Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen 4.9.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aikakauslehdet ja Internet Mervi Raulos TNS Gallup Oy.
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
1 WiMAX-tekniikan rooli Suomessa Lasse Aslamaa Diplomityöseminaari Valvoja: Prof. Heikki Hämmäinen Ohjaaja: DI Timo Smura.
MCL ja Infopankki – monikulttuurista yhteistyötä verkossa •Kulttuurikeskus Caisan ja Helsingin kaupunginkirjaston yhteinen hanke •Tietokannan rakentamisen.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
TEOS - Ihmisten oma teatteri Q-Teatteri Helsingin Yrittäjät - Töölö ry Tuula Styrman Create amove Oy.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Valvoja: Prof. Riku Jäntti Ohjaaja: FM, MBA Tapio Heinäaro
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Päästöoikeusmarkkinoiden analysointi ja riskienhallinta POMAR / MARMET Helsingin yliopisto Ympäristöekonomia Teknillinen korkeakoulu Ympäristö- ja laatujohtamisen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Verkkopankin käytettävyys
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
DIDAR-hankkeen esittely Kunniakulttuurin ilmentymiä pohjoismaisessa ympäristössä - seminaari Vanha Kirjastotalo ke Marianne Rautiokoski.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
SOSIAALINEN MEDIA VERTAISOHJAUKSEN VÄLINEENÄ Opinnäytetyö (AMK)
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Virtuaali-informaatikkojen tapaaminen Tampere,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Sosiaalisen median hyödyntämisestä laajennetun työssäoppimisen yhteydessä Minna Ström
Mitä turvallisuustutkimuksessa tapahtuu Laura Hokkanen, Pelastusopisto Online and Mobile Communications for Emergencies.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Kommenttipuheenvuoro, sulautuva sosiaalityö
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Esityksen transkriptio:

Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen

Maria Hyytiäinen2 Sisällys Johdanto Tutkimuksen tausta: WomEqual ja weme.fi Verkkoyhteisö ja käyttäjäkokemus käsitteinä Tutkimuksen tavoitteet Tutkimuksen toteutus Käyttäjäkokemuksen muodostuminen verkkoyhteisössä Käyttäjäkokemuksen kehittäminen weme.fi:ssä Johtopäätökset

Maria Hyytiäinen3 Johdanto Ilmiö: sosiaalisuus ja ryhmien muodostuminen verkossa  Internet kehittyy vahvasti sosiaalisen median suuntaan  Käyttäjän rooli internetissä kasvaa Sosiaalisen median sovelluksille tyypillistä on osallistuminen, avoimuus, keskustelu, yhteisöt ja verkottuminen Verkkoyhteisö on yksi sosiaalisen media ilmentymistä Käytettävyydestä käyttäjän kokonaisvaltaiseen elämykseen eli käyttäjäkokemukseen

Maria Hyytiäinen4 Taustaa: WomEqual-hanke EQUAL-yhteisöaloiteohjelman kehittämiskumppanuushanke Rahoittajat: Euroopan sosiaalirahasto (ESR), opetusministeriö ja kunnat. Koordinaattori: Teknillisen korkeakoulun sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto Toteutusaikataulu: – Tavoitteet: 1)kehittää yliopistoihin toimintamalleja, joiden avulla voidaan tukea naisten etenemistä uralla niin yritysmaailmassa kuin tutkimuslaitoksissakin erityisesti teknologia-aloilla, 2)tukea naisten innovaatiotoimintaa ja yrittäjyyttä sekä 3)luoda verkkoyhteisö tukemaan tekniikan alan koulutuksen saaneiden naisten verkostoitumista erityisesti teknologia- aloilla.

Maria Hyytiäinen5 Taustaa: weme.fi-verkkoyhteisö

Maria Hyytiäinen6 Verkkoyhteisö

Maria Hyytiäinen7 Käyttäjäkokemus Käyttäjäkokemus muodostuu käyttäjän ja tuotteen välisestä vuorovaikutuksesta tietyssä käyttökontekstissa. KÄYTTÄJÄ- KOKEMUS TUOTE KÄYTTÖKONTEKSTI KÄYTTÄJÄ SOSIAALINEN YMPÄRISTÖ FYYSINEN YMPÄRISTÖ

Maria Hyytiäinen8 Käyttäjäkokemuksen muodostuminen verkkoyhteisössä kirjallisuuskatsauksen perusteella

Maria Hyytiäinen9 Diplomityön tavoitteet 1)Selvittää, miten käyttäjäkokemus muodostuu verkkoyhteisössä ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. 2)Antaa kehitysehdotuksia käyttäjäkokemuksen kehittämiseksi weme.fi-verkkoyhteisössä.

Maria Hyytiäinen10 Tutkimuksen toteutus Lokitiedon kerääminen –2,5 kuukauden ajalta –Rekisteröityneiden käyttäjien määrän kehittyminen –Weme.fi:n eri osioiden ja toimintojen käyttö –Sisältöjen kiinnostavuus Teemahaastattelu –8 weme.fi:n käyttäjää –Käyttäjäkokemuksien selvittäminen –Käyttäjien ääni kuuluviin

Maria Hyytiäinen11 Weme.fi:n käyttö (1/3): Rekisteröityneiden käyttäjien määrä

Maria Hyytiäinen12 Weme.fi:n käyttö (2/3): Keskusteluaktiivisuus

Maria Hyytiäinen13 Weme.fi:n käyttö (3/3): Artikkelien kiinnostavuus

Maria Hyytiäinen14 Käyttäjäkokemuksen muodostuminen verkkoyhteisössä Fiilis: 1)Käyttäjä tarpeiden täyttyminen 2)Käyttäjien aktiivisuus 3)Sisällön kiinnostavuus 4)Käytettävyys 5)Estetiikka Yhteisöllisyys: 1)Selkeästi viestityt tavoitteet ja arvot 2)Käyttäjien aktiivisuus 3)Muut käyttäjät 4)Verkottumistapahtumat Rooli: 1)Persoona 2)Aiemmat kokemukset 3)Motivaatio 4)Ajankäyttö

Maria Hyytiäinen15 Vuorovaikutus verkkoyhteisössä

Maria Hyytiäinen16 Weme.fi:n käyttäjäkokemuksen kehittäminen Lisää käyttäjiä Enemmän yhteisöllisyyttä Lisää käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä ja erityisesti käyttäjien tuottamaa vuorovaikutussisältöä Hyödylliset toiminnallisuudet paremmin esille

Maria Hyytiäinen17 Johtopäätökset Käyttäjäkokemukset weme.fi:stä ovat positiivisia, vaikka tunnelma on vielä odottava Käyttäjät ja yhteisöllisyys vaikuttavat merkittävimmin käyttäjäkokemuksen muodostumiseen ja kehittämiseen verkkoyhteisössä Käyttäjän tarpeen täyttyminen on tärkeämpää kuin käytettävyys, vaikka hyvällä käytettävyydellä voidaan helposti parantaa käyttäjäkokemusta

Maria Hyytiäinen18 Kiitos Kysymykset ovat tervetulleita