Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kpl 7. Opin muotoutuminen Muistiinpanot 7. luokan oppikirjan 7. kappaleeseen (Juhani Räsänen: Kirkkohistoria) Kuvat: www.ortoboxi.fi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kpl 7. Opin muotoutuminen Muistiinpanot 7. luokan oppikirjan 7. kappaleeseen (Juhani Räsänen: Kirkkohistoria) Kuvat: www.ortoboxi.fi."— Esityksen transkriptio:

1 Kpl 7. Opin muotoutuminen Muistiinpanot 7. luokan oppikirjan 7. kappaleeseen (Juhani Räsänen: Kirkkohistoria) Kuvat: www.ortoboxi.fi

2 Ensimmäisen kerran kirkon oppia määriteltiin apostolien kokouksessa 40-luvulla. Pakanakristityt vapautettiin mm. ympärileikkauksesta.

3 Seitsemän ekumeenista kirkolliskokousta pidettiin 300-700- luvuilla. Ekumeeninen = koko kirkkoa käsittävä, yleiskirkollinen, koko asuttu maailma

4 Niissä määriteltiin kirkon teologisen opetuksen perusta.

5 Kirkon oppia koskeva päätös = dogmi Esimerkiksi: Kristus on sekä täydellinen ihminen, että täydellinen Jumala.

6 Kirkon käytännön elämää koskeva päätös = kanoni Esimerkiksi: Papin on oltava naimisissa ennen pappisvihkimystään, ellei hän valitse selibaattipappeutta.

7 Itä-Rooma = Bysantti Länsi-Rooma joutui kansainvaellusten hävityksen kohteeksi. Itä-Rooma, eli Bysantti, säilyi suurvaltana. Keisari Konstantinos asetti tavoitteekseen kristillisen valtakunnan luomisen.

8 Ensimmäinen kokous Keisari Konstantinos kutsui koolle 1. kirkolliskokouksen vuonna 325 Nikeaan.

9 Syynä piispa Areioksen opetus kolminaisuudesta. Sen mukaan Jeesus ei olisi Jumalan persoona.

10 Kokous vahvisti opetuksen, että Jeesus on yhtä aikaa täydellinen ihminen ja täydellinen Jumala. Uskontunnustuksen alkuosa kirjoitetaan. Pyhä Nikolaos hermostui piispa Areiokselle…

11 2. kokous Vuonna 381 Konstantinopolissa Syynä: Piispa Makedonioksen oppi Pyhästä Hengestä.

12 Sen mukaan Pyhä Henki on vain jumalallinen voima, eikä Jumalan persoona. Oppi tuomitaan. Uskontunnustuksen loppuosa kirjoitetaan.

13 Uskontunnustusta kutsutaankin ”nikealais- konstantinopolilaiseksi uskontunnustukseksi”.

14 3. kokous V.431 Efesossa Syynä piispa Nestorioksen opetus.

15 Jeesus oli ihminen, jota kutsuttiin Kristukseksi. Maria ei näin olisi Jumalansynnyttäjä Oppi tuomitaan. Neitsyt Maria on Jumalansynnyttäjä.

16 4. kokous V. 451 Khalkedonissa Syynä ”monofysitismi”

17 Sen mukaan Kristuksen ihmisyys oli sulautunut jumalallisuuteen. Kristuksella on vain yksi, jumalallinen luonto. Oppi tuomitaan.

18 Kristuksessa on yhdessä persoonassa kaksi luontoa, jumalallinen ja inhimillinen, jotka ovat yhdistyneet toisiinsa sekoittumatta ja muuttumatta ja joita ei voida erottaa toisistaan.

19 Neljännen ja viidennen kokouksen jälkeen osa paikalliskirkoista irtautui omaksi ryhmäkseen. Se ei hyväksynyt näiden kokousten päätöksiä. Orientaaliset ortodoksiset kirkot = 4. ja 5. kokouksen jälkeen kirkosta irtaantuneet ryhmät

20 5. ja 6. kokous V.553 ja v. 680-681 Konstantinopolissa Määrittelivät kirkon opetusta Kristuksesta Laativat lukuisia kanoneita.


Lataa ppt "Kpl 7. Opin muotoutuminen Muistiinpanot 7. luokan oppikirjan 7. kappaleeseen (Juhani Räsänen: Kirkkohistoria) Kuvat: www.ortoboxi.fi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google