KTPO-CSC-vuosisopimus 2014 & RAKETIn jälkeinen ohjausmalli IH 3.2.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
Korkeakoulujen opintihallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri Raketti-fasilitaattorin näkökulma OPI-työn tuloksiin Klaus Lindberg.
Ajankohtaista korkeakoulujen ICT yhteistyössä: RAKETTI –hankkeesta eteenpäin ylitarkastaja Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto
Julkaisuportaalin prototyyppi Tutki-ohjausryhmä, Jyrki Ilva
ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä Ere Maijala Kansalliskirjasto.
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Korkeakoululaitoksen tietohallinnon kehittäminen & kokonaisarkkitehtuuri Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
CSC:n rooli bibliometrisen aineiston tuottamisessa
Yleiskuva CSC:n palveluista Tuija Raaska
Neljä osakokonaisuutta
Tutkijan identifiointi kansallisella tasolla Hanna-Mari Puuska, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
CSC:n rooli hankekaudella ja sen jälkeen Kimmo Koski, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Keskusteludokumentti Pekka Kähkipuro.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto osana opiskelijavalintojen ja korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OILI.
CSC:ltä ostetut palvelukokonaisuudet vuonna 2015
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
OKM:n CSC:ltä korkeakouluille ostamien palveluiden ohjaus Ilmari Hyvönen.
Ehdotus CSC:n bibliometriikkapalveluista 1.Korkeakoulujen vuosittainen julkaisutiedonkeruu 2.Korkeakoulujen julkaisutietojen tilastointi ja raportit 3.WoS-
Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Juuli-julkaisutietoportaali Seminaari tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden julkaisutiedonkeruusta.
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ Uusi KirjastoJärjestelmä Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö RAKETTI-tietohallinto –ohjausryhmä
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Työpajan taustamateriaalia Meritullinkatu Pekka Kähkipuro.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
OKM–CSC-vuosisopimuksen valmistelu Juha Haataja
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Julkaisutiedot valtakunnalliseksi tietovarannoksi Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto -seminaari Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
Haka 10 vuotta Vaikutukset korkeakoulujen tietohallintoon ja julkishallintoon.
KTPO-CSC-vuosisopimukseen liittyviä kuulumisia Juha Haataja
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
OKM:N HALLINNONALALLE
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
OKM:n tietovarastopalvelut -kokonaisuuteen liittyvän tiedon avaaminen
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
VIRTA-julkaisutietopalvelun tilannekatsaus
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 näkymiä ym
OKM AJANKOHTAISTA
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
KTPO:n palvelukokonaisuuksien tiivis esittely
Korkeakoulujen tiedolla johtamisen ekosysteemi
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 ja 2019 painotuksia Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmän kokous Jukka Haapamäki, Juha Haataja, Ilmari.
Esityksen transkriptio:

KTPO-CSC-vuosisopimus 2014 & RAKETIn jälkeinen ohjausmalli IH

OKM:n eri roolit CSC:n ohjauksessa KTPO KUPOKOPO Hallinto-osasto Yhtiökokous Toimitusjohtaja KAVA Oodi-konsortio Certia HIP … CSC:n hallitus OKM CSC:n asiakkaat CSC:n hallintoelimet Puite- sopimus, omistaja- ohjaus Vuosi- sopimus Palveluja CSC Edustaa valtiota valtakirjalla

Useiden eri kohderyhmien palveluja sopimuksen puitteissa Vuosisopimuksen ”edunsaajat” –KTPO:n omat tarpeet (tiedonkeruut, bibliometriikka, ym.) –KTPO:n korkeakouluja varten ostamat palvelut (VIRTA, TTA- palvelut, tieteellinen laskenta ym.) –KTPO:n ja korkeakoulujen yhteisesti ostamat palvelut (esim. Funet) –kirjastojen, arkistojen ja museoiden palvelut (KDK ym.) –korkeakoulujen ja muiden tahojen itseään varten tarvitut palvelut (Funet tutkimuslaitoksille, konesalit, pilvipalvelut yms.) Haasteita –hankintalaki / in house -problematiikka korkeakoulujen osalta –korkeakoulujen huomioiminen palvelujen ohjaamisessa –elinkaaren hallinta (kriittistä erityisesti PASissa)

Palvelukokonaisuudet OKM:n CSC:ltä korkeakouluille ostamat palvelut (2014) –Tieteellisen laskennan palvelut korkeakouluille (8,1M€) –Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelut (4,1M€) –Koulutuksen ja tutkimuksen tietohallinnon palvelut (2,9M€) –Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet (2,7M€)

Koulutuksen ja tutkimuksen tietohallinnon palvelut 1 A.OKM:n tietovarastopalvelut –Kota-extranet-käyttöpalvelu (CSC:llä palvelinlaitteet, käyttöjärjestelmät, varusohjelmistot ja näiden ylläpito). Kota-extranet-järjestelmän uusien sovellusversioiden asennukset testiin ja tuotantoon, laatupalaverien järjestäminen ja käyttötilastointi. Kota-extranet-sovelluksien ohjelmointi ei kuulu tähän sopimukseen (OKM ostaa ylläpidon Affecto Oy:ltä). Kota-extranetin ja Vipunen-tietovaraston välisten integraatioiden toteuttaminen Vipunen-tietovaraston osalta. –Suorat tiedonkeruut korkeakouluilta ja näihin liittyvien raportointirakenteiden (tietokantarakenteet, kuutiot jne.) luominen Vipunen-tietovarastoon. CSC antaa KTPO:n käyttäjille tarvittavan tuen raporttien tekemiseen ja raporttien julkaisemiseen portaalissa. –Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen RAKETTI-VIRTA-projektisuunnitelman mukaisesti sekä tietovarannon ylläpitäminen tuotannossa (tekninen ylläpitäminen, korkeakoulujen tietolatausten toteuttaminen ja valvonta, tietoja kerääviä viranomaisia varten tehtävien siirtotiedostojen tuottaminen ja toimittaminen viranomaisille). –Tietovarannon jatkokehitys erillisten projektisuunnitelmien mukaan (mm. OKM:lle toimitettavien tietojen siirtäminen Vipusen raportointirakenteisiin, tiedonkeruiden laajennukset, tietojen toimittaminen eri viranomaisille, julkaisutiedonkeruun virtaistaminen). –Bibliometriikkapalveluiden kehittäminen erikseen sovitussa laajuudessa (edellytyksenä kohdan A.2 tehtävät myös julkaisutiedonkeruun osalta). –Tietovarastoinfrastruktuurin (palvelinlaitteet, käyttöjärjestelmät, tietovarastoinnin ohjelmistot, ohjelmakoodi) kehittäminen ja ylläpito kohtiin A.2–A.5 liittyen. Tietovarastoinfrastruktuurin ylläpidon ja kehittämisen kustannukset jaetaan tämän kohdan ja Vipusen kesken käyttöperusteisesti.

Koulutuksen ja tutkimuksen tietohallinnon palvelut 2 B.Arkkitehtuuripalvelut ja korkeakoulujen tietohallinnon koordinaatio­tehtävät –Tutkimushallinnon viitearkkitehtuurien kehittäminen ja ylläpito, korkeakoulujen tietomallin kehittäminen tutkimushallinnon osalta sekä korkeakoulujen tähän liittyvän yhteistyön tukeminen koordinointiresurssilla. Työ tehdään RAKETTI-hank­keen kestäessä osana RAKETTI-TUTKI-osahanketta ja tämän jälkeen myöhemmin päätettävällä tavalla ohjattuna. –Opintohallinnon viitearkkitehtuurien kehittäminen ja ylläpito korkeakoulujen tietomallin kehittäminen opintohallinnon osalta sekä korkeakoulujen tähän liittyvän yhteistyön tukeminen koordinointiresurssilla. Työ tehdään RAKETTI-hank­keen kestäessä osana RAKETTI-OPI-osahanketta ja tämän jälkeen myöhemmin päätettävällä tavalla ohjattuna. –Korkeakoulujen tietomallin kehittäminen, hallinta sekä kehittämisen ja ylläpidon koordinaatio. –RAKETTI-hankkeen koordinaatio (ohjausryhmä, KOKOA-koordinaatio­ryh­mä ja RAKETTI-tietohallinto-ohjausryhmä) ja RAKETTI-hankkeen päätyttyä sovittavien tietohallinnon palveluiden ja Funet osa-alueen ohjausrakenteen koordinointi ja valmistelutehtävät sekä kokonaisarkkitehtuurityön.

Korkeakouluille tuotettavat erillisrahoitettavat lisäpalvelut Korkeakoulut voivat lisäksi hankkia CSC:ltä sellaisia lisäpalveluja, jotka edistävät koulutuksen, tieteen ja kulttuurin kohdealueen yhteentoimivuutta. CSC ja korkeakoulut sopivat mahdollisista lisäpalveluista ja kehittämisestä erikseen. Niiden hankinnassa sovelletaan omakustannushinnoittelua ja in- house–periaatetta. – Valopolkuyhteydet, varayhteydet ja muut lisäyhteydet. Valopolkuyhteyksien rakentaminen ja ylläpito suuritehoista tiedonsiirtoa vaativiin erityistarpeisiin sekä Funet- jäsenten toimipisteiden ja kampusten yhdistämiseksi. KTPO osallistuu näiden palveluiden kustannuksiin korkeakoulujen osalta 40 % osuudella. –Liikkuvuutta tukevat palvelut kuten videoviestinnän palvelut sekä muut erikseen sovittavat verkon lisäpalvelut kuten reititinpalvelu. KTPO osallistuu näiden palveluiden kustannuksiin korkeakoulujen osalta 40 % osuudella. –Muut erikseen sovittavat tämän sopimuksen piiriin kuuluvat verkon lisäpalvelut, joiden kustannuksiin KTPO ei osallistu. Esimerkiksi Funet Boksi-palvelu tiedostojen tallennukseen, synkronointiin, hallintaan, jakamiseen ja yhteistyökäyttöön sekä Funet Uutisryhmät internetin Usenet News –palvelun jakamiseksi ja käyttämiseksi.

Korkeakoulujen opintohallinnon järjestelmien yhteentoimivuutta, tietojen yhteismitallisuutta ja opiskelijoiden liikkuvuutta tukeva opintohallinnon palvelukokonaisuus. Palvelujen rahoituksesta sovitaan erikseen vastaavien korkeakoulujen ja konsortioiden valtuuttamien tahojen kanssa. CSC voi Tarjota korkeakoulujen yhteentoimivuuteen tähtääville yhteistyöprojekteille ja konsortioille hallinta-, koordinaatio- ja pääkäyttäjäpalveluja Ylläpitää palveluna korkeakouluille avoimen lähdekoodin kehitysympäristöä korkeakoulujen ja OKM:n tavoitteiden mukaisesti Tarjota rajapinta- ja käyttöpalveluita Tarjota em. kehitysympäristössä toimivien alihankkijoiden ohjausta Korkeakoulujen strategiseen johtamiseen suunnattu ja tietojen yhteis­mi­tal­li­suu­teen tähtäävä korkeakoulujen tietomalliin pohjautuva tietovarasto­palvelu. Palvelu perustuu kohdassa 3.2 mainittuun tietovarastoinfrastuktuuriin. Palvelun rahoitus sovitaan erikseen palvelua käyttävien korkeakoulujen kesken. Tietoteknisen infrastruktuurin palvelut CSC:n datakeskuksissa. CSC voi tarjota näitä palveluja korkeakouluille silloin, kun ne tukevat tietohallintolain tarkoittamaa yhteentoimivuutta koulutuksen, tieteen ja kulttuurin kohdealueella. Hankkeiden koordinointipalvelu korkeakoulujen toimeksiannosta silloin, kun tämä tukee tietohallintolain tarkoittamaa yhteentoimivuutta koulutuksen, tieteen ja kulttuurin kohdealueella. Korkeakoulujen kirjastojärjestelmien laitteistoympäristöjen käyttöpalvelut kuuluvat tämän sopimuksen piiriin. CSC sopii erikseen rahoituksesta asianomaisten konsortioiden valtuuttamien tahojen kanssa. Lisämaksulliset kapasiteettipalvelut (laskenta-, tallennus- ja pilvipalvelut). CSC voi tarjota kapasiteettipalveluja korkeakouluille kansallisten ja kansainvälisten tutki­musinfrastruktuurien tai tutkimusyhteisöjen käyttöön. Maksullisuuden peruste on tyypillisesti esim. kapasiteetin jatkuva tarve (dedikoitu kapasiteetti) tai poikke­uk­sel­lisen suuret tai yksilöidyt resurssitarpeet, joita ei voida tarjota KTPOn sopimuk­sen mukaisilla laiteratkaisuilla. Tavoitteena on myös vähentää tutkijavoimin ylläpidettyjen palvelimien määrää tutkimusryhmätasolla. Palvelun hinnan tulee kattaa kaikki palvelun aiheuttamat kustannukset. CSC sopii erikseen rahoituksesta asianomaisten organisaatioiden tai konsortioiden valtuuttamien tahojen kanssa.

CSC:ltä ostettavien palvelujen ohjaus: