Harjoitustehtävät Mereologia ja sen soveltaminen Laskuharjoitus 1 M. Keinänen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
lämpöoppia eri lämpötila, eri aineet, loppulämpötila?
Advertisements

Teksti, taito ja tavoite
© R. Huttunen & H. Heikkinen 2003 Rauno Huttunen ja Hannu L. T. Heikkinen Filosofinen ihmistutkimus -kollokvio Jyväskylän yliopisto.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 3 - Riikka-Leena Leskelä Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 2. Mallien rakentaminen.
AS Automaation signaalinkäsittelymenetelmät
AS , Automaation signaalinkäsittelymenetelmät Laskuharjoitus 3
Työrauha ja haastavat tilanteet
Mereologia ja sen soveltaminen
YHTEISÖLLISYYS ja IHMISTEN JOHTAMINEN
Otaniemen yhteisön mahdollisuudet Mielikuva tänään Otaniemi tulevaisuudessa Otaniemen kehitys Oy Maija Hämäläinen Otaniemen kehitys Oy.
Relaatioalgebra (1) Kokoelma relaatioiden käsittelyyn tarkoitettuja operaatioita Operaatiot muuntavat relaatioita uusiksi relaatioiksi Muodostaa perustan.
Janan keskinormaali A A ja B ovat janan päätepisteet ja M sen keskipiste. M Janan keskinormaali on kohtisuorassa janaa vastaan sen keskipisteessä. AM =
Harjoitustehtävät Mereologia ja sen soveltaminen Laskuharjoitus 2 M. Keinänen.
” Expanding the Psychosocial Work Environment: Workplace Norms and Work-Family Conflict as Correlates of Stress and Health” Journal of Occupational Health.
Hotellingin mallin testaaminen
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä 14 – Tom Lindström Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 Kotitehtävän 14 ratkaisu Tom.
Matemaattiset oppimisvaikeudet
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
SÄTEILYN LUONNE 1924 Louis de Broglie esitti seuraavaa:
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
FT, yliopistonlehtori Reija Satokangas
LAADULLISET TUTKIMUSMENETELMÄT
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Sairauspoissaolot” Toukokuu 2012 N=1034.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 – Tuomas Nummelin Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Lokaalit uskottavuusmenetelmät.
Yleinen systeemiteoria General Systems Theory Johdatus tietojärjestelmätieteeseen KL2001 Teema numero 1.
VUOROVAIKUTUKSET Kaksi kappaletta ovat keskenään vuorovaikutuksessa, jos ne vaikuttavat jotenkin toisiinsa. Vaikutukset havaitaan molemmissa kappaleissa.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Analyysissä huomioitavaa
Liiketalouden kehittämispäivät Seinäjoella Maija Räsänen Opiskelija- ja nuorisoasiamies Tradenomiliitto TRAL ry.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
UML-luokkakaavio ● Luokkakaavio (class diagram) kuvaa järjestelmän luokkarakennetta ● Mitä luokkia on olemassa ● Minkälaisia luokat ovat ● Luokkien suhteet.
Luovuusstrategian avulla päivätoiminnan toimintatavat innovatiivisemmaksi Projektiosaamisen opintokokonaisuus toteutetaan yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun.
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
Hapot Kaikki hapot sisältävät vetyä. Happoja: suolahappo HCl rikkihappo H 2 SO 4 typpihappo HNO 3 Happo hajoaa vedessä ioneiksi: HClH + + Cl -
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kotitehtävä 1 - Ratkaisu
Introdia: Johtopäätös:
Suomen ulkopolitiikka maailmansotien välillä
Alla on katkelma pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelmasta keväältä Julkisen talouden tasapainottaminen käynnistetään välittömästi. Suomen.
Miksi metaanin eli maakaasun kiehumispiste (–162 °C) on huomattavasti alhaisempi kuin veden kiehumispiste (100 °C)? Miksi happi ja vety ovat kaasuja,
Suomi 2A
Tietomallista tietokannaksi
Suomi 2B Sanna Rämö.
Luovuusstrategian avulla päivätoiminnan toimintatavat innovatiivisemmaksi Projektiosaamisen opintokokonaisuus toteutetaan yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun.
Määritä steariinihapon sulamispiste
Miten Learning cafén ideaa voisi hyödyntää työpaikalla / työpajalla?
Mitä hyötyä on olla Lions-klubin jäsen?
10. Kaasujen yleinen tilanyhtälö
Mint Aloittelijoille suunniteltu Ubuntuun perustuva jakelu.
Opetussuunnitelman rakennekuva WELLNESS-TRADENOMI 210 OP
III VAHVAT SIDOKSET Ionisidos Metallisidos Kovalenttinen sidos
Suomi 2A
Vireille tulleet yrityssaneeraukset: vuonna yhteensä 69 kpl vuonna yhteensä 102 kpl 2004 per yhteensä 62 kpl 1.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Verkostot kunnossa! Riskit hallinnassa?
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT
Aikakäsitys ja moraali
S.
Kuntoutuksen kuumat perunat
Espoo-tarina ohjaa kaupungin viestintäkäytäntöjä. Sen mukaan
SOPIMUKSEN SITOVUUS Sopimus sitoo, ellei….
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden ja aikuisten sosiaalityön teemaryhmän kokous –Tiedotettavat asiat Airi Partanen (THL) esitteli päihdetyön.
12. Monimuotoisuus.
Aseman koulun kosteusvauroiden tilannekuva
Kysy kirjastonhoitajalta
RENTOUTUMINEN. RENTOUTUMINEN RENTOUTUMINEN Rentoutuminen hoitaa mieltä. Hiljentyminen ja rauhoittuminen auttavat kuulemaan ​omia ajatuksia ja tunteita.
The opposite of opposite…
Esityksen transkriptio:

Harjoitustehtävät Mereologia ja sen soveltaminen Laskuharjoitus 1 M. Keinänen

Tehtävät HT1: P3. ¬(x « x) (irrefleksiivisyys) seuraa alla olevista PA1. x « y → ¬ (y « x) (asymmetrisyys) PA2. ((x « y) Λ (y « z)) → (x « z) (transitiivisuus) HT2: olla osa-relaatio toteuttaa seuraavat ehdot (x < x) (refleksiivisyys) ((x < y) Λ (y < z)) → (x < z) (transitiivisuus) ((x < y) Λ (y < x)) → (x = y) (antisymmetrisyys) HT3: heikko täydennysperiaate seuraa vahvasta täydennysperiaatteesta, jos oletetaan perusmereologia. HT4: P13 seuraa vahvasta täydennysperiaatteesta.

HT1 x « y → ¬ (y « x) ((x « y) Λ (y « z)) → (x « z)  x(x « x)Oletus 2. (a « a)ES 1 a/x 3.  x  y((x « y) → ¬ (y « x))AKS. 4. (a « a) → ¬ (a « a)US 3 a/x, a/y 5. ¬ (a « a)MP 2,4, RR 6.  x ¬(x « x) ¬oletus

HT2 HT2: olla osa-relaatio ”<” toteuttaa seuraavat ehdot: A) (x < x) (refleksiivisyys) B) ((x < y) Λ (y < z)) → (x < z) (transitiivisuus) C) ((x < y) Λ (y < x)) → (x = y) (antisymmetrisyys) Osoitetaan että ((x « y) ν (x = y)) toteuttaa nämä ehdot. A) 1.  x(x = x)Id aks. 2. (x = x)US 1 x/x 3. ((x « x) ν (x = x)) taut, MP 2 4. (x < x)MÄÄR. 5.  x(x < x)UG. 4

HT2 B) transitiivisuus 1.((x « y) Λ (y « z)) → (x « z)) AKS. US x/x y/y z/z 2.((x < y) Λ (y < z))Premissi 3. ((x « y) ν (x = y)) Λ ((y « z) ν (y = z)) 2, MÄÄR. 4. ((x « y)Λ(y « z))ν((x « y)Λ(y = z))ν((x = y) Λ(y « z)) ν ((x = y)Λ (y = z))Taut. MP 5. (x « z) ν (x « z) ν (x « z) ν (x = z)4, AKS, ID, Lausel 6. (x < z)5, lausel. MÄÄR 7. ((x < y) Λ (y < z)) → (x < z)) CP 5,6, MÄÄR. 8.  x  y ((x < y) Λ (y < z)) → (x < z)) UG 7.

HT2 C) ((x < y) Λ (y < x)) → (x = y) 1.((x < y) Λ (y < x)) prem. 2.((x « y) → ¬(y « x)) AKS. US x/x, y/y 2A. ((x « y) Λ (y « z)) → (x « z) AKS. US x/x, y/y 3. ((x « y) ν (x = y)) Λ ((y « x) ν (y = x)) 1, MÄÄR 4. ((x « y) Λ (y « x)) ν ((x « y) Λ (y = x)) ν ((x = y) Λ (y « x)) ν ((x =y) Λ (y = x)) 3, lauselogiikka 5. (x « x) ν (x « x) ν (x « x) ν (x = y) 2A, 4, ID, lauselogiikka Eliminoidaan 2:n kanssa ristiriidassa olevat disjunktit ja saadaan (x = y).

HT3 HT3: heikko täydennysperiaate seuraa vahvasta täydennysperiaatteesta, jos oletetaan perusmereologia. x « y → (  z)((z « y) Λ ¬ (z ○ x)) ¬(x < y) → (  z)((z < x) Λ ¬ (z ○ y)) Todistuksen perusidea 1. x « y oletus 2. ¬ (y < x) (prem. 1 seuraus) 3. (  z)((z < y) Λ ¬ (z ○ x)) (VTP, 2)

HT3  x  y (¬(x < y) → (  z)((z < x) Λ ¬ (z ○ y)))SSP ├  x  y((x  « y) → (  z)((z « y) Λ ¬ (z ○ x)))WSP 1.  x  y (¬(x < y) → (  z)((z < x) Λ ¬ (z ○ y)) PR1 2. x « y apupremissiPR2 3. (y < x) ↔ ((y « x) ν (y = x)) US x/x, y/y MÄÄR. 4.  x  y ((x « y) → ¬(y < x))Lemma 5. ¬(x « x)US Teor. x/x 6. ¬(x = y)MP 2,5, lausel. 7. x « y → ¬(y « x)US AKS. x/x, y/y 8. ¬(x = y) Λ ¬(y « x)MP t., 2,6,7 8A. ¬(y < x)3, lauselogiikka 8B. (x « y) → ¬(y < x)CP 2,…8A Lemma 4 todistettu

HT3 9. ¬(y < x) → (  z)((z < y) Λ ¬ (z ○ x)) US 1 x/x,y/y 10. x « y → (  z)((z < y) Λ ¬ (z ○ x)) 8B, (  z)((z < y) Λ ¬ (z ○ x)) MP 2,4, (t < y) Λ ¬ (t ○ x)) ES. t = txy 13. ((t « y) ν (t = y)) Λ ¬ (t ○ x))MÄÄR A.((t « y) Λ ¬ (t ○ x))ν ((t = y) Λ ¬ (t ○ x)) Lauselogiikka ((t = y) Λ ¬ (t ○ x)) apuoletus 15. ¬ (y ○ x)IK, (x < x)teoreema, US 17.(x < y)2, MÄÄR, MP 18. (x < y) Λ (x < x))16,  w((w < y) Λ (w < x)) EG. 18(uusi muuttuja) 20. (y ○ x) 19, MÄÄR

HT3 20A. ¬ (y ○ x) Λ (y ○ x)RR 21. (t « y) Λ ¬ (t ○ x) (  z)((z « y) Λ ¬ (z ○ x))EG. 22, z 23. (x  « y) → (  z)((z « y) Λ ¬ (z ○ x))CP. 2…23  x  y((x  « y) → (  z)((z « y) Λ ¬ (z ○ x))) UG. 23

HT4 Väite:  x  y (¬ (x < y) → (  z)((z < x) Λ ¬ (z ○ x))) ├ (  z)((z « x) Λ  x  y (  z((z « x) → (z « y)) → (x < y))) Todistetaan: ├ (  z)((z « x)) Λ  x  y (¬ (x < y) → (  w)((w « x) Λ ¬ (w « y)) Todistuksen perusidea (  z)((z « x)) Λ ¬ (x < y)premissi (  z)((z < x) Λ ¬ (z ○ x))SSP (¬ (x ○ y) Λ (z « x)) → ¬ (z « y) MÄÄR. ¬ (x ○ y) → (  z)((z « x) Λ ¬ (z « y)) (x ○ y) Λ ¬ (z ○ y) → ¬ (z = x)MÄÄR. ((x ○ y) Λ (z < x) Λ ¬ (z ○ y)) → ((z « x) Λ ¬ (z « y)) ((x ○ y) Λ (z < x)) → (  z)((z « x) Λ ¬ (z « y)) ((x ○ y) ν (¬ (z ○ y)) (  z)((z « x) Λ ¬ (z « y))

HT4 A1. (  z)((z « x)) Λ ¬ (x < y)premissi A2. ¬ (x < y) → (  z)((z < x) Λ ¬ (z ○ y))premissi, US x/x, y/y 1.¬ (x ○ y) ↔  z ¬ ((z < x) Λ (z < y))MÄÄR. Kvant. 2.¬ (x ○ y)APUPREM. 3. (a « x)ES A1 a/y, a=axyz 4.¬ ((a < x) Λ (a < y)) MP, US 1,2 a/z 5.(a < x) → ¬ (a < y)MP, Lausel. 4 6.(a « x) → ¬ (a « y)MÄÄR., Lausel (a « x) Λ ¬ (a « y)3, (  w((w « x) Λ ¬ (w « y))EG 9 (uusi var.) 10A. ¬(x ○ y) → (  w((w « x) Λ ¬ (w « y))CP

HT4 11A. (x ○ y) APUPR. 11B. ¬ (x < y) → ((a < x) Λ ¬ (a ○ y))ES A2. a/z 11C. ((a < x) Λ ¬ (a ○ y))A1, 11B MP 12. ((x ○ y) Λ ¬ (a ○ y)) → ¬ (a = x)id. lausel. 13. (¬ (a = x) Λ (a < x)) → (a « x)Määr. < 14. ¬ (a ○ y) 11C 15. ¬ (a ○ y) ↔  v¬ ((v < a) Λ (v < y)) 16. ¬ ((a < a) Λ (a < y))US 15 a/v 17. ¬ (a < y) 18. ¬ (a « y)17 MÄÄR. 19.((x ○ y) Λ (a < x) Λ ¬ (a ○ y)) → ((a « x) Λ ¬ (a « y)) 12, 13, (x ○ y) → ((a « x) Λ ¬ (a « y))11…,20, CP

HT4 22.(x ○ y) → (  w)((w « x) Λ ¬ (w « y))EGEN ((x ○ y) ν ¬ (x ○ y)Taut. 24. (  w)((w « x) Λ ¬ (w « y))11A, (  z)((z « x)) Λ ¬ (x < y) → (  w)((w « x) Λ ¬ (w « y)) 26.  x  y (  z ((z « x)) Λ ¬ (x < y) → (  w)((w « x) Λ ¬ (w « y))) UG 25

HT5 P13.  x  y (  z (z « x) → (  z)((z « x) → (z « y)) → (x < y))) ├  x  y((  z (z « x) → (  z)((z « x) ↔ (z « y)) ↔ (x = y))) 1.(  z)(z « x) → (  z((z « u) → (z « v)) → (u < v)))US u/x, v/y, PR1 1A. (  z)(z « x) → (  z((z « v) → (z « u)) → (v < u)))US v/x, u/y, PR1 2.(a « u) → (  z ((z « u) → (z « v)) → (u < v)))ES a/z, a= axy 2A. (a « u) → (  z ((z « v) → (z « u)) → (v < u)))ES a/z, a=axy 3. (a « u)Apupremissi, 4.((t « u) → (t « v)) → (u < v))MP, US t/z 2, 3 5.((t « v) → (t « u)) → (v < u))MP, US t/z 2A, 3 6. ((t « u) ↔ (t « v)) → ((u < v) Λ (v < u))4,5, lauselogiikka 7. ((t « u) ↔ (t « v)) → (u = v)6, teoreema < 8. Käänteinen: identiteetin korvattavuus 9. ((t « u) ↔ (t « v)) ↔ (u = v)7,8

HT5 10. (  z)((z « u) ↔ (z « y)) ↔ (x = y)UG9 z/t 11.  z((z « u) → (  z)(((z « u) ↔ (z « u)) ↔ (u = v))))Apup. EG 12.  x  y  z((z « x) → (  z (((z « x) ↔ (z « y)) ↔ (x = y))))UG u/x, v/y P14. (  z)((z « x) ν (z « y)) → ((  z)((z « x) ↔ (z « y)) ↔ (x = y))