Yliopistojen IT-päivät, TKK klo

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Lapin korkeakoulujen ja kuntayhtymien tietojärjestelmien yhdistäminen
R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Kansalliskirjasto, DSpace ja julkaisuarkistot FinnOA:n julkaisuarkistoworkshop, Jyrki Ilva, Kansalliskirjasto
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
ISOverstaan kouskuttamispäivä
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Oppimisalusta (TYTMoodle) Tampereen yliopiston Avoimen yliopiston intrana Ismo Isopoussu Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus / Avoin yliopisto.
IST Julkaisuarkistojen yhteentoimivuus – standardit ja suosituksia Rita Voigt Teknillisen korkeakoulun kirjasto ja OA-JES Julkaisupäivä –
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
eTentti Jyväskylän yliopistossa
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Avoin Unipoli Tampereen avoimet korkeakoulut yhteistyössä Ismo Isopoussu (050) Tampereen.
Koulutuskeskus Salpaus Hyvä Yritys /Georges Segura - Outi Salmela Tervetuloa! Hyvä Yritys (ammatillinen oppimisympäristöjen kehittämishanke)
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Vapaa Ohjelmisto.  Vapaa ohjelmisto on ohjelmisto jota voi käyttää, tutkia, muuttaa ja jakaa eteenpäin vapaasti.  FLOSS (Free / Libre Open Source Software)
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tervetuloa Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistoon Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen.
Virtuaalimaailmojen haasteet ja mahdollisuudet kouluttajan näkökulmasta Otavan opisto Mervi Jansson.
Etäkäyttö ja tietoturvatasot
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Finnish Support Center FSC Oy tietojärjestelmien asiantuntija.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Mitä.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
FinElib-päivä Kai Ekholm. Strategiset teesit 1.Digitaalinen kirjasto kansalaisten käyttöön 2.Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen digitoinnilla.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Interaktio Otavan Opisto Jari Sarja. Interaktiivisuus oli jo ennen uusia medioita "a mutual or reciprocal action; interacting "(Hyperdictionary)
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
HAKA-projekti VirtAMK-seminaari HAKA Käyttäjän tunnistus yli korkeakoulurajojen VirtuaaliAMK-seminaari Mikael Linden,
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
Johdatus luottamusverkostoihin
Kymenlaakson digitaalinen pääkirjasto Kymenlaakson kirjastojen yhteinen sosiaalista mediaa hyödyntävä verkkosivusto Verkkotyöryhmä: Mika Hatakka, Sinikka.
VETUMA, verkkotunnistaminen ja - maksaminen Tietotekniikkaosasto Ismo Aulaskari
Opiskelun ja opetuksen tietovirtojen tavoitearkkitehtuuri: nykytilan kuvaus
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
KyAMK:n yhteinen sisäinen viestintä Vastuut, prosessit, ohjeet, seuranta ja ajankohtaista Viestintätiimin työpaja Riitta Leviäkangas.
Case: EXAM – sähköinen osaamisen näyttö
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Opolta terveisiä ennen tapahtumaa Korkeakouluopiskelijaksi Tampereelle
Yliopistojen JOO-sopimusta tukeva palvelu
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Katsaus opintohallinnon järjestelmiin Sami Hautakangas, OKA
EXAM-SÄHKÖInEN osaamisen ARVIOINnin järjestelmä
Esityksen transkriptio:

Yliopistojen IT-päivät, TKK 23.10.2008 klo 16.00 - 16.30 ” Second Life Long Learning – Tampere Experience” Ismo Isopoussu http://www.uta.fi/~ismo.isopoussu/ ismo.isopoussu@uta.fi 050 - 462 7368, 03 - 3551 7504 TYT/Avoin yliopisto TAMPEREEN YLIOPISTO v. 2020 ismo.isopoussu@uta.fi

Uusi vuosituhat alkoi, akateeminen rauha oli menetetty iäksi… Suomi astui tieto / informaatio / osaamis / jne. -yhteiskuntaan, internet oli tullut jäädäkseen avoimet yliopistot olivat etulinjassa vetäneet sähkölankoja koulutuksen kentälle ja häirinneet normaalia yliopistotyötä virtuaaliyliopisto ja –ammattikorkeakoulu sähköiset järjestelmät vyöryivät korkeakouluihin UPJ työajan kohdentaminen kansainvälistyminen palvelukeskukset huippuyksiköt tuottavuusohjelma yhteiskunnallinen vuorovaikutus Travel, SAS, Rondo, Opsu, WinTimmi, NettiOpsu, SolePRO, SoleTM, DSpace, Tutkii, Opsi, WebTimmi, JOO, NettiRekka, Katava, AdeWin, Rekka, AdeEKo, Moodle, Valtsu, Varakas, Väinö, Jasca, Tomi, Sordino Cris, Wheko, Flopsu, KeyControl, MD 110, BasWare, YSHJ, Funima, HAREK, Pali, eHOPS, Katti, TaYPro, Wentti, Wilmo, eLomake, Flexim, KOTA, Prima, WebTallennus, PieniHevi, Tweb, NettiHepa, HeVi verkostoituminen Tässä on esimerkin omaisesti listattuna muutamia Tampereen yliopistossa v. 2008 käytössä olleita tietojärjestelmiä laadunvarmistus rakenteellinen kehittäminen

Tampereella ei kuitenkaan oltu lannistuttu kaiken tämän alle… arkista työtä oli tehty vaikka rahaa oli aina tuntunut olevan niukasti alueellista TVT-yhteistyötä tehtiin Tampereen eOppimisen klusterissa valtakunnallisissa tietojärjestelmä- yms. hankkeissa oltiin aktiivisia AOR-ryhmät, Joopas, M-määritykset yms.

Tampereella… itse oli koodia opiskelijatietojärjestelmiinkin väännetty (Opsu, Opsi, Rekka…) open source – ohjelmistoja hyödynnettiin ja muokattiin, syntyi mm. avoimen yliopiston Moodle-laakso… TYTMoodle kurssiympäristöinä, henkilökunnan intrana, virtuaalisena opiskelijapalveluna, opettajien intrana, sähköisen tenttimisen alustana, kehityshankkeiden projektiympäristöinä, ekstranetteinä… 24 / 7 / 365, ei avoimen ovia lukita yöksi…

OPT / PPT (TYT)Moodle (Netti)Rekka OPSI Moodle-laakso & TaY, Avoin yo Moodle-laakso & muita sähköisiä palveluita v. 2008 virtuaalinen opiskelija- palvelu sähköinen tenttiminen henkilökunnan sisäinen intra-alue opettajien sisäinen intra-alue kurssialueet v. 2008 testialue, perehdytysalue kehittämisryhmät OPSI Sähkötentti TaY:n laatutyö UNIPOLI –yhteistyö ym. (TYT)Moodle shibbolointi Nelli-portaali OPT / PPT TaY – intra UTAPAC, Eduroam, Langaton Tampere – verkot infoasemat ilmaisohjelmat TUPAS - tunnistautuminen keskitetty TaY:n tunnushallinto Sähköinen hakujärjestelmä (Lotus Notes) (Netti)Rekka v. 2009 www.avoinyliopisto.fi yhteystiedot maksutiedot opinto-oikeustiedot opetustiedot opintosuoritustiedot tentteihin ilmoittautuminen OPSI tilastot / raportit toimeenpanosuunnitelma

Rakenteellistakin kehittämistä tehtiin… Yliopistoallianssi (TaY, TTY, JY) UNIPOLI (TaY, TTY, TAMK, PIRAMK) syntyi myös tervettä maakunnallista uhoa vastata pääkaupunkikeskeisiin innovaatioylipisto- yms. hankkeisiin…

Mitä oli tapahtumassa… Habbo Hotel – sukupolvi oli tulossa aikuisuuteen web 2.0 oli heille jo ”business as usual” ubiikki internet sulautui reaalimaailmaan ja audiovisuaalisuus korvasi tekstuaalisuutta kiihtyvällä tahdilla kuinka akateeminen maailma vastasi tähän haasteeseen? Wink! Ubiikki Uni 2012 – Commarit valtaavat yliopistot? www.uta.fi/tyt/avoin/ubiikkiuni2012/ SLLL - TE

Second Life Long Learning – Tampere Experience on… verkko-opiskelun uusi ulottuvuus aikaisemmat toimintatavat uudistava tarpeettomat rajat rikkova haaste perinteisille organisaatioille uuden sukupolven korkeakoulu aidosti innovatiivinen!

SLLL-TE on… suoraa jatkoa UNIPOLI ja Allianssi -yhteistyölle Tampereelle muuttanut Poliisiammattikorkeakoulu liittyi konsortioon 2009 -> syntyi UNIPOLIS kaikki Tampereen alueen korkeakoulutarjonta aidosti saman sateenvarjon alla yhteinen infrastruktuuri ja tukipalvelut

SLLL-TE:n teki mahdolliseksi… korkeakoulujen yhteistyönä tekemä tietomallien standardointi – ”in M we trust” korkeakoulujen johdon TVT-asiantuntijoille antama liikkumatila, resurssit ja vastuu teknologioiden kypsyminen sukupolven vaihtuminen

SLLL-TE:n teki mahdolliseksi… turkulaisten tekemä ennakkoluuloton pioneerityö tamperelaisten nöyryys omaksua ideoita myös turkulaisilta… Kim Holmberg, Ismo Huvila & co. raivasivat tietä Second Lifen koulutuskäytölle Suomessa

SLLL-TE on… fyysisen kampuksen ja Second Life –virtuaalimaailmassa sijaitsevan kampuksen yhteensulautuma: UNIPOLIS - kampus

SLLL-TE on oppimiselämys… edutainment 3.0 kampusalueen fyysiset ihmiset kiinnittyvät paikantimin varustetuilla päätelaitteillaan avatar-hahmoina virtuaalikampukselle kehittyneet näkymien profilointi- / suodattamismahdollisuudet ”näytä vain oman alan opiskelijat” ”näytä vain arvosanoja 5 saavat opiskelijat” ”näytä vain valittua sukupuolta olevat opiskelijat” ”näytä vain…

SLLL-TE on massiivinen oppimiselämys… Second Life tuo opiskelijoita kaikkialta maailmasta oppimistilanteessa voi olla luentosalissa esim. 100 fyysistä ihmistä ja 3500 SL-opiskelijaa SLLL-TE on noussut opiskelijamäärässä Englannin Open Universityn (200 000 opiskelijaa) kannoille

SLLL-TE on turvallinen oppimiselämys… ”Vain osa poliiseista pääsee nettiin” Iltalehti 25.9.2008 ”Poliisi ei pääse omalta koneeltaan käsiksi uhkausvideoihin” HS 24.9.2008 ”Poliisin on hallittava internet” Länsi-Savo 2.10.2008 ” Facebook-vakoojat huolestuttavat puolustusvoimia” Tietokone 20.10.2008 poliisiammattikorkeakoulun opiskelijat toimivat kyber-poliiseina UNIPOLIS-kampuksella

SLLL-TE hyödyntää… M-määritysten 3.0 versioita, uutena määriteltävänä asiana mm. ”osaaminen” jota opinnot tuottavat uutta valtakunnallista opiskelijatietojärjestelmää (v. 2.0 käyttöön uusin ominaisuuksin v. 2018) tunnistaa aiemmat opinnot kokoaa jokaisen yksikön opetustarjonnan ja automatisoi eHOPS-prosesseja ohjaa hallintohenkilökuntaa AHOT-prosesseissa aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen nivoo työelämäosiot opintoihin koostaa tutkintoja hyväksyttäviksi UNIPOLIS -korkeakouluissa

SLLL-TE on… Täysshibboloitu HAKA –käyttäjähallinta kaikissa prosesseissa yhteinen teknologiainfrastruktuuri oppimisalustat mediavarannot langattomat verkot yhteisöpalvelut muut julkispalvelut kaupalliset toimijat lisäpalvelut

SLLL-TE on koko Tampereen projekti… eTampereessa harjoiteltiin, SLLL-TE:ssa hedelmät ovat kypsiä poimittaviksi NettiNyssen 4. versio on VirtuaaliNysse joka huristaa UNIPOLIS-kampuksella laajat tietovaranto- ja neuvontapalvelut oppimistilanteisiin X-Nelli palvelu, joka digitoi kirjastojen kokoelmia v. 2012 kehitetyllä läpivalaisuskannaustekniikalla

SLLL-TE on enemmän kuin oppilaitos… HAKA, VIRTU ja kaupalliset tunnistamistekniikat yhteensovitettiin 2010-luvun alussa UNIPOLIS-kampuksella toimivat myös elinkeinoelämän koulutustoimijat ja mm. työvoimahallinnon väki SLLL-TE –opiskelu sulautuu yritysten omiin sisäisiin toimintaympäristöihin kansainväliset suuryritykset kouluttavat SLLL-TE:n avulla maailmalla olevia työntekijöitään

SLLL-TE on osa elämää… Business Co-operation Coordinator (BUCOTCOT) koordinoi WBL-prosesseja (Work Based Learning)… …ja opiskelu ja ammattiura muodostavat toisiinsa sulautuneen kokemuksellisen BLLWBLE -oppimiselämän (Blended Life Long Work Based Learning Experience)

Kuvan © ja esityslupa: Arkkitehtitoimisto Erkki Helamaa ja Keijo Heiskanen Oy

Kuvan © ja esityslupa: Arkkitehtitoimisto Erkki Helamaa ja Keijo Heiskanen Oy

ismo.isopoussu@uta.fi

ismo.isopoussu@uta.fi

Lähde: http://blogs. law. harvard

Lähde: ”Tietokone” nro 12/07

Lähde: http://www.virtuaaliyliopisto.fi/

lähde: http://uvvy.com/index.php/TransVision06_in_SL_Report

SLLL - TE Kiitos… Lisätietoja: ismo.isopoussu@uta.fi (050) 462 7368 www.uta.fi/~ismo.isopoussu/ SLLL - TE ismo.isopoussu@uta.fi