Latinalaisamerikkalaisen kristinuskon monet kasvot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yleistä Pääkaupunki: Brasília
Advertisements

Sanan voimaa Intiassa Raamattu tavoittaa kansat. Raamatunkäännöstyön lähtökohta: Raamatun sana kuuluu kaikille, jotka sitä kaipaavat.
Helluntailaisuus.
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
14. Erilaisia raamatuntulkintatapoja
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
NÄEN SEURAKUNNAN... Apt.2:41 -. Näky ohjaa Perus asiakirjat ovat: Arvot ja näky Matt.22:6.
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Nyt puhuvat tytöt Esitys oppituntikäyttöön
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Marko Autio Kasvatustyön pastori Espoon seurakuntayhtymä RUUHKASUOMEN RIPPIKOULUTILASTO T.
Samba Tervetuloa tutustumaan samban maailmaan.
USKONTO VUORISAARNA 4.LUOKKA.
Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
Hyvinvointi-Suomi 1960-luvulta lähtien suuri ”rakennemuutos”
Latinalaistansseja Tervetuloa latinalaistanssien kuumiin rytmeihin mukaan. Latinalaistansseja on tanssittu läpi aikojen. Tunnetuimpia tansseja ovat samba.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
KIINAN USKONNOT Mikä täyttää miljardin ihmisen maailmankatsomus- ja arvotyhjiön? Prof. Miikka Ruokasen kommentti
Vastaukset kpl 1-5 kertausmoniste 6.luokka
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kpl 7. Opin muotoutuminen Muistiinpanot 7. luokan oppikirjan 7. kappaleeseen (Juhani Räsänen: Kirkkohistoria) Kuvat:
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
EUROOPAN KIRKOT NYKYAIKANA UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Tee ohjelmajulistus parisi/ ryhmäsi kanssa, jolla voitaisiin konkreettisesti tukahduttaa ja sensuroida opiskelijoitten.
Katolinen kirkko Elina, Hanna ja Tomi. Yleistä katolisesta kirkosta  johtaja paavi, jonka uskotaan olevan Kristuksen sijainen maan päällä  kristillisistä.
KRISTILLISTEN PERINTEIDEN MUOTOUTUMINEN Luku 3 – Ydinsisältö.
Katolinen kirkko. Historia ja faktat Katolinen kirkko syntyi vuonna 1054, kun kristityt jakaantuivat katolilaisiin ja idän ortodokseihin. Katolilaisen.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
KESKIAJAN KRISTILLISYYS UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 38–41 ja merkkaa opettajan jakamaan karttaan nuolin ja vuosiluvuin alueet, joille kristinusko.
Pohjois-amerikan ja Latinalaisen Amerikian intiaanikulttuurit
LÄNNEN KIRKKO USKONNOLLISENA VAIKUTTAJANA Luku 6 – Opetusvinkki 1.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
Pyhimykset ja pyhäinjäännökset Siiri, Maisa & Veera.
Kristinuskon levinneisyys ja kehityssuunnat 2000-luvulla
Kristinusko Etelä-Amerikassa
Latinalaisamerikkalainen kulttuuri
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
Ue 5 Kristinuskon historia Suomessa
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Kristinusko nykyajalla
Jesuiitat Jesuiittaveljestö.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
Kristinuskon synty ja alkuseurakunta
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Osattavat käsitteet: essealaisuus, saddukeukset, fariseukset, selootit, gnostilaisuus, mysteeriuskonto, apostoli, apostolinen suksessio, hellenismi, keisarikultti,
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Paavi Paavali III vahvistaa jesuiittojen sääntökunnan vuonna 1540
KIRKKOJEN JA KOMMUNISMIN KAKSINKAMPPAILU ITÄ-EUROOPASSA
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
Katolinen kirkko.
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Rooman kirkosta koko Euroopan kirkoksi
Katolinen kirkko Euroopan valtiaana
Reformoidun ja anglikaanisen kirkon synty
Kristinusko 1900-luvulla - v.1917 Venäjän vallankumous ja ateistinen Neuvostoliitto vaikeuttivat ortodoksisen kirkon asemaa - vastaava tilanne Kiinassa.
Kristinuskon oppi.
Anglikaaninen kirkko syntyi kuningas Henrik VIII:n perimyshuolien takia Thomas Cranmer teologisena neuvonantajana Canterburyn arkkipiispaksi laati kirkkojärjestyksen.
USKONNON TUTKIMINEN USKONTOTIEDE TEOLOGIA
1. Kristinuskon keskeiset piirteet
Michelangelon työt.
Katolinen kirkko (= yleinen, yleismaailmallinen)
LÄNNEN KIRKKO POLIITTISENA VAIKUTTAJANA
Esityksen transkriptio:

Latinalaisamerikkalaisen kristinuskon monet kasvot FT Minna Opas Turun yliopisto

Punaiset langat Suuntaukset: Teemat: Katolisuus Protestanttisuus (helluntailaisuus) Alkuperäiskansojen kristinuskot Afrokaribialaiset/-brasilialaiset uskonnot Sekulaarisuus Teemat: Politiikka ja talous Maailmanlopunodotus ’Välittäjähahmot’

Käsitteistöä Kristinusko, kristitty Protestantit - katoliset evangélico (esp.) crente (por.) VS. evangelical (eng.)

Kristinuskon saapuminen Katolinen kristinusko saapui mantereelle v. 1492 Fransiskaanit, jesuiitat, dominikaanit ”Suurilla Antilleilla, joitakin vuosia Amerikan löytämisen jälkeen, samanaikaisesti kun espanjalaiset lähettivät inkvisitiokomissioita tutkimaan oliko alkuperäisasukkailla sielua vai ei, nämä samat alkuperäisasukkaat hukuttivat kiinni ottamiaan valkoihoisia selvittääkseen pitkällisen tarkastelun avulla mätänivätkö näiden ruumiit [eli olivatko he ihmisiä].” (Lévi-Strauss 1973: 384.)

Protestantit Latinalaisessa Amerikassa Katolisten hegemonia 1940-luvulle saakka Kolme protestanttisuuden aaltoa: 1800: ns. vanhat kirkkokunnat 1800/1900: uskonlähetykset (faith missions) 1950: helluntailaiset Räjähdysmäinen kasvu: Esimerkiksi brasilialaisista WW II – 99% katolisia, nyt 63% WW II – 1% protestantteja, nyt 22% Näistä 2/3 helluntailaisia

Karismaattisen kristillisyyden nousu 1990-luvulla kolmessa vuodessa avattiin/perustettiin Rio de Janeirossa 700 helluntailaista kirkkoa 240 afro-brasilialaista temppeliä (lähinnä umbanda) 1 roomalais-katolinen seurakunta Helluntailaisia kirkkoja Brasiliassa Assembleia de Deus (Assemblies of God) Brasil para o Cristo (Brazil for Christ) Deus é Amor (God is Love) Igreja Universal do Reino de Deus (Universal Church of the Kingdom of God)

Mikä helluntailaisperäisissä liikkeissä viehättää? Köyhyys, urbanisaatio, sairaudet ja marginalisaatio Fyysinen ja sielullinen parantaminen – sosiaali- ja terveydellinen apu (eksorsismi), Jumalan sana Ulos köyhyydestä – menestysteologia Yhteisöllisyys R. Andrew Chesnut (2003): Pneumasentrisyys ”Uskonnon talous”

Katoliset – Vapautuksen teologia 60-luvulta lähtien Paavi Johannes XXIII vaati köyhien ja sorrettujen asettamista etusijalle Vapautuksen teologian ”isä” Gustavo Gutiérrez Teología de la liberación 1968 Latinalaisamerikkalaisten piispojen kokous Kolumbiassa 70-luvun lopussa yli 80 000 perusyhteisöä yksin Brasiliassa Politisoituminen: Camilo Torres (Kolumbia), arkkipiispa Romero (El Salvador) Inkulturaatio-oppi

Katoliset – Vapautuksen teologia taipuu Johannes Paavali II:n valinta 1978: muutos mielipiteissä Maailmalla: Neuvostoliiton hajoaminen 1991 Sandinistien häviö Nicaraguassa 1990 Perussa Juan Luis Cipriani Ayacuchon piispaksi (kardinaaliksi v. 2001) Yhteiskunnallisten/kirkollisten intressien muutos taloudesta, luokasta ja työstä yksilön vapauteen ja (seksuaali)moraaliin Monet perusyhteisöt hajosivat - suuntaus helluntailaisuuteen

Katoliset - CCR Katolinen karismaattinen liike (Catholic Charismatic Renewal, CCR) 1967 ”Duquesne Weekend” – L-A: 70-luvun alussa Piispat ja papisto vastustivat aluksi (huom! Bergoglio), myöhemmin institutionalisointi Helluntailaisuus: Yhtäläisyyksiä: hengen lahjat, uskolla parantaminen Padre Marcelo Rossi Eroja: Neitsyt Marian ja paavin merkityksen korostaminen CCR eteni keskiluokasta ”alaspäin” – helluntailaisilla päinvastainen suunta Paavi Fransiscuksen merkitys

Kristinusko ja politiikka Uskonto kiinteästi osana latinalaisamerikkalaisia valtataisteluja Ei selkeää linjaa siitä, kuka kenenkin puolella Chesnut: ’The Catholic Church has chosen the poor, but the poor chose the Pentecostals’ Esim. Brasiliassa tänä päivänä poliittiset puolueet niin katolisilla (CCR) kuin helluntailaisilla (IURD) Väkivaltaisuuksia myös nykyään: tapaus Nossa Senhora Aparecida Brasiliassa Evangelical Parliamentary Front pyrkii teokratiaan

Neitsyt Marian merkitys Elina Vuola 2010: Jumalainen nainen. Neitsyt Mariaa etsimässä (Otava) Maria nähty: Negatiivisessa valossa: naisten alisteisuus, hauraus, seksuaalikielteisyys Positiivisena voimavarana: itsekin nainen ja äiti eli ymmärtää; läheinen kuin sisar tai ystävä mutta toisaalta Jumalan äiti, jolla valtaa ja voimaa; välittäjä ihmisten ja (miespuoliseksi ajatellun) Jumalan välillä Mariassa yhdistyvät ihmisyys ja jumaluus – ruumiillisuus merkkinä Myös välittäjä kolonialistisen kristinuskon ja alkuperäiskansojen uskontojen välillä Nuestra Señora de Guadalupe (Meksiko) Neitsyt Marian merkitys

Milleniarismi, messianismi ja utopiat Eivät pelkästään kristinuskon mukanaan tuomaa ainesta Maya kalenteri, inkojen myytit Kuitenkin koloniaalisella ajalla ja sen jälkeen huomattavan yleistä Tupi-Guarani – Maa ilman pahuutta (terra sem mal) Juan Santos Atahuallpa Baniwa & Sophie Muller (NTM) Alan ”Damián” García ’Jumalan sanan’ saapuminen Haitin maanjäristys 2010

Kristinusko ja sekularisaatio Onko Latinalainen Amerikka muuttumassa sekulaariksi? José Casanova (2006): sekularisaation kolme ulottuvuutta Uskonnollisten uskomusten ja käytänteiden väheneminen Uskonnon muuttuminen yksilökeskeiseksi Sekulaarien ja uskonnollisten instituutioiden ja normien erkaneminen toisistaan

Lähteitä Elina Vuola (1991): Vapautuksen teologia Elina Vuola (2010): Jumalainen nainen. Neitsyt Mariaa etsimässä David Stoll (1990): Is Latin America Turning Protestant? Philip Jenkins (2007): The Next Christendom R. Andrew Chesnut (2003): Competetive Spirits José Casanova (2006): Rethinking Secularization