ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
TYÖHÖNVALMENNUS Nina Erholtz Tampereen kaupunki
TYÖNHAUN PORTAAT Työsopimus ”Täällä voi harjoitella
Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Hyvästä Paras Jim Collins.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Mikä minua kiinnostaa? Valitsemista helpottavia kysymyksiä?
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
URASUUNNITTELU Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
TARVITAANKO LUOKANOPETTAJALIITTOA?. Suomessa on luokanopettajaa Vuosittain valmistuu n. 900 uutta luokanopettajaa Luokanopettajista 72 % on naisia.
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Haastatteluun valmistautuminen
Ritva Kareketo kouluttaja
OSAAVA PÄRJÄÄ HSAK:n ja sen jäsenliittojen valtakunnallinen projekti osana Nostetta Htehtävänä –tiedottaa Noste-ohjelmasta –aktivoida työyhteisöjä kouluttautumiseen.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Annika Räsänen. Suomen Mentorit ry Tavoite: Yksikään nuori ei saa pudota kyydistä. Ei edes korkeakoulutettu. Yhdistys on perustettu syksyllä.
Yhteishaku. Mihin haen? Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Nuorisokoulutus.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Työhaastattelu ja työnhaku Tehtäviä. Keskustelua Onko joku ollut jo työhaastattelussa? Millaisia kokemuksia siitä on? Mitä asioita kannattaa laittaa hyvään.
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Työelämäjaksot ja –kurssit opetuksessa – hyviä käytäntöjä ja uusia avauksia Elopäivät 2016 Sanna Tuominen.
OP
Puhelinkäyttäytyminen työnhakutilanteessa
VALMENTAMISEN ETIIKKA
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Finanssiala pähkinänkuoressa
TET =Työelämään tutustuminen
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Volitioprosessi, tahdon!
Yrittäjyys antaa virtaa
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN

Urasuunnittelu työnhaun pohjana Mikä minusta tulee isona? Kysymys nousee usein opiskelun loppuvaiheessa, työelämän alkuvaiheessa, uutta työpaikkaa hakiessa, uudenlaisissa elämäntilanteissa. Nykyään monet siirtyvät erilaisiin tehtäviin tai täysin uudelle uralle vähintään kerran elämänsä aikana. Urapohdintojen takana voivat olla pakottavia syitä (omalta alalta ei löydy töitä, sairaus tai perhesyyt estävät työn tekemisen) tai omat kiinnostuksen kohteet tai arvomaailma eivät käy yksiin nykyisen työn kanssa. Jo lukiolaisena voi ruveta työstämään omaa urasuunnitelmaa, mikä minua kiinnostaa, mitä osaan ja mitä haluan?

Itsetuntemus ja työnhaku Itsetuntemuksella tarkoitetaan yksilön omaa ymmärrystä itsestä. Se on tunteiden, ajattelun ja toiminnan eli koko käyttäytymisen tiedostamista. Itsetuntemus kehittyy kokemusten perusteella mm. läheisissä ihmissuhteissa, koulussa, harrastuksissa, kesätöissä yms. Itsetuntemus on myös työnhaun lähtökohta. Työtä hakiessa on olennaista tietää mitä on tarjoamassa työnantajalle. Jotta osaamisesta voi kertoa, on oltava selvillä siitä, mitä kaikkea osaa.

Itsetuntemus ja työnhaku Rekrytointitilanteessa työnantaja tarvitsee tietynlaista osaajaa, tiettyyn tehtävään ja tiettyyn työyhteisöön. Tämä merkitsee että työnhaussa menestyäkseen on osattava markkinoida omaa osaamista työnantajalle. Jos sinulla on yleistutkinto (ts. et valmistu tiettyyn ammattiin), on kyettävä konkretisoimaan tiedot ja taidot. Se tarkoittaa, että tekee osaamisen näkyväksi potentiaalisille työnantajille.

Oma osaaminen ja työnhaku Ensimmäiseksi kannattaa pohtia minkälainen olet työntekijänä. Minkälaisia kykyjä ja ominaisuuksia sinulla on ja minkälaisia henkilökohtaisia vahvuuksia? Toisaalta mitä haluaisit vielä kehittää itsessäsi? Mitä tietoja ja taitoja olen oppinut elämän varrella: koulussa, kesätöissä, vapaa-ajalla, harrastuksissa yms. Mistä olen ollut erityisen kiinnostunut? Minkä taitojen käyttämisestä olet erityisesti nauttinut? Missä tilanteissa olet erilaisia taitoja käyttänyt? Kun tiedät mistä olet kiinnostunut elämässä ja työssä, toimit todennäköisesti tavoitteellisemmin ja saavutat itseäsi tyydyttäviä päämääriä.

Kykyjen ja vahvuuksien kautta tavoitteisiin Kun omia vahvuuksia, osaamista ja kiinnostuksen kohteita on selvitetty on aika siirtyä toimintaan Kartoita mahdollisuuksia: millä aloilla on töitä, minkälaisiin tehtäviin tietynlaisista koulutuksista valmistuu, missä voin opiskella kiinnostavaa alaa, millaisiin tehtäviin voisin työllistyä nykyisellä osaamisella, miten voin kehittyä työntekijänä → tunnistetaan erilaisia vaihtoehtoja kehittyä uralla Tehdään toimintasuunnitelma: määritetään tavoitteen saavuttamiseen tarvittavia tapoja ja aikaa, pohditaan mitä käytännön toimenpiteitä täytyy tehdä ja viedään suunnitelma käytäntöön. Tämä toimii niin kesätyönhaun kuin urasuunnittelunkin pohjana!