Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Maria Hyytiäinen2 Sisällys Johdanto Tutkimuksen tausta: WomEqual ja weme.fi Verkkoyhteisö ja käyttäjäkokemus käsitteinä Tutkimuksen tavoitteet Tutkimuksen toteutus Käyttäjäkokemuksen muodostuminen verkkoyhteisössä Käyttäjäkokemuksen kehittäminen weme.fi:ssä Johtopäätökset
Maria Hyytiäinen3 Johdanto Ilmiö: sosiaalisuus ja ryhmien muodostuminen verkossa Internet kehittyy vahvasti sosiaalisen median suuntaan Käyttäjän rooli internetissä kasvaa Sosiaalisen median sovelluksille tyypillistä on osallistuminen, avoimuus, keskustelu, yhteisöt ja verkottuminen Verkkoyhteisö on yksi sosiaalisen media ilmentymistä Käytettävyydestä käyttäjän kokonaisvaltaiseen elämykseen eli käyttäjäkokemukseen
Maria Hyytiäinen4 Taustaa: WomEqual-hanke EQUAL-yhteisöaloiteohjelman kehittämiskumppanuushanke Rahoittajat: Euroopan sosiaalirahasto (ESR), opetusministeriö ja kunnat. Koordinaattori: Teknillisen korkeakoulun sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto Toteutusaikataulu: – Tavoitteet: 1)kehittää yliopistoihin toimintamalleja, joiden avulla voidaan tukea naisten etenemistä uralla niin yritysmaailmassa kuin tutkimuslaitoksissakin erityisesti teknologia-aloilla, 2)tukea naisten innovaatiotoimintaa ja yrittäjyyttä sekä 3)luoda verkkoyhteisö tukemaan tekniikan alan koulutuksen saaneiden naisten verkostoitumista erityisesti teknologia- aloilla.
Maria Hyytiäinen5 Taustaa: weme.fi-verkkoyhteisö
Maria Hyytiäinen6 Verkkoyhteisö
Maria Hyytiäinen7 Käyttäjäkokemus Käyttäjäkokemus muodostuu käyttäjän ja tuotteen välisestä vuorovaikutuksesta tietyssä käyttökontekstissa. KÄYTTÄJÄ- KOKEMUS TUOTE KÄYTTÖKONTEKSTI KÄYTTÄJÄ SOSIAALINEN YMPÄRISTÖ FYYSINEN YMPÄRISTÖ
Maria Hyytiäinen8 Käyttäjäkokemuksen muodostuminen verkkoyhteisössä kirjallisuuskatsauksen perusteella
Maria Hyytiäinen9 Diplomityön tavoitteet 1)Selvittää, miten käyttäjäkokemus muodostuu verkkoyhteisössä ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. 2)Antaa kehitysehdotuksia käyttäjäkokemuksen kehittämiseksi weme.fi-verkkoyhteisössä.
Maria Hyytiäinen10 Tutkimuksen toteutus Lokitiedon kerääminen –2,5 kuukauden ajalta –Rekisteröityneiden käyttäjien määrän kehittyminen –Weme.fi:n eri osioiden ja toimintojen käyttö –Sisältöjen kiinnostavuus Teemahaastattelu –8 weme.fi:n käyttäjää –Käyttäjäkokemuksien selvittäminen –Käyttäjien ääni kuuluviin
Maria Hyytiäinen11 Weme.fi:n käyttö (1/3): Rekisteröityneiden käyttäjien määrä
Maria Hyytiäinen12 Weme.fi:n käyttö (2/3): Keskusteluaktiivisuus
Maria Hyytiäinen13 Weme.fi:n käyttö (3/3): Artikkelien kiinnostavuus
Maria Hyytiäinen14 Käyttäjäkokemuksen muodostuminen verkkoyhteisössä Fiilis: 1)Käyttäjä tarpeiden täyttyminen 2)Käyttäjien aktiivisuus 3)Sisällön kiinnostavuus 4)Käytettävyys 5)Estetiikka Yhteisöllisyys: 1)Selkeästi viestityt tavoitteet ja arvot 2)Käyttäjien aktiivisuus 3)Muut käyttäjät 4)Verkottumistapahtumat Rooli: 1)Persoona 2)Aiemmat kokemukset 3)Motivaatio 4)Ajankäyttö
Maria Hyytiäinen15 Vuorovaikutus verkkoyhteisössä
Maria Hyytiäinen16 Weme.fi:n käyttäjäkokemuksen kehittäminen Lisää käyttäjiä Enemmän yhteisöllisyyttä Lisää käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä ja erityisesti käyttäjien tuottamaa vuorovaikutussisältöä Hyödylliset toiminnallisuudet paremmin esille
Maria Hyytiäinen17 Johtopäätökset Käyttäjäkokemukset weme.fi:stä ovat positiivisia, vaikka tunnelma on vielä odottava Käyttäjät ja yhteisöllisyys vaikuttavat merkittävimmin käyttäjäkokemuksen muodostumiseen ja kehittämiseen verkkoyhteisössä Käyttäjän tarpeen täyttyminen on tärkeämpää kuin käytettävyys, vaikka hyvällä käytettävyydellä voidaan helposti parantaa käyttäjäkokemusta
Maria Hyytiäinen18 Kiitos Kysymykset ovat tervetulleita