Kirkon ja koulun uskontokasvatus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustieto tutuksi
Advertisements

SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
Elämänkatsomustieto tutuksi
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
AO2 Opettajana ja kasvattajana TEKSTIILITYÖ Ryhmäohjaus klo – sh. 129 (tekstiilityön tila) Päivi Aalto
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Elämänkatsomustiedon historiaa, nykyisyyttä ja tulevaisuuden näkymiä
Katsomusaineet ja etiikka
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Ainedidaktiikka 1 Uskonto
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon aineenopettajakoulutuksen info 2009 Arto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? – Eri uskonnonopetusmallien sopivuus suomalaiseen koulujärjestelmään Arto Kallioniemi, HY, Soveltavan kasvatustieteen.
Perusosaluento Ev.lut uskonto perusosa
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Elämänkatsomustiedon historiaa ja tulevaisuuden näkymiä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Elämänkatsomustieto tutuksi
Arto Kallioniemi, HY, Soveltavan kasvatustieteen laitos
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Uskonnonvapaudesta nykypäivään
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Uskonto ja yhteiskunta
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
Nopolan koulu Opettajien veso
Uskontojen tieteellinen tutkimus
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Uskonnonvapaudesta 2000-luvulle
Kirkon kehitys uskonpuhdistuksen jälkeen
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman keskeiset kehityssuunnat Rippikoulu on elämää Jumalan kasvojen edessä (elämä-usko-rukous) Yhteisöllinen.
Uskonto, sosiaaliset suhteet ja solidaarisuus
Varhaiskasvatuksen yhteistyön
Jumala Luku 1 – Motivointi 1.
Esityksen transkriptio:

Kirkon ja koulun uskontokasvatus Ainedidaktiikan perusteet Helsinki 5.10.2009 Tapani Innanen uskonnonpedagogiikan yliopistonlehtori (HY teol. tdk) dosentti (JoY teol. tdk; TaY kasvatust. tdk)

Kirkon ja koulun uskontokasvatus 1. Historiaa 2. 2000-luvun tilanne 3. Esimerkki kirkon ja koulun uskontokasvatuksen suunnitelmista 4. Uskontokasvatuksen yhteisölliset tasot koulun uskonnonopetuksen näkökulmasta

1. Historiaa Valtionkirkon aika - ev.lut. kirkko vastasi kansanopetuksesta (erit. kiertokoulu) ja valvoi oppikouluja - 1866: seurakunnan ja kunnan ero, kunnallinen kansakoulu * uskonto koulun eetoksen pohja ja keskeinen oppiaine - kiertokoulua kehitettiin 1920-luvulle saakka Uskonnonvapauden toteuttaminen ja ”ensimmäinen tasavalta” - oppivelvollisuus 1921: alkuopetuskin kunnalliseksi - uskonnonvapaus 1919+1923: uskonnon opetus ”tunnustuksen mukaan” => tunnustuksellinen uskonnonopetus - kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet painottuivat uskonnollisemmin, erityisesti rippikouluun - ”koti – uskonto – isänmaa” kasvatusihanteena => loi jatkuvuutta

1. Historiaa 2. maailmansodan jälkeen - ”vaaran vuosina” uskonto-oppiaineen asema säilyi - jälleenrakennusaikana uskonto sivuun koulun kasvatusihanteista 1960-1970-luvuilla ”suuri murros” ja kansainvälinen tiedostaminen - uskonnon(opetuksen) kritiikki - tunnustuksellinen uskonnonopetus säilyi peruskoulussa * suvaitsevaisuus ja maailmauskonnot korostuivat - kirkon kasvatustoiminnassa rippikoulun asema säilyi, päiväkerho suosituksi 1990-luvun alussa * Neuvostoliiton hajoaminen ja EU * vapaampi markkinatalous – ja lama * näkyvä monikulttuuristuminen ja -uskontoistuminen

2. Tilanne 2000-luvulla 2000-luvulla uskonnon/uskontokasvatuksen asemaa tarkasteltu laajasti - 2003 uskonnonvapauslaki => muutokset perusopetus- ja lukiolakiin * positiivisen uskonnonvapauden korostus * ”tunnustuksen mukaan” opettamisesta ”oman uskonnon” opetukseen + huomaa: ei ”tunnustukseton” tai ”ei-tunnustuksellinen”! * opettajan ei tarvitse kuulua opetuksensa mukaiseen uskontokuntaan * uskontokunnilla ei enää juridista sananvaltaa opetusjärjestelyihin - yhteiskunnalliset koulutussuunnitelmat: * Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2003) * Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2000) * Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) * Lukion opetussuunnitelman perusteet - ev.lut. kirkko: Rippikoulusuunnitelma 2001

3. Esimerkki kirkon ja koulun uskontokasvatuksen suunnitelmista Vertailussa Rippikoulusuunnitelma 2001 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004 Tutkimukset: - Sari Husso, Uskon vahvistamista ja uskonnollista yleissivistystä. Uskontokasvatuksen luonne rippikoulussa ja perusopetuksessa nuorten kokemusten ja opetussuunnitelmien kuvaamina. Uskonnonpedagogiikan pro gradu -tutkielma. Joensuun yliopisto, teologinen tiedekunta. 2006. - Tapani Innanen, Rippikoulun opetussuunnitelma ja asema uskontokasvatuksessa. Teoksessa Tapani Innanen & Kati Niemelä (toim.), Rippikoulun todellisuus. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 107. 2009.

4. Uskontokasvatuksen yhteisölliset tasot koulun uskonnonopetuksen näkökulmasta MAKROTASO Uskonnonvapaus- ja koululainsäädäntö MESOTASO Uskonnon opettaminen yleissivistävässä koulussa Uskonnolliset yhteisöt Lähiyhteisöjen uskonnollisuus MIKROTASO Yksilön uskonnonvapaus

4. Uskontokasvatuksen yhteisölliset tasot koulun uskonnonopetuksen näkökulmasta yhteiskunnan makrotaso: sekulaari järjestelmä ja kunnon kansalaisen intressi 2) yksilön mikrotaso: positiivinen uskonnonvapaus ja oikeus oman uskonnon opiskeluun paikallinen mesotaso: uskonnon ulottuvuudet oppimisympäristössä * koulun ja uskonnollisen yhteisön kasvatusintressien ero! - Kaikki tasot ovat joka tapauksessa olemassa! - Koulun uskonnonopettajan on katseltava toimintaansa niin, että hän ottaa kaikki nämä tasot huomioon omassa työssään!