Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma Keski-Suomessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin päihdehuollon palvelujen ja kustannusten vertailu vuonna AV
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
Turun Psykiatria Aikuisten avohoito
Kokemuksia päihdepalveluiden yhteistyöstä psykiatrian ja perusterveydenhuollon kanssa Anneli Raatikainen.
2. Lapin mielenterveys- ja päihdepäivät Rovaniemellä 4. – ”Ihmisyyden äänellä – vertaistuki mielenterveys- ja päihdekuntoutuksessa” vertaisohjaaja.
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä
Kuntamarkkinat Helsinki
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Varhaisvaiheen toimintamalli sosiaali- ja terveyskeskukseen: päihteet ja mielenterveys (työikäiset) Päivitetty xx/2013 Lähde: Välittäjä hankeen toimintamalli.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Itä-Suomen huippukokous Virpi Kölhi. Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) •järjestää jäsenkuntien puolesta erikoissairaanhoidon,
Esitys Juha Mieskolainen
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY SOSIAALINEN YRITYS. SOSIAALINEN YRITYS VAI YRITYS ? MENTAL OY ON PIRKANMAAN ENSIMMÄINEN REKISTERÖITY SOSIAALINEN YRITYS. TARKOITUKSENA.
Potilasturvallisuus vanhustyössä
Syömishäiriöiden hoito OYS:n Lasten ja Nuorten klinikassa
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Jyväskylässä Kuntaliitoksen toteutuessa yhteispalvelupisteitä oli Vaajakoskella, Palokassa, Taulumäellä, Kuokkalassa ja Korpilahdella. Säynätsalon aluetoimisto.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Perusturvalautakunta liite nro 5
Psykiatrian päivystys KYMSHP:ssa
PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Päiväkeskustoiminnan tulevaisuus Lahti Kari Haavisto, STM PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI SAIRAANHOIDOLLINEN TOIMINTA VALTUUSTON ILTAKOULU Aino-Liisa Oukka johtajaylilääkäri.
Uuden kunnan palvelurakenteen toteuttaminen UusiKunta kunnanhallitusten yhteiskokous Pääsihteeri Jaana Simola.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin päihdepalvelut
Ea Hoitojonojen saattaminen erikoissairaanhoitolain edellyttämään tilaan mennessä Suunnitelma Tiedoksi: sote-johtoryhmä
Esperi Care Parempaa hoitoa
Terveydenhoitajana kotihoidossa
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
Viestintäsuunnitelma
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Ivan käytön arviointia perhepalveluissa Kätevä käyttää, tulee punnittua asioita monesta näkökulmasta ja mietittyä eri vaihtoehtojen vaikutuksia pitkälle.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Avustajapalvelu kuntien avopalvelujen täydentäjänä
Päiväkeskus osana kuntien päihdetyötä Matti Mäkelä Pikassos Oy
Mitä tilastot kertovat ulkona liikkumisen turvallisuudesta/turvattomuudesta ANTTI IMPINEN / THL.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
0 Yhteiset palvelut: perusperiaatteet  Ihminen ja hänen omat voimavaransa keskiöön (”Ratkaisun avaimet ovat asiakkaan taskussa”)  Palveluohjaus on avainasemassa.
Sosiaalihuoltolaki.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
PPPR1-hankkeen päätösseminaari Raisiossa.
NUORISOPSYKIATRIA KESKI- SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRISSÄ -psykiatrian toimialueella 5 vastuualuetta -vs. toimialueen johtaja yl Tarja Seuri - nuorisopsykiatrian.
Asiakaslähtöisyys, dialogisuus ja monialaisuus Kouvolan yhteispäivystysmallissa?? Kimmo Salmio Akuuttilääketieteen ja yleislääketieteen el Ylilääkäri,
Perusterveydenhuolto. Perusterveydenhuollon avohoidon kaikki lääkärikäynnit / asukasta.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Perusterveydenhuolto
Ryhmäkuntoutus ammattilais-vertaisyhteistyönä
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Päihdetapauslaskenta 2011
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Esityksen transkriptio:

Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma Keski-Suomessa Toimitusjohtaja Jussi Suojasalmi, Jyväskylän Seudun Päihdepalvelusäätiö

Samanaikaiset ongelmat – erilaiset toimintakulttuurit Samanaikaiset päihdeongelmat ja mielenterveyshäiriöt, erilaiset hoitokäytännöt sekä päihde- ja mielenterveysjärjestelmän erilaiset toimintakulttuurit ovat muodostaneet suurimman esteen palveluihin pääsylle yhden oven ja matalan kynnyksen periaatteella. Mielenterveys- ja päihdeongelmien kytkeytyminen toisiinsa edellyttävät, että palvelujärjestelmää muokataan asiakkaan näkökulmasta helpommaksi käyttää.

Palveluiden järjestäminen ja tuottaminen – monta mahdollista tapaa Kaupunki, kunta tai kuntayhtymä voi tuottaa mielenterveys- ja päihdepalvelut palvelut kokonaan itse tai antaa osan tai koko palvelukokonaisuuden jonkin muun organisaation tehtäväksi riippuen alueen olemassa olevasta palvelujärjestelmästä sekä tarkoituksenmukaisesta palveluiden tuottamistavasta. Kuntien on mahdollista tehdä strategiseen kumppanuuteen perustuvia sopimuksia kolmannen sektorin järjestämistä palveluista. Kunnat voivat olla myös mukana perustamassa yhteistoimintaorganisaatioita yhdessä muiden kuntien, sairaanhoitopiirin sekä kolmannen sektorin järjestöjen kanssa.

Palvelujärjestelmien kehittäminen Useissa kaupungeissa mielenterveys- ja päihdepalveluja tuottavat useat eri organisaatiot ja hallintokunnat julkiselta ja kolmannelta sektorilta. Palvelujen kehittäminen palvelurakenteita uudistamalla edellyttää sairaanhoitopiirin, kaupunkien ja kuntien sekä kolmannen sektorin toimijoiden yhteistä näkemystä ja sitoutumista siitä mitä ollaan muuttamassa, kehittämässä, luomassa tai kenen vastuulle palvelujen tuottaminen määritellään. Nykyisessä tilanteessa tulee pääsääntöisesti rakenteita uudistamalla, keskittämällä sekä tehtävänjakoa selkiyttämällä löytää tarvittavat resurssit palvelujen kehittämiseen ja niiden muuttamiseen.

Asiakkaiden ohjautuminen palvelujen piiriin (1) Asiakkaat ohjautuvat virka-aikaan palveluiden piiriin esisijaisesti sosiaali- ja terveyskeskuksen kautta. Kunnat voivat myös määritellä, että yhdistetty päihde- ja mielenterveysongelmaisten avohoitoyksikkö toimii ensisijaisena palvelupisteenä perus- ja erikoistasolla. Tämä organisointitapa voi olla perusteltua erityisesti silloin, kun kunnassa on selkeä mielenterveys- ja päihdepalveluiden kokonaisuus eikä resursseja ole syytä hajauttaa monelle eri tasolle useaan yksikköön. Erityisosaamista edellyttävät palvelut voidaan keskitetysti sijoittaa yhteen organisaatioon ja yksikköön. Se miten asiakkaiden ohjautuminen palvelujen piiriin organisoidaan, riippuu pitkälti kunnan tai alueen väestöpohjasta ja palvelujärjestelmien laajuudesta sekä siitä, miten erikoistuneita palveluyksiköitä alueelle on voitu luoda.

Asiakkaiden ohjautuminen palvelujen piiriin (2) Virka-ajan ulkopuolella päihde- ja mielenterveysongelmaiset asiakkaat ohjautuvat palvelujärjestelmään selviämishoitoyksikön kautta. Päihtymys ei saa estää henkilön akuuttihoidon tarpeen arviointia ja hoidon järjestämistä, eikä päihtymys saa estää henkilöä saamasta asianmukaista palvelua ja kohtelua (Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä, 2006). Päihtyneiden ensihoito voidaan järjestää suurimmissa kunnissa erillisissä selviämishoitoyksiköissä. Selviämishoitoyksikkö voidaan sijoittaa poliisivankilan, päivystävän terveydenhuollon toimintayksikön tai päihdehuollon katkaisuhoitoyksikön yhteyteen riippuen siitä mikä on toiminnallisesti, taloudellisesti sekä sijainniltaan ja resursoinniltaan parempi perusvaihtoehto.

Mistä yhdistäminen pitäisi aloittaa Mielenterveys- ja päihdesuunnitelmassa esitetään erikoistason mielenterveys- ja päihdepalvelujen yhdistämistä Suunnitelmassa puhutaan myös sosiaali- ja terveyskeskuksista ikään kuin ne olisivat yhdistettyinä, mutta kuitenkaan tätä koskevaa ehdotusta suunnitelmassa ei ole Sosiaali- ja terveyskeskusten yhdistäminen olisi peruspalveluita vahvistava hallinnollinen ja toiminnallinen valinta. Pitäisi arvioida kuinka mielenterveys- ja päihdepalvelut olisi vaikuttavinta järjestää ja tuottaa Taloudellisen säästön tavoittelu lyhyellä aikavälillä saattaa lisätä kustannuksia pidemmällä ajalla.

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen yhdistäminen tai erikoistuminen asiakasryhmittäin? Mielenterveys- ja päihdetyön erikoispalveluiden avopalvelut yhdistetään yhdeksi hallinnolliseksi ja toiminnalliseksi yksiköksi, silloin kun se on pienien yksiöiden haavoittuvuuden, kuntakoon tai väestöpohjan kannalta perusteltua. Suurissa kaupungeissa voi toimia useita mielenterveyshäiriöiden ja päihdehoidon avohoitoyksiköitä, joista osa voi erikoistua ja profiloida palveluitaan asiakasryhmittäin tai hoitoprosessien mukaisesti. Tehtävät ratkaisut voivat vaihdella kunta- tai aluekoon mukaisesti. Hallinnollinen yhdistäminen ei takaa toiminnallista yhteistyötä! Pitäisikö muitakin toimialaoja olla valmiita yhdistämään päihdepalveluihin tai yhdistettyyn mielenterveys- ja päihdepalveluun? Esim. työvalmennus

Palveluiden organisointi pienissä kunnissa Pienemmillä ja keskisuurilla seutukunnilla (20 000 - 50 000 asukasta) voidaan yhdistää mielenterveystoimisto, A-klinikka tai vastaava sekä mahdollisesti perheneuvola samaan hallinnolliseen ja toiminnalliseen yksikköön. Yleensä tälle väestöpohjalle rakennetut erilliset mielenterveys- ja päihdehoidon avopalveluyksiköt ovat henkilöstöresursseiltaan haavoittuvia ja moniammatillisen työryhmän erikoistuminen jää ohuemmalle kuin suuremmissa, yhdistetyissä toimintayksiköissä. Toimintoja ja rakenteita yhdistettäessä tulee A-klinikoille tyypillinen päivystysvastaanottopalvelu säilyttää. Lisäksi tulee kehittää liikkuvan työn malleja peruspalveluiden konsultointia varten.

Palveluiden organisointi suurissa kunnissa Mielenterveys- ja päihdesuunnitelman ehdotusten mukaan suuremmissa kaupungeissa tai yli 100 000 asukkaan useampia yksikköjä sisältävillä seutukunnilla on mahdollista tehdä työnjakoa mielenterveyshäiriöiden ja päihdeongelmien erikoistason hoidossa. Tällöin kukin yksikkö keskittyy hoitamaan tiettyjä osa-alueita laajasta mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuudesta. Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kokonaisvaltainen integroitu hoito- ja kuntoutusmalli on mahdollista kehittää nykyisten mielenterveyspalveluiden tai päihdehuollon avohoidon erikoisyksiköiden pohjalle, riippuen siitä kummalla on paremmat lähtökohdat vastata myös kaksois- ja kolmoisdiagnoosipotilaiden hoidon tarpeen arvioinnista, hoidosta ja kuntoutuksesta.

Päihde- ja mielenterveyspalvelujen kehittämisen painopiste laitoshoidosta avohoitoon? Pitkäkestoisen laitosmuotoisen päihdekuntoutuksen rinnalle kehitetään avohoidossa tuotettuja ryhmäohjelmia, joihin asiakkaat voivat osallistua ympärivuorokautisesta laitoshoidosta, asumispalveluista tai itsenäisestä asumisesta käsin. Ryhmämuotoisesti toteutetuilla hoito-ohjelmilla voidaan laajentaa hoidossa olevien asiakkaiden määrää ja tuottaa kustannustehokkaampia kuntoutusmuotoja perinteisen laitoskuntoutuksen rinnalla. Päihdepalvelusäätiön osalta muutos tarkoitti hinnan laskua 156 eurosta 95 euroon / pvä

Aikuispsykiatrian kehittämishanke Keski-Suomen aikuispsykiatrian kokonaissuunnitelmahankkeen työn tuloksena on maakunnassa voitu vähentää psykiatrisen sairaalahoidon tarvetta sekä sairaalahoitoa ja samalla on siirretty henkilöstöresursseja sairaalahoidosta sairaanhoitopiirin aikuispsykiatrian avohoitoon noin 80 vakanssin verran. Maakunnan aikuispsykiatrian avohoidon resurssit ovat lisääntyneet viimeisen neljän vuoden aikana määrällisesti noin 60 %.

Keski-Suomen kuntien km Keski-Suomen kuntien km. käyttämät aikuispsykiatrian sairaansijat 2001 – 2008 (myös yleissairaalapsykiatria)

Psykiatrisen hoidon henkilöstöresurssien siirtyminen avohoitoon 2006 – 2008 2005 2006 2007 2008 2010 Sairaala-hoidon toimet 294 274 255 231 Shp:n avohoidon toimet 19 38 62 Avohoidon toimet tk:ssa 139 Yl.sair.psk. toimet 35 Yhteensä 468 467

Sairaanhoitopiirin psykiatrisen avohoidon vakanssit 2009 (ei lääkärit) Depressiohoitajat 13 Tehostettu kotihoito 16 Nuorten aikuisten hoito 4 Psykiatrinen päivystystiimi 11 Psykiatrinen kuntoutus Kotikuntoutus 13 Tourulan asumisyksikkö 8 Kuntoutuskoordinaattori 1 Vanhuspsykiatrian konsultaatio 4 Hallinto 5 Yhteensä 75 (61)

Selviämishoitoyksikön perustamisen vuonna 2010 Keski-Suomen sairaanhoitopiirin, Jyväskylän seudun päihdepalvelusäätiön ja Jyväskylän kaupungin työryhmän esitys päihdepotilaiden selviämishoitoyksikön perustamisesta hyväksyttiin ohjausryhmässä 13.2.2009 Selviämishoitoyksikön perustamisen tarkoituksena on: Parantaa moniongelmaisten päihdepotilaiden hoitoon pääsyä ja hoidon käynnistymistä, Vähentää päihdepotilaiden tilanteen selvittelyn ja hoidon järjestelyn tarvetta sairaanhoitopiirin päivystyksessä, psykiatrisessa sairaalahoidossa, ja terveyskeskuksissa sekä Vapauttaa poliisin resursseja terveyspalveluja tarvitsevien poliisivankilan asiakkaiden valvonnasta ja huolehtimisesta poliisitoimelle varsinaisesti tarkoitettuihin tehtäviin

Selviämishoitoyksikön toiminnan tavoitteet Selviämishoitoyksikön toiminnassa pyritään siihen, että yksiköstä poistuessaan Potilas on selvinnyt päihtymystilastaan Potilaan psyykkinen ja sosiaalinen tilanne sekä mahdollinen päihdeongelma on kartoitettu Potilaan mielenterveys- ja päihdepalvelujen tarve arvioitu Potilas on ohjattu tarvittaessa tarkoituksenmukaiseen hoitoon

Lähettävät tahot Päihtyneiden ensihoitoyksikkö Kotiutus Jatkohoito Päihtynyt hoidon tarpeessa oleva asiakas Lähettävät tahot Terveyskeskus ja Erikoissairaanhoidon päivystys Poliisi Sairaan- kuljetus Psykiatrisen Sairaalan päivystys Muut viranomaiset Päihtyneiden ensihoitoyksikkö Päihtymistilan selvittäminen Hoidon tarpeen arviointi Sosiaalisen tuen tarpeen arviointi Hoitoon ja palveluihin ohjaus Kotiutus Ei hoidon tai tuen tarvetta Jatkohoito Katkaisu- ja vieroitushoito Mielenterveys- ja päihdeyksikkö Sosiaali- ja terveyskeskus Erikoissairaan- hoito

Selviämishoitoyksikön toiminnan vaikutukset Selviämishoitoyksikön perustaminen Vähentää päihdeongelmaisten potilaiden hoitoa ja samalla hoidon kustannuksia psykiatrisessa sairaalahoidossa ja sairaanhoitopiirin päivystyksessä Vapauttaa psykiatrisen sairaalahoidon ja sairaanhoitopiirin päivystyksen henkilöstöresursseja muiden potilasryhmien hoitoon tarkoituksen mukaisella tavalla ja Vähentää psykiatrisen sairaalahoidon järjestämisen tarvetta maakunnassa.