Vertaisarvioinnin arviointia Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry:n kevätseminaari 20.3.2013 Krista Hanski Koulutussuunnittelija, projektipäällikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattillisen koulutuksen laadunhallinta Opetusneuvos Leena Koski
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
VAAKA-hanke OPH:n terveiset • Koulutuksen järjestäjän tulee varmistaa, että työnantaja on tehnyt työturvallisuuslain mukaisen työn vaarojen.
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
TUOTTAVAan aikuiskoulutuksen toimintamalliin
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Opisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Mohammed Kertoo itsestään:
Tampere Eija Alhojärvi Teija Ripattila
Ammatillinen koulutus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Mentorointi Leaders House Oy Jorma Tukia. Mentoroinnin muodot Tilannekohtainen – spontaaneja kohtaamisia/tapaamisia mentorin ja mentoroitavan va ̈ lilla.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Broker-kokemuksia -TEKEMÄLLÄ OPPII- Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien seminaari koulutustarkastaja Liisa Klinge Jyväskylä
Opetuksen kehittäminen ja TVT - laitoksen näkökulma asiaan Tukiyksiköt kierroksella (OTK, OK, Kirjasto, Virtuaaliyliopisto, Tiedekunnat)
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
SSKKY laadunhallintajärjestelmän itsearviointi 2014 Elise Anttalainen-Kulmala Mikko Kaskari.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Työpaikkakouluttaja- hanke
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pilotoinnin tavoite Tavoitteena on testata kriteeri- ja arviointiprosessiehdotusten toimivuutta ja tunnistaa niihin.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
CRM ja HRM työelämäpalvelun tukena Päämääränä varmistaa partnerioppilaitosten asiakastietämyksen kartuttaminen ja tehokas hyödyntäminen kaikissa asiakasrajapinnoissa.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
TUOTTAVA-hanke Koulutustuotteista työelämälähtöiseen palvelutarjoomaan.
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
Asiakaskuuntelu Työpaikkakouluttaja-hanke
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Osaava Itä-Suomi -verkosto Osaava Itä-Suomi hankkeen kuvaus Osaava Itä-Suomi hanke on viiden itäsuomalaisen aikuiskoulutustoimijan yhteinen Työelämän kehittämis-
Ops seminaari Askola.
Ammatillinen koulutus
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
TYÖOLOBAROMETRIN TOTEUTTAMINEN PKKY:SSÄ. Pohjois-Karjalan Ammattiopisto Pohjois-Karjalan Aikuisopisto.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Kehitettävän asian arviointi osana kehittämisprosessia
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Nuorten oppisopimuskoulutus
Arviointi voi olla luonteeltaan
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Taitaja2019-kilpailussa menestyneet koulutuksen järjestäjät
Esityksen transkriptio:

Vertaisarvioinnin arviointia Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry:n kevätseminaari Krista Hanski Koulutussuunnittelija, projektipäällikkö Jyväskylän oppisopimuskeskus Jyväskylän koulutuskuntayhtymä

Järvi-Seudun oppisopimustoimijoiden vertaisarviointihanke Koordinaattorina Jyväskylän koulutuskuntayhtymä / Jyväskylän oppisopimuskeskus Partnereina hankkeessa: Savon koulutuskuntayhtymä/Savon oppisopimuskeskus Etelä-Savon Koulutus Oy/Oppisopimuspalvelut Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä/Pohjois-Karjalan oppisopimuskeskus Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto, Aikuiskoulutus- ja työelämäpalvelut, oppisopimus Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä, Ylä-Savon ammattiopisto Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä, Äänekosken oppisopimustoimisto

Meta-arviointia 1. kierroksesta eli kannattiko? Kaupin (2005) esittämiä näkökulmia arvioinnin hyödyllisyyden arvioimiseksi: Kohdistuiko arviointi oppimisen, koulutuksen tai organisaation kehittämisen kannalta keskeisiin kysymyksiin? Oph:n asettama asiantuntijatyöryhmä määritteli pilotoitavat indikaattorit Arvioinnin kohteet koettiin keskeisiksi ja osuviksi, joskin osittain päällekäisiksi Mahdollisuus antaa palautetta vapautti keskittymään olennaiseen reunaehtojen kyseenalaistamisen sijaan

Linkittyikö arviointi koulutusorganisaation strategiaan, toimintaan ja niiden kehittämiseen mielekkäällä tavalla? Oppisopimuskeskusten johtajien osallistuminen varmisti yhteyttä strategiaan Strategia ja toimintasuunnitelmat vaikuttivat –arvioitavan prosessin valintaan sekä itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin kohdentamiseen (erityiskysymykset ja palautekeskustelu) –jatkokehittämisen kohteiden valintaan ja priorisointiin Edellytti yhteyden varmistamista suunnitelmallisesti

Auttoivatko käytetyt arviointimenetelmät ymmärtämään arvioitavan ilmiön (prosessin) olennaisia piirteitä? Prosessin kriittiset tekijät paljastuivat. Samat asiat alkoivat toistua arvioitaessa prosessin eri näkökulmia (esim. kuinka monta ongelmaa linkittyy yhteydenpitoon opiskelijan ja työpaikan kanssa) Löytyi ”ruuveja”, joita vääntämällä saadaan monta kohtaa toimimaan paremmin. Olemme lähempänä yhteisesti jaettua käsitystä, miten ko. prosessi tulisi hoitaa.

Miten arviointituloksia hyödynnetään (oppisopimus)koulutuksen kehittämisessä? Pieniä parannuksia on tehty jo runsaasti Kokonaisvaltainen kuva arvioidusta prosessista vahvuuksineen ja heikkouksineen auttaa kohdentamaan kehittämistoimintaa On käynnistetty vertaisarvioinnissa ilmenneisiin kehittämiskohteisiin liittyviä uusia kehittämishankkeita ja –ponnistuksia sekä jatkettu vertaisoppimista Jaettu kokemuksia ja malleja mm. maahanmuuttajien sekä erityistä tukea tarvitsevien oppisopimus- koulutuksesta ja tutustuttu tarkemmin koulutuksen hankintamenettelyihin.

Halusimme Saimme Oppia toisiltamme hyviä käytäntöjä kollegayhteyksiä ja uusia kehittämisverkostoja täsmäpalautetta ja tietoa kehittämisen tueksi prosessikaavioita ja –kuvauksia, malleja liuta pikku parannuksia Oppia omasta toiminnastamme kokonaisvaltaisen kuvan, miten meillä toimitaan, mikä toimii hyvin, missä ristiriitoja ja missä menee metsään (lomake) Kehittää toimiston yhteistä näkemystä tavoitteista yhteisen näkemyksen siitä, mihin pyritään ja mitkä arvot ja arvostukset ohjaavat toimintaamme sovittiin linjauksista ja periaatteista Olla mukana yhtenäistämässä käytänteitä kriteerien mukaiset, hyvät, käytännöt leviävät, kun vaihdetaan, matkitaan ja kopioidaan toisilta luovasti soveltaen Etsiä toimivaa tapaa arvioida, kehittää ja uudistaa kokemuksia ja opetuksia vertaisarvioinnin polulta valmiita materiaaleja, pohjia ja toimintamalleja tulevaa varten

Miten tästä eteenpäin? Toisella kierroksella: –Siedetään paremmin epämääräisyyttä prosessin aikana eikä huolehdita turhista –Hyödynnetään kaikki hyödynnettävissä oleva edelliseltä kierrokselta (mallit, materiaalit) –Rutinoidutaan hyvällä tavalla = hankkeen tarkoitus –Osataan ennakoida ja suunnitella paremmin etukäteen –Keskitytään olennaiseen ja tavoitellaan avoimesti omaa etua ratkaisuissa, itsellehän tätä tehdään. –Varmistetaan vertaisarviointien jatkuvuus hankkeen jälkeen