Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 3 - Kiintiöt (25.3.2011)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakulomake Hakulomakkeen luonti, hakeminen ja hakemusten käsittely uudessa palvelussa Marcus Caselius Demotilaisuus.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintojen toteuttamisen sääntöjä
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ-uutiset Joni Penkari.
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Kasvatuskumppanuus- koulutuspalautteet Kaste -arvioinnin koonti Vastaajia 43 Kysely tehty toukokuussa 2010 Paula Korkalainen.
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Opiskelijavalintojen kehittäminen vuoteen
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Asiantuntijaryhmän työskentely
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 2 - Valinta ( )
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
Ilmoittautuminen korkeakouluihin ja opetushallitus RAKETTI-OPI:n TIETO-asiantuntijaryhmä Antti Mäki,
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Tampereen yhdistysrakenne hanke
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Koulutus (Learnign opportunity) hakukohde, opiskeluoikeudet ja opintosuoritukset.
Esimerkki koulutuksesta, joka koostuu alemmasta korkeakoulututkinnosta ja useammasta ylemmästä korkeakoulututkinnosta Käsitteiden perusta lähtee yksinkertaisesti.
Maikki Naarala Rehtorin kanslia
Liikunta-alan tutkintonimikekysely – Yhteenveto tuloksista –
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 5 – Tarjonta ( )
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Ajankohtaista korkeakouluvalinnoista
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tavoitetilan haku- ja valintaprosessi Yleisötilaisuus Merja Väistö.
Päivi Koski-A. Suomalais-venäläinen koulu
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintaperusteiden mallintaminen
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen II vaiheen aikataulu ja toteutus Birgitta Vuorinen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ Korkeakoulujen sähköinen hakujärjestelmä Anita Johansson.
Kilpailijan starttikurssi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ workshop Haku- ja valintaprosessi
Suomenkielisen koulutuksen yhteishaku valinnan periaatteissa ei muutoksia vuodelle 2007 valintaperusteet samansisältöiset vuoteen 2006 verrattuna Ohjauksessa.
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
Opintopolku.fi Siirtohaut Korkeakoulujen pääkäyttäjien seminaari.
JATKO-OPINNOT Viherlaakson lukio. ABI-VUOSI Jakoissa opiskelu koostuu jäljellä olevista pakollisista kursseista sekä yo-kokeisiin treenaavista.
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Opintopolku.fi Yhteishakulomakkeet 2017
KORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU keväällä 2017
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
Erilaisia vaihtoehtoja….
ASPA-ryhmän kuulumiset
Ilmoittautuminen korkeakouluihin ja opetushallitus
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
OKM TIEDONKERUUT Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Työpajatyöskentelyn yhteenveto
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Päiväopetus / nuorten suomenkielinen koulutus Koulutustarjonta ja haku
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Arvioinnista arkipäivää
Sähköisen yhteishaun ohjeistus
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Lukiolaisen jatko-opinnot
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 3 - Kiintiöt ( )

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 1. Hakijoiden opinto-oikeus- ja tutkintotietojen välittäminen KSHJ:lle? Tutkintotietoja löytyy korkeakouluista vaihtelevalta aikaväliltä, pisimmillään vuodesta 1925 ja lyhimmillään tältä vuosituhannelta Rekisteriratkaisuna kannatettiin eniten TOR:ia ja XDW:tä, molempia suunnilleen yhtä paljon Enimmäkseen tiedonsiirron toivottiin hoituvat automaattisesti, joskin joissakin vastauksissa mainittiin myös syöttökäyttöliittymä Rekisteristä pitäisi saada ainakin valinnan tekemisessä tarvittavat tiedot (muita toiveita yksittäisissä tapauksissa) Ylläpitäjänä voisi olla OPH

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 2. Väliaikainen rekisteriratkaisu? Mikäli lopullinen rekisteriratkaisu ei ole valmis 2013, pitäisi kiintiöiden käyttöönottoa joko siirtää eteenpäin (suosituin vaihtoehto) tai tiedot tulisi hakea suoraan korkeakoulujen opiskelijarekisterijärjestelmistä

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 3. Mitä vaikutuksia olisi erilaisten hakijajoukkojen huomioimisessa yhteishaussa silloin, kun heitä koskevat erilaiset valintaperusteet? Kysymys oli selvästi ollut hankalasti muotoiltu, sillä valtaosa ei ollut ymmärtänyt sen funktiota Mahdollisia ehdotettuja ryhmiä: yo-tutkinnolla hakevat, ammattitutkinnolla hakevat, avoimen korkeakoulun suoritusten perusteella hakevat, ulkomailla tehdyn tutkinnon perusteella hakevat, kyllä/ei –periaatteella hyväksyttävät, IB-abit, suoravalittavat, työkokemuksen ja todistuksen perusteella hyväksyttävät Joissain tapauksissa koettiin, että erilaiset valintaperusteet ovat ok, joissain taas etteivät ole. Vaikutus koskee lähinnä kiintiöitä ja sijoitteluajoja (vastausten perusteella)

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 4. AMK-sektorin ns. pakkohaun vaikutus? Käytännössä kaikkien jotain kysymykseen vastanneiden mielestä ”pakkohausta” pitäisi päästä ehdottomasti eroon, tai jos tämä ei ole mahdollista, tulisi molempien sektorien hakukohteet rinnastaa sen näkökulmasta toisiinsa Miten saada TEM tajuamaan asia?

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 5. Mitä raportteja tarvitaan (tilastot)? Toiveissa oli mahdollisuus ottaa sekä valmisraportteja että käyttää dynaamisempaa ”vapaaraportin” mahdollistavaa työkalua Liki kaikissa vastauksissa tilastojen saamista myös hakujärjestelmästä pidettiin tärkeänä Kaikkia ideoita ei ole listattuna tässä, mutta toiveet on otettu vastauksista talteen, ja niissä esitetyt yksilöidyt toiveet huomioidaan mahdollisuuksien mukaan määrittelyvaiheessa

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 6. Ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevien kiintiön määrittely? Kiintiöiden määrittely? Vastaukset vaihtelivat ”kokonaan korkeakoulun päätettävissä” -> ”OKM:n tarkkaan ja kaikkia koskien määrittelemään” sisältäen jokseenkin kaikki variaatiot väliltä. Hienoisesti suosituimmalta vaikutti malli, jossa OKM määrittelee kiintiöiden periaatteet lainsäädännöllisesti ja korkeakoulut soveltavat niitä omissa tapauksissaan

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 6. Ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevien kiintiön määrittely? Ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevat? Samaa mieltä oltiin oikeastaan vain siitä, että jos tällainen ryhmä tulee, kuuluisivat siihen ne, jotka eivät ole koskaan hakeneet korkeakouluun Opiskeluoikeuden omaavat tai joskus omanneet, tietyn opintopistemäärän lisäksi tehneet vs. pelkkä oikeus, eri sektorin suoritettu tutkinto jne. jakoivat kaikki mielipiteitä erittäin paljon

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 6. Ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevien kiintiön määrittely? Suomalainen ja kansainvälinen? 1.Hienoinen enemmistö oli sitä mieltä, että pitäisi huomioida vain Suomessa suoritettu koulutus huomioitaisiin – perusteluna useimmiten muualla tehtyjen koulutusten todentamisen vaikeus 2.Ovatko suomalaiset ja ulkomaalaiset tai suomenkieliseen ja vieraskieliseen koulutukseen hakevat ylipäätään samoissa kiintiöissä tai jonoissa?

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 6. Ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevien kiintiön määrittely? Kiintiöiden suhde? 1.Kannatusta saaneita malleja olivat mm. ”korkeakoulu määrittelee ennakkoon tarkasti”, ”OKM määrittelee tarkasti”, ”korkeakoulu määrittelee OKM:n määritelmän perusteella”, ”määritellään, kun hakemukset on saatu”, ”voivat vaihdella vuosittain ja koulutuksittain”, ”kaikille hakijaryhmille omat erikseen määriteltävät kiintiöt”, ”toisessa kiintiössä vapaaksi jääneet paikat täytettävissä toisesta”

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 7. Ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevien kiintiön käyttöönotto? Ei siirtymäaikaa 20 vuoden siirtymäaika Enimmäkseen oltiin sitä mieltä, että lyhyt muutaman vuoden siirtymäaika on tarpeen, vaikkakin kiintiöt voisivat olla käytössä jo 2013 Monessa vastauksessa tuotiin esille, että kiintiöiden käyttöönoton (2013) edellytyksenä on hyvissä ajoin tapahtuva tiedottaminen potentiaalisille hakijoille sekä tutkinto- ja opinto-oikeusrekisterin valmistuminen samassa aikataulussa

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi RYHMÄTEHTÄVÄ: Kiintiöiden määrittely Muodostakaa asiantuntijaryhmissä yksiselitteiset määritelmät kiintiöiden periaatteista. Määritelmissä tulisi löytää vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi RYHMÄTEHTÄVÄ: Kiintiöiden määrittely Mitä hakijaryhmiä/kiintiöitä tarvitaan yhteishaussa, ja ketkä hakijat kuuluvat mihinkin ryhmään. (Jokaisen hakijan on kuuluttava johonkin) 1.Jaottelun perusrakenne on ”ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevat” ja ”muut” 2.Tarvitaanko muita ryhmiä? 3.Jos muita ryhmiä on huomioitava, miten ne suhteutuvat pääjaotteluun 4.Kumpaan kuuluvat ne hakijat, joilla on ollut opiskeluoikeus korkeakoulussa, mutta jotka ovat siitä luopuneet tai joilla oikeus on katkennut

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi RYHMÄTEHTÄVÄ: Kiintiöiden määrittely Huomioidaanko vain suomalaiset tutkinnot ja opinto- oikeudet vai kaikkialla tehdyt? Jos päädytte ”vain Suomessa” vaihtoehtoon, miten osoitetaan, että tämä ei aseta tiettyä hakijaryhmää eriarvoiseen asemaan verrattuna toisiin EU/ETA-alueen hakijoihin? Jos päädytte ”kaikkialla” vaihtoehtoon, miten näistä aiemmista suorituksista saadaan luotettavasti todennettu tieto?

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi RYHMÄTEHTÄVÄ: Kiintiöiden määrittely Mitä asioita pitää määritellä kaikkia koskien ja mitä asioita pitää voida päättää korkeakouluissa? 1.Mitä asioita tarvitaan lainsäädäntötasolla? 2.Mitä asioita pitää päättää korkeakouluissa? 3.Mikä on minimitaso, jota pitäisi noudattaa kaikkialla? Millainen siirtymäaika tarvitaan, ja onko sen oltava sama sekä suoritettujen tutkintojen että opinto- oikeuksien osalta?

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi RYHMÄTEHTÄVÄ: Jos aikaa jää, voitte lisäksi pohtia millaisia rekisteriratkaisuja tarvittaisiin KSHJ:n tueksi.