Marianne Teräs 2007 Kulttuurienvälinen oppiminen ja koulutus 27.3.07 Marianne Teräs.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Riihimäen kauppaoppilaitoksen keke- ja laatutyö
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Kuva oppimateriaalissa Otavan Opisto Jari Sarja.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
Ryhdy kv-tuutoriksi! Kv-tuutoritoiminnastaKv-tuutoritoiminnasta: - Toimit uusien opiskelijoiden tukena ja autat heitä sopeutumaan opiskeluun! - Parannat.
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
Vesa Lappalainen Jonne Itkonen Tietotekniikan laitos 2009.
Callidus-tutorointi pähkinänkuoressa
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Päivi Paukku Language Centre
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
Examples of succesful LEADER implementation and good practices Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut Outi Tasala
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
Green Play Erasmus + Sport -hanke
Markkinoiden juridinen toimintaympäristö Luento 5
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
Ready, steady....GO & GET INTERNATIONAL Kansainvälisyys on taitolaji
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
Yhdessätekemistä yli rajojen
Risk analysis, risk attitudes
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut
Vesikemian Professori
Optional A2 languages.
Kohti turvallisempaa tulevaisuutta -
Rehabilitative work experience in hämeenlinna prison
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
© Haaga-Helia StartUp School
Esityksen transkriptio:

Marianne Teräs 2007 Kulttuurienvälinen oppiminen ja koulutus Marianne Teräs

Marianne Teräs 2007 Käsitteistä Kasvatus (Education) Kasvatus (Education) Koulutus (Training) Koulutus (Training) Opiskelu (Studying) Opiskelu (Studying) Opetus (Teaching, instruction) Opetus (Teaching, instruction) Oppiminen (Learning) Oppiminen (Learning)

Marianne Teräs 2007 Kulttuurin monista käsitteistä ja lähestymistavoista Ajatus vai esine, vaiko molemmat Ajatus vai esine, vaiko molemmat Discurssi ja puhe Discurssi ja puhe Elämäntapa Elämäntapa Symbolit ja merkitys, verkostot Symbolit ja merkitys, verkostot Fokusoituneet, laajat: Idioculture (Fine 1987), ”in education everything relates to culture” (Erickson 2001) Fokusoituneet, laajat: Idioculture (Fine 1987), ”in education everything relates to culture” (Erickson 2001)

Marianne Teräs 2007 Cultural phenomena cultural activities such as producing goods or educating children, cultural activities such as producing goods or educating children, cultural values, schemas, meanings and concepts such as wealth or youth cultural values, schemas, meanings and concepts such as wealth or youth physical artifacts such as tools or books physical artifacts such as tools or books psychological phenomena such as emotions or perception, and psychological phenomena such as emotions or perception, and agency, which means that humans actively construct and reconstruct cultural phenomena (Ratner 2000) agency, which means that humans actively construct and reconstruct cultural phenomena (Ratner 2000)

Marianne Teräs 2007 Ethnicity, race, nation A common core between the concepts of ethnic group, race, and nation with differing peripheries; common for all is the idea of decent or ancestry and ideas about culture. A common core between the concepts of ethnic group, race, and nation with differing peripheries; common for all is the idea of decent or ancestry and ideas about culture. –Fenton (2003)

Marianne Teräs 2007 Multicultural education an idea or concept, an idea or concept, an educational reform movement, an educational reform movement, and a process. and a process. “Multicultural education incorporates the idea that all students – regardless of their gender and social class and their ethnic, racial, or cultural characteristics – should have an equal opportunity to learn in school” “Multicultural education incorporates the idea that all students – regardless of their gender and social class and their ethnic, racial, or cultural characteristics – should have an equal opportunity to learn in school” Banks (2002)

Marianne Teräs 2007 Intercultural education Emphasize a genuine understanding of cultural differences and similarities that is necessary to build a foundation for working collaboratively with each other Emphasize a genuine understanding of cultural differences and similarities that is necessary to build a foundation for working collaboratively with each other ‘intercultural’ means implications, comparisons, exchanges, cooperation, and confrontations between groups (Cushner 1998) ‘intercultural’ means implications, comparisons, exchanges, cooperation, and confrontations between groups (Cushner 1998)

Marianne Teräs 2007 Intercultural training Application within intercultural relations Application within intercultural relations Interdisciplinary: Interdisciplinary: –Cultural anthropology –Cross-cultural psychology –Sociolinguistics –Multicultural education –Intercultural communication –International business management ( Bennett ym. 2004)

Marianne Teräs 2007 Kulttuurienvälisen koulutuksen muotoja ja prosesseja Yleinen kulttuurikoulutus (culture-general) Yleinen kulttuurikoulutus (culture-general) –Yleinen tietoisuus kulttuureista, kulttuurien variaatioista, kehittymisestä Spesifi kulttuurikoulutus (culture-specific) Spesifi kulttuurikoulutus (culture-specific) –Valmennus tietyn kulttuurin kohtaamiseen esim. kielikoulutus Etnosentrismi vs. kulttuurinen itsetietoisuus (cultural self-awareness) Etnosentrismi vs. kulttuurinen itsetietoisuus (cultural self-awareness) (Landis ym. 2004)

Marianne Teräs 2007 Tunteet ja oppiminen Tunteet ja kulttuuri Tunteet oppimisen estäjinä ja edistäjinä Tunteet oppimisen estäjinä ja edistäjinä Motivaatio (sisäinen/ulkoinen) ja oppiminen (Hakkarainen ym. 2004) Motivaatio (sisäinen/ulkoinen) ja oppiminen (Hakkarainen ym. 2004) Etnosentrismi ja ”oma kulttuuri tuntuu oikealta”, ”the embodied feeling of culture” Etnosentrismi ja ”oma kulttuuri tuntuu oikealta”, ”the embodied feeling of culture” (Bennett & Castiglioni 2004)

Marianne Teräs 2007 Koulutuksen suunnittelu (Landis ym. 2004, Minton 2005) Kuka, ketä? Kuka, ketä? Mitä? Mitä? Missä? Missä? Miksi? Miksi? Milloin? Milloin? Miten? Miten? Huom! Kysymykset auttavat alkuun suunnittelussa, mutta eivät sido tai rajoita sinua

Marianne Teräs 2007 Kuka, ketä? Minä, vaiko joku muu? Minä, vaiko joku muu? Ketä koulutan? Ketä koulutan? Minkä ikäisiä oppijat ovat? Minkä ikäisiä oppijat ovat? Mitä he haluavat/mitä heidän tulisi oppia? Mitä he haluavat/mitä heidän tulisi oppia? Mitä he odottavat oppivansa? Mitä he odottavat oppivansa? Mitä he jo tietävät asiasta, mitä he jo osaavat? Mitä he jo tietävät asiasta, mitä he jo osaavat? Millaisia kokemuksia heillä on asiasta? Millaisia kokemuksia heillä on asiasta? Mitä he odottavat kouluttajalta? Mitä he odottavat kouluttajalta? Mistä kulttuurisista tai etnisistä taustoista oppijat ovat? Onko sillä merkitystä? Mistä kulttuurisista tai etnisistä taustoista oppijat ovat? Onko sillä merkitystä? Tunnetko heidän oppimiskulttuuriaan? Tunnetko heidän oppimiskulttuuriaan? Mikä on heidän kielitaitotasonsa? Mikä on heidän kielitaitotasonsa?

Marianne Teräs 2007 Mitä? Mitä on tarkoitus oppia? Mitä on tarkoitus oppia? Miten voin ohjata/tukea heidän oppimistaan? Miten voin ohjata/tukea heidän oppimistaan? Mitä heidän pitää/tarvitsee tehdä oppiakseen asian? -> Mitä se vaatii minulta? Mitä heidän pitää/tarvitsee tehdä oppiakseen asian? -> Mitä se vaatii minulta? Millaisia ongelmia heillä mahdollisesti on oppimisessaan? -> Miten voin auttaa heitä? Millaisia ongelmia heillä mahdollisesti on oppimisessaan? -> Miten voin auttaa heitä?

Marianne Teräs 2007 Missä? Missä fyysisessä paikassa he opiskelevat? Missä fyysisessä paikassa he opiskelevat? Missä koulutan? Missä koulutan? Mitä välineitä paikassa on käytettävissä? Mitä välineitä paikassa on käytettävissä? Mitä välineitä tarvitsen? Mitä välineitä tarvitsen? Missä voin kokeilla tilaa ja välineitä? Missä voin kokeilla tilaa ja välineitä? Miten järjestän tilan? Miten järjestän tilan? Mistä saan apua tarvittaessa? Mistä saan apua tarvittaessa?

Marianne Teräs 2007 Milloin? Milloin ja kuinka usein tapaan opiskelijat? Milloin ja kuinka usein tapaan opiskelijat? Kuinka paljon aikaa on käytössä? Kuinka paljon aikaa on käytössä? Mihin fokusoin suhteessa asiaan? Mihin fokusoin suhteessa asiaan? Miten jaan ajankäytön? Huom! Vaihtelevuus Miten jaan ajankäytön? Huom! Vaihtelevuus Mikä ajankohta päivästä? Mikä ajankohta päivästä? Mitkä asiat tarvitsevat aikaa? Mitkä asiat tarvitsevat aikaa? Riittääkö sama aika kaikille? Riittääkö sama aika kaikille?

Marianne Teräs 2007Miten? Mitä opiskelumenetelmiä opiskelijat osaavat? Mitä opiskelumenetelmiä opiskelijat osaavat? Mitä opetusmenetelmiä käytän? Mitä opetusmenetelmiä käytän? Miten rakennan yhteisen oppimisen kohteen suhteessa opiskelijoiden yksilöllisiin tavoitteisiin? Miten rakennan yhteisen oppimisen kohteen suhteessa opiskelijoiden yksilöllisiin tavoitteisiin? Miten saan opiskelijat sitoutumaan, työskentelemään ja osallistumaan? Miten saan opiskelijat sitoutumaan, työskentelemään ja osallistumaan? Voinko olettaa, että opiskelijat haluavat oppia sen, mitä heille opetan? Voinko olettaa, että opiskelijat haluavat oppia sen, mitä heille opetan? Mistä opiskelija on vastuussa oppimisessaan, mistä minä olen vastuussa opiskelijan oppimisessa? Mistä opiskelija on vastuussa oppimisessaan, mistä minä olen vastuussa opiskelijan oppimisessa? Mistä tiedän mitä opiskelijat ovat oppineet? Mistä tiedän mitä opiskelijat ovat oppineet? Miten kerään ja saan palautetta opiskelijoiden oppimisesta? Miten kerään ja saan palautetta opiskelijoiden oppimisesta? Miten otan huomioon opiskelijoiden osaamisen? Miten otan huomioon opiskelijoiden osaamisen? Miten joustan omassa suunnitelmassani? Miten joustan omassa suunnitelmassani? Miten reflektoin omaa opetustani? Miten reflektoin omaa opetustani?