IP-puheen äänenlaadun monitorointi Diplomityöseminaari Espoo, 14.04.2010 Christoffer elenius
Esityksen sisältö Työn tavoitteet Asiakasyritys Puhelinjärjestelmän rakenne Monitorointialgoritmi Monitoroititapa Hyödyt kiteytettynä Yhteenveto
Työn tavoitteet Puhelinjärjestelmän puheenlaadun automaattinen monitorointi Miten puheenlaatua voidaan mitata puhelinjärjestelmässä? Miten saadaan selville puheenlaatua haittaavat tekijät?
Asiakasyritys European IT Oy Perustettu vuonna 2002 Erikoistunut IT- ja puheratkaisuihin, nettipalvelujen tuottamiseen ja ylläpitoon 20 työntekijää Monitoroitu puhelinjärjestelmä Espoon konesalissa
Puhelinjärjestelmän rakenne Liikenne kulkee yhden solmupisteen kautta Solmupisteen kautta kulkevat puhelimien lähettämät RTCP-kontrollointipaketit
Monitorointialgoritmi E-malli on monitorointityössä käytetty monitorointialgoritmi E-malli arvioi puheenlaatua siirtokanavan laatuparametrien avulla. - Huojunta - Viive - Pakettihukka Tuloksena R-arvo, asteikko 40-100
Monitorointitapa Saadaan tieto 4-kanavan äänenlaadusta, muilla monitorointitavoilla saadaan tieto vain 2-kanavan äänenlaadusta Kaapataan monititorointipisteessä puhelimien lähettämät RTCP-paketit
Hyödyt kiteytettynä Äänenlaadun monitorointi on täysin automaattista, eikä kuormita järjestelmää tai aiheuta vikatilanteita tai laitekustannuksia Asiakaspalvelijoilla ja asentajilla on noussut itseluottamus ja varmuus vastata puhelinjärjestelmää koskeviin kysymyksiin Työkalu on tuonut lisäarvoa puhelinjärjestelmän luotettavuuden paranemisessa ja vähentänyt asiakaspalveluun saapuvien puheluiden määrää
Yhteenveto IP-puheluiden äänenlaadun ylläpitäminen on haastaavaa Työssä tutkittiin IP-puheluiden äänenlaatua Kun halutaan kehittää IP-puheluiden äänenlaatua, pitää monitoroida puheluita, jotta saadaan karsittua pois äänenlaatua haittaavat tekijät
Kiitos! Kysymyksiä?