päämääränä tukea vammaisten työllistymistä pääkonttori Japanissa (IAF International Abilympic Federation) taustalla mm. ILO, RI
International Abilympics maailmanlaajuinen ammattitaitokilpailu vammaisille kilpailijalla oltava jokin jokapäiväistä toimintaa haittaava vamma (lääkärintodistus) ei ikärajoituksia kilpailijoille tavoitteena rohkaista ja kannustaa vammaisia työmarkkinoilla
Kriittisiä näkökulmia erityispedagogiikka meillä ja muualla –vammakeskeisyys osallistujien määrittelyssä –vammaisten määrä –ikä integraatio – inkluusio tukevatko kisalajit perinteistä käsitystä erityisopetuksesta ja vammaisten työllistymisen mahdollisuuksista? kisajärjestelyt –tuotos vs. prosessin aikana saatu tuki tai esim. käytetty aika yksilösuoritus vs. tiimi- tai ryhmätyö epäterve kilpailu (doping)
Mahdollisuuksia positiivinen julkisuus –”näytöt ovat erityisopiskelijalle mahdollisuus näyttää osaamistaan ei osaamattomuuttaan” ammattiosaamisen korostaminen myös erityisopetuksessa –ammatillinen erityisopetus ei ole mitä tahansa puuhastelua vaan työtaitojen ja työelämävalmiuksien kehittämistä työllistymisen edistäminen tasa-arvoisten osallistumismahdollisuuksien edistäminen –osallistuminen kilpailuun yksilölle tärkeä mahdollisuus näyttää osaamistaan integraatio/inkluusio
Pedagogisia näkökulmia antaa mahdollisuuden pitkäjänteiseen tavoitteenasetteluun ja reflektointiin kansallisella ja kansainvälisellä tasolla –näytöt – Taitaja-kisat – Abilymbics menetelmien ja työtapojen kehittäminen kokeiluihin rohkaiseminen uusia innovatiivisia ideoita erityisopetukseen ja työllistymiseen
Pedagogisia näkökulmia… opetuksen laadun ja vaikuttavuuden arviointi erityisopetuksen tuloksellisuuden esille tuominen motivointi – ammatilliset esikuvat (idolit) realistinen (ja ulkopuolinen) palaute ja arviointi kontekstuaalisuus – liittyy oikeisiin aitoihin tilanteisiin
Pedagogisia näkökulmia… valmentaminen selviytymiseen ilman tukitoimia opiskelijoiden vahvojen alueiden esille saaminen edistää työelämänäkökulmaa ja työn arvostusta kansainvälistyminen ja kv-yhteistyö –vertaisryhmien tapaaminen
Lopuksi mahdollisuus tuoda uusia näkökulmia kilpailutoimintaan ja kilpailemiseen –onko kilpaileminen nykymuodossaan ja nykysäännöillä mielekästä –yksilö – yhteisö –voisiko kilpailla siten, että eri tavoin saavutetaan kuitenkin sama tulos –kilpailussa tehtävä ongelmanratkaisu –diversiteetti – tärkeää myös työelämässä erityisopetus on muuttanut yleisopetusta – miksei siis kilpailutoimintaakin!